ALFOLDY.odt

(71 KB) Pobierz

1.                Społeczeństwo wczesnego Rzymu

 

Wczesnorzymski porządek społeczny – tak jak polityczny – znamy w ogólnych zarysach. Historiografia bowiem rzymska zaczyn się wraz z 3 wiekiem pne, a opiera się głównie na tradycji ustnej – Quintus Fabius Pictor. Bujną wyobraźnię zresztą miał i ubarwiał żeby nie było nudno. Nie zachowało się zresztą – jego dzieło znamy za pośrednictwem Liwiusza i Dionizjosa z Halikarnasu – przetworzyli je z punktu widzenia epoki augustowskiej. Źródeł epigraficznych brak, dat przed 300 rokiem praktycznie nie da się potwierdzić. O chronologii w dużym stopniu decyduje archeologia. Ponad to czerpiemy z instytucji późnego Rzymu, gdzie wiele reliktów epoki archaicznej.

 

Osada na Palatynie sięga być może nawet X wieku pne i można ją uznać za zalążek późniejszego Rzymu. Mieszkali w niej Latynowie – od XII wieku osiedlają się w Italii i na Bałkanach w wyniku przesunięć etnicznych. Hodowla bydła, rolnictwo. Na sąsiednim Kwirynale osadzili się Sabinowie (lud należący do umbryjsko-oskijskiej grupy ludów indoeuropejskich. Ich rody (Fabii, Aurelii) zasymilowały się z rodami łacińskojęzycznymi.

 

Przekształcenie Rzymu w miasto-państwo (urbanizacja) dokonała się najpóźniej w VI wieku pne. Obszar miasta znacznie rozszerzony poprzez włączenie do niego terenów leżących na północ, południe i wschód od Palatynu, wyraźne rozgraniczenie od terenów wiejskich (granica – promerium).

                     magistratura – trwałe instytucje, podlegał im wydzielony obszar miasta

                     trwała forma rządów – monarchia elekcyjna.

                     Władza Etrusków rozszerza się na Rzym – gmina miejska rozwija sie w oparciu o model Etruski (ród Etruski – Ruma). Instytucje, forma rządów na wzorcu etruskim. Takoż struktura społeczna. Wielka rola Greków i ich kolonii na wybrzeżach Italii. Ale to panowanie Etrusków podstawą wczesnorzysmkiej historii społecznej

 

Rozkwit miast etruskich (VII):

                      kopalnictwo kruszcowe i rzemiosło z nim związane

                      handel

1)                 nigdy nie tworzyli państwa jednolitego. Forma ich koegzystencji to liga 12 miast, każde rządzone przez swojego króla

2)                 dwie wielkie grupy społeczne: rody arystokratyczne i warstwa niższa złożona głównie z ludności niewolnej

                     arystokracja:

- posiada żyzne ziemie i zapewne kopalnie

- z niej król

- dominowała życie polityczne: jej przedstawiciele tworzyli radę starszych (senat miast) i sprawowali urzędy publiczne

                     warstwy niższe:

- ludność zależna od arystokracji, służba, rzemieślnicy, górnicy, rolnicy – Dionizjusz z Halikarnasu przyrównuje ich do tesalskich penestów (byliby robotnikami rolnymi przywiązanymi do ziemi i zobowiązanymi do służby wojennej)

tenże system do czasu wykształcenia plebsu przyjął się w Rzymie.

 

 

VI pne – największy rozkwit potęgi Etrusków. Północ: do granicy Padu – zakładają tam nowe miasta, na południu Lacjum a potem Kampania.

535 – ich flota pokonuje Fokejczyków (najaktywniejsi kolonizatorzy greccy tej części basenu MŚ. Etruskowie rządzą Rzymem aż do schyłku VI wieku – zmiany polityczne co najwyżej takie, że Rzym przechodził pod wpływy różnych miast: Vulci, Tarquinii, Clusium.

Tarkwiniusz Pyszny, Lars Porsenna – Etruskowie.

Po utracie Rzymu próba odzyskiwania władztwa, ale po klęsce w bitwie morskiej pod Kyme (474) – Hieron, tyran Syrakuz – tracą wpływy w Lacjum.

Po upadku Etrusków jedynie kompetencje króla arystokracja podzieliła między siebie, reszta struktury pozostaje.

V wiek – walki stanów – przygotowują i są zapoczątkowaniem rozkładu archaicznej struktury społecznej, jednak liczne elementy tej struktury przetrwały także okres republikański. Niezwykle silne rozczłonkowanie poziome społeczeństwa wczesnorzymskiego. Centralna rola: rodzina, łączą się w rody, kurie i plemiona. Pionowa: arystokracja i ludność zależna, a tu niezwykle silna rola więzów łączących poszczególnych plebejuszy lub całe rodziny plebejskie z patrycjuszami.  Stąd proste źródła konfliktów społecznych: ludność zależna wypowiadała walkę arystokratom chcąc zrównania praw i poprawy swojej sytuacji ekonomicznej.

 

 

Rodzina we wczesnym Rzymie:

                      jednostka gospodarcza, społeczna i kulturowa

                      pater familias – głowa rodziny –

*władza nad żoną, dziećmi, niewolnikami, mieniem rodzinnym. *Zarządza majątkiem rodzinnym (bonorum administratio), *kieruje działalnością gospodarczą rodziny (upraw rodzinnych gruntów). Po wysłuchaniu dorosłych mężczyzn w rodzinie *podejmuje decyzje prawne – włączenie do rodziny lub wystąpienie, *wymierza karę w wypadku popełnienie przestępstwa. *Reprezentuje rodzinę na zewnątrz, *jako kapłan pielęgnuje kult przodków.

W prawie XII Tablic pater familias może sprzedawać w niewolę własne dzieci.

                      Spokrewnione rodziny na podstawie rodowodu a początkowo i na podstawie sąsiedztwa rodziny łączą się w ród (gens) który jako związek sakralny pielęgnował kult rodowy (sacra gentilica). Częste wspólne imię rodowe oprócz własnego (Fabiusze – członkowie gens Fabia)

                      gens plebejskie – imitacje gens patrycjuszowskich, początkowo gens tworzy tylko arystokracja

                      w czasie wojny arystokratyczne gentes dysponują większą liczbą żołnierzy niż ma ich ród, bo takoż klientów zabierają na wojnę lub w walki polityczne ich wciągają. Wg antycznej tradycji gens Fabia została pokonana w 479 roku przez Wejentów w bitwie nad Kremerą mimo wysłania 306 patrycjuszowkich gentiles i kilku tysięcy klientów. Sabińska gens Claudia liczyła 5000 rodzin.

                      Rody łączyły się ze sobą w kurie (curiae, coviria – zgromadzenie mężczyzn). Zgodnie z tradycją, od czasów ustanowienia przez Romulusa było ich 30. Na czele każdej kurii stał curio, same rody nie miały naczelników.

* funkcje sakralne

* forma organizacyjna, podstawa Zgromadzenia Ludowego i wojska

Zgromadzenie zwoływane według kuriirozstrzygało o sprawach rodzinno-prawnych (gdy ojciec rodziny umarł nie pozostawiwszy potomka męskiego, radziło nad sprawami publicznymi ludu rzymskiego, miało prawo zatwierdzania najwyższych urzędników gminy na ich urzędach (lex curiata de imperio)

* w czasie wojny zbrojni ruszali do wojny według kurii. Zgodnie z tradycją każda kuria miała wystawić dziesięciu jeźdźców (dekuria) i 100 pieszych (centuria). Całość licząca pierwotnie 300 jeźdź. I 3000 pieszych tworzyła pierwotny legion.

                      W okresie królewskim kurie łączą się w większe jednostki plemienne zwane tribus. Każda tribus obejmowała 10 kurii. Nazwy: Luceres, Ramnes i Tities są pochodzenia etruskiego. Ich znaczenie mniejsze niż kurii, a w V wieku jeszcze traci na znaczeniu bo nowy podział gmin na tribus na zasadzie terytorialnej

 

Ludność – w wieku VI i jeszcze ok. 450 r pne obszar Rzymu obejmował teren o średnicy ok 8 kilometrów. Cała ludność mogła więc liczyć w V wieku 10 000-15 000 ludzi – co zgadzałoby się w przybliżeniu z przekazaną przez tradycję liczbą wojska.

 

Patrycjat: wykształcenie się arystokracji, tworzącej pod panowaniem etruskim elitarne formacje jeźdźców – konny orszak króla – można o tym wnioskować na podstawie oznak przynależności stanowej, u część elity można wiązać z insygniami wczesnorzymskiej jazdy. Rządy jeźdźców można porównać do rządów Hippeis w Atenach przed reformą Solona. Jednocześnie elita ziemiańsko-społeczna, nie tylko militarna.

 

Podstawa przynależności do arystokracji wczesnorzymskiej:

                      pochodzenie

                      przywileje

                      funkcje sprawowane w życiu gospodarczym, społecznym, politycznym i religijnym

                      mogli być przyjęci przybysze z innych gmin pod warunkiem że tam już mieli status arystokracji. Attiusz Klaudius tak miał zostać włączony.

                      Wkrótce po wybuchu walk patrycjat jeszcze bardziej elitarny, nowi przybysze przyjmowani tylko do plebsu. Zabronione zawieranie małżeństw między patrycjuszami a plebejuszami.

                      Patrycjusze są „lepsi”. Inny sposób życia, manifestują: złoty pierścień (anulus aureus), purpurowy brzeg na tunice (clavus), krótki płaszcz jeździecki (trabea), wysokie buty z cholewami i rzemieniem (calceus patricius), okrągłe ozdoby – relikty pierwotnego wyposażenia jazdy (phalerae).

                      Silna pozycja ekonomiczna – posiadłości ziemskie i wielkie stada.

                      Kosztem utrzymania stad i paszy dla nich obarczali gminę, wdowy i sieroty rzymskie zwolnione tym samym od płacenia podatków.

                      Lwia część łupów wojennych dla nich.

                      Dominowali całkowicie na polu militarnym aż do pojawienia się hoplitów. Na wojnę ruszają na czele swoich klientów – np 479 – gens Fabia.

                      Dominują życie polityczne Rzymu. Całkowicie pod ich wpływem zgromadzenie ludowe w swej najstarszej formie, opartej na kuriach

                      członkowie rady starszych (senatus), organu powstałego za czasów królów etruskich; najważniejsza instancja rozstrzygająca o sprawach publicznych podejmowali uchwały, od których zależała moc prawna uchwał zgromadzenia ludowego.

                      Senatorzy plebejscy we wczesnym okresie republikańskim nie mieli prawa głosu

                      tylko z patrycjatu urzędnicy, m.in. Pretorowie, później konsulowie (na rok po dwóch), dyktator (pierwotnie magister populi) – w obl zagrożenia militarnego na nie dłużej niż pół roku nieograniczone pełnomocnictwa, kapłani.

                      W sytuacjach wyjątkowych gdy nie było urzędnika bądx króla patr wybierali spośród siebie zastępcę (interrexa).

                      Szczególne wpływy – rody najznamienitsze, z tego grona honorowy przewodniczący senatu wybierany

 

Plebs:

Gmin z ludzi wolnych, lud rzymski tworzący również (populus).

                      obywatele Rzymu, nie posiadają jednak przywilejów

                      trwała forma – krótko po 500r, podejmuje wtedy zorganizowaną walkę z patrycjuszowskimi nobilami, własna gmina i urzędy – specyficznie rzymska instytucja, bez genezy etruskiej.

                      Warstwa głównie rolnicza – zjednoczenie się w ramach plebsu jedyną możliwością niezależnych rolników na obronę przed właścicielami rzymskimi z patrycjatu. Rośnie jednak liczba rolników ubogich, którzy stracili swe mienie – oni też widzą swoją szansę w walce z nobilami.

                      Takoż warstwy rzemieślnicze i kupieckie – stoi to nisko, arystokratyczny porządek to głównie rolnictwo, rzemiosło się nie godzi przyzwoitemu Rzymianinowi, Etruskowie i obcy to przynoszą.

- raczej chętnie przyjmowano przybyszów, choć ich pozycja niespecjalna, ale i tak mniej zależni od ar niż rolnicy rzymscy.  Zdecydowane wystąpienia plebsu w okresie wczesnorepublikańskim można tłumaczyć tym, że jego „twarde jądro” wolne było od więzów ekonomicznych, społecznych, politycznych czy nawet moralnych – które zwykle łączyły ich z patr elitą.

Plebs nie jest na równi z klientami! Klienci – grupa głównie rolnicza. Granice nie były ostre, bo klienci po bezpotomnej śmierci pana mogli do plebsu. Przybyli plebejusze za to mogli niekiedy przez trwały związek z rodziną patrycjuszowską znaleźć miejsce w społ rzymskim. Plebejuszom udało się uformować wyraźnie wyodrębniony stan – klienci takiego nie utworzyli. - przede wszystkim osobiście silnie zależą od arystokracji. Klient więzami wierności złączonym, w zamian „ojcowska” opieka i oddanie do dyzpozycji kawałka gruntu – podobnie jak niewolnik po wyzwoleniu, nadal silny związek.

 

Patriarchalna forma niewolnictwa zasadniczo różni się od niewolnictwa schyłku republiki czy cesarstwa.

Niewolnik – własność swego pana, bez praw osobistych, przedmiot do kupienia, „manicipium” - własność, niżej ceniony niż ludzie wolni (prawo XII Tablic).

Jednocześnie w rodzinie jego pozycja się nie wyróżnia, wiedzie normalne życie rodzinne, może mieć osobisty kontakt z pater familias, któremu podlega na równi z żoną, dziećmi i majątkiem.

Sługa domu, rolnik czy pastuch. Pracuje wspólnie z wolnymi członkami rodziny. Jeszcze Katon zapewniał że posiłki jadał razem z czeladzią i wespół ze sługą posiłki gotował.

Istota niewolnictwa w tej formie: pomnożenie siły roboczej rodziny w gospodarstwie domowym i na roli czy rzemieślnictwie. Szczególnie od schyłku V wieku, bo większe majątki wskutek ekspansji. Plus chęć prestiżu i umocnienia pozycji dzięki dużej rzeszy klientów, a najłatwiej ich pozyskać z wyzwoleńców.

Po IV wiek pne 2 formy popadania w niewolę najpowszechniejsze:

                     odkupienie od zubożałego ojca rodziny własnych synów jako niewolników – ojciec miał gwarantowaną możliwość wykupienia syna zgodnie z prawem XII tablic

                     osobista odpowiedzialność za długi. - takoż 12tablic

w 385 roku znaczna część obywateli do tego zmuszona, gdy Galowie dwa lata wcześniej spustoszyli Rzym.

„Sprzysiężenia” niewolników należy traktować sceptycznie. Według Dionizjusza z H pierwsza powstało w 501 roku gdy Latynowie chcieli sprowadzić wygnanego króla, rok później król sam miał zainicjować spisek wolnych i niewolników przeciwko republice.

Liwiusz twierdzi, że w 460 roku Rzym musiał się uciec do pomocy z zewnątrz aby poradzić sobie ze zgrają rzymskich banitów i niewolników pod wodzą Appiusza Herodoniusza – Sabińczyka.

W 409 miało być kolejne.

Powtarzalny schemat: trudna dla Rzymu sytuacja – spisek niewolników i niektórych wolnych coby zająć Kapitol, uwolnić niewolnych, wymordować nobilów i zagarnąć ich majątki i kobiety. Spisek w porę odkryty i udaremniony. Relacje te na pewno pod wpływem wielkich powstań w okresie późnorepublikańskim. Jedynie akcja Appiusza w 460 bez wątpienia autentyczna, lecz wedle Dion z H jego zwolennikami nie byli zwykli niewolnicy, lecz „klienci i słudzy”. Oczywiście możliwe, że byli tam także niewolnicy.

ALE w walce między plebsem a patrycjuszami nie wystąpili jako żadna jednolita grupa społeczna. Dopóki niewolnicy stanowili integralną część rodziny rzymskiej, nie mieli możliwości ani powodu tworzyć takich grup.

 

WALKA STANÓW W OKRESIE WCZESNORZYMSKIM

 

Zasadnicza linia podziału – pomiędzy grupami wolnych obywateli Rzymu.

Arystokracja rodowo-ziemiańska – obywatele o ograniczonych prawach politycznych, spośród których wielu w ciężkiej sytuacji materialnej.

Pierwsza faza – V wiek i pierwsze 30 lat IV wieku – plebs przekształcił się w odrębny stan i przeforsował utworzenie państwa dwustanowego

Druga faza – od lat 60tych IV wieku do początku III wieku – ugoda pomiędzy grupą czołowych plebejuszy a patrycjuszami – formuje się nowa elita. - nowa struktura społeczna, koniec archaicznego porządku.

 

Przyczyny konfliktu sięgają korzeniami aż VI wieku.

                      wyzysk ekonomiczny i ucisk polityczny

                      postępujące od VI wieku wewnętrzne rozwarstwienie się plebsu -> zaostrzenie napięć między patrycjuszami a zwykłymi obywatelami, w konsekwencji niższe warstwy wypowiadają wojnę arystokracji

Pewnej grupie rzemieślników udało się wykorzystać sytuację ekonomicznej prosperity Miasta (odrobinę tylko zależni od rodzin patr) aby zgromadzić majątek – rynsztunek wojenny i przedmioty użytkowe. W tym samym czasie inne grupy tracą majątki i się zadłużają – drobni rolnicy. Nie byli już w stanie sami się wyżywić.

Toteż cele obu tych grup krańcowo różne, bo różne położenie.

1)                 zamożni chcą – współdecydowania o sprawach politycznych, dopuszczenia do urzędów, równe z patrycjusz prawa w senacie, zgody na małżenstwa między aryst i nie-aryst.

2)                 Ubodzy – poprawienia sytuacji ekonomicznej i pozycji społecznej poprzez rozwiązanie kwestii długów i odpowiedni udział w  gruntach publicznych (ager publicus)

Szansą jest sprzymierzenie tych dwóch grup, wspólna walka w celu zorganizowania reform. Szansa ta pojawiła się dopiero po upadku monarchii – nowa sytuacja zewnętrzna i taktyka prowadzenia wojen. Miasto traci protektorat etruski i ciągłe zagrożenie ze strony Etrusków, Ekwów, Wolsków.

Strategia strajku polityczno-militarnego (secessio) lub też groźba takiego strajku w latach 494 i 449 zmusiła arystokrację do pójścia na ustępstwa w sprawach wewnętrznych. Tym bardziej, że od przełomu VI i V wieku rośnie znaczenie piechoty, rekrutowanej z plebsu. Przeciwko warowniom i plemionom górskim jazda nie działa. Wzrost siły militarnej plebsu – rośnie samoświadomość polityczna oraz aktywność Szczególnie hoplici. Formacje te wystawiane przez bogatych plebejuszy, toteż ich ambicje polityczne najbardziej dochodzą do głosu.

 

1 krok i wielki sukces plebsu – własne instytucje=zorganizowanie się w celu samoobrony i prowadzenia walki politycznej, a następnie zespolenia się w oddzielny stan przeciwko arystokracji.

494 – pierwsza secesja plebejska i wprowadzenie trybuna ludowego (tradycja) – datę tę potwierdza w przybliżeniu data założenia przez plebejuszy pierwszej świątyni – 493 na Awentynie świątynia bogini Ceres – zawsze i wyłącznie w kulcie plebejskim czczona. Czyli plebs jednoczy się w gminie sakralnej.

                      mógł uzyskać prawne usankcjonowanie swego zespolenia tylko gdy odwołał się do opieki bóstw

                      naśladownictwo założenia świątyni Jowisza na Kapitolu – religijne centrum patrycjuszowskiego miasta (ok 507 roku) – podkreśla niezależność gminy plebejskiej. Chcą tworzyć „państwo w państwie” - własne zgormadzenie *cocnilia plebis) alternatywne do komicji kurulnych i uchwały podejmują (plebiscitia). Wybierali Edylów - „zarządzający świątynią” i trybunów ludowych (pocz 2, od połowy V wieku -10). Święta przysięga (lex sacrata) ustanawia ich nietykalność, mają bronić plebsu (ius auxilii) przed samowolą magistratur patr. Przeforsowano prawo ingerowania trybunów w postępowanie prow przez patr mag przeciwko plebejuszowi (ius intercedendi), takoż później prawo weta wobec rozporządzeń urzędników i uchwał senatu. Nie uznane zostały przez patr jako państwowe, ale wpływ miały znaczny

2 – wymuszenie przeprowadzenie podziału ludu na tribus w oparciu o korzystniejsze kryterium, czyli też reorganizacja zgromadzenia. Prawdopodobnie zbiegło się to z ustanowieniem trybuna ludowego.

Powstają tribus treyrorialne. 4 a nich (Suburana, Palatina, Esquilina, Collina) odpowiadały jako tribus miejskie 4 okręgom Rzymu. W V wieku doszło do nich 16 tribus wiejskich. Zakończenie w 241 roku – stanęło na 35 tribus.

 

3 – 451 lub 450 rok. Kodyfikacja prawa rzymskiego w formie Prawa XII Tablic (leges duodecim tabularum) – spisanie prawa obowiązującego. Nie ma tam nic pozytywnego dla plebejuszy, małżeństwa nadal zabraniane, niewola za długi podtrzymana itd. Ale już można się na nie powoływać, zapewniono ochronę prawną ubogim i słabym (na sąd mógł być powołany każdy obywatel i każdemu przysługiwał obrońca – vindex).

Kryterium majątkowe przynależności do grup – posiadacze i proletarii („mający tylko dzieci”) - bogatych plebejuszy nie można już było zaliczać od tej pory po prostu do gminu. Ich bogactwo gwarantowało im poważanie i wpływy.

 

4 – nowy podział na klasy majątkowe. Ustrój timokratyczny, przypisywany tradycyjnie Serwiuszowi Tulliuszowi – niskie pochodzenie, wymarzony wzorzec reformatora. Ale na pewno została wprowadzona dopiero po 450 roku. Zbiegła się w czasie prawdopodobnie z ustanowieniem urzędu cenzora (443).

Majątek określano za pomocą tzw reformy serwiańskiej – na podstawie rynsztunku wojennego na jaki mogli sobie pozwolić.

                      ekwici ponad supra classem – podzieleni na 18 centurii

                      klasa pierwsza – 80 centurii ciężkozbrojnej piechoty – hełm, tarcza, pancerz, nagolenniki, oszczep, włócznia, miecz – trzon wojska

                      2, 3 i 4 (po 20 centurii) – coraz niżej. 2 – jak 1 tylko bez pancerza i tarcza podłużna i mniejsza; 3 – bez tarczy i nagolenników – tylko hełm i broń do ataku; 4 – tylko włócznie i oszczepy.

                      Klasa 5 – 30 centurii – proce

                      2 centurie fabri (od machin wojennych) – podporządkowani klasie 1

                      2 centurie muzyków (podp. 5)

                      nieuzbrojeni – 1 centuria. Mogą być łącznikami i zawiadowcami

Znowu staje się to podstawą organizacji zgromadzenia ludowego. Każda centuria ma 1 głos. Członkowie ekwitów i klsy 1 mieli możliwość przegłosowania reszty (98-95). Uprzywilejowanie majętnych kosztem ubogich. Raczej gruntuje różnice niż zaciera. Az po lata 30te IV wieku tak funkcjonuje.

W 445 albo później zniesiono zakaz małżeństw.

 

 

2.                Od początków ekspansji do II wojny punickiej

 

Przełom V i IV wieku – Rzym to nadal bardzo archaiczne miasto-państwo. Ale już początek nowej epoki społecznego rozwoju.

                     gmin przekształca się w odrębny stan a jego samoświadomość rośnie, ma już na swoim koncie szereg zdobyczy politycznych

                     zróżnicowanie stosunków własnościowych – rozwarstwienie społeczne – naruszony model opozycji arystokracja-gmin: 3 grupy spośród plebsu:

                     * bogaci właściciele ziemscy/rzemieślnicy/kupcy

* ubodzy rolnicy

* całkowicie bezmajętni proletariusze

426 – Rzym podbija miasto Fidenae

396 – Vea /Weja

Rzym powiększa obszar swojego panowania. W wewnętrznym konflikcie zależy plebejuszom już nie na pogłębieniu odrębności od arystokracji, lecz na ugodzie (szczególnie bogatsze warstwy)

                      zarówno arystokracja jak i wszystkie grupy plebejskie zainteresowane w dalszej ekspansji – zlikwidowanie biedy (biedni) i pomnożenie bogactwa (bogaci)

 

Pierwsze dziesięciolecia IV wieku – przyśpieszenie procesu historycznego:

                      gruntowna przemiana struktury społecznej państwa rzymskiego

 

1)                 Krótko po roku 400 dochodzi do gwałtownego zaostrzenia konfliktów społecznych. Przyrost naturalny wzrasta – gwałtownie zwiększa się liczba bezrolnych. Przygnębienie ich wzrasta, bo podbite ziemie włączone w dziedzictwo bogatych a nie rozdzielone między nich.

2)                 Główny udział w zwycięstwach miała plebejska piechota ciężkozbrojna, wystawiona przez plebejuszy bogatych, stąd domagali się większych wpływów politycznych

3)                 zaostrzenie jeszcze po roku 387 – najazd Galów, spustoszenie miasta, wiele rodzin traci majątki i popada w niewolę za długi. Jednocześnie – zachwiany ustrój państwowy oparty na władzy patrycjatu. Jedyny wyjście to rewolucja albo zmiany gwałtowne.

Wedle tradycji dwukrotne próby obalenia siłą porządku społecznego przez masy – 385 i 375. Ale konsensus, bo to takoż z interesem plebejuszy niezgodne. Dochodzi do znaczenia ta część patrycjatu, która skłonna zawrzeć kompromis.

 

Najważniejsza reforma – rok 367 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin