Lohfink Rozumieć Biblię.doc

(109 KB) Pobierz

Gerhard Lohfink, Rozumieć Biblię.

Wprowadzenie do krytyki form literackich,

przeł. Bogusław Widła, Warszawa 1987.[1]

 

WSTĘP

-          dziecko pyta matkę o niebo, może zapytać o Zwiastowanie.

 

I.                     Stałe formy w życiu codziennym i w literaturze.

1.      List do cioci Pauliny.

-          list Marka Tulliusza Cicero do Kwintusa, w listach antycznych często brak miejscowości i daty (jeśli już jest, to na końcu), stała formuła: „Cicero pozdrawia swego brata Kwintusa” lub: „Ga-jus do Tytusa”, brak podpisu, tylko „Vale! – Bądź zdrów!”.

2.      Przepis kulinarny starego Katona.

-          w dziele „O gospodarstwie wiejskim” zawarł przepis na sernik, zwięzłość, forma przepisów nie zmieniła się przez wieki.

3.      Nekrologi.

-          współczesny Jana Kowalskiego i z 1651 r. Marii Bülgin z Detwang.

-          na nekrologu XVI-wiecznym: nazwisko zmarłej, krótka charakterystyka, wiek, data śmierci i jej charakterystyka (śmierci), życzenie, by dusza zmarłej dostąpiła zbawienia.

-          autor stwierdza, że forma nekrologu przez wieki też nie uległa zmianie.

4.      Kazanie.

-          uroczyste rozpoczęcie kazania.

5.      Rozmowy po pracy.

-          rozmowy po wyjściu z biura.

6.      Powitanie na pustyni arabskiej.

-          na pytanie „co nowego?” opowiada się same dobre rzeczy.

7.      Od wiersza do powieści.

 

II.                   Co to jest krytyka form?

-          odkrywanie i opisywanie stałych form określonego rodzaju w życiu codziennym, w literaturze, słowie, piśmie, przedstawianie zamiaru słownego tych form i ich kontekstu życiowego (Sitz im Leben).

1.      Odkrywanie stałych form.

-          prognoza pogody.

-          objawienia biblijne.

-          1930 r. Andre Jolles „Einfache Formen” – legenda, saga, przysłowie, bajka.

2.      Opisywanie stałych form.

-          określone zwroty – rozpoznajemy gatunek (list, nekrolog) – styl gatunkowy określonej formy.

-          trzeba zbadać, czy odnośna forma rozpoczyna się od typowych, stale występujących elemen-tów formalnych (miejsce, data, zwrot do adresata, itp.).

3.      Pojęcie intencji wypowiedzi.

-          Jak leci? Dobrze zawarcie / umocnienie komunikacji.

-          w dziejach Kościoła wiele zamieszania i cierpienia z powodu niewłaściwego określenia ga-tunków i form. Biblijne teksty nastawione na przepowiadanie brano za informacje, teksty no-wotestamentalne zmierzające do napomnienia uważano za przepisy prawne.

4.      Tak zwany kontekst życiowy (Sitz im Leben).

-          Herman Gunkel wprowadził krytykę form jako metodę do biblistyki nowożytnej.

-          Sitz im Leben siedlisko życiowe, uwarunkowanie miejsca i czasu, środowisko życiowe, kontekst życiowy.

-          hymn ma swój kontekst w kulcie świątynnym.

-          Martin Dibelius twórca nowotestamentalnej krytyki form, reprezentował pogląd, że teksty (takie jak o zachowywaniu postów Mk 2, 18-20), zanim wprowadzono do Ewangelii, były prze-kazywane ustnie jako przykłady kaznodziejskie. Formę zwięzłego dydaktycznego opowiada-nia, zawierającego w punkcie centralnym słowa Jezusa, nazywa on paradygmatem (opo-wiadanie służące jako przykład).

-          niemal wszystkie teksty starotestamentalne, kiedy posługujemy się nim dzisiaj, mają nowy kontekst życiowy. Bowiem przeminęły instytucje Izraela niegdyś z nimi związane.

-          saga, dramat, bajka, pieśń miłosna.

-          pieśń pogrzebowa:

-          2 Sn 1, 19-27 Dawid śpiewa nad Saulem i Jonatanem.

-          pieśń pogrzebowa staje się pieśnią satyryczną Iz 14, 4-21, śpiewa o śmierci obcego im-peratora za jego życia przykład świadomej zmiany kontekstu życiowego określonej for-my.

-          studenci portugalscy puścili w obieg ulotkę z prowokacyjną wypowiedzią na temat Jezusa.

-          określenie samej tylko formy nie wystarcza w krytyce form. Należy określić także funkcję da-nej formy i jej aktualny kontekst życiowy. Forma może być użyta w zupełnie innym celu, dla-tego że może być ona przedmiotem manipulacji, może otrzymać całkowicie nową funkcję i zupełnie nowy kontekst życiowy.

 

III.                 Stałe formy w Biblii.

1.      Wielość gatunków i form biblijnych.

-          większość książek zawiera zawsze (bez wyjątków) tylko jeden gatunek literacki.

-          w Biblii znajdują się teksty z różnych stuleci i różnych autorów, należące do najróżniejszych gatunków: Ewangelie, listy, zbiory listów, księgi prorockie, pisma apokaliptyczne, pisma dyda-ktyczne, księgi mądrościowe, śpiewnik, księgi historyczne. Wielkie gatunki obejmują gatunki pomniejsze: relacja historyczna, saga, mit, bajka, baśń, paradygmat, kazanie, napomnienie, wyznanie, opowiadanie dydaktyczne, przypowieść, parabolę, alegorię, sentencję proroka, sentencję prawniczą, sentencję mąrościową, przysłowie, zagadkę, mowę, wykład, spis, mod-litwę, pieśń.

-          stara Biblia Eckera (do 1957 r. służyła Niemcom do nauki religii i katechizm) księgi dydakty-czne i prorockie na plan dalszy, w ogólnym spisie dziejów są fragmenty nie znajdujące się w Biblii (św. Paweł po uwolnieniu na Wschód).

2.      Owieczka biedaka.

-          przypowieść o siewcy MK 4, 3-9.

-          przypowieści opowiadają o wydarzeniach typowych i codziennych lub jednorazowych i niezwykłych (parabole), np. o synu marnotrawnym, roztropnym rządcy, owieczce biedaka.

-          są przypowieści, które można rozpoznać jako przypowieści już po wstępie lub po typie ich tre-ści, oraz takie, które ukrywają z początku swój gatunek, posługują się świadomie formą relacji i można je zindentyfikować jako przypowieści dopiero na podstawie sytuacji i okoliczności to-warzyszących.

-          przypowieści biblijne mówią o faktach rzeczywistych, ale nie w sposób historyczny, lecz obra-zowy.

3.      Jonasz i jego Bóg.

-          opowiadanie dydaktyczne ma na celu pouczenie, autor posługuje się typizacją.

-          księga kończy się pytaniem, na które słuchacz / czytelnik sam musi odpowiedzieć: czy słusz-nie się oburzasz? (dotyczy jednostki).

4.      Saga o ofiarowaniu Izaaka.

-          staratestamentalista Gerhard von Rad nazywa księgę Rodzaju najdoskonalszą pod wzglę-dem formy i najbardziej treściwą ze wszystkich.

-          opowiadanie poucza i przedstawia autentyczną historię.

-          prawdziwe opowiadanie przekazywane początkowo ustnie.

-          fragment historii rodzinnej.

-          saga tekst, który zmierza do ukazania historii narodu za pomocą historii jednostki i jej rodzi-ny, który odzwierciedla wielorakie doświadczenia całego narodu, który zanim został spisany, przekazywany był ustnie.

5.      Bunt Absaloma.

-          opowiadanie historyczne.

-          historia sukcesji tronu Dawida wtórnie kanoniczna.

-          opowiadanie obszerne, większa liczba osób, konkretne szczegóły, brak typizacji, historia do-czesna.

-          prawdziwa historia z całym splotem jej jednostkowych bohaterów, grup i sił społecznych z jej nielogicznością; z tym wszystkim, co w niej przypadkowe.

-          historyk rzymski Salustiusz Sprzysiężenie Katyliny.

-          klasyczne opowiadanie musi wciąż poddawać rzeczywistość stylizacji, musi wiele opuszczać, upraszczać. Zezwala pośrednio na wyrażenie opinii autora. Nie podaje źródeł, koloryt, życie, dramatyzm, poglądowość, potrafi zaabsorbować i skłonić do myślenia.

6.      Kronika dworska i dziennik podróży.

-          spis (królów, podbitych miast, przodków), dziennik, rocznik / annał.

-          kronika prywatna: na małej przestrzeni duża liczba rzeczowo uszeregowanych faktów, wy-mienione są fakty niezależne od siebie, pozbawione ewentualnej przydatności dla wątku epi-ckiego.

-          dziennik podróże Pawła.

7.      Aresztowanie Jezusa.

-          opowiadanie historyczne poddaje interpretacji ówczesne zdarzenia, logicznie porządkuje po-jedyncze fakty, tym samym je interpretując, nie cofa się przed włożeniem w usta Jezusa słów naświetlających i interpretujących historyczne zdarzenie.

-          komentarz i interpretacja mogą uwydatnić głębię historii, jej tajemnicę i wewnętrzny sens.

8.      Zwiastowanie narodzin Jezusa.

-          schemat zwiastowania:

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin