dziesity wykd z nowak[1].doc

(48 KB) Pobierz

Rozwijanie mowy u dzieci w wieku przedszkolnym

System morfologiczny

Wzory odmiany wyrazów:

ü      wyrazy odmienne
koniugacje: osoby, liczby, czas, tryb, strona

deklinacja: rodzaje, liczby, przypadki.

ü      wyrazy nieodmienne

 

Wzory według których tworzone są:

ü      znaczenie

ü      zakres

ü      fonacja

ü      forma

Słowotwórstwo                                                                                     Fleksja

             

 

 

 

 

 

Związki wyrazów
Sposoby łączenia pojedynczych wyrazów w grupy zwane wyrażeniami, zwrotami, wypowiedziami lub zdaniami.

ü      związki logiczne

ü      związki gramatyczne

ü      związki frazeologiczne

Zdania lub grupy wyrazów połączone związkami gramatycznymi, wyrażające myśli, uczucia, akty woli

ü      znaczenie

ü      forma

ü      budowa

Składnia                                                                                     Wypowiedzenia

 

 

 

 


 

Konstruowanie dziecięcych wypowiedzi

ü     Rozbudowywanie podstawowych schematów syntaktycznych w postaci zdań pojedynczych

ü     Transformacja wypowiedzi ze względu na intencje

ü     Wprowadzenie zdań współrzędnie i podrzędnie złożonych

ü     Wzrost stopnia spójności językowej, logicznej wypowiedzi.

Zapamiętaj!

ü     Dla dziecka na poziomie przedoperacyjnym liczy się treść informacji

ü     dziecko na poziomie operacji konkretnym zaczyna powoli świadomie skupiać się na formie wypowiedzi.

 

Kształcenie wymowy

Ortofonia

§       Nauka o poprawności dźwiękowej mowy ludzkiej. Obejmuje ćwiczenia doskonalące u dzieci akustyczną percepcję oraz kinestetyczną produkcje słowa

 

ü    wrażliwość słuchu

ü    sprawność mięśni narządów mowy



Koordynacja między bodźcami słuchowymi a odpowiednimi czynnościami narządów mowy

Norma w rozwoju mowy

Dziecko w wieku 3 lat wymawia

ü     wszystkie samogłoski

ü     większość spółgłosek

Dziecko w wieku 4 lat wymawia:

ü     s, z, c, dz

Dziecko w  wieku 5 lat wymawia:

ü     sz, cz, ż, dż, r

Wady rozwojowe

U 3- Latków

ü     szeplenienie

ü     zmiękczanie spółgłosek sz, s, ż, cz, c, t, d.

ü     wadliwa wymowa głosek k, g, r.

ü     wymawianie dźwięcznych głosek jak bezdźwięcznych.

 

U 4-latków

ü     szeplenienie, seplenienie

ü     wadliwa wymowa głoski r

ü     upraszczanie grup spółgłoskowych lub brzmienia całego wyrazu

 

 

U 5-latków

ü     seplenieni lub reranie

ü     upraszczanie wyrazów z trudniejszymi grupami spółgłoskowymi

U 6-latków

ü     może występować parasygmatyzm

Błędy płynności wypowiedzi

ü     wtręty spółgłoskowe lub samogłoskowe

ü     nieprawidłowy oddech

ü     sporadyczne jąkanie się

ü     nosowanie

ü     dyslalia całkowita (bełkot)

Ćwiczenia kształcące dźwiękową jakość mowy

Ćwiczenia oddechowe:

ü     usprawniają aparat oddechowy

ü     zwiększają pojemność płuc, kształtują ruchy przepony,

ü     uczą ekonomicznego zużywania powietrza w czasie mówienia

ü     różnicują fazy oddychania, wydłużają fazę wdechową

ü     działają uspokajająco po większym wysiłku fizycznym lub psychicznym

Ćwiczenia artykulacyjne

ü     wzmacniają ruchy krtani, podniebienia miękkiego, języka, dolnej szczęki,

ü     wpływają na większą precyzje tych ruchów

Ćwiczenia słuchowe

ü     pomagają dziecku w koncentracji na dźwięku i ich cechach

ü     uwrażliwiają na rodzaj dźwięku, tempo, rytm, natężenie głosu

Ćwiczenia słuchu fonematycznego

ü     kształtują umiejętność rozróżnienia najmniejszych elementów składowych wyrazów czyli fonemów

ü     doskonalą umiejętność rozróżniania za pomocą słuchu brzmienia głosek

ü     umożliwiają prawidłowe wybrzmiewanie głosek w wyrazach

ü     usprawniają umiejętność dzielenia wyrazów na sylaby

ü     ułatwiają wyodrębnianie głosek w wyrazach.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin