C N S 4-2006.pdf

(899 KB) Pobierz
AK2.pdf
SPIS TRE ´ CI
Od redakcji ........................................................ 7
Autorzy .......................................................... 10
Artykuđy i rozprawy
ks. Krzysztof Pawlina Religijno´´ wspóđczesnej mđodzie˙y portret socjologiczny
i dylematy ......................................................... 13
Mađgorzata Kupisiewicz Paradygmaty pedagogiki specjalnej gđówne kierunki przemian
w Polsce w ostatnim trzydziestoleciu ...................................... 23
Jarosđaw Rola Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób niepeđnosprawnych intelek-
tualnie ........................................................... 33
Stanisđawa Byra Ewolucja pogla˛dów dotycza˛cych przystosowania do ˙ycia osób z nabyta˛
niepeđnosprawno´cia˛ ................................................. 49
Prace badawcze
Kazimierz Libidzki Sytuacja osób niepeđnosprawnych na Mazowszu ocena i perspek-
tywy wyrównywania szans .............................................. 65
Katarzyna Chra˛´ciel Adaptacja dzieci i mđodzie˙y do warunków sanatorium raport
z bada´ .......................................................... 83
Kornelia Czerwi´ska Wpđyw stymulacji na rozwój widzenia u dzieci z niepeđnosprawno´-
cia˛ wzrokowa˛ pochodzenia mózgowego w wieku 0Ŧ6 lat ........................ 95
Aleksandra Maliszewska-Brzezicka Alergia i astma aura choroby przewlekđej i jej
wpđyw na funkcjonowanie rodziny ........................................ 109
Polemiki i recenzje
Beata Cytowska, Barbara Winczura (red.) Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty
diagnostyczne i terapeutyczne . Kraków: Impuls (Ewa Drozd) ..................... 135
Rights of People with Intellectual Disabilities. Access to Education and Employment . Seria
raportów wydana przez OSI/EU Monitoring and Advocacy Program, Budapest, 2005/2006
(Ewa Wapiennik) .................................................... 139
Sprawozdania, komunikaty, kronika
Mađgorzata Olszewska Mi ˛dzynarodowa Konferencja Naukowa Resocjalizacja w stron ˛
´rodowiska otwartego , Warszawa, 24Ŧ25 kwietnia 2006 ......................... 145
Sđawomir Grzeszczyk Mi ˛dzynarodowa Konferencja Naukowa Wa˛tki konieczne w eduka-
cji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepeđnosprawnych , Ustronie, 26Ŧ28 kwietnia 2006 . . . 150
El˙bieta Đobacz XII ´ wiatowa Konferencja ICEVI Osia˛gaja˛c równo´´ w edukacji: nowe
wyzwania i strategie sđu˙a˛ce zmianom , Kuala Lumpur, 16Ŧ21 lipca 2006 ............. 155
85781871.042.png 85781871.043.png 85781871.044.png 85781871.045.png 85781871.001.png 85781871.002.png 85781871.003.png 85781871.004.png 85781871.005.png 85781871.006.png 85781871.007.png 85781871.008.png 85781871.009.png 85781871.010.png 85781871.011.png 85781871.012.png 85781871.013.png 85781871.014.png
 
4
Spis tre´ci
Urszula Gosk Komunikat z przebiegu Letniej Szkođy Pedagogiki Specjalnej, Warszawa,
18Ŧ22 wrze´nia 2006 ................................................. 161
Przegl˛d czasopism
Bernadeta Szczupađ The Journal of the International Association of Special Education ,
Spring 2006, Volume 7, number 1 ........................................ 163
85781871.015.png
CONTENTS
Editor’s letter ...................................................... 7
Authors .......................................................... 10
Articles and dissertations
Krzysztof Pawlina Religiousness of Conptemporary Youth Sociological Portrait and
Dilemmas ......................................................... 13
Mađgorzata Kupisiewicz Paradigms of Special Education Main Changes in Poland over
the Last 30 Years .................................................... 23
Jarosđaw Rola Mental Illness in People with Intellectual Disability ............... 33
Stanisđawa Byra Development of Theories on Adjustment to Acquired Disability ...... 49
Research papers
Kazimierz Libidzki Situation of Disabled People in Mazovia Province Evaluation and
Prospects for Equalization of Opportunities ................................. 65
Katarzyna Chra˛´ciel Adaptation of Children and Youth to Sanatorium Conditions. Report
on the Research ..................................................... 83
Kornelia Czerwi´ska The Influence of Stimulation on Visual Development in 0Ŧ6
Year-Old Children with Cortical Visual Impairment ............................ 95
Alaksandra Maliszewska-Brzezicka Allergy and Asthma Aura of Chronic Lasting
Illness and its Influence on Family Functioning ............................... 109
Reviews and polemics
Beata Cytowska, Barbara Winczura (ed.) (2006). Child with Developmental Disorders.
Diagnostic and Therapeutic Contexts. Kraków, Impuls (Ewa Drozd) ................ 135
Rights of People with Intellectual Disabilities. Access to Education and Employment.
A series of reports published by OSI/EU Monitoring and Advocacy Program, Budapest
2005/2006 (Ewa Wapiennik) ............................................ 139
Reports, announcements, chronicle
Mađgorzata Olszewska International Scientific Conference Resocialization Towards
An Open Environment , Warsaw, April 24Ŧ25, 2006 ............................ 145
Sđawomir Grzeszczyk International Scientific Conference Necessary Themes in Educa-
tion, Rehabilitation and Socialization of Disabled People , Ustronie, April 26Ŧ28, 2006 . . . 150
El˙bieta Đobacz 12th ICEVI World Conference Achieving Equality in Education: New
Challenges and Strategies for Change , Kuala Lumpur, July 16Ŧ21, 2006 ............. 155
Urszula Gosk Annoucement about the Course of the Summer School of Special Educa-
tion , Warsaw, September 18Ŧ22, 2006 ..................................... 161
85781871.016.png 85781871.017.png 85781871.018.png 85781871.019.png 85781871.020.png 85781871.021.png 85781871.022.png 85781871.023.png 85781871.024.png 85781871.025.png 85781871.026.png 85781871.027.png 85781871.028.png 85781871.029.png 85781871.030.png 85781871.031.png 85781871.032.png 85781871.033.png 85781871.034.png 85781871.035.png 85781871.036.png 85781871.037.png
 
6
Contents
Journals review
Bernadeta Szczupađ The Journal of the International Association of Special Education ,
Spring 2006, Volume 7, Number 1 ....................................... 163
85781871.038.png
OD REDAKCJI
Weryfikacja i cia˛gđeu´ci´lanie terminologii stosowanej w pedagogice spe-
cjalnej i w innych naukach ukazuje ewolucj˛ w rozumiemiu niepeđnosprawno´ci
nie tylko jako rezultatu choroby czy uszkodzenia, ale równie˙ jako konsekwen-
cji barier ´rodowiskowych spođecznych, ekonomicznych, fizycznych. Mi˛dzy-
narodowe jak i lokalne organizacje i instytucje poszukuja˛ wi˛c ró˙nych form
pomocowych oraz systemów wsparcia osób niepeđnosprawnych w ´rodowisku
lokalnym. Docelowo dziađania te zmierzaja˛ do podniesienia jako´ci ˙ycia tych
osób i ich rodzin tak w wymiarze osobistym, jak i spođecznym. Sta˛d te˙ wa˙ne
staje si˛ rozpoznanie i uaktywnianie ró˙norodnych mechanizmów, warunkuja˛-
cych pomy´lny przebieg i efekty rehabilitacji. Aktualnie tworzone i wdra˙ane
do praktyki programy rehabilitacyjne opieraja˛ si˛ na wioda˛cym zađo˙eniu
ka˙da osoba niepeđnosprawna, niezale˙nie od stopnia niepeđnosprawno´ci,
posiada potencjađ rozwojowy, który powinni´my umie´ rozpozna´ i uaktywni´
w dziađaniach rehabilitacyjnych, pomocowych. Drugie zađo˙enie zwia˛zane jest
z przyj˛tym aksjomatem o niepowtarzalno´ci ka˙dej osoby z niepeđnosprawno´-
cia˛ i widzeniu jej rehabilitacji w kontek´cie podmiotowo´ci i autonomii. W ja-
kim stopniu to humanistyczne uj˛cie osoby niepeđnosprawnej mo˙na pogodzi´
z koncepcja˛ M. Foucaulta? 1)
W obszarze analiz tego wybitnego filozofa XX w. znajdowađysi˛ pytania:
jakie sa˛ sposoby egzekwowania przymusu w ró˙nych spođeczno´ciach oraz jakie
sa˛ formy sprawowania wđadzy nad pewnymi grupami spođecznymi. M. Foucault
pokazywađ oficjalny sens „wyp˛dzenia niektórych” dla po˙ytku i bezpiecze´s-
twa obywateli. Rozpatrywađ sposoby eliminacji z ˙ycia spođecznego i wyklucza-
nia pewnych grup, takich jak: przest˛pcy, chorzy umysđowo, tr˛dowaci, zad˙u-
mieni.
M. Foucault sformuđowađ równie˙ tez˛, ˙e w XVIII w. po raz pierwszy
zostađa zastosowana miara, jaka˛ mo˙na szacowac´czđowiecze´stwo. W kontek-
´cie tych rozwa˙a´ postrzegađ tak˙e niepeđnosprawno´´. Dowodziđ,˙ewcađej
Europie w XVIII w. zakđadano wielkie domy odosobnienia przeznaczone dla
„cađego spektrum najró˙niejszych indywiduów: zamyka si˛ w nich biednych
inwalidów, starców pogra˛˙onych w n˛dzy, ˙ebraków, zatwardziađych nierobów,
chorych wenerycznie, wszelkiego rodzaju libertynów, ludzi, którym rodzina lub
wđadze chca˛ zaoszcz˛dzi´ publicznej kary, rozrzutnych ojców rodzin, zdegene-
rowanych duchownych: jednym sđowem, wszystkich, którzy w stosunku do
1) M. Foucault, Choroba umysđowa a psychologia , Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
85781871.039.png 85781871.040.png 85781871.041.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin