DYDAKTYKA- ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE
B. Chrząstowska, Lektura i poetyka, Warszawa 1987
Cele kształcenia- swoiste i pedagogiczne
· troska o jakość kompetencji literackiej uczniów to zadanie pierwszoplanowe i konieczność dla polonistyki szkolnej
· każde działanie dydaktyczno- wychowawcze służy formowaniu człowieka, „kształtowaniu osobowości kulturalnej” (H. Starzec), powodowaniu określonych zmian w osobowości ucznia (spór dotyczy pytania skąd czerpać wskazówki dla sformułowania celów- z literatury i kultury systemu wychowawczego szkoły czy z samej literatury)
· dla zwolenników prakseologicznych teorii nauczania literatury dzieło literackie jest upodrzędnione ideom pedagogicznym zewnętrznym wobec niego (nieraz przeciwstawnym wobec przesłania ideowego interpretowanego dzieła- stąd narażenie na deformacje odbioru- instrumentalne traktowanie literatury), a wszelkie decyzje dydaktyczne wynikają „ze świadomości nadrzędnego i całościowego celu wychowania” (Urszula Krause)
· Wojciech Pasterniak opowiada się za instrumentalizmem, zakłada, że „dzieło literackie wychowuje, a manipulacje dydaktyczne mają potęgować ten wpływ wychowawczy”, a „teoria literatury nie może rezygnować z wychowawczej interpretacji dzieła literackiego”. Pasternaka nie interesuje poetyka i teoria literatury, chociaż wskazuje potrzebę przekazywania tych treści, a celem jaki zakłada jest „kształcenie kierunkowych, instrumentalnych cech osobowości ucznia” (sieć najdrobniejszych, prakseologicznych wskazówek drzewa celów)
· szkoła ma służyć dziecku- cele wychowawcze muszą wynikać z istoty kształcenia polonistycznego: potrzeb dziecka, swoistych cech literatury i kultury, w których człowiek ma uczestniczyć
· literatury nie można sprowadzić do jednego nadrzędnego celu wychowawczego, gdyż w swoim bogactwie prezentuje wielość poglądów, postaw, idei- dlatego podstawa decyzji dydaktycznych powinny być nie tyle wąsko pojęte cele wychowawcze, ale szeroko rozumiane przygotowanie do czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym
· aby przygotować młodzież do uczestnictwa w kulturze należy:
-zapewnić młodzieży kontakt z najbardziej wartościowymi i zróżnicowanymi wytworami kultury
-wyposażyć młodzież w narzędzia poznawcze- klucze interpretacji, które pomogą uczniom samodzielnie docierać do wartości i dokonywać ich wyboru (uwaga koncentruje się na lekturze i aktywnym odbiorze, a są to reguły racjonalnego poznania oparte na wiedzy o literaturze, z uwzględnieniem poznania emocjonalno- intuicyjnego)
-jeśli poetyka i teoria literatury służy procesom lekturowym, proces kształcenia uzyskuje wymiar antropocentryczny
· cele nauczania literatury powinny być konkretne i wymierne- nie mogą być zbyt uszczegółowione (manipulacja uczniem, ubezwłasnowolnienie nauczyciela), ani dalekosiężne
· Polakowski uważa, że naczelnym zadaniem edukacyjnym ma być „zapewnienie literaturze funkcjonalności w życiu człowieka, włączenie jej w krwiobieg jako czynnika wpływającego na jego decyzje”. Wg Chrząstowskiej postulat Polakowskiego sytuuje się niebezpiecznie blisko idei „nadrzędnego celu wychowawczego” i przekracza możliwości szkoły, a polonista powinien realizować zadania osiągalne. T. Patrzałek zwraca uwagę, że literatura nie ma szans wpływu na decyzje życiowe- konkuruje przecież z domem rodzinnym, rówieśnikami atmosferą społeczno- polityczną.
· polonista jest w stanie spełnić najistotniejsze zadania wychowawcze tylko wtedy,, gdy zdoła na trwałe związać młodocianego odbiorcę ze światem sztuki (choćby przez drobny wierszyk – Figielek Tuwima)
· Balcerzan podkreśla, że u podstaw aksjologii dziecięcej leży opozycja: „ciekawe”- „nieciekawe”, zatem główny i uniwersalny walor wychowawczy utworu dla dzieci polega na umiejętnym „związaniu ze światem” małego odbiorcy („zaangażowanie w istnienie”)
· wg Balcerzana polonistyka szkolna powinna angażować się w istnienie dziecka i młodego człowieka, ale nie kosztem sztuki, ale przez obcowanie z nią (sfera artystyczna, zasób wartości). Należy zatem zredukować do minimum rozbieżność pomiędzy światem dziecka czy młodego człowieka a światem dorosłych (prawda, autentyzm)
· otwierać dzieci i młodzież na lekturę to nic innego, jak wychowanie odbiorcy otwartego- to należy uznać za najogólniejszy cel, jaki przyjąć powinien polonista (czytelnik otwarty- dojrzały, otwarty na różne realizacje sztuki literackiej, poetyki, konwencje, który w przyszłości nie odwróci się od awangardy)
· żyjemy w „epoce oglądania” nie zaś czytania- odbiorca musi być także otwarty na różne rodzaje sztuki: filmowej, teatralnej, radiowej, a w odbiorze pomogą mu dobre podstawy wyniesione z edukacji literackiej. I odwrotnie: sztuki te wspomagają recepcję literatury
· kolejny wymiar działań dydaktycznych to otwarcie dzieci i młodzieży na wartości, jakie ma do zaoferowania literatura i kultura narodowa
· aby wykształcić odbiorcę otwartego należy wykształcić odpowiednie umiejętności
· ucząc literatury wychowujemy dla świata, dla wartości uniwersalnych, dla człowieka i społeczeństwa, dla narodu i jego kultury, dla historii i współczesności oraz przyszłości naszej ojczyzny (Nie wierzę, że to właśnie napisałam…To jakiś dydaktyczny horror!!! JJJJ)
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ (ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE)
Ø poloniści odnoszą się nieufnie wobec teoretycznoliterackich treści nauczania, ponieważ dotychczasowe, tradycyjne sposoby nauczania poetyki nie zdały rezultatu
Ø jeśli wiedza z poetyki ma służyć lekturze, musi być przekazywana w sposób opozycyjny do dotychczasowego:
NIE (tradycje niedobre)
TAK (kierunki pożądane)
1)pozasystemowe
wyrywkowe, przypadkowe, okazjonalne; obserwacja szczegółu bez rozumienia praw ogólnych
1)systemowe
pojęcia wprowadzane w logicznym następstwie: od ogółu do szczegółu; koncentryczne narastanie wiedzy i umiejętności
2)zdezintegrowane
w warunkach analizy rozdzielającej treść i formę
2)całościowe
analiza sfunkcjonalizowana
3)”profesjonalne”
powielające naukowe, uniwersyteckie sposoby objaśniania kategorii, przekazywanie wiedzy naukowej wprost, np. werbalne objaśnienia, monotonne pogadanki analityczne, lektura słownika terminów
3)metodyczne
przekład wiedzy literaturoznawczej na działania dydaktyczne dostosowane do wieku ucznia i język naturalny, dostępny dziecku
Ø w przechodzeniu dziecka na wyższy poziom rozumienia ważniejsze jest rozumienie pojęć ogólnoteoretycznych niż szczegółowa wiedza z poetyki
Ø podstawowe, fundamentalne prawa naukowe uczeń powinien poznawać już w zaraniu edukacji, nie zaś- jak dotąd w fazie finalnej. Sposób problematyzowania wiedzy literaturoznawczej nie musi różnić się od „dorosłego”- można, a nawet trzeba uwzględnić w opracowaniu lektury trudne na pozór kwestie teoretyczne, trzeba tylko przełożyć je na język działań dydaktycznych, dostosowanych do możliwości percepcyjnych dziecka (wiedza o literaturze nie może narastać w sposób liniowy lecz koncentryczny, zatem zakres problemów teoretycznych niewiele będzie się różnił na kolejnych poziomach nauczania, zróżnicowane muszą być metody i stopień pogłębiania problematyki oraz wymagania stawiane uczniom)
Ø zacząć należy od działań najogólniejszych- dotychczas dziecko wyodrębniało z tekstu epitet itp. nie rozumiejąc, czym właściwie różni się język mowy potocznej od poezji. Porządek należy odwrócić- dziecko musi najpierw zaobserwować i zrozumieć różnice w funkcjach języka poetyckiego i zwyczajnego (ogólnego) i dopiero na tym tle zrozumie funkcję epitetu (od ogółu do szczegółu)
Ø podstawy świadomości literackiej uczniów tworzy rozumienie struktur ogólnych, dlatego trzeba:
-uświadomić prawdy ogólne o dziele literackim (twierdzenia ogólnoteoretyczne): dzieło jest funkcjonalne, jest wypowiedzią językową, kreacją artystyczną, pełni różne funkcje, w dziele mówią różne osoby, jest wieloznaczne, nie mówi wprost, sens utworu nie wynika z dosłownych znaczeń słów i zdań, ale ze wszystkich składników wypowiedzi literackiej
-stosować całościowe, sfunkcjonalizowane procesy lektury i analizy
-stopniowo wypełniać struktury ogólne wiedzą szczegółową
Ø w tym ujęciu działania dydaktyczne należy skupić wokół kilku punktów wyjściowych (problemów teoretycznych, które można przełożyć na pytania proste:
fikcja literacka- zmyślone czy prawdziwe
komunikacja literacka- kto do kogo mówi
funkcja poetycka języka- różnica pomiędzy językiem artystycznym a zwyczajnym
genologia- co łączy, a co różni podobnie zbudowane utwory literackie
wersyfikacja- jak zbudowany jest wiersz
konwencja- uzależnienie utworów od czasu, w którym powstały
Ø kształtowanie pojęć jest procesem długotrwałym, rozłożonym niekiedy na lata
Ø trzy etapy kształtowania pojęć:
1. Etap propedeutyczny
Wstępny etap pracy, realizujemy wówczas tzw. „wprawki ćwiczeniowe” (poniżej w siatce termin nie wytłuszczony)
2. Etap właściwy
Etap kształtowania pojęcia i wprowadzenia terminu do czynnego słownika dziecka poprzez odpowiednio zorganizowane ćwiczenia językowe i analityczne (termin wytłuszczony)
3. Etap wdrożeniowy
Świadome posługiwanie się pojęciami w analizie i interpretacji coraz bardziej skomplikowanych struktur (brak terminu)
Ø w okresie szkoły podstawowej wyróżniamy dwa etapy kształcenia (książka pisana przed reformą- dostosować do norm obecnych):
-etap propedeutyczny- IV, V (czas przewidziany na przygotowanie uczniów do percepcji wiedzy literaturoznawczej w klasach wyższych)
-etap systematyzacji wiedzy- VI, VII, VIII
Decyduje o tym:
-psychologia rozwojowa (12 lat to dolna granica początków myślenia abstrakcyjnego)
-kształt programu nauczania (jest to wiek, kiedy program postuluje pierwsze próby systematyzacji wiedzy)
SIATKA POJECIOWA
KLASY
IV
V
VI
VII
VIII
1. Zmyślone czy prawdziwe?
fikcja / prawda
sposoby kształtowania świata przedstawionego
fikcja literacka/ sposoby kształtowania
świat przedstawiony/ rzeczywisty
bohater
zdarzenie:
fantastyczne
realistyczne
czas- przestrzeń
fikcja literacka/ sposoby jej kształtowania
fantastyka- realizm
świat przedstawiony
zdarzenia, wątki, akcja
bohater literacki
fabuła
czas
przestrzeń
groteska
funkcja zdarzeń i postaci w dramacie
akcja w dramacie
konflikt dramatyczny
komizm
tragizm
świat przedstawiony w liryce
sposoby obrazowania
2. Kto mówi i do kogo?
komunikacja literacka
nadawca- odbiorca
autor- czytelnik
narrator- adresat
postać mówiąca w wierszu- adresat „ty” liryczne
narrator 3 os. – adresat narracji
narrator 1 os.
bohater- bohater (dialogi postaci)
narrator 3 os.
narrator 1 os
-uczestnik
-świadek zdarzeń
postać mówiąca w wierszu
tekst główny- didaskalia
nadawca sztuki teatralnej
(autor, reżyser, scenograf, kompozytor)
widz, odbiorca zbiorowy
podmiot liryczny, sytu...
natalieaasen