Autronic AL-700(1).doc

(586 KB) Pobierz
1

 

 

 

 

 

 

MIKROPROCESOROWY  SYSTEM

STEROWANIA  SKŁADEM MIESZANKI  SILNIKA  ZASILANEGO  GAZEM

PŁYNNYM

 

TYP: AL-700

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPROGRAMOWANIE oraz INSTRUKCJA OBSŁUGI chronione jest prawem autorskim, postanowieniami umów międzynarodowych o prawach autorskich, oraz innym ustawodawstwem i umowami międzynarodowymi o ochronie praw własności intelektualnej.

1. Wprowadzenie.

 

Firma AUTRONIC wraz z dystrybutorem, firmą AGS-POLSKA dziękują Państwu za wybranie mikroprocesorowego systemu sterowania składem mieszanki w samochodowych układach zasilania gazem płynnym LPG typu AL-700. Centrala sterująca AL-700 jest programowana z zewnątrz przy użyciu systemu komputerowego klasy PC.

System AL-700 pozwala na kontrolowanie różnych parametrów pracy układu sterującego składem mieszanki systemu LPG oraz umożliwia zachowywanie danych w komputerze PC. AL-700 kontroluje skład spalin na podstawie sygnału sondy lambda, zapewniając optymalne osiągi silnika zasilanego gazem płynnym.

Produkt ten reprezentuje najbardziej profesjonalny i technologicznie zawansowany sposób sterowania składem mieszanki w pojeździe przystosowanym do zasilania gazem płynnym, charakteryzując się dużą niezawodnością w ciągu długiego okresu eksploatacji pojazdu.

Program A-MON obsługujący mikroprocesorowy system sterowania składem mieszanki nie ma dużych wymagań co do sprzętu komputerowego. Posiada typową budowę programu pracującego w środowisku Windows i jest wygodny w obsłudze. Do poprawnego działania potrzebny jest komputer klasy PC z systemem operacyjnym WINDOWS 3.1 bądź późniejszym (WINDOWS 95, 98...) oraz jedno wolne złącze portu szeregowego COM.

 

Program A-MON umożliwia:

-         zadanie wstępnych parametrów pracy systemu AL-700 .

-         przywrócenie wartości początkowych systemu AL-700 (skasowanie).

-         zapis i odczyt parametrów pracy systemu AL-700 na dysku.

-         wyświetlanie wszystkich parametrów i ich modyfikowanie podczas pracy silnika.

 

 

2. Instalacja programu A-MON.

 

Wymagania sprzętowe:

Komputer PC z procesorem 486 bądź lepszym, 8MB pamięci RAM, napęd dyskietek 3,5”, system operacyjny WINDOWS 3.1 bądź późniejszy, karta graficzna o rozdzielczości przynajmniej 640x480 pikseli.

 

Żeby zainstalować program na twardym dysku należy:

 

Windows 95/98/ME:

-         włączyć komputer,

-         z menu SATRT wybrać polecenie URUCHOM a następnie PRZEGLĄDAJ,

-         wybrać plik o nazwie SETUP.EXE znajdujący się na dyskietce 3.5”,

-         wcisnąć klawisz OK. w celu uruchomienia programu instalacyjnego.

Po uruchomieniu programu instalacyjnego należy na pytanie: Setup Instalation Paths wybrać „INSTALL” . W razie potrzeby można wybrać katalog w którym zainstalowany zostanie program A-MON (standardowo program instaluje się na dysku C:\AMON).

Po zakończeniu instalacji programu w menu START/PROGRAMY zostanie utworzona grupa o nazwie A-MON.

 

Windows 3.1x:

-         Uruchom komputer oraz program Windows,

-         Uruchom program setup.exe znajdujący się na dyskietce poprzez menadżer plików.

 

Po uruchomieniu programu instalacyjnego należy na pytanie: Setup Instalation Paths wybrać „INSTALL” . W razie potrzeby można wybrać katalog w którym zainstalowany zostanie program A-MON (standardowo program instaluje się na dysku C:\AMON).

Po zakończeniu instalacji programu w menadżerze programów zostanie utworzona grupa o nazwie A-MON.

 

 

3. Obsługa programu A-MON.

 

3.1.          Połączenie z komputerem PC.

Urządzenie interfejsu należy z jednej strony podłączyć poprzez 4-stykowe złącze z systemem sterującym AL-700 a z drugiej strony poprzez złącze typu DB-9 (9-stykowe) z wolnym wyprowadzeniem portu szeregowego w komputerze PC (COM1, COM2, COM3, COM4). Większość komputerów ma standardowo wyprowadzone tylko porty COM1 oraz COM2.

 

UWAGA! Podłączenie powinno przebiegać przy WYŁĄCZONYM komputerze PC. W innym przypadku uszkodzeniu może ulec port wyjściowy komputera.

 

 

 

3.2.          Uruchomienie programu

Uruchomienie programu następuje po wybraniu A-MON z grupy o tej samej nazwie w menu SART (Windows 95...) bądź  menadżerze programów (Windows 3.1x).

 

Program uruchamia się w oknie, w którym mamy możliwość wyświetlenia sześciu różnych stron nazwanych odpowiednio:

 

-         MONITOR

-         PRZEŁĄCZNIK

-         PARAMETRY

-         ZABEZPIECZENIE

-         REGULACJA

-         RÓŻNE

 

Poniżej przedstawiono obraz strony MONITOR uruchomionego programu, przy braku połączenia z systemem sterującym AL-700.



 

Jest to strona główna programu A-MON. Proponujemy dokładne zapoznanie się z tą stroną w celu opanowania jej obsługi. Zmiana strony następuje poprzez zaznaczenie myszką zakładki z nazwą kolejnej strony.

 

 

3.2.1.   MONITOR

W celu poprawnej pracy systemu AL-700 z programem A-MON, należy uruchomić program przed uruchomieniem silnika pojazdu (przed podaniem zasilania po stacyjce). W każdym innym przypadku nie zostanie nawiązana transmisja i nie zostaną odczytane dane przez program A-MON.

Po uruchomieniu programu A-MON zostanie wyświetlona strona MONITOR, na której znajdują się najważniejsze dane przekazywane z systemu AL-700 do komputera PC w czasie rzeczywistym. Każda zmiana parametrów pracy systemu AL-700 dokonywana na stronie PARAMETRY jest w nim zachowywana i możliwa do zweryfikowania na stronie MONITOR.

Poniżej przedstawiono przykładowy wygląd strony MONITOR, z aktywnymi polami ustawień systemu AL-700.

 

UWAGA!

Aby uzyskać połączenie z systemem AL-700 należy włączyć zapłon w samochodzie. Jeśli program A-MON został uruchomiony z włączonym zapłonem, należy wyłączyć zapłon w samochodzie oraz program A-MON i uruchomić system w odpowiedniej kolejności.

 

Opis funkcji na stronie MONITOR.

 

1.     Połączenie

Pokazuje stan połączenia pomiędzy komputerem osobistym (PC) a centralką sterującą AL-700.

Podłączony - system połączony– tło zielone,

Brak połączenia – tło czerwone.

 

2.     Paliwo

Pokazuje rodzaj paliwa zasilającego silnik samochodu:

Benzyna – silnik pracuje na benzynie – tło czerwone,

Gaz – silnik pracuje na gazie – tło niebieskie.

Rezerwa - silnik pracuje na gazie z włączonym czujnikiem rezerwy- tło granatowe.

 

3.     Pozycja przełącznika

Automatycznie – automatyczna zmiana paliwa – tło zielone,

Benzyna – praca na benzynie – tło czerwone,

Zagrożenie -  bezpośrednie uruchomienie silnika na gazie.

 

4.     Lambda (górny wykres)

Pokazuje aktualną wartość napięcia sondy lambda. Wyświetlanie następuje na dwa sposoby:

-      wartość liczbowa reprezentująca napięcie na sondzie Lambda wyrażone w woltach,

-      kolorowy wykres słupkowy wskazujący graficznie wartość napięcia sondy lambda :

kolor zielony – mieszanka uboga,

kolor czerwony – mieszanka bogata,

czarny – optymalny skład mieszanki.

 

 

 

 

5.     Lambda (dolny wykres)

Pokazuje średnią w czasie wartość napięcia sondy Lambda. Obrazuje charakter mieszanki zasilającej silnik (mieszanka bogata bądź uboga) i jest pomocny przy ustaleniu składu mieszanki w pobliżu Lambda =1.

 

6.     Wybór wyświetlanej strony

Wybór wyświetlanej strony następuje poprzez kliknięcie myszką na nazwie strony (zakładce). Dostęp na stronę ZABEZPIECZENIE możliwy jest jedynie po otrzymaniu zezwolenia od producenta.

 

7.     Prędkość obrotowa silnika (RPM)

Obroty wału korbowego silnika wyświetlane są w następujących formach:

-      wartość liczbowa, reprezentująca prędkość obrotową silnika wyrażoną w obrotach / minutę,

-      stan: obroty wzrastające, malejące, stabilne (stały poziom), odcięcie (przejście z gazu na benzynę powyżej ustalonego progu),

-         obrotomierz – graficzne przedstawienie prędkości obrotowej silnika. Niebieskie pole na obrotomierzu wskazuje zakres obrotów powyżej progu przejścia na gaz i poniżej progu odcięcia (ponownego przejścia na benzynę).

 

8.     Temperatura

Temperaturę reduktora-parownika (jeśli wyświetlanie jest aktywne) przedstawia:

-      wartość liczbowa podawana w  OC,

-      kolorowy wykres słupkowy:

- kolor zielony – reduktor zbyt zimny,

- kolor żółty – temperatura bliska zadanego progu przełączenia,

                            - kolor czerwony – temperatura odpowiednia.

 

9.     Czas nagrzewania sondy Lambda

Pokazuje czas upływający od momentu włączeniu silnika na gaz do momentu przejęcia kontroli nad składem mieszanki przez system AL-700.

-      wartość liczbowa pokazuje upływający czas w sekundach,

-      kolorowy wykres słupkowy:

- czerwony – obrazuje mijający czas,

- zielony – przejęcie kontroli nad składem spalin przez AL-700.

 

10. Pozycja silnika krokowego

W tej części okna programu w graficzny i liczbowy sposób przedstawiono pozycję silnika krokowego. Wartość liczbowa jest numerem pozycji silnika krokowego, którą dodatkowo ilustruje rysunek, przedstawiający stopień przysłonięcia otworu przelotowego przez tło...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin