MAJ.doc

(150 KB) Pobierz
cele

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ

DLA DZIECI 3 i 4 LETNICH

MAJ 2009

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: Mali mieszkańcy łąki”

 

L.P.

CELE/OSIĄGNIĘCIA DZIECI

TEMAT SZCZEGÓŁOWY/ SPOSÓB REALIZACJI

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

UWAGI

1.

Zapoznanie z wyglądem i nazwami niektórych owadów.

Doskonalenie umiejętności poruszania się po sali bez potrącania.

Wdrażanie do poszanowania przyrody.

 

„Poznajemy owady”.

Wysłuchanie wiersza M. Buczkówny „Łąka”- zapoznanie z nazwami wybranych owadów, dobieranie obrazka do nazwy.

Zabawa ruchowa „Poruszamy się jak owady”- dzieci naśladują ruchem owady, których nazwy wymienia nauczyciel.

Zabawa rozwijająca percepcję wzrokową „O którym owadzie mówię?”- nauczyciel podaje słowny opis owada, dzieci wyszukują go wśród innych na ilustracji.

Rytmiczne wystukiwanie nazw owadów na instrumentach perkusyjnych.

Lepienie z plasteliny na temat dowolny, zainspirowane oglądanymi owadami.

Próby znalezienia i obserwowania owadów w ogrodzie przedszkolnym, zwrócenie uwagi na poszanowanie każdej formy życia.

Ilustracje owadów.

Instrumenty perkusyjne- po jednym dla każdego dziecka.

Plastelina.

- Poznawanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości (…).

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

2.

Zapoznanie z pracą pszczoły.

Wdrażanie do uważnego słuchania nauczyciela.

Właściwe używanie przyimków.

„Pszczoły dają dobry miód”- nauka wiersza.

Zapoznanie z wierszem L. Konopińskiego „Pszczoła”- zapamiętanie tekstu.

Historyjka obrazkowa „Skąd się bierze miód?”- dzieci słuchają opowiadania nauczyciela ilustrowanego obrazkami, następnie próbują odtworzyć kolejność zdarzeń i ułożyć obrazki; uzasadnianie wyboru.

Zabawa bieżna „Dzieci i pszczoły”- odpowiednia reakcja na zmienną muzykę.

„Gdzie są owady?”- szukanie schowanych w sali sylwet owadów: określanie miejsca schowania.

Kolorowanie rysunku pszczoły i ula.

Historyjka obrazkowa - 3 części.

Nagranie.

Sylwety owadów.

Rysunek, kredki.

- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka.

 

3.

Utrwalenie przeliczania w zakresie trzech.

Poprawne używanie określeń ilości.

Porównywanie, przeliczanie, selekcja.

Wdrażanie do uważnego słuchania poleceń nauczyciela.

„Biedronka”- ćwiczenia liczbowe.

„Biedronka”- rozwiązanie zagadki jako wprowadzenie do zajęć.

Zabawa dydaktyczna „Liczymy kropki biedronki”- przeliczanie do 3: dzieci oglądają sylwety biedronek, przeliczają kropki na skrzydełkach. Porównywanie ilości kropek, używanie określeń: mniej, więcej, tyle samo.

Zabawa ruchowa „Biedroneczki do mamy!”- Nauczyciel umieszcza w sali trzy sylwety biedronek (z kropkami od 1 do 3), rozdaje dzieciom emblematy biedronek z kropkami (1-3); przy muzyce biedronki fruwają po sali, na przerwę gromadzą się przy mamie- biedronce z odpowiednią liczbą kropek.

„Moja biedronka”- dzieci zamalowują czerwoną farbą kontur biedronki, po wyschnięciu naklejają kropki wg poleceń nauczyciela, np. „na jednym skrzydełku przyklej dwie kropki, na drugim jedną”.

Ozdobienie biedronkami sali.

Sylwety biedronek z kropkami od 1 do 3.

Sylwety 3 dużych biedronek z kropkami od 1 do 3 oraz emblematy z biedronkami (7 szt. z 1 kropką, 7 szt. z 2 kropkami, 7 szt.z 3).

Kontur biedronki, czerwona farba, kropki z czarnego papieru.

- Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

4.

Wdrażanie do poszanowania przyrody.

Rozbudzanie zainteresowania życiem drobnych zwierząt.

 

„Poznajemy życie ślimaka”.

Nauka wierszyka „Ślimak, ślimak pokaż rogi”.

Lepienie ślimaków z masy solnej- toczenie wałków

i zwijanie ich w kształt ślimaka.  Rozwijanie małej motoryki.

Plastelina.

- Poznawanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej…

5.

Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dziecka ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń dużych grup mięśniowych.

Zestaw zabaw ruchowych „Na łące”.

Zestaw zabaw ruchowych - na podstawie zestawu ćwiczeń I. Salach „Plany miesięczne dla dzieci trzyletnich” (s.36)  – rozwijający ogólną sprawność fizyczną dziecka ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń dużych grup mięśniowych.

 

Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.

1.

Poznanie cyklu rozwojowego żaby.

Ćwiczenia narządów mowy.

Współpraca w parach.

Prawidłowe trzymanie kredki.

„Na żaby nie ma rady”- ćwiczenia artykulacyjne.

Wysłuchanie opowiadania „Na żaby nie ma rady”- odpowiedzi na pytania nauczyciela dotyczące tekstu. Zasygnalizowanie cyklu rozwojowego żaby.

Zapoznanie z piosenką „Nad brzegiem rzeki żabki siedziały”- przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach: kum- kum, rech- rech.

Zabawa rytmiczno- artykulacyjna „Żabie łapki”: dziecko siada naprzeciwko N. i klaszcze zgodnie z rytmem rymowanki, którą mówi pani; dziecko powtarza słowa: klap, klap, klap. Następnie dzieci próbują klaskania z innym dzieckiem.

Kolorowanie sylwety żaby, dbanie o staranne wypełnianie konturu rysunku oraz prawidłowe trzymanie kredki.

Ilustracje do tekstu.

Nagranie.

Fiutowska, s.43

Sylweta żaby, zielona kredka

- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka.

 

2.

Wycieczka do  Indiańskiej Osady – Kokopeli.

- Poznawanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej…

3.

Budzenie radosnego nastroju podczas zabawy przy muzyce.

Segregowanie wg koloru.

Utrwalenie pojęć: mniej, więcej, tyle samo.

Budzenie inwencji twórczej, wiary we własne możliwości.

„Motyle nad łąką”- utrwalenie nazw kolorów.

Rozwiązanie zagadki o motylu jako wprowadzenie do zajęć.

Taniec „Kwiaty i motyle”- dzieci zakładają wianki z kwiatów (dziewczynki) lub czapki- motyle (chłopcy). Ilustrowanie ruchem słyszanej muzyki.

„Jakie motyle przyleciały na łąkę?”- N. rozkłada na dywanie sylwety motyli w czterech kolorach, zadaniem dzieci jest umieścić je na kwiatach w tym samym kolorze oraz głośnym wypowiedzeniu nazwy danego koloru.

Zabawa ruchowa „Znajdź motyla, o którym mówię”- dzieci poruszają się po sali przy dźwiękach tamburyna, na przerwę w muzyce podnoszą motyle w kolorze podanym przez nauczyciela.

Zabawa dydaktyczna „Których motyli jest więcej?”- utrwalenie nazw kolorów oraz pojęć: mnie, więcej, tyle samo.

Malowanie palcami „Motyl”- dzieci ozdabiają skrzydła motyla palcami maczanymi w farbie, wykonują kropki, kreski, smugi itp., obserwują jak mieszają się kolory.

Zorganizowanie wystawki prac dla rodziców.

Nagranie Preisnera „Awakeing of spring”

Sylwety motyli w czterech kolorach.

Tamburyno.

Rysunek motyla, farby plakatowe.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „Jak przygotowujemy się do Święta mamy i Taty?”

 

4.

Poprawne zachowanie się w stosunku do swoich rodziców.

Poprawne stosowanie form fleksyjnych w mowie potocznej.

Wdrażanie do pracy na wyznaczonej przestrzeni.

„Dlaczego pomagamy mamie?”- zapoznanie z piosenką.

Zapoznanie z piosenką „Wiosna, wiosna”- omówienie treści: jakie święto zbliża się w maju, jakie kwiaty kwitną dla mamy? Próby śpiewania pierwszej zwrotki i refrenu.

Wyklaskiwanie krótkich tekstów o mamie.

Zabawa gramatyczna „Co potrafi moja mama?”: próby nazywania czynności wykonywanych przez mamę (szyje, gotuje, sprząta, bawi się z dziećmi itp.). Próby odpowiedzi na pytanie: jak pomagać mamie?

Zabawa ruchowa przy muzyce „Mama pracuje”.

Rysowanie patykiem na ziemi n/t dowolny- operowanie różnymi formami linii zależnie od wyboru narzędzia. Próby nazywania swoich wytworów.

Podkład muzyczny.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

- Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno - kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej…

 

5.

Wdrażanie do poprawnego zachowywania się w stosunku do mamy nie tylko w dniu jej święta.

Utrwalenie nazw kilku popularnych gatunków kwiatów.

Przyzwyczajanie do zabaw w kilkuosobowych zespołach.

Określanie wielkości przedmiotów.

„Znam nazwy kwiatów dla mamy”

Utrwalenie piosenki dla mamy „Wiosna, wiosna”- śpiew grupowy.

Słuchanie wiersza „Dbamy o mamy”- zapoznanie ze sposobem okazywania uczuć matce, wyrażanie szacunku.

Zabawa ortofoniczna „Spacer z mamą”: przećwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach hop, hej.

Zabawa „Bukiety”: dalsze utrwalanie znajomości pojęć długi- krótki podczas układania bukietów dla mamy, wdrażanie do kończenia podjętych czynności, zadań.

Nazywanie kilku gatunków kwiatów (tulipan, żonkil, róża), wyróżnianie ich spośród innych kwiatów. Zabawa „Kwiat w wazonie”: dzieci otrzymują emblematy z kwiatami, swobodnie tańczą przy muzyce; na przerwę gromadzą się przy wazonie z wizerunkiem danego kwiatu.

„Mamy łąkę dla mamy”: malowanie na dużym arkuszu papieru, tworzenie jednej wielkiej łąki. Zwrócenie uwagi na wspólne tworzenie pracy plastycznej.

Nagranie.

Tekst wiersza.

Kwiaty sztuczne lub naturalne.

Emblematy z kwiatami, sylwety wazonów.

Brystol, farby, pędzle, woda.

- Poznawanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej…

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin