InstrukcjaIZA6_01.pdf
(
1732 KB
)
Pobierz
IZA
Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych
I Z A
Inwentarze Zespołów Archiwalnych
Wersja 6.01
Podręcznik użytkownika
Warszawa 2007
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
3
Instalacja aplikacji
5
Rozdział I. Wprowadzanie danych
6
•
Dokumentacja aktowa
8
•
Dokumentacja techniczna
11
•
Dokumentacja kartograficzna
14
•
Materiały ulotne
20
•
Indeksy
24
•
ykaz obiektów
25
Rozdział II. ydruki
27
Rozdział III. Wyszukiwanie
28
Żadna część niniejszego podręcznika nie może być powielana
i rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez
pisemnej zgody Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.
2
Wprowadzenie
Aplikacja
Inwentarze Zespołów Archiwalnych (IZA)
wersja 6.0 została napisana za
pomocą narzędzia programistycznego, jakim jest ACCESS for WINDOWS (
pracuje
wyłącznie w wersji 2000 lub wyższej
).
Poruszanie się w bazie danych
IZA 6.0
jest analogiczne do innych aplikacji środowiska
Windows. Najlepiej korzystać z myszki lub klawiszy skrótu.
Wpisywanie dat do odpowiednich pól (jeżeli nie jest to czynność wykonana automatycznie
przez aplikację
IZA
) zależy od ustawienia opcji w WINDOWS np. 2007-02-20, 2007.02.20,
20-02-2007, 20.02.2007.
Wprowadzanie danych do pól koloru żółtego jest bezwzględnie wymagane, natomiast pola
koloru zielonego są obowiązujące - powinny zostać wypełnione dla zapewnienia poprawnego
działania mechanizmu wyszukującego oraz poprawnych wydruków inwentarzy.
Uwaga
: jeżeli w polu koloru żółtego lub zielonego nie występuje żadna wartość należy
umieścić tam znak „-”.
W aplikacji
IZA
na pasku stanu (w dolnym lewym rogu ekranu) znajduje się podpowiedź na
temat, jakie informacje (dane) należy wpisywać w kolejnych polach formularza.
Baza danych
IZA
jest przygotowana do inwentaryzacji dokumentacji aktowej, technicznej,
kartograficznej oraz materiałów ulotnych z uwzględnieniem obowiązujących przepisów
metodycznych.
UWAGA:
W przypadku dokumentacji aktowej zastosowanie mają:
Wskazówki metodyczne do
sporządzania inwentarzy archiwalnych zespołów (zbiorów) akt wytworzonych w okresie
kancelarii akt spraw (XIX-XX w.)
stanowiące załącznik do pisma okólnego nr 2 Naczelnego
Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 28 maja 1984 r., w przypadku dokumentacji
technicznej: zarządzenie Nr 9 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 12 lipca
2000 r.
w sprawie szczegółowych zasad porządkowania oraz trybu przekazywania
dokumentacji technicznej stanowiącej materiały archiwalne do archiwów państwowych
, w
przypadku dokumentacji kartograficznej:
Instrukcja porządkowania i ewidencjonowania
dokumentacji kartograficznej w archiwach państwowych
, stanowiąca załącznik do decyzji
nr 11 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 23 października 2002 r., zaś dla
materiałów ulotnych:
Wskazówki metodyczne dotyczące zasad gromadzenia i opracowania
materiałów ulotnych w archiwach państwowych
, wprowadzone decyzją nr 12 Naczelnego
Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 9 marca 2007 r.
Zasady tworzenia haseł indeksowych do wszystkich rodzajów dokumentacji zawarte są w
Instrukcji w sprawie sporządzania indeksów do inwentarzy archiwalnych,
stanowiącej
załącznik do zarządzenia nr 3 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 26
stycznia 1974 r.
3
Baza danych IZA ma na celu:
a.
zebranie danych o zasobie na poziomie jednostki archiwalnej w formie
umożliwiającej włączenie ich do komputerowego systemu informacyjnego,
b.
drukowanie inwentarza książkowego,
c.
drukowanie inwentarza skarbowego;
d.
usprawnienie wyszukiwania informacji zawartej w tytule
i opisie
jednostki
archiwalnej:
e.
usprawnienie wyszukiwania informacji za pomocą
haseł indeksowych
,
f.
usprawnienie systematyzacji złożonych zespołów archiwalnych,
Aplikacja
Inwentarze Zespołów Archiwalnych (IZA)
od strony informatycznej została
opracowana przez Marka Kuczyńskiego, natomiast od strony merytorycznej przez
pracowników archiwów państwowych, Centralnego Ośrodka Informacji Archiwalnej i
Zakładu Naukowego Archiwistyki Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.
4
Instalacja aplikacji
1.
Pliki: IZADANE.mdb, IMPORT.mdb oraz IZA.mdb należy umieścić w katalogu IZA na
dysku C.
2.
Jeśli wcześniej dane były wprowadzane do baz IZA 5.0 i MAPY, i dane te będą
importowane do bazy IZA 6.0, w katalogu IZA na dysku C należy umieścić również:
b)
dane z bazy IZA wersja 5.0 (dokumentacja aktowa i techniczna),
zmieniając nazwę
pliku z IZADANE.mdb na
DANE.mdb
;
c)
dane z bazy MAPY wersja 2.1 (dokumentacja kartograficzna) – plik MAPY.mdb
3.
Uruchomić plik IMPORT.mdb, a następnie uruchomić w następującej kolejności makra:
IZA, MAPY, OPTYMALIZACJA (wszystkie zapytania potwierdzać klawiszem Tak
(OK.).
Uwaga 1:
Jeżeli nie będą importowane dane którejkolwiek bazy (IZA, MAPY) makro o tej
samej nazwie należy pominąć.
Uwaga 2:
Jeżeli dokonano już importu danych do bazy IZA 6.0, należy wykonać następujące
zmiany:
- otworzyć plik IZADANE.MDB
- otworzyć - w widoku projektu - tabelę INWENTARZ
- zmienić wartość "rozmiar pola" z 8 na 50 dla pola PODSERIA
- zmienić nazwę pola PISMO na RODZAJPISMA
- zmienić nazwę pola RODZAJPISMA na pismo
- zamknąć i zapisać zmiany
4.
Uruchomić bazę danych IZA.
Przy pierwszym otwarciu bazy danych należy otworzyć formularz Parametry bazy danych –
Dane teleadresowe – i wpisać w nim identyfikator (numer) archiwum, jego nazwę oraz adres.
5
Plik z chomika:
poljanka
Inne pliki z tego folderu:
ArchiwumWin.pdf
(7944 KB)
KancelariaWin.pdf
(2093 KB)
Elainstrukcja.pdf
(548 KB)
InstrukcjaIZA6_01.pdf
(1732 KB)
PrInstrukcja.pdf
(791 KB)
Inne foldery tego chomika:
referaty i prezentacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin