InstrukcjaIZA6_01.pdf

(1732 KB) Pobierz
IZA
Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych
I Z A
Inwentarze Zespołów Archiwalnych
Wersja 6.01
Podręcznik użytkownika
Warszawa 2007
319308147.001.png
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
3
Instalacja aplikacji
5
Rozdział I. Wprowadzanie danych
6
Dokumentacja aktowa
8
Dokumentacja techniczna
11
Dokumentacja kartograficzna
14
Materiały ulotne
20
Indeksy
24
ykaz obiektów
25
Rozdział II. ydruki
27
Rozdział III. Wyszukiwanie
28
Żadna część niniejszego podręcznika nie może być powielana
i rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez
pisemnej zgody Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.
2
Wprowadzenie
Aplikacja Inwentarze Zespołów Archiwalnych (IZA) wersja 6.0 została napisana za
pomocą narzędzia programistycznego, jakim jest ACCESS for WINDOWS ( pracuje
wyłącznie w wersji 2000 lub wyższej ).
Poruszanie się w bazie danych IZA 6.0 jest analogiczne do innych aplikacji środowiska
Windows. Najlepiej korzystać z myszki lub klawiszy skrótu.
Wpisywanie dat do odpowiednich pól (jeżeli nie jest to czynność wykonana automatycznie
przez aplikację IZA ) zależy od ustawienia opcji w WINDOWS np. 2007-02-20, 2007.02.20,
20-02-2007, 20.02.2007.
Wprowadzanie danych do pól koloru żółtego jest bezwzględnie wymagane, natomiast pola
koloru zielonego są obowiązujące - powinny zostać wypełnione dla zapewnienia poprawnego
działania mechanizmu wyszukującego oraz poprawnych wydruków inwentarzy.
Uwaga : jeżeli w polu koloru żółtego lub zielonego nie występuje żadna wartość należy
umieścić tam znak „-”.
W aplikacji IZA na pasku stanu (w dolnym lewym rogu ekranu) znajduje się podpowiedź na
temat, jakie informacje (dane) należy wpisywać w kolejnych polach formularza.
Baza danych IZA jest przygotowana do inwentaryzacji dokumentacji aktowej, technicznej,
kartograficznej oraz materiałów ulotnych z uwzględnieniem obowiązujących przepisów
metodycznych.
UWAGA:
W przypadku dokumentacji aktowej zastosowanie mają: Wskazówki metodyczne do
sporządzania inwentarzy archiwalnych zespołów (zbiorów) akt wytworzonych w okresie
kancelarii akt spraw (XIX-XX w.) stanowiące załącznik do pisma okólnego nr 2 Naczelnego
Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 28 maja 1984 r., w przypadku dokumentacji
technicznej: zarządzenie Nr 9 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 12 lipca
2000 r. w sprawie szczegółowych zasad porządkowania oraz trybu przekazywania
dokumentacji technicznej stanowiącej materiały archiwalne do archiwów państwowych , w
przypadku dokumentacji kartograficznej: Instrukcja porządkowania i ewidencjonowania
dokumentacji kartograficznej w archiwach państwowych , stanowiąca załącznik do decyzji
nr 11 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 23 października 2002 r., zaś dla
materiałów ulotnych: Wskazówki metodyczne dotyczące zasad gromadzenia i opracowania
materiałów ulotnych w archiwach państwowych , wprowadzone decyzją nr 12 Naczelnego
Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 9 marca 2007 r.
Zasady tworzenia haseł indeksowych do wszystkich rodzajów dokumentacji zawarte są w
Instrukcji w sprawie sporządzania indeksów do inwentarzy archiwalnych, stanowiącej
załącznik do zarządzenia nr 3 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 26
stycznia 1974 r.
3
Baza danych IZA ma na celu:
a. zebranie danych o zasobie na poziomie jednostki archiwalnej w formie
umożliwiającej włączenie ich do komputerowego systemu informacyjnego,
b. drukowanie inwentarza książkowego,
c. drukowanie inwentarza skarbowego;
d. usprawnienie wyszukiwania informacji zawartej w tytule i opisie jednostki
archiwalnej:
e. usprawnienie wyszukiwania informacji za pomocą haseł indeksowych ,
f. usprawnienie systematyzacji złożonych zespołów archiwalnych,
Aplikacja Inwentarze Zespołów Archiwalnych (IZA) od strony informatycznej została
opracowana przez Marka Kuczyńskiego, natomiast od strony merytorycznej przez
pracowników archiwów państwowych, Centralnego Ośrodka Informacji Archiwalnej i
Zakładu Naukowego Archiwistyki Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.
4
Instalacja aplikacji
1. Pliki: IZADANE.mdb, IMPORT.mdb oraz IZA.mdb należy umieścić w katalogu IZA na
dysku C.
2. Jeśli wcześniej dane były wprowadzane do baz IZA 5.0 i MAPY, i dane te będą
importowane do bazy IZA 6.0, w katalogu IZA na dysku C należy umieścić również:
b) dane z bazy IZA wersja 5.0 (dokumentacja aktowa i techniczna), zmieniając nazwę
pliku z IZADANE.mdb na DANE.mdb ;
c) dane z bazy MAPY wersja 2.1 (dokumentacja kartograficzna) – plik MAPY.mdb
3. Uruchomić plik IMPORT.mdb, a następnie uruchomić w następującej kolejności makra:
IZA, MAPY, OPTYMALIZACJA (wszystkie zapytania potwierdzać klawiszem Tak
(OK.).
Uwaga 1: Jeżeli nie będą importowane dane którejkolwiek bazy (IZA, MAPY) makro o tej
samej nazwie należy pominąć.
Uwaga 2: Jeżeli dokonano już importu danych do bazy IZA 6.0, należy wykonać następujące
zmiany:
- otworzyć plik IZADANE.MDB
- otworzyć - w widoku projektu - tabelę INWENTARZ
- zmienić wartość "rozmiar pola" z 8 na 50 dla pola PODSERIA
- zmienić nazwę pola PISMO na RODZAJPISMA
- zmienić nazwę pola RODZAJPISMA na pismo
- zamknąć i zapisać zmiany
4. Uruchomić bazę danych IZA.
Przy pierwszym otwarciu bazy danych należy otworzyć formularz Parametry bazy danych –
Dane teleadresowe – i wpisać w nim identyfikator (numer) archiwum, jego nazwę oraz adres.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin