2. Terapia zajęciowa jako forma rehabilitacji osób niepełnosprawnych.doc

(101 KB) Pobierz

Temat: Terapia zajęciowa jako forma rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Ćw. dla grupy: Jak myślisz co to jest terapia zajęciowa i kiedy datuje się jej początki? (kilka osób zapytać.)

1.      Pojęcie terapii zajęciowej.

Terapia zajęciowa:

1.      K. Malinowska- to zespół określonych czynności o charakterze zajęć fizycznych i umysłowych, które mają na celu przywrócenie choremu sprawności fizycznej i psychicznej.

 

2.      To celowe, polisensoryczne działania rehabilitacyjne, o charakterze zajęć ciągłych, stanowiących proces terapeutyczny, prowadzący do usprawnienia i kompensacji zaburzonych funkcji organizmu pacjenta. Są to zajęcia planowe, celowe i systematyczne.

 

Jest to jedna z najstarszych metod postępowania. Jest to forma rehabilitacji.

Za prekursora uważa się Soranosa z Efezu(w odniesieniu do chorych psychicznie stosował różne formy terapeutyczne np. śpiew).

Galen również dostrzegał wartość pracy jako środka terapeutycznego.

Hipokrates- propagował jazdę konną jako jako środek terapeutyczny.

W starożytnej Grecji zalecano zabawy z psem.

W okresie republiki rzymskiej ustanowiono prawo dwunastu tablic, które nakazywało opiekę nad osobami z chorobami: INSANI,czyli chorobliwą utratą spokoju oraz FURIOSI, czyli nad osobami ubezwłasnowolnionymi i niepoczytalnymi.

Prekursorem humanitarnego traktowania w epoce oświecenia chorych, starych i niesprawnych oraz stosowania metod innych, niż medyczne był Filip Pinel.

Pojęcie terapia zajęciowa powstało w Anglii po I w.ś., kiedy było mnóstwo młodych ludzi potrzebujących pomocy z zakresu działań rehabilitacyjnych.

Pojęcie ,,terapia zajęciowa’’ wprowadził Herman Simon.

W 1939r. w Meyerson w USA zostaje utworzony ośrodek terapii zajęciowej(metoda wszechstronnej mobilizacji).

Na początku XXw. Stosowano ją w lecznictwie psychiatrycznym i w domach opieki.

Jest to jedna z form rehabilitacji, ,,spina” rehabilitację leczniczą i społeczną, również uzupełnia fizjoterapię i rehabilitację psychologiczną. Postrzegana jest jako leczenie bez użycia środków farmakologicznych lub interwencji chirurgicznej wobec osób, które czują się źle fiz., bądź psych. (W. Szulc)

Termin ten z greckiego oznacza: leczenie lub metodę leczniczą.

Terapeuta natomiast, to ktoś kto opiekuje się, troszczy o kogoś.

Terapia zajęciowa wykorzystuje podstawowe komponenty oddziaływań na aktywność psychiczną, odwołuje się do potrzeb estetycznych i do możliwości dokonywania wyboru przez uczestnika zajęć.

W USA w 1917r. –Amerykańskie Towarzystwo Terapeutów- cel- organizacja kursów i szkół terapii zajęciowej.

Polska- Początek lat 90 ubiegłego wieku-dynamiczny rozwój terapii zajęciowej, szczególnie w placówkach pomocy społecznej, WTZ, czyli warsztatach terapii zajęciowej, przedszkolach i szkołach z oddziałami integracyjnymi.

 

Ćw. dla grupy: (w ławkach) Napisz jak myślisz jakie są cele terapii?

2.Cele i zadania terapii zajęciowej.

Cel terapii zajęciowej w odniesieniu do poszczególnych pacjentów jest zawsze określany indywidualnie. Tworzy się cel ogólny i cele szczegółowe. Jednak do najważniejszych z nich należy:

1.      Przestawienie toru myślenia chorego i zwrócenie uwagi na sprawy nie związane z    chorobą.

2.      Poprawa stanu fizycznego.

3.      Neutralizowanie otępiającego działania nudy i bezczynności.

4.      Zmniejszenie odruchu bólowego w wyniku rozluźnienia mięśni i koncentracji psychiki.

5.      Zmniejszenie napięcia w stanach depresyjnych i lękowych.

6.      Stworzenie u chorego poczucia własnej wartości oraz rozszerzenia kręgu zainteresowań.

7.      Wzbogacenie jego życia emocjonalnego.

8.      Zaktywizowanie chorych nie posiadających zajęcia.

Zadania realizuje się poprzez:

1.       Ogólne usprawnianie.

2.       Rozwijanie umiejętności, w tym wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej, przy zastosowaniu różnych technik terapii zajęciowej.

3.       Przygotowanie do życia w środowisku społecznym, w szczególności poprzez rozwój umiejętności planowania i komunikowania się, dokonywania wyborów, decydowania o swoich sprawach oraz rozwój innych umiejętności niezbędnych w niezależnym życiu, a także poprawę kondycji psychicznej i fizycznej.

4.       Rozwijanie psychofizycznych sprawności niezbędnych w pracy.

5.       Rozwijanie podstawowych oraz specjalistycznych umiejętności zawodowych, umożliwiających podjęcie pracy w zakładzie aktywności zawodowej lub innej pracy zarobkowej, albo szkolenia zawodowego.

 

Ćw. dla grupy:  Jak myślisz jakie są zadania terapii zajęciowej i które uważasz za najważniejsze?

 

 

Zadania terapii zajęciowej, to przede wszystkim:

 

1.      Usprawnianie fizyczne (Ścisłe powiązanie terapii zajęciowej z

        gimnastyką leczniczą. Praca i czynności wykonywane w oddziale terapii

        zajęciowej są kontynuacją ćwiczeń prowadzonych w sali gimnastycznej).

2.      Usprawnianie psychiczne (poprzez pracę dobrze dobraną, następuje akceptacja kalectwa).

3.      Usprawnianie społeczne (m.in. pomoc przy wyborze zawodu).

 

3.Warunki prowadzenia terapii zajęciowej.

 

 

 

 

 

4.Podstawowe techniki:

Ćw. dla grupy: Przydzielić na ławki konkretna terapię i niech zaproponują wygląd zajęć.

 

1.      Arteterapia (plastyko terapia i muzykoterapia)

2.      Biblioterapia

3.      Ludoterapia

4.      Ergoterapia

5.      Silvoterapia

6.      Terapia ruchowa

7.      Dogoterapia

8.      Hipoterapia

9.      Esteroterapia

10.  Hortikuloterapia

11.  Hilaroterapia

12.  Talasoterapia

Arteterapia:

- terapia sztuką

- wykorzystywanie i organizowanie różnych form zajęć plastycznych, muzycznych, teatralnych

 

Plastykoterapia:

- metoda pozawerbalnego wyrażania stanów emocjonalnych, idei, wyobrażeń

- prowadzi do oczyszczenia-katharsis

- usuwa zahamowania i poczucie niepewności, buduje wiarę we własne możliwości,samoocenę

- usprawnia manualnie

-poprawia koordynację wzrokowo-ruchowa

- pomaga w nawiązywaniu interakcji

 

Muzykoterapia:

- podstawowe formy aktywności muzycznej: śpiew i ćwiczenia mowy, gra na instrumentach,ruch przy muzyce, tworzenie muzyki, słuchanie muzyki

- funkcje terapeutyczne zajęć muzycznych: rozwój słuchu i sprawności głosowej, utrwalanie prawidłowej mowy, ćwiczenia dykcji, aktywizacja ogólna, umacnianie dyscypliny wewnętrznej, obniżenie napięcia nerwowego,umacnianie więzi, rozwijanie wyobraźni, wrażliwości na dzwięk,rozwijanie procesów poznawczych, poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej, uczenie poczucia rytmu

 

- można łączyć zajęcia muzyczne i plastyczne

Biblioterapia:

- praktyczne wykorzystywanie literatury

- terapia poprzez czytanie i przetwarzanie literatury

- rozwiązywanie problemów emocjonalnych pod opieką terapeuty

- formy biblioterapii: audytoryjna- bierna

                                       Uczestnicząca- aktywna

 

 

Ludoterapia (jokoterapia)

- terapia za pomocą gier i zabaw

- dziecko poznaje otaczający świat za pomocą zabawy,kształtuje wyobraźnię i wrażliwość na piękno, następuje socjalizacja oraz kształtowanie postaw prospołecznych i etycznych

- stosowana u dzieci w celu ich aktywizacji, dostarczenie satysfakcji i pozytywnych emocji, rozwiązywanie konfliktów, rozwijanie osobowości i sprawności ruchowej

-rozdzaje zabaw: zbawy indywidualne i grupowe,na świeżym powietrzu, przy łóżku chorego

-ważnym elementem zabawy jest śmiech

 

 

Ergoterapia:

- terapia pracą

- przygotowuje do samodzielnej pracy

 

Silvoterapia:

- nastawiona na kontakt z przyrodą

- szczególnie dla osób prowadzących stateczny tryb życia

- podtrzymywanie kontaktów interpersonalnych w innych od codziennych warunkach

- sprzyja rozwojowi zainteresowań

 

Terapia ruchem:

- obejmuje ćwiczenia usprawniające ogólną kondycję fizyczną

- może być realizowana w domach pomocy społecznej, na wtz, w świetlicach szkolnych, terapeutycznych, w formie gier sportowych, zajęć rytmicznych, czy zajęć tanecznych

 

Dogoterapia:

- terapia z udziałem psa

-inaczej terapia kontaktowa, bądź kynologiczna

- wzbudza wzrost pozytywnych emocji, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza poziom agresji, zwiększa poczucie bezpieczeństwa, wzrost poczucia bycia potrzebnym

- prowadzą terapeuci po kursach kynologicznych z przeszkolonymi psami

 

Zastosowanie dogoterapii:

- usprawnianie dzieci z MPD i z zespołem Downa

- wspomaganie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

- terapia osób z uszkodzeniami wzroku/słuchu

- terapia osób po przebytych urazach, chorobach z  widoczna niepełnosprawnością

- terapia osób niedostosowanych społecznie

- terapia osób samotnych, starszych

 

 

Hipoterapia:

- usprawnianie psychoruchowe osób z różnymi zaburzeniami rozwojowymi

- terapia z udziałem konia

- wzrost motywacji

-korekcja postawy ciała

-redukcja zbytniego napięcia mięśniowego

-rozwój sfery psychoruchowej

 

Przebieg zajęć:

Etap wstępny (oswojenie dziecka z koniem)

Etap właściwy (nauka jazdy)

Etap końcowy (zakończenie zajęć)

 

 

Esterotrapia:

- terapia poprzez doznania estetyczne, poprzez kontakt z pięknem

 

Hortikuloterapia:

- terapia poprzez przebywanie lub pracę w ogrodzie

 

Hilaroterapia:

- terapia śmiechem

Talasoterapia:

- terapia poprzez kontakt z morzem, bryzą morską

 

    5 . Funkcjonowanie warsztatów zajęciowych (Wtz):

- działają zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej

- jest to placówka rehabilitacyjna dziennego pobytu

- w pracowniach terapii zajęciowej prowadzony jest proces terapeutyczny, którego celem jest przygotowanie osób niepełnosprawnych do pracy zawodowej, pełnego uczestnictwa w życiu społecznym i samorealizacji

- czas trwania wynosi nie więcej niż 7 godzin dziennie i 35 tygodniowo, zajęcia merytoryczne nie więcej niż 5 godzin dziennie, pozostałe 2 godziny to przerwy i zajęcia rekreacyjne

- warsztat działa na podstawie regulaminu organizacyjnego

zatwierdzonego przez jednostkę prowadzącą warsztat

- w pracowniach terapeuta zawiera kontrakt z uczestnikami

- liczebność grupy zależy od stopnia i rodzaju niepełnosprawności uczestników procesu terapeutycznego (jednego terapeutę nie powinno być więcej, niż 5 uczestników)

- wtz powinny umożliwiać realizację programu rehabilitacji poprzez zajęcia organizowane w rozmaitych pracowniach

-  warsztat może prowadzić dodatkowe zajęcia kulturalne, sportowe, rekreacyjne, w godzinach popołudniowych i w dni wolne od pracy

- warsztat może prowadzić działalność o charakterze niezarobkowym.

Ewentualny...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin