program kółka teatralnego.doc

(129 KB) Pobierz
Program Koła Teatralnego

Program kółka teatralnego działającego w świetlicy Szkoły Podstawowej nr 3

im. Bolesława Prusa  w Namysłowie

Cele ogólne kółka teatralnego:

 

              W zakresie integracji - rozpoznanie zespołu i integracja grupy teatralnej

              W zakresie wiedzy - zdobycie ogólnych wiadomości i zrozumienie pojęć  związanych z dziedziną teatru i edukacji medialnej

              W zakresie doskonalenia warsztatu – rozwijanie umiejętności, które umożliwią uczniom amatorską działalność teatralną (wejście w role, wyrażanie uczuć, kultura żywego słowa, współpraca w grupie)

              W zakresie rozwijania osobowości - wzbogacenie osobowości ucznia, wspieranie jego rozwoju oraz kształtowanie jego wrażliwości, wyobraźni
i poczucia estetyki

 

Cele edukacyjno – wychowawcze szczegółowe:

1. W zakresie integracji grupy:

              rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole i pracy w kole teatralnym

              umiejętność rozwiązywania problemów w twórczy sposób, przyswajanie negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych

              nabywanie umiejętności skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach (np. w momentach stresu, tremy, występu publicznego)

              rozpoznawanie zainteresowań i potrzeb kulturalnych uczniów w celu bardziej efektywnej współpracy z nauczycielem i między sobą, promocja szkoły  w środowisku lokalnym i poszerzenie oferty edukacyjnej oraz jakości pracy szkoły

2. W zakresie wiedzy:

              wyposażenie uczniów w wiadomości o teatrze, jego kulisach, formach teatralnych

              wprowadzenie uczniów w polskie tradycje teatralne i elementy historii teatru, rodzajów form scenicznych, metod gry aktorskiej

              utrwalenie zdobytych w klasach I-VI wiadomości z zakresu edukacji teatralnej i kultury żywego słowa

              zapoznanie z tworzywem literackim, jakim jest scenariusz lub materiał przeznaczony do recytacji

              motywowanie do czytania i krytycznego odbioru utworów literackich
i widowisk teatralnych

              przygotowanie do dalszej edukacji teatralnej w następnych etapach edukacyjnych

              wzbogacenie w wiedzę o człowieku, życiu i świecie poprzez przeżywanie, wczuwanie się w role oraz dystansowanie się od emocji kreowanych postaci

3. W zakresie doskonalenia warsztatu – umiejętności:

pobudzanie uczniów do działań rozwijających zdolności aktorskie,  recytatorskie, plastyczne, muzyczne i taneczne

              ćwiczenie sprawności poprawnego wypowiadania się uczniów i recytacji tekstów: właściwej wymowy, modulacji głosu, doboru jego siły, pauzowania, intonacji i poprawnego akcentowania wyrazowego
i zdaniowego

  rozwijanie umiejętności prezentacji na scenie i wyrażania uczuć i stanów emocjonalnych poprzez gesty, ruch, mowę ciała i mimikę

poszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną (tworzenie własnych słowników terminologii teatralnej, redagowanie zaproszeń, planowanie przedsięwzięć teatralnych – gdzie, kiedy, kto i co jest grane, za ile wystawiane itp.)

              wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy (przygotowywanie inscenizacji, opracowanie i wykonywanie scenografii, projektowanie kukiełek, dobór kostiumów, odpowiednia prezencja na scenie, zastosowanie zasad kultury żywego słowa, umiejętność adaptacji utworu literackiego na scenariusz teatralny, tworzenie autorskich scenariuszy)

4. W zakresie rozwijania osobowości uczniów:

                 wspieranie psychologicznych aspektów rozwoju młodzieży (terapia poprzez teatr)

                 rozbudzanie dociekliwości intelektualnej, samodzielności i rozwój sprawności umysłowych i uzdolnień, wyzwalanie w uczniach możliwości kreacyjnych, ćwiczenia zmysłów słuchu, wzroku, dotyku, koncentracji poprzez zabawy ogólnorozwojowe i gry dramowe

                 uwrażliwienie na sztukę i kształtowanie postawy aktywnego odbiorcy

                przygotowanie do funkcjonowania w różnych rolach społecznych poprzez    umiejętność wchodzenia w rozmaite role

                rozwijanie pozytywnych cech charakteru (m.in. odpowiedzialność za   słowa i czyny, tolerancja, otwartość) i postaw (działania na rzecz innych zwłaszcza młodszych i mniej doświadczonych, szacunek dla pracy drugiego człowieka i przyrody)

 

Zakres podejmowanych działań oraz sposoby ich realizacji:

              Wizyty w teatrach na przedstawienia (w miarę możliwości oraz potrzeb)

              Udział w zajęciach teatralnych prowadzonych przez profesjonalistów (instruktorów teatralnych, aktorów)

              Współpraca z lokalnymi animatorami życia kulturalnego (pracownikami biblioteki oraz Domu Kultury w Namysłowie)

              Przygotowywanie spektakli, inscenizacji, etiud teatralnych na bazie lektur
i tekstów własnych

              Przygotowywanie lalek, kostiumów, scenografii, podkładów muzycznych
i rekwizytów

                Próby opracowania scenariuszy teatralnych

              Prezentacje dokonań na forum klasy, szkoły, rodziców, środowiska lokalnego

              Konfrontowanie swoich umiejętności poprzez udział w przeglądach teatralnych, konkursach i turniejach wiedzy

              Nawiązanie kontaktów z innymi grupami o podobnych zainteresowaniach; wymiana doświadczeń, korespondencja

              Wykorzystanie dramy i umiejętności zdobytych podczas zajęć koła
w procesie dydaktyczno-wychowawczym

              Ćwiczenie kultury żywego słowa (np. przygotowywanie recytacji na konkurs lub w ramach procesu realizacji programu)

              Korelacja działań grupy teatralnej z działaniami na zajęciach plastyczno –

              Organizacja konkursów wewnątrz grupy jako element sposobu sprawdzania osiągnięć uczniów i skuteczności programu

              Redagowanie zaproszeń i przygotowywanie materiałów promujących działalność koła (kronika, gazetka, wystawa zdjęć, informacje w lokalnej prasie)

 

Dobór uczestników:

              Uczestnikami kółka teatralnego powinni być uczniowie uzdolnieni aktorsko, muzycznie, wokalnie, tanecznie, plastycznie i literacko. Grupa pozostaje otwarta również dla tych , którzy są zainteresowani teatrem, mają problemy emocjonalne
(bycie aktorem dowartościowuje dzieci, sprawia, że zaczynają wierzyć w siebie, zwłaszcza, gdy inni patrzą na nich z podziwem, udział w spektaklu wiąże się też
z przełamaniem wstydu i nieśmiałości), a także chcą spędzić atrakcyjnie czas pozalekcyjny.

 

Metody i techniki pracy:

              zabawy i gry dramowe,

              badanie i obserwacja tekstu, prób aktorskich, warsztatów lokalnej grupy teatralnej, profesjonalnych sztuk teatralnych,

              przekształcanie tekstu lektury w scenariusz

              tworzenie własnych scenariuszy

              prezentacja spektakli

              refleksja i ocena

 

Zakładane rezultaty działań oraz przewidywane osiągnięcia uczniów :
Osiągnięcia konieczne po realizacji programu przewidują następujące czynności ucznia:
Uczeń:

              potrafi pozbyć się strachu przed odpowiedzialnością, wystąpieniem
przed klasą czy przed społecznością szkolną na apelu lub uroczystości

              interesuje się literaturą, teatrem, muzyką

              zna i rozumie pojęcia dotyczące tworzyw teatralnych, budowy teatru, różnych form i technik teatralnych, warsztatu pracy aktora i współtwórców teatru

              rozróżnia gatunki i formy teatralne (teatr żywego słowa, teatr lalkowy, pantomima, monodram, inscenizacja improwizowana itp.)

              stosuje w praktyce umiejętności i wiedzę teatralną w procesie tworzenia własnego spektaklu teatralnego (tworzy scenografię, projektuje lalki, kostiumy, dobiera rekwizyty)

              umie gromadzić i porządkować materiały potrzebne w pracy zespołu w tym celu:

              korzysta ze zbiorów bibliotecznych, czytelni szkolnej, multimediów

              wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności podczas odbioru i oceny sztuki

              potrafi wejść w różne role i stworzyć kreację postaci oddając jej cechy charakteru, wyglądu, sposobu poruszania się, wyrażając emocje i uczucia za pomocą różnych technik

              tworzy własny scenariusz teatralny

              umie ocenić siebie i innych (nazywa własne uczucia i uzewnętrznia stany psychiczne)

              zna podstawowe zagadnienia z dziedziny recytacji i kultury żywego słowa

              potrafi odpowiednio recytować tekst ze zrozumieniem i uwzględnieniem jego intencji (odpowiednio dobiera głos, moduluje go, prawidłowo reguluje oddech, właściwie zaznacza akcent zdaniowy i wyrazowy, właściwie stosuje pauzę, potrafi przekazać uczucia)

              panuje nad emocjami i potrafi efektywnie współpracować w grupie, wspomaga innych

              prezentuje na forum dokonania grupy

              jest aktywny w wielu sferach działalności szkolnej i pozaszkolnej – próby literackie, uczestnictwo w zespole teatralnym, zastosowanie zdobytych umiejętności w pracy
nad przygotowaniem spektakli, organizowanie imprez dla innych

                umie zredagować zaproszenie na imprezę kulturalną, ocenę sztuki teatralnej, sprawozdanie z przebiegu turnieju, konkursu, wyjścia na spektakl itp.

Zakres treści teatralnych

 

Umiejętności

Uczeń:

Formy pracy teatralnej

 

Oczekiwane efekty

 

I. Wiedza o teatrze

Rozpoznaje znaki teatralne
i ich rolę w przebiegu sztuki

 

 

Obejrzenie filmów ukazujących pracę
w teatrze bądź przegląd dostępnych materiałów prasowych, multimedialnych, dostępnych
w Internecie

 

Pogadanki w kręgu, prezentowanie ilustracji, ABC teatru

Rozumienie pojęć
z zakresu wiedzy
o teatrze. Dostrzeganie różnic
w przekazach kulturowych

Rozbudzenie pasji teatralnej

 

Rozróżnia różne typy teatru

 

 

Omówienie plakatów teatralnych, informacji
z prasy radia, TV, własnych doświadczeń teatralnych

 

Poznanie specyfiki określonego typu teatru

Przygotowanie
do krytycznej oceny spektaklu

Wskazuje i grupuje utwory, które można prezentować
na scenach dziecięcych teatrów

Prezentacja różnych typów utworów: dramatycznych, realistycznych, baśniowych, fantastycznych

 

Wzbogacenie wiedzy teatralnej. Poszerzenie wiadomości zdobytych na lekcji języka polskiego

 

II. Praca z tekstem

Wybiera i analizuje scenariusze pod kątem:

zainteresowań, 

potrzeb zespołu,

predyspozycji aktorów,

oczekiwań adresatów,

możliwości technicznych

Prezentacja tekstu; dyskusja, debata, „burza mó...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin