Scenariusz zajęcia w grupie 3 polska.doc

(37 KB) Pobierz
Scenariusz zajęcia w grupie 3-latków

Scenariusz zajęcia w grupie 3-latków

 

Prowadząca :

Data : 10.05.2011 r.

 

Tematyka tygodnia : Jestem Europejczykiem.

 

Temat: Mój kraj – Polska.

 

Cele ogólne :

- utrwalenie wiadomości o  Polsce,

- budzenie u dziecka dumy z przynależności narodowej

 

Cele operacyjne :  dziecko:

- wie, jak wygląda flaga i godło Polski

- wskaże mapę Polski wśród innych map

- rozwiązuje zagadki

- reaguje na sygnał dźwiękowy

- współpracuje z innymi
 

Formy:

-          praca zbiorowa

-          praca indywidualna

 

Metody:

-          słowne: rozmowa,

-          oglądowe: pokaz

-          działań praktycznych

 

Pomoce:

- koperty z zagadkami, mapa Polski, obrazki flagi i godła Polski, mapa konturowa Polski
i państw europejskich, prezentacja w programie PowerPoint, piosenka „Podróż”, kolorowe krążki

 

Przebieg:

 

1. Powitanie

Dzieci stojąc w kole witają się śpiewając powitalną piosenkę.

Wszyscy są, witam was

zaczynamy już czas.

Jestem ja, jesteś Ty

raz dwa trzy.
 

2. Wprowadzenie do tematyki zajęć – dzieci szukają schowanych w sali kopert z zagadkami.

 

Pytanie nietrudne, każdy to przyzna.

Jak się nazywa nasza Ojczyzna? (Polska)

 

Biel na niej jest i czerwień,
powiewa, gdy wiatr się zerwie. (Flaga)

 

W górach mieszka wielki ptak.
To jest Polski naszej znak.(orzeł)

3. Swobodne wypowiedzi dzieci związane z tematem zajęć. Co wiemy o naszym kraju?

4. Dzieci młodsze słuchają wiersza Cz. Janczarskiego „Barwy ojczyste” –Zwrócenie dzieciom uwagi, co oznaczają kolory na fladze.

„Barwy ojczyste”

Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel - serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.

Nauczyciel umieszcza flagę Polski obok mapy. Zwraca uwagę na kolory flagi, ich układ,
i omawia jak ważna jest flaga dla Polaków oraz kiedy się ją eksponuje;

- odróżnia Polaków od obywateli innych narodów;
- sportowcy na zawodach międzynarodowych;
- znak jakości na polskich produktach;
- wywieszanie podczas świąt państwowych
- przyjazdu ważnych gości...

„Godło Polski” – zaprezentowanie dz. Godła Polski. Zwrócenie uwagi, w którą stronę orzeł ma odwróconą głowę, rozmowa n/t legendy

Dzieci starsze słuchają opowiadanie „Polska” Małgorzaty Strzałkowskiej  - prezentacja w PowerPoint .  Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące treści opowiadania.

- jak wygląda flaga i godło Polski
- nad jakim morzem leży Polska
- jak nazywają się nasze góry
- jakimi pieniędzmi się posługujemy
- jakie znajcie rejony Polski

5. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Podróż”.

 

Przy melodii piosenki „Podróż” dzieci śpiewają i biegają pomiędzy rozłożonymi krążkami - domkami. Kiedy piosenka się skończy, zajmują domek. Jedno dziecko zostaje bez domku, ponieważ krążków jest mniej niż dzieci. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

6. Szukamy mapy Polski” – zabawa dydaktyczna.

 

Na tablicy nauczyciel  umieszcza mapę konturową Polski i innych państw. Zadaniem dzieci jest odnaleźć wśród tych map mapę swojej ojczyzny – Polski. Aby utrwalić znajomość kształtu granic Polski dzieci wodzą palcem  po konturze mapy.

 

7. Zabawa muzyczno-ruchowa „Znajdź flagę” – dzieci swobodnie poruszają się w rytm melodii, na przerwę w muzyce odszukują ukryte flagi Polski i ustawiają się przy nich.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin