grecja.pdf

(223 KB) Pobierz
SKRÓTOWE OPISY SYSTEMÓW EDUKACJI I AKTUALNYCH REFORM W EUROPIE
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
GRECJA
1. Populacja uczących się i język nauczania
W 2003 r. osoby uczące się stanowiły 75% ludności w wieku do 29 lat. W grupie wiekowej objętej
kształceniem obowiązkowym było 1 135 151 dzieci i młodzieży. Językiem nauczania jest język grecki.
2. Administracja i finansowanie edukacji
W roku szkolnym 2002/03 93,55% uczniów uczęszczało do szkół publicznych, a 6,45% do
niedotowanych szkół prywatnych. Prywatne szkoły podstawowe i średnie są uznawane za
równorzędne szkołom państwowym, nadzorowane i wizytowane przez Ministerstwo Edukacji
Narodowej i Spraw Religijnych, natomiast funkcjonują na zasadzie pełnego samofinansowania.
Działają również specjalne szkoły prywatne, które prowadzą kształcenie dla cudzoziemców
przebywających w Grecji. Nie istnieją prywatne szkoły wyższe.
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Spraw Religijnych opracowuje i wdraża przepisy, koordynuje i
ocenia działalność urzędów regionalnych, zarządza funduszami, zatwierdza programy nauczania dla
szkół podstawowych i średnich oraz mianuje nauczycieli. Prefektury (lub, w dużych prefekturach,
urzędy ds. edukacji) nadzorują szkoły, koordynują działania szkół oraz odpowiadają za szkolne
budynki i ich wyposażenie. Dyrektor szkoły nadzoruje działalność szkoły i odpowiada za
przestrzeganie przez szkołę wymogów prawnych. Rada pedagogiczna zajmuje się wdrażaniem
regulacji dotyczących programów nauczania oraz monitorowaniem frekwencji i dyscypliny w szkole.
Komitety szkolne odpowiadają za sprawy administracyjne oraz zarządzają funduszami na ogrzewanie,
oświetlenie, remont i wyposażenie szkoły. Uczelnie są instytucjami samorządnymi, podległymi
Ministerstwu Edukacji Narodowej i Spraw Religijnych.
Funkcję inspektoratu oświatowego pełnią prefektury i urzędy ds. edukacji. Doradztwem metodycznym
dla nauczycieli zajmują się pedagodzy szkolni. Na podstawie Ustawy 2525/97 PEKESES (w sprawie
regionalnych ośrodków wspomagających planowanie edukacji) i Ustawy 2986/02 wprowadza się
obecnie nowy system oceny. Zgodnie z przepisami tych ustaw, ocena pracy dydaktycznej szkół należy
do zadań Ośrodka Badań Edukacyjnych ( KEE ) i Instytutu Pedagogiki ( PI ).
3. Edukacja przedszkolna
Edukacja przedszkolna trwa dwa lata, od wieku 3 lub 4 do 5 lub 6 lat, i jest prowadzona w
przedszkolach ( nipiagogeio ), które stanowią samodzielne placówki lub część szkoły podstawowej.
Edukacja w przedszkolach państwowych jest bezpłatna, natomiast przedszkola prywatne pobierają
opłaty.
2003
Wiek: 3 lata Wiek: 4 lata
Wiek: 5 lat
Edukacja przedszkolna w placówkach państwowych
13%
54%
78%
1
52880882.009.png 52880882.010.png 52880882.011.png
4. Kształcenie obowiązkowe
a) Etapy
Dimotiko scholeio (szkoła podstawowa)
Wiek: 6-12 lat
Gymnasio (szkoła średnia I stopnia)
Wiek: 12-15 lat
Kształcenie jest obowiązkowe w wieku od 6 do 15 lat.
b) Kryteriaprzyjęć
Do państwowych szkół podstawowych i średnich przyjmuje się wyłącznie uczniów mieszkających w
rejonie szkoły. Dzieci rozpoczynające naukę w szkole podstawowej muszą ukończyć 6 lat do końca
roku kalendarzowego, w którym następuje rejestracja. Do szkół średnich I stopnia uczniów przyjmuje
się automatycznie, po ukończeniu przez nich szkoły podstawowej. We wszystkich państwowych
szkołach podstawowych i średnich kształcenie jest bezpłatne.
c) Dzienny/tygodniowy/rocznywymiarzajęć
Rok szkolny trwa 195 dni, od września do czerwca. Szkoły są na ogół czynne w godzinach
przedpołudniowych przez pięć dni w tygodniu, a tygodniowy wymiar zajęć wynosi od 23 do 35 godzin,
przy czym liczba godzin wzrasta z wiekiem uczniów. Lekcja trwa od 40 do 50 minut. W 1996 r.
minimalny roczny wymiar zajęć dydaktycznych wynosił 629 godzin (dla 7-latków), 761 godzin (dla 10-
latków) i 923 godziny w szkole średniej I stopnia.
d) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
W szkole podstawowej klasy mogą liczyć od 15 do 30 uczniów. Uczniów dzieli się na klasy według
wieku. W szkole średniej klasy mogą liczyć maksymalnie 30 uczniów. W szkole podstawowej lekcje
wszystkich przedmiotów prowadzi jeden nauczyciel, ale takich przedmiotów jak wychowanie fizyczne,
języki obce i wychowanie artystyczne uczą nauczyciele danej specjalizacji. W szkole średniej każdego
przedmiotu uczy inny nauczyciel.
e) Programyitreści nauczania
Programy nauczania są opracowywane przez Instytut Pedagogiki i zatwierdzane przez Ministerstwo.
W 2003 r., zgodnie z holistycznym modelem kształcenia, do szkół podstawowych wprowadzono
informatykę. Przedmiotami obowiązkowymi w szkole podstawowej są: religia, język grecki,
matematyka, historia, ekologia, geografia, przyroda, wiedza o społeczeństwie, wychowanie
artystyczne, język obcy i wychowanie fizyczne. Przedmioty te (z wyjątkiem ekologii i wychowania
artystycznego) są również obowiązkowe we wszystkich klasach szkoły średniej I stopnia. Do
przedmiotów obowiązkowych w szkole średniej I stopnia należą również: informatyka i/lub technika,
literatura starożytnej Grecji, nauki polityczne i społeczne, orientacja zawodowa i zajęcia z
gospodarstwa domowego. Nauczyciele mogą korzystać z pomocy metodycznej Instytutu Pedagogiki,
ale sami wybierają metody kształcenia. Materiały dydaktyczne i podręczniki muszą opierać się na
programach nauczania zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji i Spraw Religijnych.
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
W szkole podstawowej ocena jest prowadzona w sposób ciągły, a w przypadku starszych uczniów
opiera się częściowo na zadanych pracach. Promocja do następnej klasy odbywa się automatycznie,
z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to nieuzasadnione ze względu na niedostateczną frekwencję. Uczniowie
otrzymują świadectwo po ukończeniu każdej klasy, a świadectwo ukończenia szkoły podstawowej
( Apolytirio Dimotikou ) uprawnia do rozpoczęcia nauki w szkole średniej I stopnia. Ocena w szkole
średniej I stopnia ma charakter ciągły i opiera się na sprawdzianach pisemnych, zadawanych uczniom
pracach oraz egzaminach przeprowadzanych na zakończenie roku. Promocja jest uzależniona od
wyników w nauce. Uczniowie, którzy zdali egzamin na zakończenie nauki w szkole średniej I stopnia,
otrzymują świadectwo ukończenia szkoły ( Apolytirio Gymnasiou ), uprawniające do wstąpienia do
szkoły średniej II stopnia. Egzamin kończący się wydaniem tego świadectwa przeprowadzają
nauczyciele, a uczniowie mogą przystąpić do niego ponownie, bez konieczności powtarzania zajęć.
2
52880882.012.png 52880882.001.png
5. Szkolnictwo średnie II stopnia i policealne
a) Rodzajekształcenia
Eniaio LYKEIO – E.L. (ogólnokształcąca szkoła średnia II stopnia, liceum)
Wiek: 15-18 lat
Technica Epaggelmatica Ekpaideftiria T.E.E. (techniczna szkoła zawodowa, technikum) Wiek: 15-18 lat
Instituto Epaggelmatikis Katartissis I.E.K. (policealne instytuty kształcenia zawodowego) Wiek: 19-20 lat
Kształcenie jest prowadzone w systemie dziennym i wieczorowym. Nowe liceum ( Eniaio Lykeio) ,
łączące kilka profili, i technikum ( TEE ), wprowadzane od 1998 r., zastąpiły istniejące wcześniej szkoły
EPL ( Eniaio Polykladiko Lykeio ) i TEL ( Techniko Epaggelmatiko Lykeio ).
b) Kryteriaprzyjęć
Kandydaci muszą posiadać świadectwo ukończenia szkoły średniej I stopnia. Nie pobiera się od nich
wpisowego. Wyboru szkoły dokonuje się na podstawie kryteriów rejonizacji. Warunkiem przyjęcia do
szkół policealnych ( IEK ) jest posiadanie świadectwa ukończenia szkoły średniej I stopnia, szkoły
zawodowej lub technicznej, liceum lub szkoły prowadzącej przyuczenie do zawodu. W niektórych
profilach/dziedzinach kształcenia mogą obowiązywać specjalne wymogi. Kształcenie policealne we
wszystkich placówkach państwowych jest bezpłatne.
c) Programyitreści nauczania
Programy nauczania dla wszystkich szkół średnich II stopnia opracowuje Instytut Pedagogiki. Program
kształcenia ogólnego obejmuje religię, język i literaturę współczesnej i starożytnej Grecji, historię,
matematykę, przedmioty ścisłe, język obcy, wychowanie fizyczne, wychowanie obywatelskie,
wychowanie plastyczne, wychowanie muzyczne i orientację zawodową. Przedmioty specjalistyczne i
zawodowe zależą od profilu/dziedziny kształcenia.
d) Ocena, promocja i kwalifikacje
Uczniowie przystępują regularnie do przeprowadzanych przez nauczycieli ustnych i pisemnych
sprawdzianów, których wyniki uwzględnia się przy egzaminach na zakończenie roku. Promocja jest
uzależniona od wyników w nauce. Uczniowie, którzy uzyskali pozytywne oceny na zakończenie
liceum, otrzymują świadectwo ukończenia tej szkoły ( Apolytirio Lykeiou ). Uczniowie technicznych/
zawodowych szkół średnich II stopnia, którzy uzyskali pozytywne oceny, otrzymują świadectwo
ukończenia szkoły lub dyplom specjalistyczny. Uczniowie, którzy ukończyli program kształcenia w IEK ,
otrzymują świadectwo, a uczniowie, którzy zdali egzamin – dyplom.
6. Szkolnictwo wyższe
a) Rodzajeuczelni
Studia są prowadzone głównie w uniwersytetach, w których mają ogólny i akademicki charakter Na
poziomie szkolnictwa wyższego funkcjonują ponadto instytuty kształcenia technicznego ( TEI ).
b) Warunkiwstępu
Zgodnie z nowymi przepisami prawnymi, stanowiącymi podstawę reformy edukacji, o przyjęciu na
studia w uniwersytetach i instytutach TEI decydują obecnie wyniki z egzaminów państwowych,
przeprowadzanych na zakończenie III klasy szkoły średniej II stopnia, w połączeniu z łączną oceną za
osiągnięcia w nauce (prace ustne i pisemne w ciągu roku szkolnego), które podaje się na świadectwie
ukończenia szkoły średniej II stopnia.
c) Kwalifikacje
Studia w uniwersytetach i instytutach TEI prowadzą do tytułu zawodowego Ptychio . Po utworzeniu
Krajowej Rady Edukacji ( ESYP ) i rozpoczęciu działalności przez Wydział ds. Oceny i Certyfikacji,
opracowane zostaną kryteria i procedury oceny oraz wydawania dyplomów na każdym wydziale
uczelni.
3
52880882.002.png 52880882.003.png 52880882.004.png
7. Kształcenie dorosłych
Kształcenie dorosłych zostało gruntownie zrestrukturyzowane i zmodernizowane, a zmiany dotyczą
następujących aspektów:
struktura (Ośrodki Kształcenia Dorosłych),
programy i metody nauczania (doradztwo, nowe umiejętności kluczowe, metody),
rozszerzenie grup odbiorców (ogół społeczeństwa, grupy celowe, rodzice),
ocena (alternatywne formy),
rejestr nauczycieli/szkoleniowców zajmujących się kształceniem dorosłych,
kształcenie na odległość,
edukacja wielokulturowa (nauka języka greckiego dla emigrantów mieszkających w Grecji),
nauczyciele/szkoleniowcy prowadzący kształcenie dorosłych w uniwersytetach i instytutach TEI ,
monitorowanie i ocena, zarówno wewnętrzna, jak i zewnętrzna, na podstawie metod jakościowych
i ilościowych.
8. Kształcenie specjalne
Uczniowie mający trudności w nauce mogą uczęszczać do specjalnych klas w szkołach
ogólnodostępnych lub do szkół specjalnych. Kadrę i doradców szkół ogólnodostępnych i specjalnych
zachęca się do współpracy.
9. Nauczyciele
Nauczyciele pracujący w przedszkolach i szkołach podstawowych są absolwentami 4-letnich studiów na
poziomie uniwersyteckim, które kończą się uniwersyteckim tytułem zawodowym Ptychio . Nauczyciele
szkół średnich I i II stopnia posiadają uniwersytecki tytuł zawodowy Ptychio w dziedzinie odpowiadającej
przedmiotowi, którego uczą, a po podjęciu pracy kończą również trzymiesięczny kurs przygotowujący do
zawodu nauczyciela. Wszyscy nauczyciele przedszkolni i szkolni są urzędnikami państwowymi.
10. Aktualne reformy i priorytety w dziedzinie edukacji
Najważniejsze obszary realizowanych lub planowanych reform edukacyjnych w
Grecji:
1) Kształcenie obowiązkowe i szkolnictwo średnie II stopnia:
wprowadzenie dwóch rodzajów Lykeion :
a) ogólnokształcące Lykeion (w tym: szkoły muzyczne, lekkoatletyczne, szkoły o profilu
teologicznym i klasycznym i szkoły sztuk pięknych): program kształcenia ogólnego w klasach
I-II; w III klasie uczniowie wybierają jeden z trzech profili:
- akademicki,
- ścisły i techniczny,
- ekonomiczno-społeczny;
b) zawodowe Lykeion
ewaluacja systemu edukacji, szkół i nauczycieli, ocena uczniów,
kształcenie i doskonalenie nauczycieli: obowiązkowe (kształcenie, okresowe doskonalenie) i
nieobowiązkowe (samokształcenie, szkolenie w miejscu pracy),
wprowadzanie technologii informacyjno-komunikacyjnych do edukacji: restrukturyzacja i
rozbudowa pracowni komputerowych w placówkach szkolnych, komputerowe wspomaganie
dydaktyki, szerszy dostęp do Internetu dla wszystkich szkół poprzez szkolną sieć Panellenic
School Network ,
programy nauczania: integracja międzyprzedmiotowa ( DEPPS ), elastyczne programy nauczania,
plany nauczania (szkoły całodzienne), formy nauczania (zajęcia pozalekcyjne), dodatkowe
4
52880882.005.png 52880882.006.png
przedmioty: edukacja zdrowotna, przepisy ruchu drogowego i edukacja konsumencka,
przedsiębiorczość, ekologia, informatyka, wychowanie plastyczne, wychowanie muzyczne,
dramat i taniec,
ewaluacja: placówki szkolne, praktyki nauczycielskie, kadra nauczycielska i administracyjna,
poradnictwo zawodowe: wzmocnienie KESYP (Ośrodków Poradnictwa Zawodowego), GRASEP
(Biur Orientacji Zawodowej),
edukacja i społeczeństwo: powiązanie kształcenia zawodowego z rynkiem pracy (szkoły
zawodowe – TEE , instytuty kształcenia zawodowego – IEK ),
kursy dla rodziców;
2) Szkolnictwowyższe
finansowanie zespołów badawczych,
stworzenie ogólnokrajowego systemu zapewniania i oceny jakości,
wdrożenie koncepcji kształcenia przez całe życie w uniwersytetach i instytutach TEI ,
studia II i III stopnia: wspólne studia II stopnia, prowadzone przez greckie i zagraniczne uczelnie,
prowadzące do tytułów zawodowych ( Masters ), oraz możliwość wspólnego nadzorowania
doktoratów,
zmiany w przepisach dotyczących uznawania tytułów/kwalifikacji przyznawanych przez
zagraniczne uczelnie,
rozwój Greckiego Uniwersytetu Otwartego i kształcenia na odległość,
3) edukacja interkulturowa – kształcenie obywateli greckich mieszkających za granicą
4) poprawa sytuacji w zakresie nauczania języków obcych: państwowe świadectwo znajomości
języków obcych
5) kształcenie dorosłych
6) kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami: funkcjonowanie i bieżąca rekrutacja kadry do
ośrodków KDAY (Ośrodków Diagnozowania, Oceny i Pomocy) i EEEEK (pracowni specjalnego
kształcenia ogólnego i zawodowego), utworzenie specjalnej placówki szkolnej dla dzieci z
upośledzeniami sprzężonymi, wprowadzanie technologii informacyjno-komunikacyjnych we
współpracy z ekspertami w dziedzinie informatyki
7) rozszerzanie europejskiego i międzynarodowego wymiaru kształcenia na wszystkich poziomach
edukacji w ramach realizacji celów Strategii Lizbońskiej, Procesu Bolońskiego i Procesu
Kopenhaskiego.
Jakościowe cele reform:
1. Nowe metody nauczania, w których nacisk kładzie się na rozwijanie najważniejszych umiejętności
uczniów, samodzielności i umiejętności samodzielnej nauki
2. Skuteczna integracja imigrantów w systemie edukacji i greckim społeczeństwie, dzięki oficjalnemu
wprowadzeniu edukacji wielokulturowej
3. Nowe metody oceny
4. Poprawa wyników w nauce słabszych uczniów dzięki zajęciom dodatkowym (zajęcia
wyrównawcze)
5. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli oraz praktyki nauczycielskie – rozwiązania mające
zapewnić odpowiednią jakość kształcenia zarówno w kraju, jak i w greckich szkołach i uczelniach
za granicą
6. Umożliwienie dostępu do studiów również innym grupom społeczeństwa, nie tylko młodym
absolwentom szkół średnich
7. Podniesieniejakości w szkolnictwie wyższym
8. Wspieraniemobilności studentów i nauczycieli
5
52880882.007.png 52880882.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin