Zapewne spotkali�cie si� z niejednym zestawieniem o g�o�nym tytule w stylu "najszybsze samochody �wiata". Zapewnie wiele z nich pozostawia�o uczucie niedosytu a wewn�trzny g�os zdawa� si� m�wi� i� gdzie� tam jest jeszcze kawa� �wiata, kt�ry pomini�to. Pr�dko�ci w stawce wydawa�y si� jednocze�nie zbyt ma�e, samochody zbyt grzeczne a regu�y zestawienia traktuj�ce wszystko po macoszemu? Prawdopodobnie lista taka zamyka�a si� przy pr�dko�ci tu� nad 400 km/h? A co by by�o gdyby... otworzy� j� dopiero przy 400 km/h? Aby to uczyni� cofnijmy si� 75 lat wstecz... W�a�nie wtedy po raz pierwszy przekroczono samochodem granic� 400 kilometr�w na godzin�: dnia 24 lutego 1932 roku na Daytona Beach pojazd o nazwie Bluebird rozp�dzi� si� do 408,73 km/h. Par� lat p�niej, 25 pa�dziernika 1937 roku granic� t� przekroczono po raz pierwszy na publicznej drodze (pla�a Daytona wprawdzie stanowi�a cz�� toru wy�cigowego, ale nie mo�na by�o jej nazwa� drog�). Auto Union C Streamline osi�gn�o wtedy 406,32 km/h. Jaki� czas p�niej, pod koniec 2006 roku do elitarnego klubu 400+ dumnie do��czy� z tytu�em najszybszego seryjnego samochodu �wiata (i wielkim hukiem trwaj�cym od paru lat wstecz) Bugatti Veyron - 407,5 km/h. I na tym wcale nie koniec, o czym przekonacie si� ju� za chwil�. Jak w ka�dym rasowym zestawieniu najszybszych samochod�w �wiata tak i w tym trzeba okre�li� pewne warunki selekcji aut, kt�re w tym przypadku podyktuje autor tekstu wed�ug w�asnego uznania i kt�re aby omin�� b�l g�owy mo�na ograniczy� do ostatniego zdania w tym akapicie. Warunki te pozostawi� szerokie pole do popisu, nie ograniczaj�c zbytnio zasob�w, z kt�rych b�d� czerpani kandydaci do zestawienia. G��wne za�o�enie to pr�dko�� maksymalna conajmniej 400 km/h (osi�gni�ta w rzeczywisto�ci lub zak�adana przez producenta). Samoch�d musi te� istnie� w rzeczywisto�ci b�d� by� w planach produkcyjnych na najbli�szy czas. W zestawieniu bierzemy pod uwag� wy��cznie auta szosowe (seryjne, po tuningu, prototypy) oraz wy�cigowe, kt�re nie koniecznie maj� prawo poruszania si� po zwyk�ych drogach. Samoch�d musi by� nap�dzany na ko�a (odrzutowce odpadaj�) i najlepiej aby mia� je cztery. Nie bierzemy pod uwag� ca�ych zast�p�w konstrukcji stworzonych tylko do bicia rekord�w pr�dko�ci, kt�re poza pojawieniem si� w miejscach typu Bonneville Salt Flats nie maj� szans na wjechanie na zwyk�� ulic� czy tor (g��wnie ze wzgl�du na swoje gabaryty, nadwozie czy zdolno�� skr�cania). Wykluczamy te� wszelkiego rodzaju dragstery, kt�re �yj� jedynie na kr�tkim odcinku toru i kt�re powsta�y z seryjnych aut, trac�c mo�liwo�� poruszania si� po zwyk�ej drodze. Pomijamy te� fantazje tw�rc�w film�w. I to mniej wi�cej tyle, reszta wyjdzie w praniu. Pisz�c w skr�cie: szukamy najszybszego samochodu jaki pojawi� si� na szosach �wiata. Poszukiwania te tradycyjnie okupione zosta�y litrami wylanego potu, dziesi�tkami atak�w oczopl�s�w i palpitacji serca a w kulminacyjnej fazie ofiarami w ludziach i maszynach. Wydaje si� jednak, �e efekt ko�cowy by� tego w pe�ni wart. Powsta�o zestawienie licz�ce ponad 50 samochod�w! Pr�dko�� maksymalna wi�kszo�ci z nich pozostaje niestety tylko warto�ci� teoretyczn�, ale spora grupa to prawdziwi twardziele, kt�rzy dowiedli swoich mo�liwo�ci. Przed konstrukcjami takimi pozostaje tylko chyli� czo�a. Oto najszybsze, szosowe samochody �wiata. Dla przej�ysto�ci wprowad�my jeszcze dodatkowe oznaczenia: [-] - auto nie osi�gn�o takiej pr�dko�ci, jest to na przyk�ad warto�� wyliczona z test�w w tunelu aerodynamicznym b�d� pr�dko�� podawana przez producenta nie osi�gni�ta jednak nigdy oficjalnie. [+] - pr�dko�� zosta�a osi�gni�ta. [?] - brak jednoznacznych iformacji czy pr�dko�� ta zosta�a osi�gni�ta czy nie. 59. Gemballa Mirage GT (2006) 400 km/h [-] Je�li komu� nie wystarcza zwyk�e Porsche Carrera GT mo�e zdecydowa� si� na tuning oferowany przez Gemball�. Pi�knie zrestylizowane auto nap�dzane jest silnikiem o pojemno�ci 5,7 litr�w, kt�ry dzi�ki interwencjom tunera osi�ga czterocyfrow� moc - r�wno 1000 KM. Mirage GT ma bez trudu rozp�dza� si� do 400 km/h. Cena jednego egzemplarza to p�tora milion�w euro 58. Koenigsegg CCX (2006) 400 km/h [-] CCX to czwarta ju� generacja supersportowego coupe rodem ze Szwecji. Samoch�d nap�dzany jest silnikiem V8 o pojemno�ci 4,7 litr�w i mocy 806 koni mechanicznych. Pr�dko�� 100 km/h osi�ga w 3,2 sekundy teoretycznie ko�cz�c przyspieszanie przy 400 km/h. Podobno Szwedzi mieli problemy z osi�gni�ciem tej pr�dko�ci i w zasadzie nigdy jej nie potwierdzono. Wiadomo tyle i� poprzedni model, CCR rozp�dzi� si� oficjalnie do 388 km/h. 57. Saleen S7 TT (2005) 400 km/h [-] Amerykanie pokazali swojego supersportowego S7 ju� w sierpniu 2000 roku. Pierwsza wersja nie pora�a�a osi�gami ani moc� (w por�wnaniu do poka�nej liczby mocniejszych modeli innych firm), ale w roku 2005 pokazano model z podw�jnym turbodo�adowaniem - moc 750 KM. Pr�dko�� maksymalna szacowana na 400 km/h, niestety nie potwierdzona oficjalnie. Next please... 56. Jehle Super Saphier (1982) 400 km/h [?] Jehle to zupe�nie zapomniana ju� dzi� firma pochodz�ca z... Liechtensteinu. Powsta�a pod koniec lat '70, jej za�o�ycielem by� Xaver Jehle. Pokazany w latach '80 Super Saphier bazowa� na podwioziu... VW Garbusa sprzed 1961 roku i mia� przekracza�... 400 km/h (niekt�re �r�d�a nawet za pr�dko�� maksymaln� podaj� 440 km/h). Auto nap�dzane by�o silnikiem V12 o pojemno�ci 6,5 litr�w i mocy a� 1000 koni mechanicznych! 55. Sauber Mercedes C9 (1989) 400 km/h [+] C9 to owoc wsp�pracy Mercedesa (silnik) i Saubera - samoch�d klacy C prototyp�w �cigaj�cych si� w wy�cigach typu 24h Le Mans. Auto pojawi�o si� na torze w 1987 roku a w sezonie 1989 podczas rundy kwalifikacyjnej na Le Mans rozp�dzi�o si� do 400 km/h. Model z tego rocznika wa��cy tylko 900 kilogram�w nap�dzany by� pi�ciolitrowym silnikiem V8 o mocy 720 KM - w sezonie wygra� wszystkie wy�cigi opr�cz jednego. Jednym z kierowc�w teamu Sauber-Mercedes by� w�wczas Michael Schumacher. 54. Mercedes-Benz W154 Record (1939) 400 km/h [+] W roku 1938 niemiecki Mercedes pokaza� nowy wy�cigowy model - W154. Rok p�niej jeden z egzemplarzy zabudowano op�ywowym nadwoziem, wzmociono silnik i wypuszczono z procy. W154 Record rozp�dzi� si� na asfalcie do 400 km/h! Wa��ce tylko 981 kilogram�w nap�dzane by�o prawie trzylitrow� jednostk� V12 o mocy 468 koni mechanicznych. 53. Toyota Supra JCAuto Neodesign (2007) 400+ km/h [-] W wakacje'06 1250-konna Supra ustanowi�a rekord pr�dko�ci Polski - 361,92 km/h. Z pocz�tkiem roku 2007 auto posz�o pod n� - ma zyska� zupe�nie nowe nadwozie (zaprojektowane przez Neodesign) a moc silnika ma wzrosn�� do ponad 1400 koni mechanicznych. Samoch�d budowany przez JC Auto Tuning Division ma przekroczy� 400 km/h, staj�c si� najszybszym pojazdem Europy. 52. 9ff Carrera GT (200?) 400+ km/h [-] Niemiecki tuner 9ff na rok 2007 zapowiedzia� swoj� wersj� Porsche Carrery GT. Do oryginalnego silnika ma zosta� do�o�one oko�o trzysta dodatkowych koni a moc ma si�gn�� 912 KM. Pr�dko�� maksymalna ma przekracza� 400 km/h. 51. Weber SuperCar (2007) 400+ km/h [-] Tego samochodu jeszcze nie ma i nie wiadomo jeszcze jak� b�dzie nosi� nazw�. Wiadomo jednak i� szwajcarskie Weber Sportscars poka�e go ju� w po�owie kwietnia'07. Producent zapowiada moc oko�o 1100 KM przy wadze 1100 kilogram�w i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,7 sekundy oraz pr�dko�� maksymaln� ponad 400 km/h. 50. Locus Plethore (2007) 400+ km/h [-] W styczniu'07 zaprezentowano pierwszy rasowy supercar rodem z Kanady - Locusa Plethore. W wersji podstawowej auto ma by� nap�dzane silnikiem o mocy 750 koni (V8 8,2 litry) i przekracza� 330 km/h przy masie 1,1 tony. Opcjonalnie jednak b�dzie m�g� on rozwin��... 1300 koni mechanicznych i przekracza� 400 km/h! Wersja produkcyjna ma by� gotowa jesieni�. 49. Eliica (2004) 400+ km/h [-] Eliica, czyli Electric Lithium-Ion battery Car to prototypowy pojazd o nap�dzie elektrycznym stworzony przez in�ynier�w z Uniwersytytu Keio w Tokio. Samoch�d mierz�cy 5,1 metra i wa��cy 2,4 tony nap�dzany jest o�cioma silnikaemi elektrycznymi o ��cznej mocy prawie 650 koni mechanicznych. Na torze Nardo w 2004 roku rozp�dzono si� nim do 370 km/h. O�mioko�owiec ma wkr�tce przekroczy� 400 km/h. 48. Jehle Artemis (1991) 400+ km/h [?] Artemis to drugi supersportowy model male�kiej firmy z Liechtensteinu, kt�ra ju� dzi� nie istnieje. Powsta�e w 1991 roku auto by�o nap�dzane silnikiem V12 o pojemno�ci 6,5 litr�w o podstawowej mocy 501 KM, kt�r� mo�na by�o zwi�kszy� do 1001 KM! Przyspieszenie 0-100 km/h zajmowa�o zaledwie 3,1 sekundy a pr�dko�� maksymalna mia�a przekracza� 400 km/h (niekt�re �r�d�a podaj� 410 km/h). 47. Chrysler ME Four Twelve (2005) 401 km/h [-] Pokazany na pocz�tku roku 2005 bardzo udany prototyp supersportowego coupe od momentu prezentacji ci�gle zawisa mi�dzy pozostaniem prototypem a wej�ciem do produkcji, nie mog�c ostatecznie skierowa� si� w jedn� z tych stron. Auto nap�dzane jest V12 o pojemno�� sze�ciu litr�w i mocy 862 koni mechanicznych. ME Four-Twelve ma rozp�dza� si� do 100 km/h w 2,9 sekundy i osi�ga� pr�dko�� maksymaln� 401 km/h. 46. Lotec Sirius (2001) 401 km/h [-] Pierwszy prototyp Siriusa pokazano jeszcze w 1995 roku. Wersja produkcyjna zadebiutowa�a w 2001 roku. Silnik V12 zamontowany w tym coupe rozwija moc 1000 koni a przy wi�kszym ci�nieniu turobospr�arek a� 1200 KM! Nigdy oficjalnie nie potwierdzona pr�dko�� maksymalna ma si�ga� 401 km/h. 45. SSC Aero SC/8T (2004) 401 km/h [?] Aero SC/8T to dzi� najs�abszy model z rodziny coupe wyprodukowanych przez ameryka�skie Shelby Super Cars. Nap�dzany jest silnikiem V8 o mocy prawie 780 koni mechanicznych. Przyspieszenie do 100 km/h poch�ania trzy sekundy a pr�dko�� maksymalna si�ga 401 km/h - wed�ug niepotwierdzonych informacji podobno osi�gni�to j� podczas test�w na torze. 44. Jun Akira Supra JZA80 (2001) 401 km/h [+] Poddana ekstremalnemu tuningowi przez firm� Jun Akira seryjna Toyota Su...
ptys95