opracowane pytania z socjologii.doc

(55 KB) Pobierz

1.Def. socjologii wg Szczepańskiego, podmiot socjologii, funkcje socjologii

Socjologia jest nauką o zbiorowościach ludzkich- przedmiotem jej badań są zjawiska i procesy tworzenia się różnych form życia zbiorowego ludzi, struktury tych zbiorowości, zjawiska i procesy zachodzące w tych zbiorowościach.

Funkcje socjologii:

-poznawcza

-diagnostyczna

-prognostyczna

-praktyczna (socjotechnika)

2.Wymień etapy i metody procesu badawczego

Etapy:

-zdefiniowanie problemu

-przegląd literatury

-sformułowanie hipotezy

-wybór metody badawczej

-zbieranie danych, czyli przeprowadzenie badań empirycznych

-analiza wybranego materiału

-wnioski

Metody:

-badanie obserwacyjne

-obserwacja zewnętrzna

-obserwacja uczestnicząca

-ankieta

-sondaż

-wywiad

-wywiad kwestionariuszowy

-wywiad kwestionariuszowy z pytaniami otwartymi

-wywiad swobodny

-eksperyment

-eksperyment laboratoryjny (sztuczny)

 

3.Def. grupy społecznej, wymień cechy grup i typy

Grupa społeczna-wszelki zbiór ludzi, pomiędzy którymi zachodzą jakieś znaczące stosunki społeczne

-zbiór ludzi zespolonych więzią społeczną, przejawiających świadomość łączność społecznej w kontaktach wzajemnych oraz członkami grup społecznych

Cechy charakteryzujące grupę:

-przynajmniej trzech członków

-cele wzmacniające solidarność

-struktura zwana organizacją (rola, pozycja grupy)

-identyczność wskazująca na odrębność grupy

-ośrodki skupienia (wartość, symbole, idee)

Typy grup społecznych:

-pierwotne

-wtórne

-swoje

-obce

-grupy odniesienia

a)ze względu na liczebność

-małe

-duże

b)ze względu na rodzaje więzi społecznych:

-pierwotne

-wtórne

c)ze względu na stopień sformalizowania

-formalne (zorganizowane)

-nieformalne (niezorganizowane)

d)ze względu na trwałość

-krótkotrwałe

-trwałe

e)ze względu na stopień trudności wejścia do grupy

-inkluzywne (łatwy stopień wstąpienia)

-ekskluzywne

f)ze względu na strukturę

-wspólnota

-zrzeszenie

 

4.Opisz czynniki powstawania grup

Czynniki:

-styczność-grupy składają się z jednostek, między którymi dochodzi do integracji. Im bliżej pod względem geograficznym znajdują się dwie osoby, tym większe prawdopodobieństwo ich spotkania, nawiązania rozmowy i wzajemnej interakcji i wspólnych działań, których rezultatem jest powstanie grupy społecznej

-podobieństwo-tworzenie grup społecznych nie zależy wyłącznie od fizycznej styczności potencjalnych członków. Ważnym czynnikiem w procesie formowania grupy jest podobieństwo między jednostkami. Ludzie wolą wiązać się z osobami podobnymi do siebie. Czują się swobodniej z kimś, kto dzieli z nimi zainteresowania, przekonania, wartości. Mają skłonność do wiązania się z osobami o podobnej charakterystyce społecznej, takiej ja: rasa, religia, pochodzenie etniczne i klasowe, z osobami o podobnym wieku, o podobnym poziomie inteligencji i o podobnej osobowości.

 

5.Def więzi społecznej i rodzaje

Więź społeczna- ogół stosunków, religii i zależności wiążących jednostkę z grupą, zbiorowością. Więź łącząca jednostki w grupy opiera się przede wszystkim na świadomości przynależności do grupy, wspólnocie wartości i interesów, przekładaniu interesów grupy nad swoje własne, identyfikacji działań i przekonań z działaniami i przekonaniami grupy.

Trzy rodzaje więzi społecznej wg P. Rybickiego

1.więź naturalna

2.zrzeszeniowa

3.stanowiona

 

6.Cechy organizacji wg Maxa Webera

-specjalizacja oraz podział pracy

-hierarchiczność

-regulacje i zasady

-neutralność uczuciowa

-dokumentowanie wszystkich działań organizacji

-fachowość

 

7.Def instytucji społecznej i rodzaje

Instytucja społeczna- instytucja to specyficzny typ organizacji społecznej, który jest nastawiony na zaspokajanie określonych potrzeb i rozwiązywanie problemów jej członków

Rodzaje instytucji społecznych:

-rodzina

-gospodarcze

-polityczne

-edukacyjne

-religijne

-nowe

 

8.Def kultury i rodzaje kultury

Kultura jako system zbiorowych wyobrażeń

Goodman i Max nazwali kulturę świadomym społecznie przekazywanym dziedzictwem wytworów, wiedzy, przekonań, wartości i oczekiwań normatywnych, które to dziedzictwo pomaga członkom danego społeczeństwa radzić sobie z pojawiającymi się problemami

Związek między kulturą i ludźmi ma charakter wzajemny. Choć tworzymy kulturę to ona sprawia, że jesteśmy ludźmi. To co najczęściej uważane jest za naturę ludzką, w istocie stanowi produkt określonej kultury.

Rodzaje kultury:

-bytu

-społeczna

-symboliczna

-ludowa

 

9.Opisz składniki kultury niematerialnej

Składniki kultury niematerialnej:

-wiedza- odnosi się do zbioru takich pojęć, które oparte są na wnioskach pochodzących z doświadczenia empirycznego

-przekonania- są natomiast poglądami nie popartymi odpowiednią wiedzą empiryczną w takim stopniu, który umożliwiłaby uznanie ich za niewątpliwie prawdziwe

-wątpliwości są abstrakcyjnymi pojęciami mówiącymi o tym co społeczeństwo uważa za dobre, słuszne i pożądane. Wartości stanowią kontekst, w którym są ustanowione normy społeczne. Wartości są podstawą oceny działań społecznych i dlatego kształtują nasze wybory.

-normy- znaczna część życia społecznego ma postać zachowań rutynowych. Nasze zachowanie jest poddane strukturze norm, przepisów i regulacji społecznych nakazujących odpowiednie zachowanie w szczególnych przypadkach. Normy mogą kształtować zachowania ludzi wobec siebie.

 

10.Struktura osobowości i fazy osobowości człowieka wg Freuda

Struktura osobowości

-według Freuda osobowość zbudowana jest z trzech elementów: id, superego i ego. Mają one rózne korzenie i funkcje, ale w interakcja między nimi stanowi istotę życia psychicznego

-id jest siedzibą powszechnych popędów biologicznych, które często domagają się natychmiastowego zaspokojenia. Id jest w znacznej mierze uświadamiane i działa zgodnie z „zasadą przyjemności”

-w ujęciu psychoanalitycznym niemowlę jest samym id; stanowi wiązkę potrzeb biologicznych domagających się natychmiastowego zaspokojenia. Żądania te nie zawsze są uwzględniane z powodu wymagań życia społecznego i natury rzeczywistości

-Wymagania życia społecznego reprezentuje w osobowości superego, które jest podobne do tego, co nazywamy sumieniem. Superego zawdzięcza powstanie nakazom i ograniczeniom narzucanym dziecku przez rodziców. W miarę jak dziecko dorasta i podlega coraz szerszemu zakresowi wpływów społecznych, superego nadal się rozwija.

- Id i superego są pod wieloma względami do siebie podobne. Zarówno id jak i superego stanowią żądania, są stosunkowo nieelastyczne i często tracą kontakt z rzeczywistością. Często też są w opozycji wobec siebie. Id domaga się czegoś, a superego nie dopuszcza do tego za względu na normy społeczne. Zadanie łagodzenia konfliktu przypada trzeciemu elementowi osobowości - ego.

-"Ego jest tą częścią osobowości, która ma kontakt z rzeczywistością. Spełnia funkcję mediatora między nierealistycznymi żądaniami id a restryktywnymi wymaganiami superego; próbuje również dostosować oba elementy do rzeczywistości społecznej.

Rozwój osobowości

Rozwój osobowości ludzkiej odbywa się w kilku następujących po sobie uniwersalnych, biologicznie uwarunkowanych i związanych z wiekiem fazach, które Freud nazwał „fazami rozwoju psychoseksualnego". Fazy te związane są z umiejscowieniem (kateksją) libido, czyli energii seksualnej będącej pochodną instynktu życia, w różnych częściach ciała.

-Pierwszą fazą obejmującą pierwszy rok życia, Freud nazwał fazą oralna. W trakcie jej trwania niemowlę szuka przyjemności przez takie czynności, jak ssanie i gryzienie.

-Druga faza, rozpoczynająca się w drugim roku życia, nazywana jest faza analna.

Centralną sprawą tego etapu jest kontrola nad zachowaniem czystości.

-Przejście do fazy fallicznei następuje między trzecim a piątym rokiem życia. Jest to okres wstępnej inicjacji seksualnej. W tym czasie tworzy się kompleks Edypa.

W teorii psychoanalitycznej kompleks ten dotyczy dziecięcej skłonności do tworzenia silnej więzi emocjonalnej o seksualnych implikacjach - z rodzicem płci przeciwnej i do wrogiej rywalizacji z rodzicem tej samej płci. Kompleks rozwiązuje się wraz z odchodzeniem dziecka od przywiązania do rodzica płci przeciwnej i dochodzenia do identyfikacji z rodzicem tej samej płci.

-W fazie latencii. trwającej od piątego roku życia do okresu dojrzewania, seksualizm traci na znaczeniu. W centrum zainteresowania znajduje się rozwój umiejętności fizycznych i intelektualnych.

-Faza genitalna jest rezultatem ponownego przypływu energii seksualnej, co ma związek ze zmianami hormonalnymi okresu dojrzewania W przeciwieństwie do wcześniejszej fazy fallicznej jednostka jest już gotowa do dojrzałych zachowań seksualnych, a także do dzielenia przyjemności seksualnej z innymi.

11, Funkcje instytucjonalne i osobowe rodziny jako grupy społecznej

Funkcje instytucjonalne to:

• funkcja prokreacyjna

• funkcja ekonomiczna

• funkcja opiekuńcza

• funkcja socjalizacyjna

• funkcja stratyfikacyjna

• funkcja integracyjna

Jako funkcje osobowe F. Adamski wymienia:

• funkcję małżeńską

• funkcję rodzicielską

• funkcję braterską

12. Rola menedżerów we współczesnych gospodarkach

• nastawieni przede wszystkim na wzrost siły przedsiębiorstwa,

• posiadają konieczne umiejętności radzenia sobie w świecie konkurencji i ograniczonego popytu,

• pobudzania innowacyjności i zapewnienia odpowiedniej dynamiki wzrostu, rozwoju firm.

• gotowość do elastycznych zachowań,

• częściej wybierają kooperację niż konflikt z pracownikami i ich organizacjami.

• między głównymi aktorami działającymi w przedsiębiorstwie mogą powstawać różnego rodzaju układy koalicyjne. Badania wykazują, że koalicje te mogą tworzyć właśnie menedżerowie i liderzy organizacji pracowniczych lub przedstawiciele grup o szczególnym znaczeniu dla firmy.

 

13. Funkcje samorządu gospodarczego

• reprezentowanie interesów przedsiębiorców wobec krajowych instytucji publicznych i organizacji międzynarodowych (współdziałanie z międzynarodowymi organizacjami biznesowymi)

• kojarzenie interesów różnych grup przedsiębiorców, a także interesów biznesu z interesem publicznym i organizacjami pracobiorców,

• tworzenie i propagowanie zasad kultury gospodarowania, w tym etosu przedsiębiorczości i etyki kupieckiej, przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym i naruszaniu prawa.

• regulacje prawne konkurencji

• relacje z organizacjami pracowniczymi.

14. Definicja grupy mniejszościowej i cechy mniejszości etnicznej

Grupa mniejszościowa - jest kategorią społeczną obejmującą pewną populację wyróżnioną w obrębie szerszej zbiorowości na podstawie pewnych cech, które są negatywnie oceniane przez dominującą większość społeczeństwa.

Cechy mniejszości etnicznej:

• grupa etniczna żyje w obrębie narodu, społeczeństwa

• członkowie grupy etnicznej genezę swojej przynależności upatrują we wspólnej historii

• członkowie grupy etnicznej tworzą sieć organizacji i nieformalnych stosunków społecznych, które zachęcają do pozostawania w granicach grupy

• grupę etniczną charakteryzuje to, iż posiada ona własne symbole związane z poczuciem własnej odrębności.

 

15. Przyczyny migracji i czynniki asymilacji imigrantów

Jednostka tym chętniej wędruje im:

• im większe są jej oczekiwania, że dzięki temu zdobędzie ocenianą pozytywnie „przestrzeń życiową"

• im częściej wstępuje w jej otoczeniu i stanowi pozytywny wzorzec zachowań

• im więcej jednostek ma informacje, że inni dzięki migracji odnieśli sukces

Jako główne bariery asymilacji imigrantów pierwszego pokolenia wymieniane sa:

• różnice w rozwoju cywilizacyjnym między krajem, z którego pochodzą a krajem, do którego przybywają

• różnice kulturowe

• standard wykształcenia

• nieznajomość języka

• izolacja grupy.

16.Klasyfikacja konfliktów oraz ich źródło postępowania

Klasyfikacja:

-konflikty zachodzące w małych grupach (interpersonalne)

-konflikty między małymi grupami (mikrokonflikty)

-konflikty między dużymi grupami (makrokonflikty)

Źródła:

-uwarunkowania pozaspołeczne, głównie biologiczne, których rolę analizują zwolennicy darwizmu społecznego

-uwarunkowanie psychologiczne (neutralistyczne koncepcje w psychologii) poszukujące przyczyn konfliktów w instynktach ludzkich

-uwarunkowania odwołujące się do psychologii społecznej (zwolennicy tzw psychologii tłumów)

-uwarunkowania związane z trudnościami adaptacyjnymi jednostek i grup do zmieniających się warunków

-uwarunkowanie społeczne: za źródło konfliktów uważa się wewnętrzne mechanizmy funkcjonowania społeczeństwa a za czynniki konfliktotwórcze nierówności i dystanse społeczne, władzę i panowanie, systemy wartości, a także wszelkiego rodzaju zmiany społeczne (demograficzne, technologiczne, itp.)

 

17. Pojęcie dewiacji i anomii

Anomia- jest sytuacją społeczną, w której jednostki w masowej skali zatracają zdolność odróżnienia dobra od zła, co jest świadectwem głębokiego kryzysu społecznego

Dewiacje- indywidualne odchylenia od normy są w ogólności zjawiskiem nierzadkim. Można zaryzykować opinią iż częstość zjawisk dewiacyjnych zwiększa się proporcjonalnie do stopnia sztywności kontroli społecznej.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin