PLAN PRACY KOŁA PLASTYCZNEGO„KOLOREK”
ROK SZKOLNY 2010/2011
Autor: mgr
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr … w ……….. im. Orląt Lwowskich
Obszar działania: działalność plastyczna
Termin realizacji: wrzesień – czerwiec 2010/2011
Ogóle założenia planu pracy:
Rozwijanie zdolności i zainteresowań ucznia, kształtowanie wrażliwości na piękno, to jeden z elementów wszechstronnego rozwoju ucznia. Techniki plastyczne, których podstawą są przeróżne działania doskonale wpływają na kształtowanie osobowości i postawy otwarcia na świat.
Tworząc prace plastyczne dziecko rozwija wyobraźnię i pomysłowość, staje się samodzielne, nabywa umiejętności dobierania narzędzi i materiałów potrzebnych do realizacji danego zadania.
Aby dziecko miało możliwość wypowiadania się w formie plastycznej w naszej szkole organizowane będzie koło plastyczne „Kolorek”. Grupę uczestników będą stanowili uczniowie klas I – III, którzy chcą rozwijać i pogłębiać swoje zdolności manualne, a przy tym miło spędzać czas.
Zajęcia koła plastycznego będą odbywały się raz w tygodniu – w wymiarze jednej godziny zegarowej. Zawarte w nim treści mogą być modyfikowane przez nauczyciela z uwzględnieniem indywidualnego poziomu zdolności artystycznych dzieci (zróżnicowanie poziomów w obrębie grupy). Program jako podstawę wszelkich działań przyjmuje aktywność dziecka.
Cele ogólne:
Ø Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań twórczych.
Ø Rozwijanie pomysłowości, oryginalności podczas wykonywania prac, a przede wszystkim wiary we własne siły.
Cele szczegółowe:
Ø Kształcenie wrażliwości estetycznej, aktywności intelektualnej oraz samodzielności.
Ø Doskonalenie sprawności manualnych.
Ø Rozwijanie poczucia piękna kształtów i barw.
Ø Zapoznanie z różnymi technikami plastycznymi oraz ich umiejętne łączenie w swoich pracach.
Ø Wyrabianie umiejętności organizowania warsztatu własnej pracy, ekonomicznego wykorzystania materiałów.
Ø Kształcenie spostrzegawczości, pamięci wzrokowej i wyobraźni plastycznej.
Ø Kształcenie umiejętności samooceny.
Ø Eksperymentowanie i doświadczanie z wykorzystaniem różnorodnego materiału plastycznego.
Ø Wydłużenie koncentracji uwagi.
Metody pracy:
Ø działalności praktycznej,
Ø słowne,
Ø doświadczeń i eksperymentów,
Ø demonstracja,
Ø pokaz.
Formy pracy:
Ø praca indywidualna,
Ø praca grupowa (jednolita, zróżnicowana),
Ø praca zespołowa.
Procedury osiągania celów:
Ø Oglądanie reprodukcji dzieł plastycznych.
Ø Stosowanie różnorodnych technik plastycznych.
Ø Przygotowywanie upominków na różne okazje.
Ø Zachęcanie do udziału w konkursach.
Ewaluacja:
Ø Rozmowa z uczniami na temat atrakcyjności zajęć.
Ø Indywidualne rozmowy z uczestnikami koła plastycznego – najciekawsze tematy, najtrudniejsze prace, interesujące techniki plastyczne, pomysły na inne tematy.
Ø Analiza wytworów ucznia (prace dzieci).
Ø Obserwowanie pracy uczniów podczas zajęć.
Ø Udział i zaangażowanie w życie szkoły (szkolne konkursy, wystawki prac plastycznych).
Ø Odnotowywanie frekwencji na zajęciach.
Korzyści dla dzieci:
Ø Rozwijanie dziecięcych talentów.
Ø Kształtowanie i rozwijanie umiejętności artystycznych u dzieci.
Ø Rozwijanie pozytywnego obrazu samego siebie.
Ø Wyrażanie własnej kreatywności.
Ø Kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole.
Korzyści dla nauczyciela:
Ø Rozwijanie kreatywności.
Ø Zapewnienie atrakcyjności oferty edukacyjnej.
Ø Samorealizacja dająca poczucie satysfakcji.
Ø Inspiracje dla twórczych rozwiązań.
Ø Lepsze poznanie wychowanków.
TEMATYKA SPOTKAŃ KOŁA PLASTYCZNEGO „KOLOREK”:
Wrzesień:
· Spotkanie organizacyjne – zapoznanie z materiałami, narzędziami itd. oraz czynnościami organizacyjnymi – miejscem składania materiałów, porządkowaniem stanowiska pracy, zasadami bezpieczeństwa podczas wykonywania pracy.
· „Pocztówka z wakacji” – domalowywanie farbami tła i poszerzanie krajobrazu z widokówki naklejonej na kartkę.
· „Drzewko przyjaznych dłoni” – malowanie dłoni farbą plakatową i odciskanie śladu na dużym, białym kartonie.
· Obrazki z ziaren – tworzenie kompozycji z różnych ziaren i przyklejanie ich na powierzchnię pokrytą plasteliną.
Październik:
· „Jesienna sowa” – collage z wykorzystaniem materiałów naturalnych (suszone liście).
· „Jesienne witraże” – przedstawienie za pomocą kolorowych papierów typowych motywów jesiennych.
· „Warzywa i owoce jesieni” – wypełnianie konturów małymi kawałkami papieru.
· „Barwy jesieni” – stemplowanie naturalnymi liśćmi.
Listopad:
· „Liściowy frotaż” – pocieranie kredką świecową papieru położonego na liściu.
· „Jesienne rozśmieszaczki” – wykonanie pomponów z kolorowej włóczki, ozdabianie oczkami i innymi elementami dekoracyjnymi.
· „Kolorowe parasolki” – wycinanie wg szablonu, ozdabianie wg własnego pomysłu.
· „Szaruga jesienna” – rysunek ołówkiem z uwzględnieniem akcentu kolorystycznego.
Grudzień:
· „Anioły” – praca przestrzenna z różnych materiałów.
· „Bożonarodzeniowe kartki” – samodzielne wykonywanie kartek świątecznych z wykorzystaniem kolorowych kartonów, tektury falistej, nitek, włóczek, papieru kolorowego, cekinów. Wklejanie karteczek z wydrukowanymi życzeniami.
· „Zimowe witraże” – malowanie witraży świątecznych farbami Window Color.
· „Ozdoby choinkowe” – wycinanie foremkami kształtów w masie solnej, ozdabianie powstałych form drobnymi elementami (wałeczkami, kulkami itp.), malowanie ozdób choinkowych farbami plakatowymi.
Styczeń:
· „Fajerwerki sylwestrowe” – wydrapywanka na podkładzie z tuszu.
· „Za oknem zima” – malowanie białą farbą plakatową na czarnym lub granatowym kartonie, wycięcie z białego kartonu okienka i przyklejenie go do obrazka.
· „Maska karnawałowa” – tworzenie i ozdabianie szablonu maski karnawałowej. Stosowanie różnych elementów zdobniczych.
· „Niewidzialny rysunek” – praca plastyczna wykonana za pomocą świecy i farb.
Luty:
· „Śnieżna zasłona” – wycinanie gwiazdek śniegowych, nawlekanie na nitkę.
· „Wesoły bałwanek” – komponowanie obrazka z paluszkowych odcisków, dorysowywanie i doklejanie dodatkowych elementów.
Marzec:
· „Chatka Baby Jagi” – wykonanie z dużego bloku technicznego chatki Baby Jagi, wyklejanie chatki piernikami, ciastkami itp., domalowywanie innych elementów obrazka farbami plakatowymi.
· „Rękawiczkowy stworek” – wykonanie stworka z rękawiczki wypchanej ryżem, ozdabianie guzikami i elementami dekoracyjnymi.
· „Wazon z kwiatami” – wyklejanie sylwety wazonu skorupkami od jajek, komponowanie bukietu kwiatów z elementów papierowych.
· „Bazie” – owijanie gałązek drzew bibułą, formowanie i przyklejanie elementów z waty.
· „Wiosna dookoła nas” – malowanie akwarelami – mieszanie kolorów z wykorzystaniem pędzli, patyczków, piórek itp.
Kwiecień:
· „Tulipany” – wykonanie bukietu tulipanów metodą orgiami wg wzoru.
· Wykonanie okolicznościowych ozdób i dekoracji z okazji Świąt Wielkanocnych.
· „Cudorybki” – wykonanie rybek z płyt CD i kolorowego papieru, uzupełnianie kształtu ryby tkaninami, sznurkami, cekinami itp.
· Mozaika z makaronu – temat dowolny.
Maj:
· „Zabawne twarzyczki” – wykonanie na bazie jednorazowych talerzyków twarzy z wykorzystaniem różnorodnych akcesoriów.
· „Motyle” – odbijanka symetryczna, dorysowywanie łąki kredkami pastelowymi.
· „Kwitnące drzewo” – wyklejanka z kłębuszków wełny i papieru kolorowego.
· „Laurka dla mamy” – wykonanie kartki z okazji Dnia Mamy wg własnego pomysłu. Wklejanie karteczek z wydrukowanymi życzeniami.
Czerwiec:
· „Kleksy” – wykonanie kleksa z czarnego tuszu kreślarskiego, dorysowywanie pojedynczych elementów kredkami „bambino”.
· ...
marzena.br