Or_Walec drogowy.pdf

(169 KB) Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 5/2.A.15.
5/2.A.15. Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku
pracy operatora walca drogowego
5/2.A.15. Ocena ryzyka zawodowego operatora walca drogowego
Spis treœci
1. Opis stanowiska ............................ 1
2. Zakres obowi¹zków operatora ................ 2
3. Organizacja pracy ........................... 3
4. Wymagane kwalifikacje....................... 3
5. Identyfikacja zagro¿eñ ....................... 4
6. Stosowane œrodki profilaktyczne ............... 6
7. Statystyka wypadków na stanowisku pracy
za ostatnie 5 lat ............................ 7
8. Karta oceny ryzyka zawodowego............... 9
1. Opis stanowiska
Operator walca wykonuje pracê na placach budów, tzn. w przestrzeni, w której pro-
wadzone s¹ roboty budowlane i zajêtej przez urz¹dzenia zaplecza budowy. Teren
robót nie jest szczelnie ogrodzony – mo¿liwe jest wejœcie osób niezatrudnionych
(ewentualnie zwierz¹t). Teren prowadzenia prac jest oznakowany tablicami infor-
macyjnymi umieszczonymi na wszystkich ci¹gach komunikacyjnych.
W zale¿noœci od rodzaju i zakresu prowadzonych prac, roboty w pasie drogowym
prowadzone s¹ przy:
zamkniêtym ruchu na drodze lub
wy³¹czeniu z ruchu: czêœci jezdni, pasa ruchu jezdni albo jego czêœci lub/i
ograniczonej prêdkoœci pojazdów poruszaj¹cych siê na remontowanym odcin-
ku jezdni.
Środowisko
pracy
Ostatnia sytuacja ma miejsce, w przypadku gdy roboty s¹ prowadzone na poboczu drogi.
PRZYKŁAD
Praca prowadzona jest na otwartej przestrzeni , a warunki bezpieczeñstwa wy-
konywania pracy zale¿¹ w istotny sposób od aktualnie panuj¹cych czynników
atmosferycznych.
Prace wykonywane s¹ w szybkim tempie narzuconym przez harmonogram
w zwi¹zku z podpisanymi kontraktami.
Istotnym dla bezpieczeñstwa wykonywania robót jest tak¿e fakt zmiennoœci frontu
robót oraz wykonywania prac w s¹siedztwie przez inne ekipy zatrudniane przez
ró¿nych podwykonawców.
W celu zagêszczania mieszanki mineralno-bitumicznej operator obs³uguje :
walec g³adki, stalowy, statyczny dwuwa³owy, lekki s³u¿¹cy do wstêpnego
zagêszczenia oraz
Maszyny
i narzędzia
czerwiec 2008
1
Rozdzia³ 5/2.A.15.
Dariusz P³ochocki
5. Ryzyko zawodowe
czerwiec 2008
155600574.003.png 155600574.004.png
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.A.15.
walec g³adki, stalowy, statyczny dwuwa³owy, œredni do zagêszczenia w³aœ-
ciwego.
Ostatni¹ czynnoœci¹ zwi¹zan¹ z zagêszczaniem masy jest przejazd walca wieloko-
³owego ogumionego o ciœnieniu w oponach regulowanym w granicach 0,2–0,8 MPa.
Walce wyposa¿one s¹ w instalacjê zraszaj¹c¹ powierzchnie kó³, co zapobiega przy-
lepianiu siê do nich wa³owanej masy.
Zagêszczanie prowadzone jest od krawêdzi ku œrodkowi.
Operator dodatkowo wykorzystuje w pracy narzêdzia rêczne , np.: m³otki, klucze
nasadowe, oczkowe, skrobaczki, itp.
Materiały
Receptury wykorzystywanych materia³ów oparte s¹ na Polskiej Normie
BN-73/6771–03 Projektowanie mas z betonu asfaltowego .
Podstawowe materia³y wykorzystywane w pracy, to w szczególnoœci asfalty dro-
gowe stosowane do budowy i konserwacji dróg i innych nawierzchni (w budownic-
twie drogowym asfalty s¹ u¿ywane do produkcji mas stosowanych do budowy
nawierzchni i zapraw asfaltowych oraz do regeneracji starych nawierzchni tego
typu). Uk³adany asfalt spe³nia wymagania Polskiej Normy PN-EN 12591:2004
Asfalty i produkty asfaltowe. Wymagania dla asfaltów drogowych .
Zagrożenia
Asfalty drogowe stanowi¹ zagro¿enie dla zdrowia pracowników , g³ównie ze
wzglêdu na wystêpowanie wielopierœcieniowych wêglowodorów aromatycznych
(WWA), które s¹ substancjami bardzo toksycznymi. Stanowi¹ one liczn¹ grupê
zwi¹zków zawieraj¹cych od dwóch do kilku, a nawet kilkunastu pierœcieni aroma-
tycznych w cz¹steczce.
PRZYKŁAD
Wielopierœcieniowymi wêglowodorami aromatycznymi, które wystêpuj¹ w asfaltach drogowych s¹:
acenaften, acenaftylen, antracen, benz(a)antracen, benzo(a)piren, benzo(e)piren, benzo(b)fluoranten,
benzo(j)fluoranten, benzo(k)fluoranten, benzo(g,h,i)perylen, chryzen, dibenz(a,h)antracen, fluoran-
ten, fluoren, fenantren, piren i indeno(l,2,3-c,d)piren.
Dymy
Przy robotach drogowych pracownicy s¹ nara¿eni na wielosk³adnikowe mieszani-
ny substancji chemicznych wchodz¹cych w sk³ad dymów asfaltów , m.in.:
alkany,
alkeny,
cykloalkany,
cykloalkeny.
Temperatura zagêszczanej mieszanki, w przypadku lepiszcza asfaltu wynosi
od 110°C do 135°C, co powoduje dodatkowe zagro¿enia (poparzeniem) podczas
wykonywania pracy.
2. Zakres obowi¹zków operatora
Zadania
Do obowi¹zków operatora walca drogowego nale¿y:
przygotowanie maszyn do pracy,
obs³uga walców zgodnie z instrukcj¹ u¿ytkowania oraz instrukcj¹ bezpiecznej
obs³ugi i konserwacji,
2
czerwiec 2008
155600574.005.png
5/2.A.15. Ocena ryzyka zawodowego operatora walca drogowego
OPINIE
Rozdział 5/2.A.15.
przeprowadzanie okresowych przegl¹dów konserwacyjnych zgodnie z instruk-
cj¹ u¿ytkowania danego urz¹dzenia.
3. Organizacja pracy
W zak³adzie pracy zatrudnionych jest ³¹cznie czterech operatorów, którzy obs³u-
guj¹ dwa walce (dwóch operatorów na ka¿d¹ zmianê). Praca jest dwuzmianowa
i trwa przez 5 dni w tygodniu.
Operator walca odpowiada za eksploatowanie maszyny zgodnie z instrukcj¹. Nie-
przestrzeganie instrukcji przejawia siê przede wszystkim w:
transporcie osób na urz¹dzeniu,
opuszczaniu stanowiska operatora podczas eksploatacji,
uruchamianiu i u¿ytkowaniu maszyny spoza stanowiska operatora,
nieprzestrzeganiu okresów miêdzy przegl¹dowych maszyn,
zaniechaniu kontroli w celu wczesnego wykrywania usterek,
niewykonywaniu planowych prac konserwacyjnych b¹dŸ napraw (terminy
wykonywania konserwacji i napraw s¹ okreœlone w instrukcjach u¿ytkowania
walców),
nieprawid³owo wykonywanych pracach konserwacyjnych b¹dŸ naprawach
(zakres prac konserwacyjnych i napraw oraz sposób ich prowadzenia s¹ okreœ-
lone w instrukcjach u¿ytkowania walców).
Prace konserwacyjne nie wymienione w instrukcjach u¿ytkowania walców powin-
ny byæ wykonywane przez autoryzowany serwis .
4. Wymagane kwalifikacje
Na stanowisku operatora walca mo¿na zatrudniæ osobê, która:
ukoñczy³a 18-ty rok ¿ycia,
naby³a kwalifikacje do obs³ugi walca drogowego (ukoñczy³a szkolenie i uzy-
ska³a pozytywny wynik sprawdzianu przeprowadzonego przez komisjê
powo³an¹ przez Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego
w Warszawie),
ma odpowiedni stan zdrowia udokumentowany aktualnym orzeczeniem le-
karskim o braku przeciwwskazañ do pracy na stanowisku operatora walca
drogowego,
jest w stanie fizycznym i psychicznym, pozwalaj¹cym na prawid³owe wykony-
wanie powierzonego zakresu obowi¹zków,
jest przeszkolona w zakresie bezpieczeñstwa i higieny pracy.
Przed przyst¹pieniem do wykonywania robót pracownik powinien poznaæ i rozu-
mieæ dokumentacjê techniczn¹ urz¹dzenia, w tym instrukcjê u¿ytkowania.
Dokumentacja
techniczna
czerwiec 2008
3
155600574.006.png
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.A.15.
5. Identyfikacja zagro¿eñ
Lp. Zagro¿enie lub czynnik
niebezpieczny,
szkodliwy, uci¹¿liwy
ród³o zagro¿enia
Mo¿liwe skutki
1
2
3
4
1. Po¿ar.
Materia³y ³atwopalne,
w tym szczególnie masy
asfaltowe, smary i paliwo
do maszyn.
Najczêœciej dochodzi do
poparzeñ.
2. Powierzchnie o wysokiej
temperaturze.
Gor¹ce elementy silnika
(prace konserwacyjne),
mieszanka asfaltowa,
której temperatura docho-
dzi do 135°C.
Ciê¿kie uszkodzenia cia³a
w wyniku poparzenia.
3. Kontakt cz³owieka
z pojazdami w ruchu –
potr¹cenie, przygniecenie.
Poruszaj¹ce siê po placu
budowy inne pojazdy.
Dotyczy to pojazdów
mechanicznych obs³ugi-
wanych przez osoby wy-
konuj¹ce prace na placu
budowy, jak i samocho-
dów osobowych i ciê¿aro-
wych uczestnicz¹cych
w ruchu drogowym (na
pasach drogi, które nie zo-
sta³y wy³¹czone z ruchu).
Ciê¿kie uszkodzenie cia³a
(z³amania koñczyn,
st³uczenia, inne urazy
cia³a) lub nawet œmieræ.
4. Przemieszczane materia³y
i maszyny – uderzenie,
przygniecenie.
Pracuj¹ce na krawêdzi
skarp maszyny, mog¹ce
przewróciæ siê na nierów-
nym terenie (np. w wyni-
ku nieuwagi operatora).
Przemieszczane na terenie
budowy wyroby i mate-
ria³y.
Ciê¿kie urazy cia³a
(zmia¿d¿enia). Obra¿enie
ze skutkiem œmiertelnym.
5. Po³o¿enie stanowiska
pracy na innym poziomie
ni¿ poziom terenu (wy¿ej).
Zabrudzone schody wejœ-
ciowe do kabiny.
Wchodzenie na elementy
konstrukcji maszyny
w trakcie konserwacji.
Urazy cia³a (zw³aszcza:
st³uczenia, z³amania
i zwichniêcia) najczêœciej
koñczyn, ale mo¿liwe te¿
szczególnie niebezpieczne
urazy g³owy.
6. Poœlizgniêcie, upadek na
tej samej p³aszczyŸnie.
Nierówne, mokre i œliskie
drogi komunikacyjne na
placu budowy.
Z³amania, zwichniêcia
koñczyn, st³uczenia cia³a
i urazy g³owy.
4
czerwiec 2008
155600574.001.png
5/2.A.15. Ocena ryzyka zawodowego operatora walca drogowego
OPINIE
Rozdział 5/2.A.15.
1
2
3
4
7. Kontakt z nieruchomymi
elementami – uderzenie.
Elementy konstrukcyjne
walca drogowego,
zw³aszcza przy wejœciach
do kabiny operatora.
Urazy cia³a – szczególnie
koñczyn i g³owy.
8. Kontakt z ruchomymi
elementami maszyny –
uderzenie, pochwycenie.
Ruchome elementy silnika,
tak¿e pokrywa silnika,
jego klapa serwisowa
(najczêœciej podczas wyko-
nywania prac konserwa-
cyjnych).
Urazy cia³a – szczególnie
d³oni.
9. Kontakt z elementami
pod ciœnieniem wy¿szym
od atmosferycznego.
Zagro¿enie wystêpuj¹ce
przy pêkniêciu opony
przy walcach wieloko³o-
wych ogumionych, naj-
czêœciej w przypadku
uszkodzenia opony przy
przeprowadzaniu konser-
wacji.
Urazy cia³a.
10. Praca z u¿yciem narzêdzi
bez napêdu mechanicz-
nego.
Narzêdzia rêczne – m³otki,
klucze, skrobaczki, itp.
Skaleczenia, zak³ucia,
st³uczenia, najczêœciej
d³oni.
11. Kontakt z substancjami
chemicznymi. Wch³ania-
nie par i dymów znaj-
duj¹cych siê w powietrzu.
Podczas wykonywania
robót drogowych z u¿y-
ciem asfaltów wydzielaj¹
siê do powietrza dymy,
które s¹ mieszaninami
substancji szkodliwych
o ró¿nym charakterze
chemicznym i stopniu
toksycznoœci. Stanowi¹
one zagro¿enie dla zdro-
wia pracowników, g³ów-
nie ze wzglêdu na mo¿li-
woœæ wystêpowania w
nich wielopierœcienio-
wych wêglowodorów
aromatycznych (WWA).
Szkodliwe dla zdrowia s¹
tak¿e spaliny emitowane
przez silniki wysokoprê¿ne.
Reakcje halucynogenne,
bóle i zawroty g³owy,
sennoϾ, zatrucia.
Podra¿nienie uk³adu od-
dechowego oraz oczu,
skóry.
Alergie.
W skrajnych przypadkach
utrata przytomnoœci.
Ryzyko powstania nowo-
tworów.
12. Py³.
Zapylenie utrzymuj¹ce siê
w powietrzu w wyniku
wzbijania kurzu przez
przeje¿d¿aj¹ce samocho-
dy i inne maszyny.
Podra¿nienie uk³adu od-
dechowego. Zaprószenie
oczu.
czerwiec 2008
5
155600574.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin