Or_Operator żurawia.pdf

(134 KB) Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 5/2.A.7.
5/2.A.7. Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku
pracy operatora ¿urawia
5/2.A.7. Ocena ryzyka zawodowego operatora ¿urawia
Spis treœci
1. Opis stanowiska
Operator ¿urawia pracê sw¹ wykonuje na zamkniêtych placach budów , przez co
nale¿y rozumieæ przestrzeñ, w której prowadzone s¹ roboty budowlane wraz
z przestrzeni¹ zajmowan¹ przez urz¹dzenia zaplecza budowy. Teren prowadzo-
nych robót jest ogrodzony w sposób uniemo¿liwiaj¹cy swobodne wejœcie tam osób
niezatrudnionych. Teren budowy jest dodatkowo oznakowany znakami bezpie-
czeñstwa informuj¹cymi o potencjalnych zagro¿eniach dla osób mog¹cych znaleŸæ
siê w strefie wykonywanych prac. Jest to o tyle istotne, ¿e prace prowadzone s¹
czêsto w pasie drogowym (uwaga ta dotyczy w sposób szczególny ¿urawi samo-
jezdnych) przy:
ca³kowicie zamkniêtym ruchu na drodze lub
wy³¹czeniu z ruchu drogowego czêœci jezdni, pasa ruchu jezdni albo jego czêœci,
znacznie ograniczonej prêdkoœci pojazdów poruszaj¹cych siê na remontowanym
odcinku jezdni, w przypadku gdy roboty s¹ prowadzone na poboczu drogi.
Miejsce oraz
stosowane
środki pracy
Operator obs³uguje :
¿urawie samojezdne,
¿urawie wie¿owe,
szybkomontuj¹ce ¿urawie przewoŸne,
¿urawie szynowe.
Operator prowadzi obs³ugê z kabiny urz¹dzenia b¹dŸ te¿ z poziomu terenu lub po-
ziomu kondygnacji wznoszonego obiektu budowlanego, w przypadku sterowania
¿urawiem wie¿owym drog¹ radiow¹.
Z kabiny urz¹dzenia obs³ugiwane s¹, np. ¿urawie: wie¿owe, szynowe i samojezdne.
PRZYKŁAD
Praca prowadzona jest na otwartej przestrzeni, oczywiœcie przy uwzglêdnieniu pa-
nuj¹cych warunków atmosferycznych. Maszyny nowe wyposa¿one s¹ w klimaty-
październik 2008
1
Rozdzia³ 5/2.A.7.
Dariusz P³ochocki
5. Ryzyko zawodowe
paŸdziernik 2008
155600636.003.png 155600636.004.png
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.A.7.
zowane kabiny, a w przypadku maszyn starszych (np. ¿uraw wie¿owy typ ¯B-75
b¹dŸ ¯B-100) kabina operatora nie jest klimatyzowana.
Operator dodatkowo wykorzystuje w pracy narzêdzia rêczne , np.: klucze nasa-
dowe i oczkowe, skrobaczki, itp.
2. Zakres obowi¹zków operatora
Do obowi¹zków operatora nale¿y:
roz³adunek przywiezionych elementów, materia³ów, itp.,
przenoszenie ich na wyznaczone place sk³adowania (lub bezpoœrednio na miej-
sca monta¿u),
w³aœciwe uk³adanie na stosach, a tak¿e
za³adowywanie podstawionych œrodków transportu.
Obowiązkowe
kontrole
Do obowi¹zków operatora nale¿y:
zapoznaæ siê z zapisem w ksi¹¿ce dy¿urów dokonanym przez operatora z po-
przedniej zmiany,
skontrolowaæ stan narzêdzi,
sprawdziæ, czy na ¿urawiu nie znajduj¹ siê osoby niepowo³ane,
dokonaæ ogólnego przegl¹du konstrukcji,
obejrzeæ i sprawdziæ wszystkie mechanizmy, ³o¿yska, czêœci ruchome lub tr¹ce
i nasmarowaæ je w miarê potrzeby,
sprawdziæ, czy s¹ za³o¿one w³aœciwe bezpieczniki i sprawdziæ ich stan,
sprawdziæ hamulce i stan ok³adzin szczêk hamulcowych,
skontrolowaæ zblocze hakowe i w miarê potrzeby nasmarowaæ je,
dokonaæ oglêdzin stanu linek pomocniczych i zabezpieczaj¹cych,
sprawdziæ (np. przy ¿urawiach szynowych), czy ¿uraw jest odhamowany,
odbezpieczyæ (przy ¿urawiach z kabin¹ obrotow¹) hamulec mechaniczny obro-
tu kabiny,
sprawdziæ, czy wszystkie nastawniki i urz¹dzenia sterownicze w kabinie s¹
w po³o¿eniu zerowym,
sprawdziæ w³aœciwe dzia³anie wszystkich mechanizmów przez dokonanie
próbnych poruszeñ: ¿urawia, wysiêgnika, wózka i wyci¹garki,
skontrolowaæ poprawnoœæ dzia³ania wy³¹czników krañcowych.
Po skontrolowaniu urz¹dzenia i przejêciu narzêdzi, operator wpisuje swoje uwagi,
nazwisko i godzinê rozpoczêcia pracy do ksi¹¿ki dy¿urów i od tej chwili jest
odpowiedzialny za dzia³anie i pracê ¿urawia.
Ponadto operator powinien:
przestrzegaæ, aby wszystkie mechanizmy i czêœci tr¹ce by³y odpowiednio sma-
rowane,
nadzorowaæ dzia³ania urz¹dzeñ elektrycznych (bez dokonywania napraw),
przestrzegaæ, aby nie by³o iskrzenia szczotek i nadmiernego grzania siê silni-
ków elektrycznych,
meldowaæ o zauwa¿onych usterkach bezpoœredniemu prze³o¿onemu (w razie
niebezpieczeñstwa przerwaæ pracê),
sprawdziæ, czy tor (¿urawie szynowe) i teren dzia³ania ¿urawia s¹ wolne od ja-
kichkolwiek przeszkód,
2
październik 2008
155600636.005.png
5/2.A.7. Ocena ryzyka zawodowego operatora żurawia
OPINIE
Rozdział 5/2.A.7.
przestrzegaæ, aby stanowiska pracy ¿urawi samochodowych by³y tak wybrane,
¿eby podwozie ¿urawia by³o poziome,
dawaæ odpowiednie sygna³y dŸwiêkowe w czasie ruchu ¿urawi,
przyst¹piæ do prze³adunku dopiero po otrzymaniu polecenia od prze³o¿onego.
Operator ¿urawia powinien wykonywaæ sw¹ prace zgodnie z instrukcj¹ u¿ytko-
wania ¿urawia oraz instrukcj¹ bezpiecznej pracy i konserwacji maszyny.
3. Organizacja pracy
W zak³adzie pracy zatrudnionych jest dwóch operatorów obs³uguj¹cych jeden ¿u-
raw. Praca jest dwuzmianowa (zmiana pierwsza od godziny 6 00 do 14 00 , a druga od
14 00 do 22 00 ) i trwa przez 5 dni w tygodniu. W porach roku, kiedy dzieñ jest krótszy
– po zapadniêciu zmroku teren pracy ¿urawia jest oœwietlony. Podobnie oœwietle-
nie zapewnione jest w gorszych warunkach atmosferycznych.
DŸwigowemu nie wolno pracowaæ przy z³ej widocznoœci oraz przy zbyt silnym
wietrze. Przy sile wiatru do 5 stopni skali Beauforta (10 m/sek.) praca mo¿e odby-
waæ siê normalnie. Natomiast przy sile wiatru:
7 stopni skali Beauforta (14 m/sek.) nale¿y zmniejszyæ obci¹¿enie o 25%,
8 stopni (17 m/sek.) nale¿y ¿uraw zakotwiczyæ i pracowaæ przy zmniejszonym
o 50% obci¹¿eniu,
9 stopni (20 m/sek.) pracê nale¿y przerwaæ, opuœciæ hak lub chwytak, unieru-
chomiæ mechanizmy obrotowe, wy³¹czyæ dop³yw pr¹du i zejœæ z ¿urawia.
Czas pracy
Operator odpowiada za zgodne z instrukcj¹ u¿ytkowania eksploatowanie ¿urawia.
Zastosowanie niezgodne z przeznaczeniem, to:
opuszczanie kabiny lub stanowiska przy urz¹dzeniach sterowniczych (je¿eli
w czasie pracy operatora musi z wa¿nych powodów opuœciæ swoje stanowisko,
powinien najpierw powiadomiæ hakowego, opuœciæ ciê¿ar, ustawiæ urz¹dzenia
sterownicze w po³o¿enie zerowe i wy³¹czyæ g³ówny wy³¹cznik w kabinie – od-
stêpstwa od tych zasad dopuszczalne s¹, jeœli wyraŸnie okreœlono je w instruk-
cji u¿ytkowania),
pozostawienie zawieszonego ciê¿aru w czasie przerw lub po zakoñczeniu pra-
cy (w przypadku zaniku pr¹du operator powinien ustawiæ urz¹dzenia sterow-
nicze w po³o¿enie zerowe, wy³¹czyæ g³ówny wy³¹cznik w kabinie i powiado-
miæ hakowego o przerwie w pracy, a przejœcie pod ciê¿arem powinno byæ
zabronione przez wystawienie posterunku),
u¿ywanie wy³¹czników krañcowych jako normalnego sposobu wstrzymania
wózka, haka lub ¿urawia,
podci¹ganie pojazdów przy pomocy ¿urawia,
wyrywanie przedmiotów zag³êbionych w ziemi lub przymarzniêtych,
podnoszenie ciê¿arów przy ukoœnym (w stosunku do pionu) po³o¿eniu liny,
balansowanie ciê¿arem,
podnoszenie ¿urawiem przedmiotów o nieznanej masie,
zmienianie ustawienia wy³¹czników krañcowych,
zmienianie po³o¿enia lub ciê¿aru przeciwwagi,
dokonywanie przemieszczeñ lub przeróbek czêœci sk³adowych urz¹dzeñ ¿u-
rawia,
przenoszenie ludzi na haku, chwytaku lub przenoszonym ciê¿arze.
październik 2008
3
155600636.006.png
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.A.7.
Prace konserwacyjne i naprawcze powinny byæ wykonywane przez uprawnionego
konserwatora.
4. Wymagane kwalifikacje
Na stanowisku operatora ¿urawia mo¿e byæ zatrudniona osoba, która:
ukoñczy³a 18-ty rok ¿ycia,
posiada kwalifikacje do obs³ugi danego typu ¿urawia,
ma odpowiedni stan zdrowia udokumentowany aktualnym orzeczeniem le-
karskim o braku przeciwwskazañ do pracy na stanowisku operatora ¿urawia,
jest w stanie fizycznym i psychicznym, pozwalaj¹cym na prawid³owe wykony-
wanie powierzonych mu obowi¹zków,
jest przeszkolona odpowiednio do zakresu obowi¹zków z tematyki dotycz¹cej
bezpieczeñstwa i higieny pracy,
zna i zrozumia³a dokumentacjê techniczn¹ urz¹dzenia, w tym instrukcjê u¿yt-
kowania.
Operator powinien byæ badany przez lekarza co najmniej raz na 6 miesiêcy celem
kontroli dalszej przydatnoœci do pracy na zajmowanym stanowisku.
5. Identyfikacja zagro¿eñ
Podczas identyfikacji zagro¿eñ i póŸniejszego szacowania ryzyka zawodowego nie
podano konkretnego typu ¿urawia, np. ¿uraw wie¿owy b¹dŸ ¿uraw samojezdny,
poniewa¿ zarówno identyfikuj¹c zagro¿enia, jak oceniaj¹c ryzyko zawodowe
uwzglêdniono aspekty wystêpuj¹ce w pracy operatorów ró¿nych typów maszyn
tak, aby Czytelnik mia³ do dyspozycji szerszy zakres danych, z których móg³by sko-
rzystaæ przy szacowaniu ryzyka dla konkretnego stanowiska obs³ugi, okreœlonego
typu ¿urawia, w swoim zak³adzie pracy.
Lp. Zagro¿enie lub czynnik
niebezpieczny,
szkodliwy, uci¹¿liwy
ród³o zagro¿enia
Mo¿liwe skutki
1
2
3
4
Zagro¿enia fizyczne, chemiczne i psychofizyczne
1. Mo¿liwoœæ zapalenia siê
¿urawia (po¿ar).
Zapalenie siê paliwa w
przypadku ¿urawi samo-
jezdnych, najczêœciej pali-
wa rozlanego w trakcie
tankowania zbiornika.
Zwarcie w instalacji elek-
trycznej. Palenie tytoniu
w kabinie.
Najczêœciej dochodzi do
poparzeñ i zatrucia dyma-
mi po¿arowymi (zw³asz-
cza tlenek wêgla), w skraj-
nych przypadkach do
œmierci poszkodowanego.
4
październik 2008
155600636.001.png
5/2.A.7. Ocena ryzyka zawodowego operatora żurawia
OPINIE
Rozdział 5/2.A.7.
1
2
3
4
2. Wysoka temperatura
powierzchni.
Gor¹ce elementy silnika
(uk³ad wydechowy
i ch³odzenia) w przypad-
ku ¿urawi samojezdnych,
zw³aszcza przy prowadze-
niu prac konserwacyjnych.
Poparzenia – najczêœciej
dochodzi do poparzeñ
I i II stopnia d³oni.
3. Ruch œrodków transportu
na placu budowy.
Poruszaj¹ce siê po placu
budowy pojazdy (pojazdy
mechaniczne obs³ugiwane
przez osoby wykonuj¹ce
prace na placu budowy,
jak i samochody osobowe
i ciê¿arowe obs³ugiwane
przez uczestników ruchu
pasów drogi, które nie zo-
sta³y wy³¹czone z ruchu).
St³uczenia, skaleczenia,
ale tak¿e ciê¿kie uszko-
dzenia cia³a (z³amania,
zmia¿d¿enia, obra¿enia
organów wewnêtrznych)
lub nawet œmieræ.
4. Przemieszczaj¹ce siê
wyroby i materia³y.
Transportowane ³adunki.
W przypadku ¿urawi sa-
mojezdnych mo¿liwoœæ
przewrócenia siê maszy-
ny, w sytuacji ustawienia
jej na niesprawdzonym
pod³o¿u gruntowym bez
wymaganej stabilizacji.
W przypadku ¿urawi szy-
nowych do przewrócenia
mo¿e dojœæ w sytuacji, kie-
dy zostan¹ zdemontowa-
ne wy³¹czniki krañcowe.
Ciê¿kie urazy cia³a
(z³amania, zmia¿d¿enia),
obra¿enia organów
wewnêtrznych, nawet ze
skutkiem œmiertelnym.
5. Po³o¿enie stanowiska pra-
cy na poziomie wy¿szym
od otaczaj¹cego terenu
zagra¿aj¹ce upadkiem
z wysokoœci.
Œliskie (b³oto, oblodzenie)
schody wejœcia do kabiny.
W trakcie obs³ugi ¿urawi
wie¿owych drog¹ radio-
w¹, np. z poziomu stropu
nowo wznoszonego bu-
dynku w przypadku nie
zastosowania zbiorowych
œrodków ochrony zabez-
pieczaj¹cych przed upad-
kiem z wysokoœci (balu-
strad).
Podczas przemieszczania
siê po ramieniu wysiêgni-
ka ¿urawia w czasie wy-
miany, np. liny stalowej
(prace konserwacyjne pro-
wadzone przez operatora
maj¹cego uprawnienia
konserwatora).
Urazy cia³a (zw³aszcza
st³uczenia, z³amania
i zwichniêcia) szczególnie
koñczyn oraz bardzo nie-
bezpieczne urazy g³owy.
W przypadku prowadze-
nia prac na wysokoœci –
ciê¿kie urazy cia³a, tak¿e
obra¿enia wewnêtrzne,
nawet ze skutkiem œmier-
telnym.
październik 2008
5
155600636.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin