ekologia-ściągi.doc

(98 KB) Pobierz
Pyt 1

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

 


Pyt 1

Ekologia-dziedzina nauk przyrodniczych badająca wzajemne stosunki pomiędzy organizmami żywymi (lub ich grupami), a otaczającym je światem zewnętrznym (środowisko). Dzieli się na autekologię i ekologię ogólną - synekologię. Ta ostatnia na ekologię populacji i badania ekosystemów.Cechą charakterystyczną ekologii ogólnej, odróżniającą ją od innych nauk biologicznych (biologia), jest zainteresowanie strukturą i funkcjonowaniem układów ponadorganizmalnych, tzn. powyżej poziomu pojedynczego organizmu, np. populacjami, biocenozami, biosferą.Główną zasadą ekologii jest jedność organizmu ze środowiskiem.

Ochrona środowiska- działania lub zaniechanie zmierzające do ochrony elementów przyrodniczych: wód, powietrza i gleby, a także krajobrazu, znajdujących się zarówno w stanie naturalnym, jak i zmienionym przez człowieka, celem zachowania lub przywrócenia równowagi przyrodniczej niezbędnej dla egzystencji człowieka.

Ochrona przyrody- działania zmierzające do zapewnienia trwałości i odnawialności, a także właściwego użytkowania ożywionych i nieożywionych składników przyrody: populacji i biocenoz wraz z ich siedliskiem, jak również całych krajobrazów poprzez tworzenie parków narodowych, rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu, pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych i zespołów przyrodniczo-krajobrazowych.

W przeciwieństwie do tradycyjnej, biernej ochrony przyrody, obecnie rozwijane są idee czynnej ochrony przyrody, polegającej na ochronie nie tylko układów ekologicznych (populacji, biocenoz, krajobrazów), lecz także procesów (często pochodzenia antropogenicznego), które doprowadziły do ich powstania.

 

Pyt 2

Ekologia człowieka-zajmuje się wpływem człowieka na środowisko i wplyw czynników środowiskowych na Zycie człowieka.

1. nurt badań naukowych podejmujących analizy przestrzennego wymiaru zorganizowania społeczności ludzkich oraz wzajemnego wpływu zachodzącego między przestrzenną organizacją wspólnot lokalnych a zachowaniem i działaniem jednostek;

2. badanie funkcjonowania i zmienności określonych zbiorowości społecznych i systemów społecznych (w szczególności zaś społeczności lokalnych) w kontekście ich powiązania ze środowiskiem przyrodniczym. Studia tego rodzaju zapoczątkowane zostały przez amerykańską socjologię wsi, a rozwinięte przez szkołę chicagowską.

Pyt 3

Zadania ekologii w naukach o kulturze fiz:

1.umiejetnosc oceny jakości środowiska  życia człowieka (bioindykacja)

2.waloryzacja ekosystemów na podst danych florystycznych, faunistycznych, bogactwa gatunkowego i bioróżnorodności.

3.Ekologiczne warunki obiektów sportowych, otwartych i zamkniętych i ich wpływ na efekty wych fiz i wyniki sportowe.

4.Ekologia sportów przestrzennych: wodnych, górskich, letnich i zimowych.

5.Ekologia turystyki(PPPP)

6.Ekologia, ekonomia i polityka w sporcie i turystyce

7.Edukacja ekologiczna i zdrowotna

Pyt 4

Gatunek-zbiór osobników(naturalnych populacji)które mogą się miedzy sobą krzyżować ,dając zwykle płodne potomstwo. Zbiór taki tworzy zamknięty genetycznie układ o swobodnej wymianie genów. Gatunki występujące na tym samym terenie noszą nazwę gatunków sympatrycznych, natomiast gatunki o wykluczających się zasięgach nazywamy gatunkami allopatrycznymi (granice zasięgu).

Pyt 5

Populacja -gr osobników tego samego gat(w obrębie której możliwa jest wymiana genów)zasiedlająca pewien obszar, izolowana barierami(genetycznymi, geograf,etologicz)od innych podobnych gr, posiadająca specyficzne właściwości, takie jak liczebność populacji, zagęszczenie, tempo rozrodczości i śmiertelności, rozkład wiekowy demografia)oraz sposób rozmieszczenia w przestrzeni. Liczebność populacji zależy od:                                                                                                                                                                                                               

Rozrodczość- wyraża się stosunkiem liczby nowych osobników do danego okresu.

Śmiertelność-na którą wpływ mają: opór środowiska, wyczerpywanie się zasobów pokarmowych, starzenie się, oddziaływanie populacji innych gat, konkurencja wewnątrzgatunkowa

Migracje- przemieszczanie się części osobników zwykle w wyniku przegęszczenia.

Pyt 6

Prawo minimum Liebiga – czynnikiem ograniczającym liczebność populacji jest ten element środowiska, którego poziom znajduje się najbliżej wartości krytycznej lub leży poniżej.

Prawo tolerancji Shelforda – działanie każdego czynnika ma swoje optimum, zakresy tolerancji poniżej i powyżej tego optimum SA mniej korzystne i to tym bardziej im są bliżej wartości granicznych, krytycznych.

Pyt 7

Filozofia ekologii to intelektualny i społeczny ruch prowadzący do zmiany stosunku człowieka do otaczającej go przyrody. Dotyczy ona wielu sfer działalności ludzkiej i ma za zadanie stworzenie nowego modelu życia, poprzez wdrażanie prośrodowiskowego wzorca kulturowego.Człowiek powinien być spolegliwym opiekunem świata, wyrażający doń szacunek. filozofia ekologiczna (Ekofilozofia) podejmuje refleksję nad wynikami badań naukowych, pochodzącymi z  dyscyplin, które zajmują się „żywym” (jak np. związki pomiędzy wspólnotami zwierząt, ale też społecznościami ludzkimi) i „martwym” (np. krajobraz, dobra surowcowe Ziemi, gospodarowanie energią naturalną itp.) otoczeniem człowieka. Ekofilozofia podejmuje takie działania, abyś nie naruszał reguł, według których życie funkcjonuje na Ziemi.

Etyka ekologiczna głosi tezę, że odpowiednio ukształtowana moralność jest istotnym regulatorem związków człowieka ze światem pozaludzkim. To właśnie oddziaływanie człowieka na przyrodnicze otoczenie może dokonywać się w sposób niekontrolowany, żywiołowy, z wszystkimi negatywnymi skutkami takiego stanu rzeczy, ale także może kierować się określonymi regułami, wartościami i wskazaniami, które dostarcza refleksja etyczna. W świetle problematyki ekologicznej moralna odpowiedzialność człowieka, tradycyjnie ograniczona do obszaru stosunków interpersonalnych, obecnie nabiera nowych wymiarów. Przede wszystkim myśl etyczna, zorientowana na problematykę ochrony środowiska, odwołując się do świata wartości może dostarczyć argumentów na rzecz zmiany dotychczasowego instrumentalnego stosunku ludzi do przyrody oraz kierować pod naszym adresem moralne zobowiązanie do respektowania fundamentalnych praw życia i całego otoczenia przyrodniczego. Naczelnym celem etyki środowiskowej jest więc aktywne wspieranie tych wszystkich wysiłków, które prowadzą do obrony świata przyrody przed ludzką agresją i działaniami destrukcyjnymi oraz do obrony samego człowieka, jako jednostki i gatunku, przed powodowanymi przez niego samego negatywnymi skutkami degradacji środowiska.

Pyt 9

Biocenoza -zbiór populacji roślinnych (fitocenoza), zwierzęcych (zoocenoza) i drobnoustrojów glebowych żyjących w określonej przestrzeni czyli środowisku fizycznym (siedlisku, biotopie), tworzący układ samoregulujący się (homeostaza) i będący w stanie dynamicznej równowagi. biocenoza charakteryzuje się określoną biomasą, produktywnością i uporządkowaną strukturą (budową); rozróżnia się: strukturę przestrzenną biocenozy - przejawiającą się określonym rozmieszczeniem względem siebie osobników poszczególnych gat., strukturę gatunkową biocenozy - określającą skład gat. i stosunki liczebności (lub biomas) wszystkich gat. wchodzących w skład biocenozy i strukturę troficzną (pokarmową) - w postaci powiązanych łańcuchów pokarmowych

Pyt 10

Bioróżnorodność – w najprostszym ujęciu: rozmaitość form życia wraz z cała ich zmiennością na poziomie genów, gatunków i ekosystemów, w skali Ziemi lub bliższych jednostek biogeograficznych. Według definicji przyjętej oficjalnie prze – Konwencję o różnorodności biologicznej, różnorodność gatunkowa oznacza ,,zróżnicowanie wszystkich żywych organizmów występujących na Ziemi m.in. w ekosystemach lądowych, morskich i innych wodnych, jak też z zespołach ekologicznych, których organizmy te są częścią.

Bioróznorodność należy rozpatrywać na różnych poziomach organizacji przyrody jako:

1) bioróżnorodność gatunkową, czyli rozmaitość wszystkich roślin, zwierząt i mikroorganizmów występujących na Ziemi,

2) bioróżnorodność ekologiczną, a więc rozmaitość zgrupowań ekologicznych, biocenoz, ekosystemów i krajobrazów,

3) bioróżnorodność genetyczną, czyli rozmaitość genów obecnych w pulach genowych populacji różnych gatunków.

Pyt 11

Ekosystem, biogeocenoza, system ekologiczny, wycinek biosfery, obejmujący wszystkie organizmy żyjące na danym obszarze (biocenoza) wraz z fizycznym środowiskiem, które powiązane są ze sobą procesami przepływu energii i obiegu materii. Podstawowymi czynnikami biotycznymi, warunkującymi istnienie wymienionych procesów w ekosystemie są rośliny zielone - producenci, zwierzęta - konsumenci oraz grzyby i bakterie (a także niektóre zwierzęta) - destruenci. Grupy te tworzą strukturę troficzną, tzn. kolejność organizmów zjadających i zjadanych, w postaci łańcucha pokarmowego. Każdy ekosystem naturalny stanowi układ otwarty i funkcjonuje dzięki przepływowi energii i krążeniu materii. Wszystko to jest możliwe wtedy, gdy dociera do niego energia słoneczna. Charakteryzuje się m.in. swoistą strukturą gatunkową, troficzną i przestrzenną; powstaje i ulega zmianom dzięki przekształceniom środowiska przez jedne gat., co wpływa na możliwości egzystencji innych (sukcesja)

Pyt 12

Sukcesja ekologiczna, uporządkowany proces rozwoju ekosystemu polegający na zachodzących w czasie zmianach struktury gatunkowej i procesów biocenotycznych, które wynikają ze zmian w abiotycznym środowisku (abiotyczne czynniki) pod wpływem biocenozy.

Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje sukcesji:

sukcesję pierwotną (rozpoczynającą się od zasiedlenia terenu dziewiczego, np. nagich skał, lawy, nowej piaszczystej wydmy,)

sukcesję wtórną (polegającą na zmianach w zniszczonej biocenozie, Przykładami mogą być poręby, zaorane łąki, osuszone lub zarastające zbiorniki wodne, porzucone tereny uprawne)

Pyt 13

Łańcuch pokarmowy- szereg organizmów stanowiących dla siebie kolejno źródło pokarmu (zjadających i zjadanych), przez który przepływa energia zmagazynowana początkowo w roślinach, tj. w poziomie troficznym producentów. W łańcuchu pokarmowym wyróżniamy producentów (rośliny), konsumentów (zwierzęta roślinożerne i drapieżne) oraz destruentów (saprofagi). Łańcuchy pokarmowe są długie i wzajemnie poprzeplatane i w ten sposób tworzą sieć zależności pokarmowych dzięki którym odbywa się obieg materii i przepływ energii. Wyróżniamy 2 rodzaje  łańcuchów:

Łańcuch spasania; rozpoczyna się od roślin  zielonych, po przez zwierzęta roślinożerne, do  drapieżców czyli  konsumentów  wyższych rzędów 

Łańcuch detrutsowy; Zaczyna się od martwej  materii organicznej , roślinnej,  lub zwierzęcej , po przez mikroorganizmy  i zwierzęta, suprofagiczne , do drapieżców 

Sieć troficzna, sieć pokarmowa, wzajemnie powiązane ze sobą łańcuchy pokarmowe (troficzne), w których następuje przepływ energii w ekosystemie

Pyt 15

Do najważniejszych współczesnych zagrożeń ekologicznych, z jakimi styka się społeczeństwo XXI wieku zaliczyć należy:

·         klęski naturalne (susze, powodzie, trzęsienia ziemi, huragany, pożary);

·         toksyczne środki przemysłowe;

·         promieniotwórcze środki przemysłowe;

·         stosowanie broni geofizycznej;

·         wzrost populacji;

·         wycinanie lasów;

·         zużycie zasobów naturalnych (odnawialnych i nieodnawialnych);

·         oraz głód, epidemie, migracje populacji ludzkiej i inne.

Do zasadniczych problemów wymagających pilnego rozwiązania należą:

·         efekt cieplarniany;

·         skażenia wszechoceanu światowego;

·         ochrona lasów tropikalnych;

·         kwaśne deszcze;

·         topnienie lodowców;

·         toksyny;

·         wyczerpanie zapasów ozonu atmosferycznego;

·         smog fotochemiczny;

·         ochrona energii;

·         erozja gleby;

·         problemy stale zwiększającej się populacji ludzkiej.

Obciążenie środowiska naturalnego wynika między innymi ze stale rosnącej liczby ludności, ciągłego żądania wytworzenia coraz większej ilości towarów, energii oraz potrzeby ekspansji ekonomicznej w celu zapewnienia pełnego zatrudnienia ludności. Powyższe niekorzystne zjawiska społeczne stymulują potrzebę wszechstronnego przeciwdziałania dalszej degradacji przyrody i odtworzenia zniszczonych elementów ekosystemu.

człowiek doprowadził m. in. do tzw. efektu cieplarnianego (globalne ocieplenie klimatu spowodowane nadmierną emisją takich gazów, jak: dwutlenek węgla, metan i tlenek azotu), dziury ozonowej czy kwaśnych deszczy oraz znacznego zanieczyszczenia atmosfery. Ogromnie zwiększyła się emisja pyłów i szkodliwych gazów. Wśród nich znajdują się głównie związki fluoru oraz węglowodór, siarkowodór, dwutlenek węgla i dwutlenek siarki. Te ostatnie wywołują tzw. kwaśne deszcze, które niszczą roślinność (nawet całe lasy!), zakwaszają gleby i ekosystemy wodne oraz niszczą konstrukcje budynków.
Atmosfera zanieczyszczana jest także freonami. Powstają one na skutek pracy lodówek, używania aerozoli i tworzyw sztucznych.

Pyt 17

Obecnie zanieczyszczeniu uległy już praktycznie wszystkie elementy środowiska, przy czym najwięcej uwagi poświęca się zanieczyszczeniom powietrza i zanieczyszczeniom wód, gdyż mają one bezpośredni wp...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin