Mikroekonomia - kolejne zagadnienia.doc

(37 KB) Pobierz
1

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

1.Popyt to relacja pomiędzy ceną towaru a jego ilością jaką konsumenci zechcą zakupić w określonym czasie w podanej cenie przy założeniu nie-zmienności innych elementów charakteryzujących rynek.

Popyt w ujęciu makroekono-micznym – zagregowany popyt na wszystkie towary ze strony nabywców.

Popyt w uj. mikroekonomi-cznym indywidualnym – wielkość popytu ze strony pojedynczego podmiotu gospodarczego na określony towar przy różnych cenach.

Popyt w uj. mikroekonomi-cznym rynkowym – suma popytów indywid., obrazuje wielkość popytu wszystkich popytów indywid. na dany towar przy różnych cenach.

Popyt można przedstawiać w ujęciu tabelaryczn. i graficzn.





^cena



            krzywa popytu

                (charakter malejący)

 

              >wlk.popytu

2.Podaż relacja miedzy ilością dobra,którą producenci skłonni są zaoferować do sprzedaży w określonym czasie a ceną, przy założeniu niezmienności pozo-stałych zjawisk rynkowych.

Podaż w uj. makroekonom. – zagregowana podaż wszy-stkich dóbr i usług ze strony wszystkich producentów.

Podaż w uj. mikroekonom. indywidualnym – podaż dobra i usługi ze strony jednego producenta.

Podaż w uj. mikroekonom. rynkowym – podaż dobra i usługi wszystkich jego producentów.

Podaż także przedstawiamy w uj. tabelaryczn. i graficznym.





^ceny

                 krzywa podaży

            (charakter rosnący)

 



                   > wlk. podaży

3.Paradoks spekulacyjny gdy niektóre podmioty zwiększają popyt dobra mimo wzrostu ich cen w przewidywaniu iż w przyszłości będą rosnąć.

4.Paradoks snobizmu gdy pewni konsumenci ograniczają nabywanie niektórych dóbr albo całkowicie je eliminują gdyż chętnie nabywane są przez innych.

5.Gospodarstwo domowe – jednoosobowy lub wieloosob. podmiot gospodar, którego ce-lem jest zaspokajanie potrzeb wszystkim jego członkom dzięki uzyskiwanym docho-dom. Podstawą wyodrębnienia g.d. jest istnienie określonych więzi rodzinnych, prywatna własność środków konsumpcji oraz dochodów pieniężnych i naturalnych, a także wspólne miejsce zamieszkania.

Cechy g.d.: 1.Zdolność podej-mowania określonych decyzji ekonomicznych, 2.Dążenie do uzyskania najwyższej satysfakcji z konsumpcji określonych dóbr w ramach uzyskiwanych dochodów.

Funkcje g.d.: 1.Ekonomiczne – są odbiorcami określonych dóbr i usług, oraz dostarczycielem czynników wytwórczych (praca, kapitał, ziemia), 2.Pozostałe.

6.Konsument – pojedyncza osoba, która w celu zaspokojenia swoich potrzeb zużywa określone dobra i usługi niezależnie od uzyskiwanych dochodów.

7.Nadwyżka konsumenta–ró-żnica między ceną, którą skło-nny jest zapłacić konsument za kolejne jednostki dobra, a rzeczywistą ceną rynkową.

8.Krzywa obojętności(krzy-wa jednakowej użyteczności) – przedstawia ilościowe kom-binacje dwóch dóbr lub grup dóbr konsumowanych przez gospodarstwo domowe chara-kteryzujące się jednakowym poziomem satysfakcji.

9.Rodzaje spółek:

Osoba fizyczna

Spółka cywilna – nie posiada osobowości prawnej; do po-wołania przynajmniej 2os.; bez względu na wkład takie same prawa wspólników; w stratach możemy zwolnić, a w zyskach nie; uchwały jednomyślnie.

Spółka jawna(unlimited fina-ncial) – powiększenie sp.cywi-lnej; może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania; wspól-nicy bezpośrednio kierują sp., ale bez specjalnego wynagro-dzenia; odpowiedzialność całym majątkiem sp. Za prawa i zobowiązania.

Spółka partnerska – skiero-wany do przedstawicieli wol-nych zawodów; ograniczenie odpowiedzialności partnerów za długi; pełna odpowiedzial-ność za usługi.

Spółka komandytowa–szcze-gólna forma sp.jawnej posze-rzona o specjalne możliwości rozliczeń pomiędzy wspólni-kami; przynajmniej jeden wspólnik odpowiada całym swoim majątkiem oraz jeden z o.o.; komandytariusze nie mają prawa do kierowania i reprezentowania.

Spółka komandyt.-akcyjna – sp. osobowo-kapitałowa; nie ma prawa do emitowania akcji; bardziej komandytowa niż akcyjna.

Spółka Z O.O. – może być jednoosobowa; ograniczony zakres odpowiedzialności wspólników za zobowiązania spółki; odpowiedzialność do wysokości wkładu; wymaga umowy notarialnej, ma osobowość prawną.

Spółka akcyjna–to co sp.zo.o. ale powiększ. skala działania.

10.Bilans sp.:aktywa i pasywa

Aktywa – budynki i budowle; maszyny i urządzenia; majątek obrotowy; płynne papiery wartość.; należności; zapasy.

Pasywa – kapitał; zakumulo-wane zyski; zobowiązania.

11.Koszty produkcji to ogół nakładów czynników wytwór-czych poniesionych przez przedsiębior. na wytworzenie danych ilości produkcji.

Koszty ekonomiczne to suma kosztów księgowych i alternatywnych.

Koszty księgowe to k. zareje-strowane w księgach rachun-kowych (inaczej k. ujawnione)

Koszty alternatywne – przy-chody jakie mógłby uzyskać właściciel z alokacji czynni-ków w inne przedsięwzięcie, najkorzystniejsze z pośród dostępnych (inaczej k. okazji, nieujawnione).

Kc=Kstałe=Kzmienne

Kkrańc.=dKc/dP

PrzećKc=Kc/P (inne analog.)

12.Utarg całkowity to łączny przychód przedsiębiorstwa ze sprzedaży określonej ilości produktu.

Uc=cena*Produkcja(ilość)

Utarg-koszty=zysk

Utarg przeciętny to przychód przypadający na jednostkę sprzedawanego produktu

Up=Uc/P=c (jeżeli na rynku nie występuje dyskryminacja cenowa)

Utarg krańcowy to zmiana utargu całkowitego wywołana zwiększeniem sprzedaży pro-duktu o dodatkową jednostkę.









Uk=dUc/dP

  ^utargi       Uc

 

                           c=Uc/P=Uk

 

                           > produkcja

13.Zysk

Zc=Uc-Kc

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin