Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
1.Popyt to relacja pomiędzy ceną towaru a jego ilością jaką konsumenci zechcą zakupić w określonym czasie w podanej cenie przy założeniu nie-zmienności innych elementów charakteryzujących rynek.
Popyt w ujęciu makroekono-micznym – zagregowany popyt na wszystkie towary ze strony nabywców.
Popyt w uj. mikroekonomi-cznym rynkowym – suma popytów indywid., obrazuje wielkość popytu wszystkich popytów indywid. na dany towar przy różnych cenach.
Popyt można przedstawiać w ujęciu tabelaryczn. i graficzn.
^cena
krzywa popytu
(charakter malejący)
>wlk.popytu
2.Podaż relacja miedzy ilością dobra,którą producenci skłonni są zaoferować do sprzedaży w określonym czasie a ceną, przy założeniu niezmienności pozo-stałych zjawisk rynkowych.
Podaż w uj. mikroekonom. indywidualnym – podaż dobra i usługi ze strony jednego producenta.
Podaż w uj. mikroekonom. rynkowym – podaż dobra i usługi wszystkich jego producentów.
Podaż także przedstawiamy w uj. tabelaryczn. i graficznym.
^ceny
krzywa podaży
(charakter rosnący)
> wlk. podaży
3.Paradoks spekulacyjny gdy niektóre podmioty zwiększają popyt dobra mimo wzrostu ich cen w przewidywaniu iż w przyszłości będą rosnąć.
4.Paradoks snobizmu gdy pewni konsumenci ograniczają nabywanie niektórych dóbr albo całkowicie je eliminują gdyż chętnie nabywane są przez innych.
5.Gospodarstwo domowe – jednoosobowy lub wieloosob. podmiot gospodar, którego ce-lem jest zaspokajanie potrzeb wszystkim jego członkom dzięki uzyskiwanym docho-dom. Podstawą wyodrębnienia g.d. jest istnienie określonych więzi rodzinnych, prywatna własność środków konsumpcji oraz dochodów pieniężnych i naturalnych, a także wspólne miejsce zamieszkania.
Cechy g.d.: 1.Zdolność podej-mowania określonych decyzji ekonomicznych, 2.Dążenie do uzyskania najwyższej satysfakcji z konsumpcji określonych dóbr w ramach uzyskiwanych dochodów.
Funkcje g.d.: 1.Ekonomiczne – są odbiorcami określonych dóbr i usług, oraz dostarczycielem czynników wytwórczych (praca, kapitał, ziemia), 2.Pozostałe.
6.Konsument – pojedyncza osoba, która w celu zaspokojenia swoich potrzeb zużywa określone dobra i usługi niezależnie od uzyskiwanych dochodów.
7.Nadwyżka konsumenta–ró-żnica między ceną, którą skło-nny jest zapłacić konsument za kolejne jednostki dobra, a rzeczywistą ceną rynkową.
8.Krzywa obojętności(krzy-wa jednakowej użyteczności) – przedstawia ilościowe kom-binacje dwóch dóbr lub grup dóbr konsumowanych przez gospodarstwo domowe chara-kteryzujące się jednakowym poziomem satysfakcji.
9.Rodzaje spółek:
Spółka jawna(unlimited fina-ncial) – powiększenie sp.cywi-lnej; może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania; wspól-nicy bezpośrednio kierują sp., ale bez specjalnego wynagro-dzenia; odpowiedzialność całym majątkiem sp. Za prawa i zobowiązania.
Spółka partnerska – skiero-wany do przedstawicieli wol-nych zawodów; ograniczenie odpowiedzialności partnerów za długi; pełna odpowiedzial-ność za usługi.
Spółka komandytowa–szcze-gólna forma sp.jawnej posze-rzona o specjalne możliwości rozliczeń pomiędzy wspólni-kami; przynajmniej jeden wspólnik odpowiada całym swoim majątkiem oraz jeden z o.o.; komandytariusze nie mają prawa do kierowania i reprezentowania.
Spółka komandyt.-akcyjna – sp. osobowo-kapitałowa; nie ma prawa do emitowania akcji; bardziej komandytowa niż akcyjna.
Spółka Z O.O. – może być jednoosobowa; ograniczony zakres odpowiedzialności wspólników za zobowiązania spółki; odpowiedzialność do wysokości wkładu; wymaga umowy notarialnej, ma osobowość prawną.
Spółka akcyjna–to co sp.zo.o. ale powiększ. skala działania.
10.Bilans sp.:aktywa i pasywa
Pasywa – kapitał; zakumulo-wane zyski; zobowiązania.
11.Koszty produkcji to ogół nakładów czynników wytwór-czych poniesionych przez przedsiębior. na wytworzenie danych ilości produkcji.
Koszty ekonomiczne to suma kosztów księgowych i alternatywnych.
Koszty księgowe to k. zareje-strowane w księgach rachun-kowych (inaczej k. ujawnione)
Koszty alternatywne – przy-chody jakie mógłby uzyskać właściciel z alokacji czynni-ków w inne przedsięwzięcie, najkorzystniejsze z pośród dostępnych (inaczej k. okazji, nieujawnione).
Kc=Kstałe=Kzmienne
Kkrańc.=dKc/dP
PrzećKc=Kc/P (inne analog.)
12.Utarg całkowity to łączny przychód przedsiębiorstwa ze sprzedaży określonej ilości produktu.
Uc=cena*Produkcja(ilość)
Utarg przeciętny to przychód przypadający na jednostkę sprzedawanego produktu
Utarg krańcowy to zmiana utargu całkowitego wywołana zwiększeniem sprzedaży pro-duktu o dodatkową jednostkę.
Uk=dUc/dP
^utargi Uc
c=Uc/P=Uk
> produkcja
13.Zysk
stary_hipis