Ekonomia - pytania i odpowiedzi.doc

(39 KB) Pobierz
ZESTAW IA

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

ZESTAW IA

 

1.     Wymień podstawowe sposoby wnioskowania i krótko je scharakteryzuj

Podejmowanie decyzji ekonomicznych odbywa się przy wykorzystaniu trzech podstawowych sposobów wnioskowania:

Dedukcji,

Indukcji,

Redukcji.

Dedukcja jest to rozumowanie, którego kierunek jest zgodny z kierunkiem rozumowania logicznego. Polega na tym że gdy dana jest racja jako zdanie uznane za prawdziwe,  to na jej podstawie uznaje się następstwo.

Indukcja to uogólnienie wyników obserwacji, na podstawie faktów już wcześniej zaobserwowanych. Zasada ta pozwala na przejście od przypadków zaobserwowanych do   twierdzeń ogólnych obejmujących także przypadki nie zaobserwowane. W wyniku indukcji powstaje hipoteza.

  Redukcja polega na dobieraniu do zdania uznanego za prawdziwe (czyli do następstwa), takiego zdania (czyli do racji) z którego to pierwsze logicznie wynika. Odwrotnie niż w dedukcji, najpierw jest zdanie prawdziwe.

 

2.     Co mówi nam teoria kosztów komparatywnych i kto był jej autorem?

Teoria kosztów komparatywnych (względnych) mówi że dany kraj powinien się specjalizować w produkcji i eksporcie tych dóbr, których koszty produkcji są względnie niskie w porównaniu z innymi krajami.

 

3.     Jakie cechy wyróżniają typ rynku – konkurencję monopolistyczną (polipol)?

Rynek konkurencji monopolistycznej opiera się na następujących założeniach:

-          wielu producentów, oferentów i nabywców,

-          produkty na rynku polipolu są zróżnicowane i posiadają bliskie substytuty,

-          niewielki wpływ na ceny, chociaż każdy oferent jest w pewnym zakresie cenotwórcą,

-          względna swoboda wejścia i wyjścia z rynku, brak barier prawnych i technologicznych,

-          firmy konkurują nie cenowo tzn. dzięki reklamie, marce lub znakowi firmowego mogą zdobyć większą ilość klientów.

Przykładem mogą być: usługi fryzjerskie, szewskie, produkcja pieczywa.

 

 

ZESTAW IIA

 

1.     Na czym polega myślenie abstrakcyjne i co to jest model ekonomiczny?

 

Abstrakcja polega na pomijaniu pewnych elementów, cech lub zależności w badanym przedmiocie, które badacz uważa za nieistotne i na wyodrębnieniu przez niego tych wybranych elementów, cech czy zależności które uważa za istotne. To właśnie taki zabieg ekonomiczny ma się na myśli, gdy mówi się potocznie, że badacz trafił w sedno problemu.

 

Model ekonomiczny to przedstawiony słownie, w postaci relacji matematycznych lub słowno – matematyczny uproszczony obraz wybranego wycinka rzeczywistości gospodarczej. Model to układ założeń przedstawiający niepełny obraz rzeczywistości, przyjmowanych w danej nauce w celu ułatwienia rozwiązania danego problemu. Konstruując modele należy przestrzegać zasady ceteris paribus tzn. że wszystkie zjawiska oraz procesy w obrębie modelu, poza badanym nie zmieniają się, czyli nie mają wpływu na zmiany zachodzące w modelu.

 

2.     Jakie cechy wyróżniają typ rynku – konkurencję doskonałą?

Rynek konkurencji doskonałej (czystej) opiera się na następujących założeniach:

-          ogromna ilość firm na rynku,

-          jednorodność produktów,

-          brak wpływu na ceny,

-          bardzo łatwe wejście lub wyjście z rynku,

-          brak konkurencji nie cenowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZESTAW IIIA

 

1.     Z jakich etapów składa się proces, któremu podlegają dane ekonomiczne? Opisz krótko te etapy.

Wszystkie dane ekonomiczne podlegają czterem etapom:

-          gromadzenie, dostarczenie prawdziwej i kompletnej informacji na temat danego zjawiska.

-          porządkowanie + prezentacja danych, wstępna ocena zjawiska i prezentacja która opiera się na metodach statystyki opisowej, przybiera postać tabel, schematów, diagramów i wykresów,

-          przetwarzanie, wykorzystanie metod ekonometrycznych, statystycznych i matematycznych.

-          wykorzystanie, czyli podjęcie na podstawie analizy, decyzji ekonomicznych.

 

2.     Jakie cechy wyróżniają typ rynku – czysty monopol?

Rynek czystego monopolu opiera się na następujących założeniach:

-          jeden producent – sprzedawca (monopol producenta – oferenta),

-          jeden produkt (jednorodny – homogeniczny), jest tak specyficzny że nie posiada bliskich lub dalszych substytutów,

-          duży wpływ na ceny, tzw. cenotwórstwo,

-          wejście na rynek jest zablokowane,

-          konkurencja nie cenowa – public relations

 

ZESTAW IVB

 

1.     Czym jest myślenie ekonomiczne? Jakie trudności napotykamy myśląc ekonomicznie?

Myślenie to poznawanie relacji miedzy zjawiskiem a ich reprezentacjami poznawczymi tj: spostrzeżeniami, wyobrażeniami, pojęciami czy sądami. Jest zatem procesem wytwarzania nowych informacji którą służą poznaniu albo podejmowaniu decyzji, a więc działaniu.

W każdym procesie rozwiązywania problemów możemy wyróżnić trzy stadia:

-          wstępne: spostrzeżenie problemu, decyzję o podjęciu lub zaniechania rozwiązania problemu, jego sprecyzowanie,

-          główne tzw. poszukiwawcze: analiza danych wejściowych, wytwarzanie pomysłów rozwiązania, formułowanie rozwiązania,

-          końcowe: ostateczna weryfikacja, ocena pracy nad problemem.

 

Myśląc ekonomicznie napotykamy na problemy:

-          fakt iż zdarzenia gospodarcze są ze sobą sprzężone zwrotnie: skutek mający przyczynę sam jest przyczyną,

-          to co prawdziwe w mikroskali nie musi być prawdziwe w makroskali,

-          często ulega się złudzeniu że w danej sytuacji występują zależności przyczynowo – skutkowe,

-          tzw. zasadzka subiektywizmu (sposób postrzegania i interpretowania zjawisk)

-          pomiary zjawisk ekonomicznych zależą od doboru wskaźnika.

 

 

2.     Jakie cechy wyróżniają typ rynku – oligopol?

Rynek oligopolu opiera się na następujących założeniach:

-          kilka przedsiębiorstw na rynku,

-          produkt może być jednorodny lub zróżnicowany,

-          dość znaczny wpływ na ceny lecz ograniczony substytutami,

-          dość trudne wejście na rynek, ograniczone barierami prawnymi, ekonomicznymi, technicznymi i technologicznymi,

-          konkurencja nie cenowa wynikająca z rozróżniania produktów przez konsumentów.

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin