agrobiznes.doc

(60 KB) Pobierz
Agrobiznes-jest to część gospodarki narodow

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Agrobiznes-jest to część gospodarki narodow. Która zajmuje się wytwarzaniem żywności. Początki agrobizn. Przypad. Na folwark feudalny, w którym żywność była przechowywana,spożywana. Okres początkowy w Polsce agrobizn. Przypada na rok 1864.W Polsce dużą rolę w agrobiznesie odegrała kontraktacja.. GS organizowały owe kontraktacje.

BYŁY 2 DROGI INTEGRACJI:1.integrac.przez kontrakt; 2.integrac.przez uwłaszczenie. TYPY KONTRAKTACJI:1.przez jednostki przetwórstwa spożywcz.(zadan.rolnika było wyprodukow. Określo. Produktów); 2.zawierana z farmerami przez firmy produkuj. Produk spożywcze.

Z ROLNICTWA WYDZIELAJĄ SIĘ 3 ELEMENTY: 1.zaopatrz.rolnictwa w śr.produkcji; 2. rolnictwo właściwe; 3.przetwórst. rolno-spożywcze.

DEFINICJA AGROBIZ. PROF.WOŚIA-zespolenie ze sobą tych działalności(aktywności człowieka) które bezpośr. Lub pośrednio uczestniczą w wytwarzaniu final. Produktów spoż. Począwszy od pozysk. Surowc. Pierwot. A na gotowych wyrobach skończyszy.

PRAWIDŁOWOŚCI ROZWOJU AGROBIZNESU:1.ilość ogólnych nakłd. Pracy, które dane społeczeń. Zuzywa na produkc. Żywnośći w okresie długim nie zmienia się. Zmienia się tylko struktura. Zmniej. Się udział rolnict. A wzrasta udział zaopatrzenia w środ. Produkcji i przetwórs. Rolno-spożyecz. 2. zmiany strukt. Agrobizn. Powodu. Że wzrasta wydajność pracy w całym agrobizn. 3. agrobiz. Dąży do równowagi struktura. Która kstałt. Się w procesie równowagi. 4. istot. Rolę odgrywa współdzia. Poszczegól. Członów w agrobizn. Łaczą je stosunki ekonom. Gdyby ich nie było nie byłoby agrobizn. 5. w miarę rozwo. Społecz. Coraz bardziej prawdziwa jest teza, że żywność powstaje poza rolnict.

SYSTEM AGROBIZNESU: 1. subsystent rolnict. Właściwego; 2. subsystent przetworno- dystrybuc.; 3. zaopatrz. Rolnict. W śr. Produkcji.

AGROBIZNES PRZEDSTWIA: 1.miejsce w gospodarce narod.; 2. strukturę wewnętrz. Agrobiz.; 3. struk. Podmiotową.

UDZIAŁ AGROB. W PRODUKCIE GLOBALNYMWYNOSIŁ: w 93r.16,9%; w 2000r.11.4%; w zatrudn. W 93r.30,1%; w 2000r.31,1%; wartości środków trwa. Brutto w 93r.17,2%; w 2000r.11,4%.

Wydajnośc w agrobiz. Jest trzykrotnie niższ a od pozost. Polski agrob. Jest zacofany. Posiada niskie wyposażenie w śr. Trwałe i  niską wydajn. Pracy.

AGROBIZNES POLSKI PODLEGA: 1.tym samym zmianom wewnętrz. Jak w krajach wysokoroz.; zmniejsza się udział rolnictwa. W wartości śr. Trwałych brutto i w wytwarzanych produkt.. 2. udział zatrudnionych w rolnict. W latach 90 nie uległ zmianom co należy uznać za zjawisko niekorzys. Z punkku widzenia rolnict. I agrobiz. Jako całości. 3. w rolnictwie zaangażow. Są duże zasoby majątku i siły roboczej ale są one nieefektyw. Wykorzystane. 4. Trzykrotnie większy majątek i ośmiokrotnie wieksze zatrudn. W rolnictwie w porównaniu do przemysłu przetwórczego, daje globalnie produkt o 1/3 wyższy. W rolnict. Niższa jest wydajność pracy i produktywność śr. Trwałych a szczególnie duże są różnice w wydajności pracy. W 2000r.-73,38% majątku i 88,7% siły roboczej miało udział w 38,4% wytworzo. Produktu globaln. 5. przemysł rolno-spożywczy odznacza się znacznie wyższą produktywnością pracy i majątku. 26% majątku i 11,3% zatrudnionych dostarcza 61,6% produk. Globaln; 6. w latach 90 w rolnict. Pogorszyła się efektywność tj. wydajność pracy i produktywność majątku.

STRUKTURA PODMIOTOWA AGROBIZNESU jest wyraźnie rolnicza. Największy udział stanowią tu gospodarstwa rolne, indywidualne.

GOSPODARSTWO ROLNE- odznacza się cechami: ziemia i wszystkie śr.produk. stanowią własność indywidualną, prywatną która przekazyw. Jest następcom nieodpłatnie. Opiera się na pracy właściciela oraz członków jego rodziny. Bieżącym celem rolnika  nie jest osiąganie jak największ. Zysku ale maksymalizow. Dochodu w tym konsumpcji. Dąży również do celu długookresow. Którym jest zapewnienie trwania rodziny chłopskiej i tworzenie warunków rozwoju przyszłych generacji. Podział dochodów następ. Wg. Kryterium potrzeb.

ZATRUDNIENIE W ROLNICTWIE: w rolnictwie zatrudn jest niemal 27% ogólu zatrudn. W gospodarce narodowej. W Bułgarii-23,4%; Czechy-4,1%; Estonia-9,2%; Litwa-24%; Rumunia-37,3%; Węgry-8,2%; Unia europ. Średnio-5,1%.

STRUKTURA INDYWIDUALNYCH GOSPODARSTW WG. NASTAWIENIA PRODUKCYJNEGO:-47,5% gospod. Produkuje głównie na rynek; -37,5% gospodarstwa które produkują głównie na potrzeby własne; -12,8%gospod. Produkuj. Wyłącznie na potrzeby własne; -2,2%nie prowadzący żadnej produkcji.

CZYNNIKI KTÓRE DECYDUJĄ O WYBORZE BIZNESU:1. tworzenie zasobów kapitałów; 2. ciągłość firmy; 3. wzajemne zaufanie właścicieli; 4. udział w zarządzaniu; 5. udział w zyskach; 6. przenoszenie praw własności.

MOCNE STRONY W SPÓŁKACH:1. łatwość tworzenia firmy; 2.małe zapotrzebowanie na kapitał; 3. szersza baza zarządzania niż w firmie typu 1 właściciel; 4. możliwe korzyści podatkowe; 5. nieznaczne regulacje rządowe.

MOCNE STRONY W FIRMIE TYPU 1 WŁAŚCICIEL: 1. relatywnie mały kapitał początku; 2. niewielki zakres regulacji rządowych; 3. kontrola i zarządzania z jednej ręki; 4.caly zysk idzie do właściciela.

MOCNE STRONY W KORPORACJACH:1. ograniczona odpowiedzialność; 2. szeroka baza kapitałowa; 3. nieznaczne przekazywania praw własności i zapewniona ciągłość firmy.

TENDENCJE W SPOŻYCIU ŻYWNOŚCI W OSTATNICH KILKUNASTU LATACH:1.stabiliz. się spożycie zbożowych przetworów;2. wzrost spożycia warzyw i owoców; 3. zmniejsza się spożycie ziemniaków; 4. stabilizuje się spożycie mięsa; 5. wzrasta spożycie tłuszczów jadalnych(wzras.spożycie tłuszczów roślinnych a zmniejsza się spożycie tłuszczów zwierzęcych); 6. stabilizacja spożycia cukru; 7. zmniejsza się spożycie mleka; 8. zmniej. Się spożycie ryb.

ZALECENIA INSTYT.ŻYWNOŚCI I ŻYWIENIA: 1. obniżyć spożycie tłuszczów w racji żywieniowej szczegól. Tłusz. Zwierzę. A także typu trans tłuszczów które służą do utwardzania margaryn; 2. zmiany struktury spożycia mięsa w kierunku zmniejszenia spożycia mięsa wieprzowego a zwiększenie spoży. Mięsa drobiowego; 3. zwiększenie spożycie ryb; 4. zwiększenie spożycia pieczywa razowego, kasz, płatkow; 5. obniżenie spożycia cukru, zastąpić słodzenie słodzikami; 6. wzrost spożycia soków warzywnych i owocowych; 7. obniżenie spożycia alkoholu(zwiększ. Picia wina czerwon. Zmniejszenie wodki).

ELASTYCZOŚĆ DOCHODOWA POPYTU NA ŻYWNOŚĆ- podstawow. Czynnikami które ograniczają spożycie to są ceny i dochody.

WSPÓŁCZYNNIK DOCHODOWEJ ELASTYCZNOŚCI POPYTU: ED=%N/%DOCHÓD

Najmniejszy współczynnik mają:- ziemniaki, -produk.zbożowe, -mleko, -cukier, -tłuszcze zwierzęce, -mięso i przetwory, -jaja, -owoce i warzywa.

NOWE SEGMENTY KONSUMENTÓW: 1. konsum. Szukający tego co niezwykle i egzotyczne; 2. konsumen. Będących zwolennikami szybkiej żywności; 3. demonstrujących sposób odżywiania do określonej grupy warstwy społecznej; 4.dbających o zdrowie; 5. rysujaca się coraz bardziej grupa konsumentów dla których istotniejsze staje się zaspokajanie potrzeb wyższego rzędu- bezpieczeństwa i przynależności.

OTOCZENIE- to wszystko co otacza daną firmę, przedsięb.

OTOCZENIE DALSZE JEST TWORZONE PRZEZ:1. czynniki ogólno-gospodarcze; 2. czynniki społ-kultur; 3. czynniki prawno-ekonom; 4. czynn. Związane z postępem technicz. I technolog.; 5. czynniki związ. Z konkuren.; 6. czynniki masowego przekazu.

AD1. Do czynników ogólno-gospod. Zaliczamy: -poziom wzrostu gospod. Mierzymy wskaźn. PKB; - dochody gospodarstw domowych, rolnych; - poziom bezrobocia; - inflacja; - polityka banku central.; - polityka ustalania stóp procentowych; - ceny; - kurs walutowy; - podatki; - cła i uregulowania graniczne.

Cechą wspólną tych czynników jest to że wpływają na siłę nabywczą ludności.

AD2. Czynniki ogólno-kulturowe związ. Są z szeroko pojętym zastosowaniem konsumentów na rynku.

AD4. Dla agrobizn. Szczególnie w najbliższych latach będą zmiany dokonujące się w następ. Dziedzinach: - inzynierii genet. I jej zastosow. W hodowli roślin i zwierząt; - ogólne zwiększ. Się długości życia czy też przesunię. Się proceów stażenia się ludności; - zautomatyzowane sklepy spożywcze; - technika krótkiego poddawa. Produk. Wpływowi wysok. Temper., w celu przedłuż. Trwałości przerabianych środków żywnościowych; - zastosow. Inżynierii genetycznej i biotechnologii czy produkcji środków żywnościowych.

AD5. Czynniki związ. Z konkurencją: 1. konkurent- firma która produkuje ten sam produkt i działa na tym samym rynku; 2. konkurencyjność- proces polegający na zdolnści do rynkowej rywalizacji; 3. konkurencja- proce polegaj. Na tym że jakaś firma stara się zapropono. Nabywcy to czym konkuruje konkurent innej firmy.

KORZYŚCI JAKIE WYNIKAJĄ Z ISTNIENIA KONKURENCJI DLA KONNSUMENTÓW: - obniżenie cen jednostkowych; - zwiększenie oferty oferty asortyment.; - poprawienie jakości produktu; - lepszy poziom obsługi klienta; - zwiększenie zakresu usług w szczególności posprzedaż.; - poprawienie estetyczn. Wyglądu opakowań.

INTERWENCJONIZM PAŃSTWOWY W AGROBIZNEIE- jest silnie rozwinięty w rolnictwie.

PRZESŁANKI(PRZYCZYNY) KTÓRE UZASADNIAJĄ INTERWENCJONIZM PAŃSTWOWY W ROLNICTWIE: 1.postęp techniczny i wzrastaj. Relacja (nakład, produkt-in put, out put); 2. wzrost popytu na produkty rolne I żywnościowe jest mniejszy od podaży; 3. wahanie podaży spowodowane warunkami pogodowymi; 4. okresowe wahania podaży spowod. Sezonow. Zbioru upraw roślinnych w ściśle określonym podziale masowym; 5. występowanie na niektórych rynkach cyklicznych wahań podaży i cen powtarzających się w pewnychrególowanych odstępach czasu, które określamy mianem cykli produkcyjnych;

6.podaż niektórych grup produktów, a w szczególności roślinnych zbieranych okresowo i nietrwałych takich jak: truskawki, maliny, pożeczki, a nawet sałata łączy się z tym, na rynku, że aby sprzedać te nadwyżki obniża się ceny.

INSTYTUCJE WSPOMAGAJĄCE RYNEK ARTYKUŁÓW  

ROLNO-SPOŻYWCZYCH

I Instytucje ważniejsze:

1.Agencja restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa 2. Agencja rynku rolnego 3. Agencja własności rolnej skarbu państwa 4. Organizacje producentów rolnych (izby rolnicze, zespoły producentów, grupy marketingowe) 5. Ośrodki doradztwa rolniczego 6. Kasa rolniczego ubezpieczenia rolniczego czyli KRUS Ad1) agencja ta powołana została od stycznia  1994 r. Jej głównym zadaniem jest wspierania działań związanych z wprowadzeniem postępu techniczno-ekonomicznego w gosp. raolnych, obszarach miejskich i w sferze przetwórstwa rolno-spożywczego. Agencje te realizują swoje zadania poprzez stosowanie dopłat do oprocentowania kredytów inwestycyjnych i obrotowych udzielanych przez banki współpracujące z agencją. Ad2) Agencja rynku rolnego utworzona została 1990 r. Jej zadaniem jest stabilizacja rynków (dostosowanie popytu do podaży) a tym samym pośrednio przyczynia się do zmniejszenia wahań cen i produkcji oraz dochodów producentów rolnych. Zadania te agencja wykonuje poprzez interwencję na rynku, które obejmuje: - zakup koniunkturalnych i sezonowych nadwyżek produktów rolno-żywnościowych; - sprzedaż nadwyżek w przypadkach niedostatecznej sprzedaży i ewentualnego znacznego wzrostu cen na rynku; - gospodaruje rezerwami żywnościowymi państwa Ad3) Agenja ta została utworzona na przełomie lat 91-92 jako instytucja powiernicza mienia państwowego w rolnictwie w stosunku do mienia skarbu państwa. Głównym jej zadaniem było przejęcie całego mienia po zlikwidowanych byłych PGR-ach oraz innych nieruchomości rolnych skarbu państwa w tym także nieruchomości z państwowego funduszu ziemi. Ad4) Organizacje te uważa się, że mogą odegrać znaczną rolę w zakresie rozwiązywania problemów rolnictwa i reprezentacji interesów zrzeszanych w nich produktów.

Izby rolnicze- to organizacje ogólno-branżowe powołane do działania na rzecz rolnictwa i wpływania na kształt polityki rolnej, które są instytucją samorządu rolniczego na obszarze województwa.

GRUPY PRODUCENCKIE(MARKETINGOWE) def1) mogą odegrać ważną rolę w zakresie grup marketing. rolników, w likwidacji def2) możemy ją określić jako dobrowolne zrzeszenie się producentów w celu prowadzenia działalności gospodarczej lub organizacja utworzona w celu koncentracji podaży produktów rolnych, stosowanie jednakowych standardów handlowych i prowadzenie wspólnej polityki handlowej.

KORZYŚCI Z PRZYNALEŻNOŚCI DO GRUPY MARKETING.

1. zapewnienie koncentracji podaży 2. mogą wspólnie wykorzystywać środki produkcji i budowle 3. może podnieść jakość produktów rolnych, zastosowanie nowych technologii 4. możliwość zawierania korzystniejszych kontaktów handlowych i uzyskiwanie z tego wyższych cen zbytu; ale także zatrudnienie marketingowca do spraw marketingu; a grupa może brać udział w zakupie akcji (rynków hurtowych).

OŚRODKI DORADZTWA ROLNICZEGO do 90 roku ODR zajmowały się doradztwem fachowym  a od 1990 roku ma charakter doradztwa ekonomicznego i tworzenie nowych miejsc pracy – w tym rozwój agroturystyki i innych form rzemiosła praca pozarolnictwem.

KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENA SPOŁECZNEGO( KRUS) jednostki powołane do realizacji zadań z pełną obsługą ubezpieczenia społecznego rolników. Realizują zadania z punktu widzenia polityki społecznej państwa (wobec wsi i rolnictwa). Początek ubezp. społ. rolników sięgają lat 70- tych. Od 78 roku kiedy objęto systemem emerytalnym rolników są początki.

FUNKCJE KRUS-U

1. pełne ubezpieczenie rolników 2. funkcje prewencyjne w zakresie wypadkowości przy pracy

PODZIAŁ RYNKÓW 1. Rynki formalne (zformalizowane z instytucjonalizowane zorganizowane) 2. Rynki nieformalne (niesformalizowane, niezinstytucjonalizowane, niezorganizowane). Ad1) Cechą tego rynku jest zawieranie tranzakcji w określonym z góry miejscu i czasie oraz postępowanie zgodne z rególaminem danego rynku. Do rynków formalnych zaliczamy: giełdy, aukcje, wyżej zorganizowane rynki hurtowe. Ad2) Tranzakcje odbywają się w sposób niezorganizowany. Do rynków tych zaliczamy: targowiska, rynki. Jest to najprostsza forma sprzedaży tzw. bezpośrednia.

SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA przyjmuje w rolnictwie formę: - na targowisku, - sprzedaż z gospodarstwa (obnośna, stragan obwoźna własny sklep przy drogach); - sprzedaż „zbieraj sam” np. ogłoszenie żeby samemu zbierać np. truskawki

TARGOWISKA – miejsca gdzie w ściśle określonym miejscu i czasie dochodzi do tranzakcji kupna-sprzedaży produktów fizycznie obecnych, na których cena następuje w drodze targu, a zapłata nastepuje gotówką, w momencie dokonania tranzakcji. Na targowisku można kupić świeże produkty.

RYNKI HURTOWE – są to zorganizowane miejsca spotkań uczestników rynku, które odbywają się w określonym miejscu i czasie, gdzie następuje koncentracja podaży i poytu oraz dochodzi do sprzedaży produktów. Rynki hurtowe zawierają: - regulamin; - osobowość prawną; - działają w sposób ciągły; - wyposażone w odpowiednią infrastrukturę techniczną. Powinny to być organizacje non-profit. Rynek hurtowy pierwotny – ten etap skupu produktów rolnych; zadaniem jego jest skupienie produktów rolnych w większe pestie. Rynek hurtowy dystrybucy-

bucyjny – następuje tu podaż produktów rolno-żywnościowych, zadaniem tego rynku jest przygotowanie produktu do detalu, eksportu także, do garmażerki. Rynek detaliczny – w początkowych latach 90-tych niemal całkowicie sprywatyzowane. Cechą charakterystyczną  jest duże rozdrobnienie i że wchodzą obce sieci sklepów. Aukcje – są to publiczne przetargi odbywające się w określonych miejscach i czasie wyznaczonym przez organizatorów zgodnie z ustalonym przez nich regulaminem, na których sprzedaje się fizycznie obecne towary niejednorodne tj. nie poddające się standaryzacji. Cenę ustala się pzez licytację dokonywaną przez brokera. Przedmiotem obrotu na aukcji mogą być niemal wszystkie produkty, ale stosowane są zwłaszcza do produktów, które: - jako pojedyńcze obiekty są drogie; - odznaczają się oryginalnością, niepowtarzalnością; - są nietrwałe, nie nadają się do dłuższego przechowywania np. kwiaty, owoce, warzywa; - podaż produktów podlega silnym wahaniom sezonowym np. ryby. Techniki sprzedaży aukcyjnej: 1) licytacja ustna, 2) licytacja mechaniczna; Ad1) Cena minimalna jest ogłaszana, a później jest podnoszona przez klientów (kupujących). Ad2) Na tarczy są ustalone ceny; od ceny minimalnej do maksymalnej i poprzez naciskanie tej tarczy ustalamy cenę.

GIEŁDY ROLNE – należą do rynków wyspecjalizowanych o największej wiarygodności tranzakcji. GIEŁDY – są rynkami instytucjonalizowanymi i najwyżej zorganizowanymi, na których w określonym miejscu i czasie dochodzi do przeciwstawiania podaży i popytu produktów masowych, wystandaryzowanych, bez obecności

Gdzie w wyniku postępowania ofertowego osób do tego specjalnie dopuszczonych tj. brokerów lub maklerów ustalana jest cena, która odzwierciedla syuację rynkową dla danego produktu i w danym czasie. Produkty, które są przedmiotem obrotu giełdowego: zboże, półtusze zwierząt, kakao, herbata, kawa, alkohol. Cechy wspólne produktów, które są przedmiotem  obrotu giełdowego: 1) produkty, które daje się szczegółowo wystandaryzować; 2) masowy charakter podaży i popytu, o ich wielkości podlegają wahaniom i są trudne do jednoznacznego przewidzenia; 3) muszą odznaczać się możliwością składowania przez dłuższy okres przechowywania.

Doły składowe – odgrywają istotną rolę w rozwoju giełd towarowych. Są to przedsiębiorstwa, które przyjmują zboże na skład, zajmują się deponowaniem produktów, mają na to udzielone koncesje np. giełdy i mają prawo do kontroli, jak są te produkty przechowywane. Domy te wydają dowody składowe, które składają się z 2 części: a) rewersau

b) warrantem: - jest zbywalny, - ma charakter papierów wartościowych

Targi rolno-żywnośc. – należą do rynków zorganizowanych. Ich celem jest zawieranie tranzakcji giełdowych, ale to co różni je od innych rynków zorganizowanych to, tranzakcje, które odbywają się nie według ściśle określonego regulaminu. Rodzaje targów to: - POLAGRA; - EXPO.

 

MARKETING – proces społeczny i zarządczy, poprzez który pewna grupa chce zaspokoić swoje potrzeby.

MARKETING ROLNICZY – to zespół działań przedsiębiorstw zaangażowanych w przepływ produktów spożywczych i usług, ich pierwotnej produkcji rolniczej do rąk ostatecznego konsumenta. Rolnictwo charakteryzuje się specyfiką: a) specyfika gospodarstwa rolniczego jako podmiotu marketingu;

b) specyfiki płodów rolnych oferowanych na sprzedaż. Ada) Cechy: - gosp. rolne

są niewielkie, a jeszcze mniejsza jest wielkość produkcji towarowej; - marketing rolniczy skierowany jest głównie do gospodarstw, które mają duże powiązania z rynkiem; - w gospodarstwach rolnych  wszystkie czynności wykonuje 1 osoba; - popyt na produkty rolne jest wtórny; - trudna pozycja przetargowa rolnika Adb) Cechy: - sezonowość produkcji; - krótkotrwałość; - wpływ warunków atmosferycznych na produkt; - masowy charakter produktów (są one podobne do siebie). Zachowania dostawców śr. produkcji dla rolnictwa: 1) wprowadzenie nowej generacji środków ochrony roślin; 2) dążenie do wychodowania nowych odmian roślin i ras zwierząt odpornych na choroby; 3) produkować bardziej przyjazne środowisku urządzenia i maszyny; 4) doskonalić nowe technologie, zapewniające doskonałą produkcję.

Marketingowe  zachowania rolników: a) sprzedaż bezpośrednia swoich produktów; b) integracja pozioma. Marketing w przemyśle przetwórczym stosuje strategie: a) definiuje pozycje kosztów; b) innowacje i różnicowanie produktu . Różnicowanie produktów i wprowadzanie innowacji: - na produkcji białka mleka; - produkcji  produktów o zredukowanej zawartości  tłuszczów; - produkty o przedłużonej trwałości; - wykorzystanie niektórych szczepów bakterii do modyfikowania niektórych produktów.             

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin