Analiza Hortex SA.doc

(121 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HORTEX S.A.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.    Opis firmy HORTEX S.A.

 

 

HORTEX HOLDING SA to producent soków, nektarów i napojów oraz mrożonych warzyw, owoców i dań gotowych - artykułów spożywczych sprzedawanych pod jedną z najbardziej znanych polskich marek. Historia HORTEXU sięga lat czterdziestych ubiegłego wieku. Jest to jedna z tych rodzimych firm,
które mogą się odwoływać do tradycji i cennych doświadczeń polskiego ogrodnictwa.
Na przestrzeni dziesięcioleci przedsiębiorstwo urosło w swojej branży do rangi symbolu. Dziś marka HORTEX jest łatwo rozpoznawana, bezbłędnie kojarzona
z firmą oraz jej produktami zarówno w kraju, jak i za granicą.

 

Od kilkudziesięciu lat Hortex specjalizuje się w przetwarzaniu owoców
i warzyw. W swojej historii był zawsze promotorem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, a klienci mogli liczyć na jego bogatą i atrakcyjną ofertę.
W ostatnich latach, dzięki przeprowadzonej restrukturyzacji, Hortex Holding SA stał się wyspecjalizowaną, dobrze zorganizowaną i prężnie zarządzaną firmą. Dziś siłę Horteksu stanowią: najnowsze technologie, nowoczesny park maszynowy, najwyższa jakość surowców oraz dynamiczny i fachowy zespół pracowników.
Z surowca z najlepszych plantacji, przetwarzanego zgodnie z rygorystycznymi procesami technologicznymi, HORTEX produkuje soki, nektary, napoje niegazowane oraz mrożonki z warzyw i owoców. A wszystko po to, by sprostać rosnącym wymaganiom konsumentów.

 

              Nasza analizę przeprowadziłyśmy w oparciu o dostępne dane głównie
ze źródeł internetowych firmy HORTEX S.A..

             

Praca składa się z trzech, ściśle ze sobą związanych części na które składają się:

 

-          cykl życia produktu,

-          analiza i projektowanie portfela produkcji,

-          punktowa ocena kluczowych czynników sukcesu.
 

 

 

2.    CYKL ŻYCIA PRODUKTU

 

             

Jednym ze sposobów analizy potencjału strategicznego każdego przedsiębiorstwa , w tym HOTREX S.A. jest analiza cyklu życia produktów,
które przedsiębiorstwo wytwarza. W niniejszej pracy wzięłyśmy pod uwagę cztery podstawowe grupy produktów produkowanych przez HORTEX S.A., a mianowicie soki owocowe, soki warzywne, mrożonki,  oraz zupy w kartonach.                                                                                                                                           

 

Tabela 1: Ocena portfela produkcji

 

 

Produkty

 

Wzrost rynku

 

Udział produktu
w sprzedaży ogółem
(w %)

 

 

 

Zysk ze sprzedaży produktu

powolny

szybki

stabilizacja

spadek

do 10

10-30

powyżej 30

spadek

powolny wzrost

szybki wzrost

Soki owocowe

 

 

+

 

 

 

+

 

+

 

Soki warzywne

+

 

 

 

 

+

 

 

+

 

Mrożonki

 

+

 

 

 

+

 

 

+

 

Zupy w kartonach

 

+

 

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

              Na podstawie Tabeli 1 możemy odczytać, ze największy udział w sprzedaży ogółem zajmują soki owocowe, bo aż ponad 30%, a ponieważ wzrost rynku jest ustabilizowany, a wiec firma osiąga stały wzrost zysków ze sprzedaży. Wzrost rynku soków warzywnych jest powolny, jednakże ich sprzedaż  stanowi około 21 % całkowitej sprzedaży produktów HORTEXU, a zyski stale wzrastają. Najmniejszy udział w sprzedaży odnotowują zupy w kartonach, jako że jest to produkt w fazie wprowadzenia i dopiero co zaczyna cieszyć się zaufaniem klientów a firma szybkim tempem wzrostu zysków ze sprzedaży.

 

 

 

Tabela 2: Klasyfikacja wyrobów według faz życia

 

 

 

 

Faza cyklu życia produktu

 

 

Nazwa wyrobu

Faza wprowadzenia na rynek

zupy w kartonach

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin