Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
HORTEX S.A.
HORTEX HOLDING SA to producent soków, nektarów i napojów oraz mrożonych warzyw, owoców i dań gotowych - artykułów spożywczych sprzedawanych pod jedną z najbardziej znanych polskich marek. Historia HORTEXU sięga lat czterdziestych ubiegłego wieku. Jest to jedna z tych rodzimych firm, które mogą się odwoływać do tradycji i cennych doświadczeń polskiego ogrodnictwa. Na przestrzeni dziesięcioleci przedsiębiorstwo urosło w swojej branży do rangi symbolu. Dziś marka HORTEX jest łatwo rozpoznawana, bezbłędnie kojarzona z firmą oraz jej produktami zarówno w kraju, jak i za granicą.
Od kilkudziesięciu lat Hortex specjalizuje się w przetwarzaniu owoców i warzyw. W swojej historii był zawsze promotorem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, a klienci mogli liczyć na jego bogatą i atrakcyjną ofertę. W ostatnich latach, dzięki przeprowadzonej restrukturyzacji, Hortex Holding SA stał się wyspecjalizowaną, dobrze zorganizowaną i prężnie zarządzaną firmą. Dziś siłę Horteksu stanowią: najnowsze technologie, nowoczesny park maszynowy, najwyższa jakość surowców oraz dynamiczny i fachowy zespół pracowników. Z surowca z najlepszych plantacji, przetwarzanego zgodnie z rygorystycznymi procesami technologicznymi, HORTEX produkuje soki, nektary, napoje niegazowane oraz mrożonki z warzyw i owoców. A wszystko po to, by sprostać rosnącym wymaganiom konsumentów.
Nasza analizę przeprowadziłyśmy w oparciu o dostępne dane głównie ze źródeł internetowych firmy HORTEX S.A..
Praca składa się z trzech, ściśle ze sobą związanych części na które składają się:
- cykl życia produktu,
- analiza i projektowanie portfela produkcji,
- punktowa ocena kluczowych czynników sukcesu.
Jednym ze sposobów analizy potencjału strategicznego każdego przedsiębiorstwa , w tym HOTREX S.A. jest analiza cyklu życia produktów, które przedsiębiorstwo wytwarza. W niniejszej pracy wzięłyśmy pod uwagę cztery podstawowe grupy produktów produkowanych przez HORTEX S.A., a mianowicie soki owocowe, soki warzywne, mrożonki, oraz zupy w kartonach.
Tabela 1: Ocena portfela produkcji
Produkty
Wzrost rynku
Udział produktu w sprzedaży ogółem(w %)
Zysk ze sprzedaży produktu
powolny
szybki
stabilizacja
spadek
do 10
10-30
powyżej 30
powolny wzrost
szybki wzrost
Soki owocowe
+
Soki warzywne
Mrożonki
Zupy w kartonach
Na podstawie Tabeli 1 możemy odczytać, ze największy udział w sprzedaży ogółem zajmują soki owocowe, bo aż ponad 30%, a ponieważ wzrost rynku jest ustabilizowany, a wiec firma osiąga stały wzrost zysków ze sprzedaży. Wzrost rynku soków warzywnych jest powolny, jednakże ich sprzedaż stanowi około 21 % całkowitej sprzedaży produktów HORTEXU, a zyski stale wzrastają. Najmniejszy udział w sprzedaży odnotowują zupy w kartonach, jako że jest to produkt w fazie wprowadzenia i dopiero co zaczyna cieszyć się zaufaniem klientów a firma szybkim tempem wzrostu zysków ze sprzedaży.
Faza cyklu życia produktu
Nazwa wyrobu
Faza wprowadzenia na rynek
zupy w kartonach
stary_hipis