Struktura bankowości spółdzielczej.docx

(37 KB) Pobierz

Anna Pszkit

„Projekcja struktury sektora banków spółdzielczych w Polsce

ze szczególnym uwzględnieniem spełnienia 

ustawowych wymogów kapitałowych”

Celem niniejszego opracowania było zbadanie i zaprezentowanie możliwości osiągnięcia

przez banki spółdzielcze progu kapitałowego w kwocie 1 mln euro do dnia 31 grudnia

2007 r. wraz z projekcją struktury sektora banków spółdzielczych.

1

Badaniem objęto 584

banki spółdzielcze działające na koniec września 2006 r.

2

 

1. OBOWIĄZUJĄCE PRZEPISY PRAWNE DOTYCZĄCE OSIĄGNIĘCIA TRZECIEGO PROGU

KAPITAŁOWEGO PRZEZ BANKI SPÓŁDZIELCZE

Zgodnie z art. 172. ust. 3 pkt 3 Prawa bankowego  „Bank spółdzielczy, który zrzeszył się 

z bankiem zrzeszającym, jest obowiązany uzyskać zwiększenie sumy funduszy własnych 

do poziomu nie niższego niż równowartość 1 000 000 euro - do dnia 31 grudnia 2010 r.,

obliczonych w złotych według  średniego kursu wynikającego z tabeli kursów ogłaszanej

przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego na koniec roku poprzedzającego rok

osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego”.

Jednakże zgodnie z  Aktem

3

dotyczącym warunków przystąpienia Rzeczypospolitej

Polskiej do Unii Europejskiej postanowiono, iż „mając na uwadze artykuł 5 dyrektywy

2000/12/WE

4

, do dnia 31 grudnia 2007 r. nie stosuje się określonego w ust. 2 wymogu

dotyczącego kapitału początkowego do spółdzielczych instytucji kredytowych 

                                                      

1

Przedstawione prognozy w opracowaniu mają jedynie charakter poglądowy.

2

Niniejszy materiał opracowano na podstawie publikacyjnych baz danych sprawozdawczych WEBIS otrzymanych przez

BFG z NBP, przy czym na koniec września 2006 r. na podstawie danych sprawozdawczych otrzymanych w dniu 

20 października 2006 r. 

3

Akt dotyczący warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki

Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii 

i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej  Dz.U.UE

z dnia 23 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.236.33). - Załącznik  XII Wykaz, o którym mowa w artykule 24 Aktu Przystąpienia:

Polska pkt 3. Swobodny przepływ usług.

4

Obecnie odnosi się to do artykułu 9 i 10 (wersji przeredagowanej) dyrektywy 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego 

i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe

(Dz.U.UE.L.06.177.1). Zgodnie z artykułem 9 ust. 1. „Bez uszczerbku dla innych ogólnych warunków przewidzianych 

w prawie krajowym, właściwe organy nie udzielają zezwolenia, gdy instytucja kredytowa nie posiada wydzielonych funduszy

własnych oraz w przypadkach, gdy kapitał założycielski danej instytucji wynosi mniej niż 5 milionów EUR (…).

2. Państwa Członkowskie mogą jednak udzielać zezwolenia poszczególnym kategoriom instytucji kredytowych, których

kapitał założycielski wynosi mniej aniżeli określono w ust. 1, z zastrzeżeniem następujących warunków:

a) kapitał założycielski wynosi nie mniej niż 1 milion EUR;

b) zainteresowane Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o powodach, którymi się kierują przy korzystaniu z tej

możliwości; oraz

c) w wykazie wymienionym w art. 14 dokonuje się odpowiedniej adnotacji przy nazwie każdej instytucji kredytowej, która 

nie spełnia minimalnych wymogów kapitałowych określonych w ust. 1. 

    Strona 2 z 16

już istniejących w Polsce w dniu przystąpienia.  Jednakże Polska zapewni, aby kapitał

początkowy przewidziany dla tych spółdzielczych instytucji kredytowych nie był niższy niż

300 000 EUR do 31 grudnia 2005 r. oraz nie był niższy niż 500 000 EUR od 1 stycznia

2006 roku do 31 grudnia 2007 r. W okresie przejściowym, zgodnie z artykułem 5 ust. 4,

fundusze własne tych przedsiębiorstw nie mogą spaść poniżej maksymalnej kwoty

osiągniętej począwszy od dnia przystąpienia.”

Ratyfikacja Traktatu Akcesyjnego, po przeprowadzonym ogólnonarodowym referendum

powoduje, że wzrost funduszy własnych do wysokości 1 mln euro winien nastąpić w terminie

w nim przewidzianym.

Przepisy określające harmonogram osiągania progów kapitałowych nie przewidują sankcji 

za nieterminowe ich wykonanie. Jednakże zgodnie z art. 138 Prawa bankowego Komisja

Nadzoru Bankowego (od 1 stycznia 2008 r. Komisja Nadzoru Finansowego) może w ramach

nadzoru zalecić bankowi zwiększenie funduszy własnych, z określeniem terminu wykonania

zalecenia. W przypadku braku jego realizacji może m.in.: ograniczyć zakres wykonywanych

czynności, teren działania banku oraz uchylić zezwolenie na utworzenie banku i podjąć

decyzję o likwidacji banku. 

2. WIELKOŚĆ FUNDUSZY WŁASNYCH W BANKACH SPÓŁDZIELCZYCH NA KONIEC

WRZEŚNIA 2006 R.

Według stanu na 30 września 2006 r. 211 banków spółdzielczych (tj. 36,13% wszystkich

banków spółdzielczych) wykazało fundusze własne poniżej 1 mln euro

5

Fundusze własne .

wynosiły co najmniej 1 mln euro w 373 bankach (tj. 63,87% wszystkich banków), 

przy czym w 16 bankach przekroczyły 5 mln euro (w tym w trzech przekroczyły 10 mln

euro). Po uwzględnieniu zysków bieżących netto na koniec września 2006 r. oraz zysków 

w trakcie zatwierdzania

6

liczba banków o funduszach własnych niższych od 1 mln euro

zmniejszy się do 172 (co stanowi 29,45% wszystkich banków).

                                                                                                                                                                      

Kapitał założycielski składa się z elementów wymienionych w art. 57 lit. a) i b) dyrektywy 2006/48/WE.

5

kurs euro na koniec września 2006 r. wynosił 1 euro=3,9835 zł (w niniejszym opracowaniu kurs ten zdefiniowano jako

„kurs bieżący”).

6

Na koniec września 2006 r. 4 banki spółdzielcze wykazały zysk w trakcie zatwierdzania.  

    Strona 3 z 16

Rys. 1: Rozkład liczby banków spółdzielczych według funduszy własnych na koniec

września 2006 r.

0

42

78

113

168

211

16

0

14

52

88

125

21

568

172

563

0

100

200

300

400

500

< 500  < 600  < 700  < 800  < 900  < 1000  < 5000  > = 5000

liczba banków

Fundusze własne na koniec września 2006 r. w tys. euro wg kursu bieżącego

Fundusze własne na koniec września 2006 r. przy uwzględnieniu zysku w tr. zatw. i zysku bież. netto  w tys.

euro wg kursu bieżącego

Źródło: Dane NBP, opracowanie własne.

W strukturze funduszy własnych w sektorze banków spółdzielczych dominują fundusze

podstawowe (ok. 98%), przy czym fundusze zasobowe stanowią przeciętnie ok. 80%

funduszy podstawowych, a fundusze udziałowe ok. 14%. Podstawowe źródło zwiększania

funduszy własnych w bankach spółdzielczych stanowi wypracowana nadwyżka

bilansowa.

7

Rys. 2: Struktura funduszy własnych 

w sektorze banków spółdzielczych 

na koniec września 2006 r.

Rys. 3: Struktura funduszy podstawowych 

w sektorze banków spółdzielczych 

na koniec września 2006 r.

97,95% 97,84%

-2,01% -3,15%

4,06% 5,31%

-5%

15%

35%

55%

75%

95%

sektor bs grupa bs o fund. wł. < 1 mln euro

pomniejszenia funduszy własnych fundusze uzupelniające

fundusze podstawowe

Źródło: Dane NBP, opracowanie własne.

6,56% 3,25%

14,29% 17,11%

79,15% 79,64%

0%

20%

40%

60%

80%

100%

sektor bs grupa bs o fund. wł. < 1 mln

euro

fundusze zasobowe

fundusze udziałowe

fund. rezerwowe, pozostałe fund. podst., pomniejszenia fund. podst.

Źródło: Dane NBP, opracowanie własne.

                                                      

7

W 2006 r. banki spółdzielcze przeznaczyły  średnio ok. 86% zysku za 2005 r. na zwiększenie funduszy własnych 

(przy czym banki o funduszach własnych poniżej 1 mln euro - ok. 92%, a banki o funduszach własnych wynoszących 

co najmniej 1 mln euro - ok. 84%). Ponadto ok. 9% zysku za 2005 r. przeznaczono na pokrycie strat (powstałych głównie 

w wyniku wprowadzenia efektywnej stopy procentowej). Również w latach ubiegłych przeciętnie przeznaczano co najmniej

80% zysków na zwiększenie funduszy własnych (tj. 89% zysku za 2004 r., 93% zysku za 2003 r., 92% zysku za 2002 r. 

i 85% zysku za 2001 r.). 

    Strona 4 z 16

Na koniec września 2006 r. zobowiązania podporządkowane zaliczone do funduszy

własnych uzupełniających wykazało 57 banków, w tym 41 banków ze zrzeszenia BPS SA, 

15 - z GBW SA i 1 - z MR Banku SA. Relacja tych zobowiązań podporządkowanych 

do funduszy własnych podstawowych kształtowała się w przedziale od 1% do 40%. 

W grupie banków korzystających ze zwiększenia funduszy własnych o zobowiązania

podporządkowane znajdowały się 33 banki o funduszach własnych poniżej 1 mln euro 

(30 banków było zrzeszonych w BPS SA, a 3 w GBW SA)

8

  .

Ponadto według stanu na 30 września 2006 r.  żaden z banków spółdzielczych 

nie wykazał dodatkowej kwoty odpowiedzialności członków zwiększającej fundusze

uzupełniające.

3. PROJEKCJA FUNDUSZY WŁASNYCH W BANKACH SPÓŁDZIELCZYCH NA KONIEC 2007 R.

Jak już wspomniano na koniec III kwartału 2006 r. grupa banków, których fundusze

własne nie przekroczyły 1 mln euro liczyła 211 banków (w tym: 10 banków korzystających

z pomocy BFG z FRBS

9

), po uwzględnieniu zysku w trakcie zatwierdzania i zysku

bieżącego netto na koniec września 2006 r. - 172 banki (w tym: 7 banków korzystających

z pomocy z FRBS). W macierzy zagrożeń BFG

10

jedynie 1 bank o funduszach własnych

poniżej 1 mln euro został zakwalifikowany do grupy o  średnim zagrożeniu. Pozostałe

banki znajdowały się w grupie bardzo niskiego lub niskiego zagrożenia.

Między innymi z uwagi na dobrą kondycję ekonomiczno-finansową banków, których

fundusze własne nie przekroczyły 1 mln euro, przy szacowaniu funduszy własnych 

na koniec 2007 r. przyjęto następujące założenia (wariant I):

fundusze własne oraz wyniki finansowe nie ulegną obniżeniu,

banki przeznaczą całą nadwyżkę bilansową roku 2006 i 2007 na zwiększenie

funduszy własnych

11

,

                                                      

8

W dalszej części opracowania przedstawiono potencjalne możliwości zwiększenia funduszy własnych o zobowiązania

podporządkowane w bankach, których szacowane fundusze własne na koniec 2007 r. były niższe od 1 mln euro. Aby

ukazać skalę zapotrzebowania na  środki pomocowe (pożyczki podporządkowane) w ramach poszczególnych zrzeszeń 

w oszacowaniu uwzględniono jedynie możliwość zwiększenia funduszy własnych o zobowiązania podporządkowane

(pomijając np. możliwość wykazywania za zgodą nadzoru bankowego kwoty dodatkowej odpowiedzialności członków

zwiększającej fundusze uzupełniające).

9

Fundusz restrukturyzacji banków spółdzielczych

10

W systemie oceny banków stosowanym w BFG w macierzy zagrożeń banki klasyfikowane są do pięciu grup, tj. do grupy

bardzo niskiego, niskiego, średniego, wysokiego i bardzo wysokiego zagrożenia. 

11

Założenie o przeznaczeniu całości zysków na zwiększenie funduszy własnych przyjęto dla wszystkich banków

spółdzielczych, również tych których fundusze własne na koniec września 2006 r. były wyższe od 1 mln euro. Z uwagi na to,

że banki te nie są zobligowane do powiększania funduszy własnych istnieje duże prawdopodobieństwo,  że nie będą

    Strona 5 z 16

w 2007 r. banki skorzystają z możliwości powiększenia funduszy własnych 

o zaudytowany zysk netto roku bieżącego, który będzie nie niższy niż wynik roku

ubiegłego, ponadto uwzględniono przewidywaną wartość ulgi podatkowej z tytułu

zastosowania pomocy de minimis

12

,

stawka podatku dochodowego od osób prawnych w 2007 r. będzie taka sama 

jak w 2006 r.,

do obliczenia funduszy własnych przyjęto prognozowany  średni kurs euro 

na koniec 2006 r.

13

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin