PRAWO FINASÓW PUBLICZNYCH
Rozdział 1 Pojęcie środków publicznych. 3
Rozdział 2 Dochody publiczne. 3
Rozdział 3 Przychody publiczne. 3
Rozdział 4 Wydatki publiczne. 3
Rozdział 5 Rozchody publiczne. 4
Rozdział 6 Sektor finansów publicznych. 4
Rozdział 7 Jawność i przejrzystość finansów publicznych (przejawy realizacji tych zasad). 4
Rozdział 8 Klasyfikacja dochodów i wydatków publicznych, klasyfikacja budżetowa (budżet państwa i budżet jednostki samorządu terytorialnego). 5
Rozdział 9 Wydawanie aktów normatywnych, które wywołują skutki finansowe dla budżetu państwa lub dochodów jednostek samorządu terytorialnego (obowiązek opiniowania). 6
9.1. Skutki finansowe ustaw. 6
9.2. Zwolnienia, ulgi w spłacie oraz egzekucja należności jednostek sektora finansów publicznych. 6
Rozdział 10 Główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych. 7
Rozdział 11 Audyt wewnętrzny (organizacja służb audytu, tryb działania). 7
Rozdział 12 Jednostka budżetowa. 7
Rozdział 13 Zakład budżetowy. 8
Rozdział 14 Gospodarstwo pomocnicze. 9
Rozdział 15 Środek specjalny. 9
Rozdział 16 Fundusze celowe (m.in. rodzaje funduszy celowych, gospodarka finansowa funduszy). 10
Rozdział 17 Pojęcie budżetu. 11
Rozdział 18 Dyrektywność budżetu. 12
Rozdział 19 Zasady budżetowe. 12
Rozdział 20 Horyzont czasowy planowania budżetu. 13
Rozdział 21 Moc wiążąca postanowień budżetu. 14
Rozdział 22 Części budżetowe i ich dysponenci. 14
Rozdział 23 Wydatki bieżące budżetu (w tym rodzaje dotacji). 14
Rozdział 24 Wydatki majątkowe. 15
Rozdział 25 Wydatki na obsługę Skarbu państwa. 15
Rozdział 26 Programy wieloletnie. 16
Rozdział 27 Nadwyżka i niedobór budżetowy, źródła pokrycia deficytu budżetowego. 16
Rozdział 28 Rezerwy budżetowe (rodzaje, dysponowanie). 17
Rozdział 29 Przygotowanie projektu budżetu. 17
Rozdział 30 Uchwalenie budżetu. 18
Rozdział 31 Treść ustawy budżetowej. 18
Rozdział 32 Wykonawcy budżetu. 19
Rozdział 33 Blokowanie wydatków. 19
Rozdział 34 Wygasanie z upływem roku wydatków budżetowych i wyjątki od tej zasady. 20
Rozdział 35 Kontrola wykonania budżetu. 20
Rozdział 36 Zmiany budżetu w trakcie roku budżetowego. 20
Rozdział 37 Prowizorium budżetowe. 21
Rozdział 38 Sprawozdanie z wykonania budżetu. 21
Rozdział 39 Absolutorium dla Rady Ministrów (tryb udzielania, znaczenie prawne). 21
Rozdział 40 Zakres podmiotowy odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. 21
Rozdział 41 Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych a inne rodzaje odpowiedzialności. 22
Rozdział 42 Organy prowadzące postępowanie w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. 22
Rozdział 43 Strony postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. 22
Rozdział 44 Wszczęcie postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. 23
Rozdział 45 Kary za naruszenie dyscypliny. 23
Rozdział 46 Procedura budżetowa w odniesieniu do budżetu gminy. 23
Rozdział 47 Uprawnienia skarbnika gminy. 24
Rozdział 48 Dochody jednostek samorządu terytorialnego. 24
Rozdział 49 Subwencja ogólna dla gmin. 25
Rozdział 50 Subwencja ogólna dla powiatu. 25
Rozdział 51 Subwencja ogólna dla województwa. 26
Rozdział 52 Wpłaty do budżetu państwa o najwyższym wskaźniku G. 26
Rozdział 53 Cechy podatku jako rodzaju daniny publicznej. 26
Rozdział 54 Podatek a opłata. 27
Rozdział 55 Elementy konstrukcji podatku. 27
Rozdział 56 Sposoby powstawania zobowiązań podatkowych. 27
Rozdział 57 Kompetencje kontrolne i nadzorcze Regionalnej Izby Obrachunkowej. 28
Rozdział 58 Podatek od nieruchomości. 28
Rozdział 59 Opłaty lokalne (opłata targowa, miejscowa i administracyjna). 28
Rozdział 60 Podatek od spadków i darowizn. 28
Rozdział 61 Podatek od czynności cywilnoprawnych. 29
Rozdział 62 Podatek rolny. 29
Rozdział 63 Wpływ organów gminy na wysokość obciążeń podatkowych stanowiących dochód budżetów gminnych. 29
Środkami publicznymi są:
1. Dochody publiczne.
2. Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi.
3. Przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych pochodzące:
a) za sprzedaży papierów wartościowych oraz z innych operacji finansowych;
b) z prywatyzacji majątki Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego;
c) za spłat pożyczek udzielonych ze środków publicznych;
d) z otrzymanych pożyczek i kredytów;
4. przychody jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością oraz pochodzące z innych źródeł.
Przez dochody publiczne należy rozumieć:
1) daniny publiczne, do których zalicza się podatki oraz inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw;
2) pozostałe dochody uzyskiwane przez jednostki sektora finansów publicznych, do których zalicza się:
a) opłaty;
b) dochody z mienia, w szczególności z najmu oraz dzierżawy i innych umów o podobnych charakterze oraz dywidendy od wniesionego kapitału;
c) dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw, nie stanowiące przychodów ze sprzedaży papierów wartościowych oraz innych operacji finansowych a także przychodów z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego;
d) spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej;
e) inne dochody uzyskane na podstawie odrębnych przepisów, o ile są pobierane przez organy finansowe z dochodów publicznych lub przez podległe albo nadzorowane przez te organy jednostki, sektora finansów publicznych.
Przychody – to środki pieniężne uzyskiwane przez dany podmiot, tworzące jego zasoby pieniężne. Przychody pieniężne nazywane są też niekiedy wpływami pieniężnymi.
Związane są z realizacją redystrybucji definitywnej (wydatkiem jest np. zapłata za rzeczy bądź usługi świadczone na rzecz jednostek należących do sektora finansów publicznych, wypłata wynagrodzeń itp.).
- mogą być ponoszone na cele i wysokości ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.
Wydatki publiczne powinny być dokonywane:
* w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
* w sposób umożliwiający terminową realizacje zadań;
* w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
stary_hipis