Prawo finansów publicznych - bardzo obszerne i przejrzyste o.doc

(294 KB) Pobierz
PRAWO FINASÓW PUBLICZNYCH

PRAWO FINASÓW PUBLICZNYCH

Rozdział 1     Pojęcie środków publicznych.              3

Rozdział 2              Dochody publiczne.              3

Rozdział 3              Przychody publiczne.              3

Rozdział 4              Wydatki publiczne.              3

Rozdział 5              Rozchody publiczne.              4

Rozdział 6              Sektor finansów publicznych.              4

Rozdział 7              Jawność i przejrzystość finansów publicznych (przejawy realizacji tych zasad).              4

Rozdział 8              Klasyfikacja dochodów i wydatków publicznych, klasyfikacja budżetowa (budżet państwa i budżet jednostki samorządu terytorialnego).              5

Rozdział 9              Wydawanie aktów normatywnych, które wywołują skutki finansowe dla budżetu państwa lub dochodów jednostek samorządu terytorialnego (obowiązek opiniowania).              6

9.1.              Skutki finansowe ustaw.              6

9.2.              Zwolnienia, ulgi w spłacie oraz egzekucja należności jednostek sektora finansów publicznych.              6

Rozdział 10              Główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych.              7

Rozdział 11              Audyt wewnętrzny (organizacja służb audytu, tryb działania).              7

Rozdział 12              Jednostka budżetowa.              7

Rozdział 13              Zakład budżetowy.              8

Rozdział 14              Gospodarstwo pomocnicze.              9

Rozdział 15              Środek specjalny.              9

Rozdział 16              Fundusze celowe (m.in. rodzaje funduszy celowych, gospodarka finansowa funduszy).              10

Rozdział 17              Pojęcie budżetu.              11

Rozdział 18              Dyrektywność budżetu.              12

Rozdział 19              Zasady budżetowe.              12

Rozdział 20              Horyzont czasowy planowania budżetu.              13

Rozdział 21              Moc wiążąca postanowień budżetu.              14

Rozdział 22              Części budżetowe i ich dysponenci.              14

Rozdział 23              Wydatki bieżące budżetu (w tym rodzaje dotacji).              14

Rozdział 24              Wydatki majątkowe.              15

Rozdział 25              Wydatki na obsługę Skarbu państwa.              15

Rozdział 26              Programy wieloletnie.              16

Rozdział 27              Nadwyżka i niedobór budżetowy, źródła pokrycia deficytu budżetowego.              16

Rozdział 28              Rezerwy budżetowe (rodzaje, dysponowanie).              17

Rozdział 29              Przygotowanie projektu budżetu.              17

Rozdział 30              Uchwalenie budżetu.              18

Rozdział 31              Treść ustawy budżetowej.              18

Rozdział 32              Wykonawcy budżetu.              19

Rozdział 33              Blokowanie wydatków.              19

Rozdział 34              Wygasanie z upływem roku wydatków budżetowych i wyjątki od tej zasady.              20

Rozdział 35              Kontrola wykonania budżetu.              20

Rozdział 36              Zmiany budżetu w trakcie roku budżetowego.              20

Rozdział 37              Prowizorium budżetowe.              21

Rozdział 38              Sprawozdanie z wykonania budżetu.              21

Rozdział 39              Absolutorium dla Rady Ministrów (tryb udzielania, znaczenie prawne).              21

Rozdział 40              Zakres podmiotowy odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.              21

Rozdział 41              Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych a inne rodzaje odpowiedzialności.              22

Rozdział 42              Organy prowadzące postępowanie w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.              22

Rozdział 43              Strony postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.              22

Rozdział 44              Wszczęcie postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.              23

Rozdział 45              Kary za naruszenie dyscypliny.              23

Rozdział 46              Procedura budżetowa w odniesieniu do budżetu gminy.              23

Rozdział 47              Uprawnienia skarbnika gminy.              24

Rozdział 48              Dochody jednostek samorządu terytorialnego.              24

Rozdział 49              Subwencja ogólna dla gmin.              25

Rozdział 50              Subwencja ogólna dla powiatu.              25

Rozdział 51              Subwencja ogólna dla województwa.              26

Rozdział 52              Wpłaty do budżetu państwa o najwyższym wskaźniku G.              26

Rozdział 53              Cechy podatku jako rodzaju daniny publicznej.              26

Rozdział 54              Podatek a opłata.              27

Rozdział 55              Elementy konstrukcji podatku.              27

Rozdział 56              Sposoby powstawania zobowiązań podatkowych.              27

Rozdział 57              Kompetencje kontrolne i nadzorcze Regionalnej Izby Obrachunkowej.              28

Rozdział 58              Podatek od nieruchomości.              28

Rozdział 59              Opłaty lokalne (opłata targowa, miejscowa i administracyjna).              28

Rozdział 60              Podatek od spadków i darowizn.              28

Rozdział 61              Podatek od czynności cywilnoprawnych.              29

Rozdział 62              Podatek rolny.              29

Rozdział 63              Wpływ organów gminy na wysokość obciążeń podatkowych stanowiących dochód budżetów gminnych.              29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 1                 Pojęcie środków publicznych.

Środkami publicznymi są:

1.      Dochody publiczne.

2.      Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi.

3.      Przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych pochodzące:

a)      za sprzedaży papierów wartościowych oraz z innych operacji finansowych;

b)     z prywatyzacji majątki Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego;

c)      za spłat pożyczek udzielonych ze środków publicznych;

d)     z otrzymanych pożyczek i kredytów;

4.      przychody jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością oraz pochodzące z innych źródeł.

Rozdział 2                 Dochody publiczne.

Przez dochody publiczne należy rozumieć:

1)     daniny publiczne, do których zalicza się podatki oraz inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw;

2)     pozostałe dochody uzyskiwane przez jednostki sektora finansów publicznych, do których zalicza się:

a)      opłaty;

b)     dochody z mienia, w szczególności z najmu oraz dzierżawy i innych umów o podobnych charakterze oraz dywidendy od wniesionego kapitału;

c)      dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw, nie stanowiące przychodów ze sprzedaży papierów wartościowych oraz innych operacji finansowych a także przychodów z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego;

d)     spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej;

e)      inne dochody uzyskane na podstawie odrębnych przepisów, o ile są pobierane przez organy finansowe z dochodów publicznych lub przez podległe albo nadzorowane przez te organy jednostki, sektora finansów publicznych.

Rozdział 3                 Przychody publiczne.

Przychody – to środki pieniężne uzyskiwane przez dany podmiot, tworzące jego zasoby pieniężne. Przychody pieniężne nazywane są też niekiedy wpływami pieniężnymi.

Rozdział 4                 Wydatki publiczne.

Związane są z realizacją redystrybucji definitywnej (wydatkiem jest np. zapłata za rzeczy bądź usługi świadczone na rzecz jednostek należących do sektora finansów publicznych, wypłata wynagrodzeń itp.).

- mogą być ponoszone na cele i wysokości ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.

Wydatki publiczne powinny być dokonywane:

* w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;

* w sposób umożliwiający terminową realizacje zadań;

* w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

 

Rozdział 5 &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin