egzamin psychologia komunikacji.doc

(33 KB) Pobierz
1

1. KOMUNIKACJA NIEWERBALNA (mowa ciała)

Komunikacja – wzajemne porozumiewanie się czyli przekazywanie sobie umiejętności, pojęć, uczuć- za pomocą – określonych zachowań tworzących przez słowa,gesty,dzwieki,obrazy,dotyk.

ELEMENTY komunikacji Niewerbalnej: GESTYKULACJA –niezdecydowanie –pewność siebie – znudzenie,zniecierpliwienie-dezaprobata ; MINIKA –twarzy(zaskoczenie,smutek); POZYCJA CIAŁA – sposób w jaki siedzimy i chodzimy; SPOJRZENIE pełne oczy-kożystnie, małe- coś nie tak; DZWIĘKI –śmiech-płacz-ziewanie-wzdychanie; INTONACJA – kiedy wypowiedz jest złośliwa – głośno ostro-spokojnie-zimno; UBIÓR-płeć-kręgi kultowe,subkultura-prowokacje; KONTAKT FIZYCZNY –odgrywa ogromną rolę w budowie bliskości lub dystansu-między sobami-dotyk –grzecznościowy—prefesjonalny—swksualny; DYSTANS FIZYCZNY –przestrzeń dośc stała,która posiada każda osoba i nie lubi gdy jest naruszona

 

2.KOMUNIKACJA WERBALNA (słowa)

Przesyłanie informacji tzw.komunikaty,które obejmują wszystko to co świadomie lub nieświadomie odbieramy lub staramy się przekazać jednej lub grupie osób.Komunikaty mogą mieć różną formą i mogą być odbierane przez inne zmysły. KOD-zbiór zachowań i przypisywanym im znaczeń, określa się KODEM (językiem), którym określonym dzwiękom (słowa) odpowiada określonym znaczeniom.

1) model przebiegu komunikacji : Nadawca(kto?)->komunikat(co?)->kanał(jak?)->odbiorca(komu?)->skutek

-          w tym samym czasie gdy przekazywana jest informacja odbywa się oddziaływanie wzajemne odbiorcy i nadawcy komunikatu wytwarza się tkz.Efekt Zwrotny : Nadawca-.kodowanie->przekazanie Informacji->odkodowanie->odbiorca . i na odwrót.

-          Jeżeli nadawca i odbiorca posługują się różnymi znakami mogą wystąpić tkz. ZAKŁÓCENIA w komunikacji, zakłuceniami są wszelkie przeszkody zniekształcające komunikat, pojawiają się prawie w każdej komunikacji

 

Elementy obecne w każdej komunikacji : -nadawca i odbiorca; - komunikat;-kontekst fizyczny,czasowy,kultowy;-kanał komunikacyjny;-kodowanie i rozkodowyanie;-zakłócenia;-skutek

Cechy Komunikacji : -zawsze niesie ze sobą efekt : poznawczy,afektywne,psychomotoniczne; -w każdej sytuacji oddziaływania komunikowanie jest nieuniknione; -komunikat jest nieodwracalny

 

Komunikacji SPÓJNA i NIESPÓJNA : Istnieją 3 kanały przekazu: -wypowiadany tekst –sposób wypowiadanych słów –zachowanie niewerbalne. Komunikacja SPÓJNA jest wtedy kiedy we wszystkich 3 kanałach przekazywana informacja ma charakter podobny. Komunikacja NIESPÓJNA występuje wtedy gdy pozytywnym informacją w 1-wszym kanale towarzyszy negatywna informacja w innym.

 

PERCEPCJA – spostrzeganie, mam miejsce wtedy kiedy do naszych receptorów dochodzą różne komunikaty: węch, słuch,dotyk,smak,wzrok. Jest to mechanizm dzieki któremu jednostka porządkuje swoje wrażenia i poznaje rzeczywistość. PERCEPCJA bezpośrednio dokonuje się na podstawie tego co bezpośrednio dane jest receptorom jak także po przez wnioskowanie o przedmiocie opierając się na posiadanym o nich wiadomościach. Odbywa się to w 3-ech etapach: - Odbieranie wrażeń zmysłowych; - organizowanie otrzymanych wrażeń; -interpretowanie i ocena wrażeń.

 

Oprócz bodzców zewnętrznych na percepcje ogromny wpływ mają modyfikatory procesów percepcji: 1)Nieświadomie założona koncepcja osobowości, przeżycia osobiste, które wpływają na sposób spostrzegania rzeczywistości 

2) Sąsiednie wypowiedzi kolejność bodzców wpływa na nas sposób rozumienia

3) Uprzedzenia to przekonania które spełniają się dlatego, że zachowujemy się jakby były naprawdę, osoby głęboko uprzedzone są praktycznie nie wrażliwa na informacje nie zgodne z jej uprzedzeniem.

4) Stereotypy jest to panująca w danej grupie ustalona opinia oparta na nie sprawdzonych danych lecz na anegdotach lub pogłosach. Polega na przypisywaniu identycznych cech każdej osobie należącej do danej grupy bez uwzględnienia istniejących w rzeczywistości różnic między członkami tej grupy.

Funkcje Stereotypów – uproszczenie świata; -funkcja przystowawcza; -racjonalizacja wrogości

5) Atrybucja-przypisywanie kiedy zachodzi jakieś zdarzenie ludzie są skłonni przypisywać jakąś przyczynę, wyciąganie wniosków co co przyczyny jakiegoś zdarzenia nosi nazwe Atrybucji.

 

3.SŁUCHANIE

jest procesem 5-etapowym: -postrzeganie; -rozumienie; -zapamiętanie; -ocena; -odpowiedz

Aktywne Słuchanie polega na przekazywaniu mówiącemu informacji o tym jak rozumiemy wypowiedż i pozwala słuchaczowi sprawdzić jego rozumienie. Sposoby aktywnego słuchania –wyrażenie zrozumienia; -stawianie pytań; -parafrazowanie usłyszanych wypowiedzi;.

Przeszkody efektywnego słuchania : - niesprzyjające warunki do słuchania i hałas, zbyt zimno albo zbyt gorąco; - stan ducha słuchającego,a więc brak nastawienia wewnętrznego; -swoiste „filtracja” dokonywania przez słuchacza i słuchanie przez pryzmat własnych kategorii myślowych, stereotypów, ocen i własnej perspektywy; -zbyt szybkie osądzanie wypowiedzi albo jej autora, zbyt duża skłonność do wyciągania pochopnych wniosków przed wysłuchaniem mówiącego do końca.

 

Komunikacja interpersonalna- to relacja między jednostkami. W procesie kom. Zależność między nadawcą a odbiorcą ma charakter zwrotny. Stąd dla sprawnego procesu kom. Nie zwykle ważny jest dobry kontakt przy przebiegu komunikacji bardzo istotne jest tzw. Dobre wrażenie możliwe jest poprzez: -wiarygodność; -kompetencja; -obiektywizm; -spokój; -unikanie wszystkiego co nasz partner mógłby postrzegać jako lekcewarzenie jego osoby.

Skuteczna komunikacja interpersonalna wymaga cech: -szczerość; -wczucie się; -wsparcie; -[pozytywne nastawienie; -pozytywne myślenie; -równości. Za komunikat odpowiedzialny jest nadawca.

 

4.1)ASERTYWNOŚĆ (okno JOHARI) aby komunikacja była efektywna staramy się powiększyć JA jawnego oraz zmniejszyć obszary pozostałych JA.

2)SAMOOCENA  jest to zbiór sądów wartościujących na temat samego siebie. Dotyczą one specyficznych cech jednostki takich jak: -własności fizyczne; -ubiór; -cechy osobowości; -stosunki z innymi ludzmi;. Proces Samooceny jest bardzo złożony chcąc okreslić swoje miejsce na skali wartości,jednostka musi przeanalizować i ocenić siebie biorąc pod uwagę: -wyniki swoich działań, porównuje je z rezultatami przez siebie planowanymi oraz osiągnięciami innych ludzi; - opini i formułowane przez innych ludzi zawarte np. w pochwałach udzielanych przez kogoś lub stopniach szkolnych.

Zachowanie ASERTYWNE to zespół zachowań interpersonalnych wyrażających: uczucia,opinie,postawy,życzenia,prawa danej osoby w sposób bezpośredni stanowczy i uczciwy a jednocześnie respektujący w.w. innej osoby.

Prawa ASERTYWNOŚĆI 1)MASZ PRAWO DO ROBIENIA TEGO CO CHCESZ, DOPÓKI NIE RANI TO KOGOŚ INNEGO

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin