ochrona_srodowiska.doc

(131 KB) Pobierz
I Umowy Międzynarodowe

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

I Umowy Międzynarodowe

W 1948 Międzynarodowa Morska Organizacja Doradcza IMCO, po dziesięciu latach rozpoczęła swoją dzialalność, po24latach zmieniła nazwę na Międzynarodową Organizację Morską IMO.Od 1960 Polska jest jej czlonkiem.

W 1954 W.Brytania zwołała międzynarodową konwencje o zanieczyszczeniu morza olejami i tam ustalono I Międzynarodową Konwencję o Zanieczyszczaniu Morza Olejami OIL POL-54 weszła w życie po 4 latach

Polska od 1961r.

- ochrona morza i brzegu morskiego przed zanieczyszcz. Olejami; zakaz zrzutu mieszanin oleistych(woda+olej gdzie stężenie oleju>100ppm); porty remontowe, przystanie- tam powinny być urządzenia do przyjmowania mieszanin oleistych; wprowadzono książkę wpisow olejowych (każda operacja ma inną tabelkę)

W kolejnych latach...1962...wprowadzono poprawki ale nie wszystkie się spełnily.

Międzynarodowa Konwencja o Zapobieganiu Zanieczyszczeniom przez Statki (MARPOL 73/78)

Został wzmożony przewóz ropy i zauważono że OIL POL 54 nie spełnia swoich zadań.W 1969 zwołano konferencję IMO w Londynie. 2.XI.1973 podpisano Konwencję MARPOL 73.

Składała się z dwóch części:1-protokół- opracowania formalno prawne; 2-protokół-zasada arbitrażu, łagodnienie stron

Dołączono załączniki:1)olejami; 2)ciekłymi,szkodliwe subst. przewożone luzem; 3)ciekłymi, szkodl. subst. przeożone w opakowaniach; 4) ścieków sanitarnych; 5)do śmieci; 6)zanieczyszczenia atmosfery zanieczyszczeniami pochodzącymi ze statków; 7) zanieczysz. wód przez mikro i makro zanieczyszcz.przez wody balastowe

Zmiana słów: aneks=załącznik; przepis=prawidło; załącznik=uzupełnienie; certyfikat=świadectwo

Kenia, Jordania, Tunezja do 1978 reatyfikowały konwencję

Protokół’78 określa sposoby techniczne dla zbiornikowców zabezpieczające wylanie się do wody olejów. Uchwałą IMO w 1978 protokół włączono do konw. MARPOL i zmieniono nazwe na MARPOL 73/78.Reatyfikacja przez 15 państw(Włochy, Dania, Francja, RFN-do 1.10.1982, dalej Urugwaj, w.Bryt. i nne). Polska reatyfikowała konw.w 1986 roku

Konwencja MARPOL 73/78- część ogólna- 20 artykułów

Art.1.zobowiązania ogólne wynikające z konwencji( strony zobowiązują się do postanowień konwencji, jej załączników aby zapobiec zanieczyszcz. Morza.

Art.2.definicje: Prawidła- oznaczają przepisy zawarte w załącznikach niniejszej konw.; Subst.szkodliwe –ozn. Jakąkolwiek subst. Która jeżeli zostanie wprowadzona do morza może spowodować powstanie niebezpieczeństwa dla zdrowia ludzkiego, albo zagrożenie dla żywych zasobów i życia w morzu ,pogarsza walory rekreacyjne lub utrudnia inne zgodne z prawem użytkowania morza. Zrzut- każde usuniecie subst. szkodliwych ze statku; statek – jednostka pływająca jakiegokolwiek typu używana w środowisku morskim ; administracja – rząd państwa pod którego zarządem statek jest eksploatowany; wypadek – jakiekolwiek zdarzenie obejmujące faktyczny lub domniemany zrzut do morza subst. szkodl.lub wyciek zawierający takie substancje

Art.3.zastosowanie –stosuje się do statków uprawnionych do podnoszenia bandery strony, oraz st. nieuprawnionych ale eksploatowanych pod jej zarządem. Konwencji nie stosuje się do jakiegokolwiek okrętu, floty pancernej ani do innych statków eksploatowanych czasowo przez państwo.

Art.4. naruszenie- jakiekolwiek naruszenie konwencji będzie karalne zgodnie z praw. Admin. odnośnie statku.

Art.5. świadectwa i specjalne zasady dotyczące inspekcji statku – świadectwo powinno być respektowane przez wszystkie państwa konwencji. Gdy będzie brak świadectw, lub urzadzeń to str.(konw) może zatrzymać statek w porcie. Strona może zabronić wejścia statku do portu ale trzeba zawiadomić odpowiedni postulat.

Art.6. wykrywanie naruszeń – strony powinny współpracować przy użyciu środków technicznych , gromadzić dowody aby można było st. ukarać.

Art.7. nieuzasadnione opóźnienia statku – strony konw. Nie powinny przetrzymywać st. i nie opóźniać jego wyjścia w morze

Art.8. sprawozdania dotyczące wypadków związanych z subst. szkodliwymi – dokonuje się zgodnie z protokółem pierwszym, str. wyznacza urzędnika lub agencję, o wypadku należy zawiadomić IMO, str przekazuje sprawozdania z wypadku

Art.9. inne umowy – po wejściu konwencji w życie zastąpi ona OIL POL – 54

Art.10. rozstrzyganie sporów – każdy spór dotyczący stosowania lub interpretacji powinien być............

Konwencja powinna być rozstrzygana  na drodze ............. jeśli nie to arbitraż w art.2

 

Art.11. przekazanie informacji- strony konwencji powinny przekazywać teksty ustaw i rozporządzeń, dane przekazywać do organizacji. Wzory świadectw – zał.1,2,4, wykaz urz.odbiorczych, roczne sprawozdanie statystyczne

Art.12. wypadki statków – nakazuje aby każda administ. prowadziła dochodzenie, wyniki należy przedstawić organizacji.

Art.13. podpisanie, reatyfikacja, przyjęcie

Art.14. załączniki obco....... – zał.4 nie wszedł w życie

Art.15. wejście w życie – konw. wchodzi po 12 m-ch

Art.16.poprawki – 2/3 państw musi wyrazić na nie zgodę

Art. 17. popieranie współpracy technicznej – w zakresie: szkolenie personelu, dostarczanie niezbędnych urządzeń, podejmowanie badań naukowych

Art.18. wypowiedzenia – konw lub załączniki mogą być wypowiedziane po 5 latach

Art.19. złożenie do depozytu i rejestracji – w sekretariacie generalnym

Art.20. języki – ang, fran, ros, hisz- oficjalne

PROTOKOŁY

1.postanowienia odnoszące się do uprawnień dotyczących .....

składa go kpt statku albo inna osoba odpowiadająca za statek, po jakich wypadkach i kiedy należy go złożyć . dane statku- m-ce – godz – data – ilość przewożonych subst. szkodliwych; podjęcie ratowania, sprawozdania przekazane np. drogą radiową

2.arbitraż – jeżeli str nie dojdą do porozumienia to dokonuje się arbitrażu.

ZAŁĄCZNIKI

Przeglądy – w załączniku 1,2,4, podlegają im wszystkie statkowe urządzenia

Przegląd zasadniczy – przed oddaniem statku do eksploatacji lub przed wydaniem I świad. statku. Całkowity przegląd konstrukcyjny, wyposażenia, osprzętu, instalacji, urządzeń przewidzianych w zał 1,2,4

Przegląd okresowy – dla zał 1,2,4 w celu odnowienia świadectwa, św ważne 5lat przegląd wykon nie rzadziej niż co 5 lat

Przegląd pośredni – dla zał 1 i 2 celem tego jest sprawdzenie zdolności do pracy urządzeń zawartych w zał 1 i 2 (pompy, inst olej) średnio wykonywany co 30 m-cy

Przeglądów dokonuje administracja, nie adm dokon zmian w konstr kadłuba po przeglądzie. Administracja powinna wystawić st certyfikatw jez kraju i (ang lub fra)

Do kiedy wazna?bez zgody adm dokonano zmiany konstrukcji w wyposażeniu lub osprzecie ; gdy przejdzie pod bandere innego panstwa; nie dokona się przeglądu pośredniego

Obszary specjalne OS obsz szczeg chronione przed zanieczyszczeniami, zakaz usuwania zanieczyszczeń, wymagania bardzo surowe. W załącznikach 1,2,5,6(oleje, chem luzem)

Wyjątki dopuszczalne jest usunięcie subst szkodliwej: ochrona bezpieczeństwa statku i ratowania życia na morzu; uszkodzenie statku lub jego wyposażenia; pod warunkiem że zostały podjęte wszelkie środki ostrożności w celu zmiejszenia skutków; usuwanie do morza za zgodą admin.takie zlecenie wydaje Urząd Morski

Dokumentacja Wymagania prowadzenia na statku odpowiedniej książki wpisów

Zał.1 do zapisów olejowych KZO; do zap ładunkowych KZŁ; do zap śmieciowych KZŚ.

00000Do książki dokonuje się wpisów związanych z operacjami: olej, ładunek, śmieci i z podpisu oficera, który to nadzoruje. Każda strona podpisana przez kapitana. Książka może być kontrolowana w każdym porcie.

Zał. 1 (przegląd OS): Przepisy o zapobieganiu zanieczyszczania olejami 2.10.83r. –wejście konw. w życie, 1.07.86r.-w Polsce. Są tam 2 wzory świadectw i 3 uzupełnienia. Zał. podaje 30 definicji. *olej- ropa naft. w dowolnej postaci, surowa ropa, paliwo, odpady olejowe, produkty rafinacji ropy naft. (benzyna, oleje napęd., smarowe, rozpuszczalniki). *mieszanina olejowa, oleista- mieszanina wody z jakąkolwiek zawartością oleju. *zbiornik resztkowy- zbiornik do gromadzenia resztek ze zbiorników, pozostałości po myciu oraz innych mieszanin oleistych. *czysty balast- balast, w kt. stęż. oleju nie przekracza <=15ppm. *oddzielony balast- balast wodny prowadzony do zbiornika, kt. jest całkowicie oddzielony od ładunku oraz instalacji oleiwa ciekłego. *od najbliższego lądu- od linii odniesienia od statku ustala się wody terytorialne określonego terytorium. *ropowiec- statek do przewozu surowej ropy naft. *produktowiec- zbiornikowiec olejowy do przewozu olejów innych niż surowa ropa naft.

Zał. 1. -Określone warunki usuwania zaolejonej wody ze zbiorników oraz oleju i zaolejonej wody z maszynowni. –Wymagania dot. budowy zbiorników. –Pozycja statku. –Stężenie oleju w ppm-ach.

-Warunki usuwania oleju ze zbiorników dot. statków o poj. brutto >=150RT.

Obszar morza: *na OS: nie można użyć nic poza czystym lub oddzielonym balastem. *poza OS: do 50Mm od lądu- to samo co na OS. *poza OS: powyżej 50Mm od lądu-

zrzut zabroniony z wyjątkiem gdy: a) statek używa czysty lub oddzielony balast, b) gdy spełnione są warunki: 1. statek jest w podróży 2. chwilowe natężenie usuwania oleju nie przekracza 30l/milę 3. całkowita ilość usuniętego do morza oleju nie przekracza ?????  4. zbiornikowiec posiada system ??????? oraz instalacji zbiornika resztowego.

*OS- obszar specjalny. Antarktyda –obszar do 60 równoleżnika szer. Pd. Są to: M.Bałtyckie, Czarne, Czerwone, Śródziemne, Obszar Zatokowy (Perska, Sudańska).

-Warunki usuwania oleju z maszynowni statku: -zbiornikowce; -inne statki >=brutto400RT.

Obszar morza: *na OS: olej <=15ppm. *poza OS: 12Mm od lądu- olej <=15ppm. *poza OS: dalej niż 12Mm- a)olej <=15ppm, b) 1. jeżeli statek jest w podróży, 2. stężenie oleju w wodzie nie może przekraczać 100ppm, 3. statek wyposażony w system kontroli regulacji usuwania oleju oraz działający odolejacz, 4. w przypadku zbiornikowców woda nie pochodzi z zęz, nie jest zmieszana z resztkami zbiornika olejowego.

KZO- Książka Zapisów Olejowych. Każdy zbiornikowiec >=150RT i inny statek >=400RT powinny prowadzić KZO. Część I- operacje olejowe dokonywane w maszynowni, wszystkie statki. Część II- dot. operacji ładunkowo- balastowych, wypełniają to operatorzy, mycie ładowni, usuwanie resztek. KZO powinna być trzymana przez 3lata.

Zał.1. Szczegóły wymagania rozwiązań konstrukcyjnych zmniejszania do minimum oleju. *system SBT- segregated ballast tanks- powinny być oddzielone zbiornikiem i wykorzystane do czystego balastu albo substancji nieszkodliwych, powinny posiadać swoją instalację.  W zbiorniku jest czysta woda morska. Zbiorniki muszą być tak rozmieszczone, aby chronić zbiornik ładunku przed uszkodzeniem w przypadku wejścia statku na mieliznę albo przecięcia poszycia kadłuba.

*system COW- crude oil warning- dot. ropowców , mycie zbiorników, w kt. zostały osady, należy prowadzić te operacje w atmosferze gazu obojętnego. IG- instalacja gazu obojętnego. Przedłużenie pobytu statku w porcie. Pojemność zbiorników powinna być taka, aby po przyjęciu balastu statek mógł swobodnie płynąć. Kapitan powinien część zbiorników myć ropą, aby przyjąć w to miejsce balast. NOWE ZBIORNIKOWCE-po 1.06.82,pozostałe to ISTNIEJĄCE ZBIORNIKOWCE. Na ISTNIEJĄCYCH stosuje się System CBT- Clean  Ballast Tanks, wyznaczone zbiorniki balastu czystego. Wymagania Konwencji MARPOL dotyczących Nowych ZBIORNIKOWCÓW: NOWE ZBIORNIKOWCE:1) ROPOWCE >20000 RT  –SBT-PL(rozmieszczenie zbiorników) –COW-IG. 2) PRODUKTOWCE >=30000 RT-SBT-PL-IG.

Balast wodny w zbiornikach paliwowych:

-          poj. Brutto >= 400RT

-          poj. Brutto >= 150RT

Nie wolno balastować zbiorników po paliwie, jeśli tak to wodę należy oddać do inst. Odbiorczej lub oczyścić przez odolejacz i usunąć do morza – zapis w KZO.

Wszystkie statki o poj. 400-9999 RT powinny mieć odolejacz 15 p.p.m.  Statki o poj. >= 10 tys.Rt oprócz odolejacza, system kontrolno-pomiarowy usuwania olejów, zgodnie z wymogami techn. IMO. Powinien zawierać urządzenie rejestrujące: datę, godzinę, stężenie oleju usuwanego. Włącza się automatycznie przy każdej operacji, i zamyka przy stężeniu >15 p.p.m.

Okrętowy plan zapobiegania rozlewom olejowym – SOPEP (ship oil pollution emergency plan), każdy statek >= 150Rt, >= 400Rt . Plan zatwierdza PRS, sporządza go wg IMO przez kapitana i oficerów statku, w języku w jakim się posługujemy.  

Plan powinien zawierać:

-          sposób postępowania kapitana lub innych osób zobowiązujący do sporządzenia sprawozdań z wypadku związanego z olejem.

-          Adresy urzędów lub osoby, które należy powiadomić o wypadku.

-          Szczegóły opis działań podejmowanych natychmiast, praca załogi dla opanowania rozlewu lub zmniejszenia jego skutków

-          Procedury i miejsca kontaktowe na statku dla skoordynowania działań załogi statku z działaniem władz miejscowych w usuwaniu zanieczyszczeń

Załącznik II

Przepisy o zapobieganiu zanieczyszczeniu szkodliwymi substancjami przewożonymi luzem 6.IV.1987

Transport morzem 1700 rodz. Chemikaliów, 500 – luzem. MARPOL – 2 załączniki powiązane- 2 i 3.

Chemikaliowiec – statek zbudowany lub przystosowany do przewozu ciekłych ładunków luzem. Też zbiornikowiec olejowy do chemikaliów.Obszar specjalny – szczeg. Chroniony przed skażeniami: Bałtyk, Czarne, obszar

 

wód Antarktydy, na południe od równoleżnika 60*

Szkodliwe substancje ciekłe (179 chem) –

-          kat. A – najgroźniejsze dla ład. Morskiego (13)

-          kat. B – mogą spowodować skż. Żywności pochodz. Morskiego (33)

-          kat. C lekko toksyczne, b. mało toksyczne (66)

-          kat. D – niewielkie zagrożenie (67) mogą pokrywać dno osadami o dużym BZT, niebezp. Dla zdrowia czł., silny zapach.

 

 

 

 

Tlm- toxity llimit – granica toksyczności odpowiad. Stężeniu subst. Które w okr. Czasie zabija 50% poddanych próbie organizmów.

Warunki usuwania substancji szkodliwych ze statku:

 

 

 

 

 

 

 

Od 1.07. 1986 każdy statek powinien mieć instalację pomp i rurociągów pozwalającą na takie opróżnianie ładunku aby pozostałość w zbiorniku subst. Kat. B < 0,1 m3, kat.c< 0,3 m3

Środki kontroli- administracja strony konwencji wyzn. Inspektora kontroli na statkach  - kontrole – książka zapisów ładunkowych, nadzorują mycie zbiorników ład., zbiorników po subst. Kat. A,B,C –konieczność mycia zb, w porcie po wyładunku, ale na prośbę kapitana rząd państwa (władze polskie) mogą udzielić zwolnienia z mycia jeżeli:

-          opróżniono zb. Załaduję ponownie taką samą subst. Lub o podobnych właściwościach

-          statek będzie umyty w innym porcie

-          resztki ładunkowe zostaną usunięte na drodze wentylacji(wypompowane podczas podróży)

Mycie zbiorników po kat. A – myje się dawki sężeń subst. Aż nie osiągnie odpowiedniego stęż. Zawartego w wykazie subst. Szkodliwych

Kat. D – nie wymaga mycia zbiorników, wystarczy rozcieńczyć 10% i usunąć za burtę

 

Książka zapisów ładunkowych – data, kod, zapis dot. Operacji, wypełniana dla poszczególnych zb., po za\wyładunku, wewn. Pom. Ład. Mycie, balastowanie zb., usuwanie balastów do wody, zdawanie balastu, awarie, kontrole, podpis oficera nadzorującego, kapitan statku.

Załącznik III

Opcyjny.  Przepisy o zapobieganiu zanieczyszczeniom szkodliwymi substancjami przewożonymi morze w opakowaniach 1.7.1992 zast. do wszystkich staków przewożących takie subst.

Substancja szkodliwa- zawarta w kodzie IMDG

Opakowania- max zmniejszające zagr. Środ. Morskiego, powinny być trwale oznakowane nazwą chem., nalepki czytelne, po 3 m-cach w wodzie. Statek powinien mieć plan ładunkowy i wykaz tych subst.

Zał. IV (nie wszedł jeszcze w życie)

Przepisy o zapobieganiu zanieczyszczeniu ściekami ze statków

Ścieki sanitarne  - z WC, izolatek, ładowni, w których przewożono zwierzęta żywe i inne wody z nimi zmieszane

Przepisy – statki o po. Brutto > 200RT, lub przewożące >10 osób

Każdy statek powinien być poddany przeglądowi – sprawdz. Czy posiada instalację oczyszczania ścieków zgodną z IMO, czy ma urządzenia do rozdrabniania i dezynfekcji, czy sa zbiorniki o odp. Poj. Dla przechowania ścieków, czy jest rurociąg prowadzący na zewn. Aby oddać ścieki do instalacji zbiorczej. Nie ma obszarów specjalnych.

Warunki usuwania ścieków sanitarnych:

-          jeżeli statek ma oczyszczalnię ścieków zg. Z IMO – można usuwać w każdym miejscu

-          jeżeli ścieki są tylko rozdrobnione i zdezynfek. – do morza w odl. >= 4 Mm od lądu

jeżeli ścieki są nieobroabione - >= 12 Mm od lądu, ale stopniowo przy min. V statku 4 knts

Załącznik IV

Przepisy o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza śmieciami ze statku 31.12.1988

Śmieci – wszelkie rodzaje odpadów prod. Spożywczych, odp. Gosp., i eksploat. (z wyj. Świeżych ryb i ich części), powstających podczas normalnej eksploatacji

OS- Bałtyk, Cxarne, Czerwone, Płn.,Śródziemne, rej. Wysp Karaibskich, Zat. Perska, Kanał La manche, obszar wzdłuż Antarktydy, na pd. Od 60*szer.pd.

Zabronione- usuwanie tworzyw sztucznych- liny, sieć, wózki plastikow-b. trudno ulegają degradacji

Warunki usuwania ścieków:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan postępowania ze śmieciami statkowymi:

Każdy statek o L >= 12m miał dobrze widoczne napisy inf. Załogę i pasażerów o obow. Na morzu wymogach dot. Usuwania śmieci (w jęz. Polskim, ang.,fr.)

-          staki o poj. Brutto >= 400RT i statki do przewozu >15 osób – plan: określić sposoby zbierania i składowania, przeróbki, usuwania śmieci, inf. Na temat urządzeń do obróbki śmieci. Obowiązek prowadzenia Księgi Zapisów Śmieciowych

Śmieci, grupy:

-          tw. Sztuczne

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin