Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Logistyka zaopatrzenia – wykorzystuje istniejące możliwości zaopatrzenia, organizując przepływy towarów i informacji w celu zapewnienia przedsiębiorstwu przedmiotów pracy przy produkcji.
Zintegrowane gospodarowanie materiałami:
- zakup z jego funkcją ukierunkowaną na zewnątrz,
- logistyka z jej funkcją ukierunkowaną do wewnątrz.
Problemy decyzyjne
· obniżenie zapasów w magazynie zaopatrzenia
· redukcja zapasów mag w ujęciu kosztów ogólnych
· koszty poziomu zaopatrzenia
Sfera zaopatrzenia:
Rozgraniczenie
logistyka - zakupy
1. Analiza rynków zaopatrzeniowych:
Marketing zakupów (marketing zaopatrzeniowy) – to przemyślany zespół decyzji i działań przedsiębiorstwa produkcyjnego, określający jego politykę i strategię w zakresie zaopatrzenia w środki produkcji.
Cel: najkorzystniejszy zakup towaru.
2.
3. Proces zaopatrzenia współpracujący w całym obszarze przygotowania i realizacji produkcji
4. Baza informacyjna.
- prognozy, programy i plany sprzedaży wyrobów, towarów oraz ich elementów;
- dokumentacja techniczna (Nż, Nz, wykazy części typowych i specjalnych);
- wykazy asortymentu materiałów, indeksy materiałów, cenniki, katalogi;
- odbiorcy materiałów (wykazy komórek);
- dane dotyczące dostawców (ceny, opusty, okres realizacji zamówień, jakość, niezgodność);
- wyd. GUS, informacje uzyskane drogą wywiadu gospodarczego.
Problemy decyzyjne:
- obniżenie zapasów w magazynie zaopatrzenia
- redukcja zapasów w magazynie, w ujęciu kosztów ogólnych
- koszty poziomu zaopatrzenia
Zasady zewnętrznego zaopatrzenia materiałowego:
1 . Indywidualne zaopatrzenie w razie zapotrzebowania:
Zalety:
- bardzo niskie zaangażowanie kapitału
- bardzo niskie koszty magazynowania
Wady:
- oczekiwanie na materiał
- opóźnienia w produkcji
- dłuższy cykl produkcyjny
2. Zaopatrzenie z utrzymaniem zapasów:
- uniezależnienie od wahań zaopatrzenia zewnętrznego
- korzyści z nabywania większych ilości (np. rabaty)
- większe zaangażowanie kapitału
- większe koszty magazynowania
3. Dostawa zsynchronizowana w produkcji lub z użyciem JIT:
- krótkie czasy przepływu materiałów
- zapasy magazynowe w formie niewielkich zapasów (bieżących) bezpieczeństwa
- niskie zaangażowanie kapitału
- niskie koszty magazynowania
Warunki:
- niezawodni dostawcy
- ścisła współpraca dostawcy z odbiorcą
- istnienie systemu planowania i sterowania dostawami pomiędzy przedsiębiorstwami (zamówienia ramowe)
- zaawansowana integracja informacyjna między dostawcą i odbiorcą (zastosowanie EDI)
Instrumenty zaopatrzenia (wg Pfohl’a)
- produkt
- warunki zakupów
- komunikacja
- zakupy
Produkt:
- stopień normalizacji i ograniczenia różnorodności materiałów i niewielki zakres programu zaopatrzenia
- dobór opakowania
- decyzje o produkcji własnej lub zakupie (make or buy)
- koncepcja zaopatrzenia prowadząca do zmniejszenia kompleksowości logistycznej tzw. "modular sourcing"
Warunki zakupu:
- dostawa loco dostawca (fabryka)
- dostawa franco siedziba odbiorcy
W międzynarodowym obrocie towarowym dokonano ustaleń przez zastosowanie odpowiednich formuł handlowych (Incoterms - International Commercial Terms).
Znane klauzuly:
- "Ex Works" [EXW] - sprzedaż loco zakład;
- "Free On Board" [ FOB] - wszystkie usługi logistyczne aż do przejęcia przez statek ponosi wysyłający (sprzedający);
- "Delivered Duty Paid" [DDP] - wszystkie świadczenia logistyczne aż do przekazania towaru odbiorcy są samodzielnie określane przez wysyłającego (sprzedającego), który także dokonuje oclenia.
- "CIF"
Komunikacja:
- ścisła współpraca dostawca i odbiorca.
Zakupy:
Drogi zaopatrzenia:
· zakupy bezpośrednie;
· zakupy przez pośredników;
· handel hurtowy.
Dwie kwestie:
· liczba dostawców (single sourcing, duble sourcing);
· geograficzne rozlokowanie lub rozproszenie dostawców.
ad1. ...bezpośredni kontakt sprzedającego i kupującego (ustalają warunki dostawy i rozliczenia)
ad2.
ad3.
ad4.
ad5.
Każda z tych form narzuca lokalizację magazynu i odpowiedni typ organizacji gospodarki materiałowej.
stary_hipis