Logistyka - Dystrybucja.doc

(40 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Dystrybucja - przemieszczanie produktów z miejsc ich wytworzenia i sprzedaży do miejsc ich konsumpcyjnego lub produkcyjnego użytkowania. Dystrybucję określa się jako działalność zorientowaną na zaspakajanie potrzeb nabywców i zapewnienie zysków przedsiębiorstwu. Osiągnięcie wysokiej jakości dystrybucji zależy od:

 

-         rozpoznania potrzeb i wymagań każdego rodzaju nabywców,

-         przewidywania wysokości popytu,

-         krótkiego okresu wprowadzania produktu na rynek i szybkiego osiągania fazy wzrostu sprzedaży,

-         szybkiego realizowania zamówień klientów,

-         doboru sprawnych i efektywnych kanałów dystrybucji.

 

 

We współczesnej gospodarce, większość producentów nie sprzedaje swoich produktów bezpośrednio użytkownikom. Samo wytworzenie produktów ( nawet najlepszej jakości ) nie będzie nigdy źródłem sukcesu, towar musi odbyć „ drogę „ do nabywcy.

 

Wyróżniamy drogi – odległości:

 

-         przestrzenna – dany produkt przy użyciu różnych środków transportu trafia do miejsca w którym jest zapotrzebowanie czyli klient, który zamierza go kupić.

-         czasowa – wynika z faktu istnienia różnic między czasem wytworzenia a czasem nabycia przez konsumenta.

-         asortymentowa – umożliwia klientowi wybór danego produktu pochodzących od różnych producentów.

-         ilościowy wymiar odległości – wytwarzany produkt jest masowo, który jest odsprzedawany do handlowców hurtowych Ci z kolei odsprzedają sprzedawcom detalicznym, którzy zaspakajają potrzeby nabywców w ilościach zgodnych z oczekiwaniami.

 

Funkcje dystrybucji:

 

-         koordynacyjne – są to funkcje zmierzające do zrównania podaży z popytem, czyli łączy oczekiwania nabywców i sprzedawców. Nabywca ma możliwość zakupu potrzebnego towaru a producent realizować cele swojej działalności.

Przy tej funkcji wyróżniamy :

·         czynności zbierania i przekazywania producentom informacji o popycie

·         zawieranie transakcji kupna – sprzedaży

-         organizacyjne – bezpośredni związek z producentem czyli:

·         transport

·         magazynowanie

·         przerób handlowy

·         przekształcanie asortymentu produkcyjnego w asortyment handlowy

·         stworzenie odpowiednich warunków, w których odbywa się sprzedaż

 

Rodzaje dystrybucji:

 

1)   strategia dystrybucji intensywnej

2)   strategia dystrybucji selektywnej

3)   strategia dystrybucji wyłącznej

 

ad.1)   polega na oferowaniu produktu jak  w największej liczbie punktów sprzedaży. Ma to zastosowanie w przypadku produktów często kupowanych przez klientów ( np. nabiał, pieczywo, warzywa itp. )

ad.2)   dany produkt jest oferowany w ograniczonej liczbie miejsc tzn. do takiego produktu muszą być stworzone odpowiednie warunki np. lokalowe sprzedaż mebli

ad.3)   strategia ta ma miejsce wówczas gdy dany towar jest sprzedawany w danym regionie tylko przez jednego sprzedawcę ma wyłączność na dany towar i jest nabywany rzadko ( np. samochody ).

 

 

W procesie dystrybucji produktów wykorzystuje się dwa podstawowe instrumenty:

 

1)   kanały dystrybucji

2)   logistyka

 

Kanał dystrybucji – wg. Sterna i El-Ansary’ego „ Kanały marketingowe mogą być postrzegane jako zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji, współuczestniczących w procesie dostarczania produktu lub usługi do użytkownika lub konsumenta”.

 

Podział kanałów dystrybucji:

 

I – Liczba podmiotów uczestniczących w pokonywaniu przez produkt drogi od producenta do konsumenta

 

1)   bezpośredni – producent sprzedaje wytworzony przez siebie produkt ostatecznemu nabywcy np. rolnik oferujący swoje plony na targowisku.

2)   pośredni – ma miejsce gdy w drodze produktu pomiędzy producentem a konsumentem uczestniczą pośrednicy. Pośrednikiem może być punkt skupu, hurtownik i sprzedawca.

W ramach kanałów pośrednich wyróżniamy:

·         kanał krótki

producent – sprzedawca detaliczny – konsument

·         kanał długi

producent – punkt skupu – hurtownik – sprzedawca detaliczny – konsument

 

II – Liczba podmiotów uczestniczących w poszczególnych etapach dystrybucji produktów

 

1)   szerokie – na poszczególnych etapach dystrybucji określonego produktu występuje duża liczba podmiotów np. owoce cytrusowe jest dużo hurtowni i sprzedawców detalicznych

2)   wąskie – na poszczególnych etapach dystrybucji produktu występuje niewielka liczba podmiotów np. dystrybucja wyrobów jubilerskich

 

III – Charakter powiązań

 

1)   konwencjonalne – niski stopień współpracy uczestników, zachowują pełną niezależność, za każdym razem negocjują warunki np. dystrybucja dóbr inwestycyjnych, nieruchomości

·         administrowane –jeden z uczestników dominuje nad pozostałymi i narzuca im swoją wolę, posiada przewagę ekonomiczną i jest niejako administratorem kanału dystrybucji

·         kontraktowe – oparta na zasadach partnerstwa podmioty gospodarcze reprezentują podobną pozycję na rynku

·         korporacyjne – wszystkie szczeble są podporządkowane jednemu kierownictwu, producent przejmuje prawo własności przedsiębiorstw np. poprzez zakup akcji

2)   zintegrowane pionowo – współpraca pomiędzy uczestnikami jest wykorzystywana w wielu transakcjach

 

Przy wyborze kanału dystrybucji mamy trzy możliwości:

 

-         zorganizowanie nowego kanału dystrybucji

-         adaptacja już istniejących kanałów dystrybucji

-         modyfikacja istniejących kanałów dystrybucji

 

Logistyka – nauka i sztuka praktycznego działania zajmująca się procesami sprawnego i efektywnego sterowania przepływami materiałów i wyrobów oraz związanej z nimi informacjami z otoczenia do firmy, wewnątrz firmy i z firmy do otoczenia: całość działań dotyczących przepływu materiałów i wyrobów łącznie z systemami informacyjnymi i systemami sterowania. Logistyka rozpoczyna się od zakupu towarów, surowców, usług, informacji i metod instrumentów działania łącznie z poradnictwem.

Do zbioru czynności logistycznych można zaliczyć:

-         prognozowanie zaopatrzenia-magazynowanie i zarządzanie zapasami

-         zasilanie stanowisk pracy w materiały, surowce, podzespoły

-         pakowanie i konfekcjonowanie

-         transport

-         gospodarkę opakowaniami i odpadami produkcyjnymi

-         gromadzenie, przetwarzanie i dystrybucję informacji związanych z tymi czynnościami

 

Wyróżniamy logistykę:

-         marketingową – kształtowanie, koordynacja i kontrola działalności dostawców, zorganizowanie procesów produkcji, obiegu produktów od dostawców do nabywców

-         dystrybucji – przepływ odpowiednich produktów do właściwego miejsca, we właściwym czasie po jak najniższym koszcie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródła:

Tadeusz Sztucki, Encyklopedia marketingu ( AWP Placet )

Józef Penc, Leksykon biznesu ( AWP Placet )

Jacek Musiałkiewicz „ Marketing „

Philip Kotler „ Marketing „

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin