MBA-marketing-strzelec.doc

(176 KB) Pobierz
UNIWERSYTET SZCZECIŃSKI

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Spis treści

 

1.      Charakterystyka firmy ..........................................................................................2

2.      Analiza branży piwnej w Polsce............................................................................3

2.1  Konsumpcja piwa.............................................................................................3

2.2  Rozwój branży piwnej w Polsce.......................................................................4

3.      Analiza firmy..........................................................................................................7

3.1  Ocena ogólnej kondycji firmy..........................................................................7

3.2  Analiza makroekonomiczna PEST...................................................................9

3.3  Analiza metodą „pięciu sił” Portera................................................................10

3.4  Analiza metodą mapy grup strategicznych.....................................................12

3.5  Analiza  SWOT...............................................................................................13

3.6  Strategia i plan działania firmy........................................................................15

4.      Ocena strategii firmy..............................................................................................15

4.1  Analiza działalności marketingowej................................................................15

5.   Bibliografia............................................................................................................18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.CHARAKTERYSTYKA FIRMY

 

              We wrześniu 1994 roku w Krakowie powstała firma „Eldorado” Spółka Akcyjna, która w lutym 1995 roku zmieniła nazwę na Małopolski Browar STRZELEC S.A. Założycielski kapitał akcyjny utworzony został ze 100-u uprzywilejowanych akcji imiennych, objętych przez założycieli firmy. Główną działalnością gospodarczą firmy jest produkcja piwa w Zakładzie Produkcyjnym w Jędrzejowie.

              Od rozpoczęcia działalności Małopolski Browar STRZELEC notuje znaczny wzrost produkcji piwa. Ilustruje to tabela 1 oraz rysunek 1.

 

 



Rysunek 1 Produkcja piwa w Małopolskim Browarze Strzelec

 

 

 

 

 

Produkcja obejmuje cztery rodzaje piwa oraz jeden gatunek napoju piwnego. Poszczególną charakterystykę poszczególnych rodzajów piwa przedstawia tabela 1.

 

 

 

 

 

Tabela 1. Charakterystyka asortymentu piwa.

 

Lp.

Nazwa piwa

Zawartość ekstraktu w

° Blg

Zawartość alkoholu w % (Vol.)

Opakowanie

1

Piwo jasne pełne

11,0

5,3

KEG-i, cysterna

2

Piwo jasne pełne

12,5

5,5

KEG-i, cysterna

3

Piwo jasne mocne

15,1

6,3

KEG-i, cysterna

4

Piwo ciemne Porter

22,0

9,2

Cysterna

5

Napój piwny

10,5

1,2

cysterna

.

 

              Piwo browaru STRZELEC jest sprzedawane tylko w opakowaniach hurtowych. Firma posiada dwie nowoczesne linie rozlewu piwa do stalowych beczek typu KEG w których jest sprzedawane hurtownikom. Spółka nie rozlewa piwa do butelek, rozlewaniem piwa zajmuje się firma Hortaqua S.A. z Krakowa. Browar STRZELEC posiada 100% akcji firmy Hortaqua.

Rozlewnia piwa znajduje się w miejscowości Kacice, 50 km od Jędrzejowa (siedziba browaru).

              Piwa oferowane przez Małopolski Browar STRZELEC otrzymały szereg medali i wyróżnień m. in. : złoty i brązowy medal na Górnośląskim Festiwalu Piwa Targi i Karczma w Katowicach, złoty medal na Międzynarodowych Targach Piwa, Wina i Napojów PIWO I WINO w Kielcach oraz srebrny medal w Ogólnopolskim Konkursie Jakości Piwa Polagra 1996.

 

 

2. ANALIZA BRANŻY PIWNEJ W POLSCE

 

 

2.1 Konsumpcja piwa w Polsce

 

              Od początku lat 90-tych następuje systematyczny wzrost konsumpcji piwa w Polsce. Dynamikę wzrostu spożycia piwa przez statystycznego mieszkańca przedstawia rysunek 2.

 

 

 

Rysunek 2. Spożycie piwa w Polsce przez statystycznego mieszkańca



 

 

 

Pomimo tego wzrostu Polska nadal należy do krajów o stosunkowo niskim poziomie spożycia piwa w porównaniu z innymi krajami. W wielu krajach europejskich roczne spożycie na jedną osobę jest wielokrotnie większe np. w Czechach wynosi ponad 160 l , w Niemczech ponad 150 l, w Danii ok. 120 l. Większe spożycie piwa niż Polska mają również takie kraje jak : Węgry, Francja, Hiszpania i Słowacja.

             

 

2.2 Rozwój branży piwnej w Polsce

 

              Po latach zastoju w branży piwowarskiej producenci piwa w Polsce z początkiem lat 90-tych przystąpili do unowocześnienia swoich browarów. Niemal w każdym browarze prowadzone są prace modernizacyjne, w wyniku których produkuje się coraz więcej piwa o coraz lepszej jakości.

              Przed rokiem 1990 na ponad 30 istniejących przedsiębiorstw tylko dwa : Żywiec i Okocim sprzedawały swoje wyroby  w całym kraju. Polska podzielona była na lokalne rynki zbytu, reszta browarów miała jedynie znaczenie regionalne.

              W 1991 r firma Elbrewery (browary w Elblągu i Braniewie) zaatakowała rynek ogólnopolski i od tej pory coraz więcej browarów oferuje swoje produkty w całym kraju. Dzięki temu dziś w każdym sklepie klienci mają do wyboru kilkadziesiąt gatunków piwa.

              Sprzedaż piwa w Polsce zaczęła bardzo szybko rosnąć, nasz rynek został więc uznany za bardzo obiecujący i atrakcyjny. Zaczęli pojawiać się zagraniczni inwestorzy strategiczni tacy jak : Heineken, Holsten, Brewpole, Grolsch, Carlsberg, SAB). Zrezygnowali oni z wybudowania od podstaw nowych zakładów na rzecz wykupienia udziałów w polskich browarach. Obecnie proces prywatyzacji dobiegł końca. Branża piwowarska należy do jednej z najszybciej rozwijających się w kraju i jest jedną z nowocześniejszych w Europie.

 

 

Rysunek 3    Produkcja piwa w Polsce w mln hl (1991-1999)

 



 

 

 

Mimo stosunkowo dużej liczby producentów, wytwarzanie piwa w Polsce cechuje duża i stale rosnąca koncentracja produkcji. Sześć największych browarów, a więc tych które sprzedały ponad  1 mln hl piwa opanowało 63,8 proc. rynku. Są to : Kompania Piwowarska (Tyskie i Lech), Żywiec, Elbrewery, Okocim i Warka.

 

 

Rysunek 4              Procentowy udział w rynku w 1999



 

 

 

Działalność browarów średnich koncentruje się głównie na rynkach lokalnych. Do nich należą : Leżajsk, Piast, Brok, Bosman, Browary Warszawskie, Dojlidy Białystok, Zakłady Piwowarskie w Sierpcu, Van Pur, Browary Bydgoskie.

Pozostałą część rynku zajmują browary małe, gdzie udział każdego z nich nie przekracza 2 proc. wśród nich jest Browar Strzelec.

W polskim przemyśle piwowarskim przeważa sektor zagraniczny. Dominacja kapitału zagranicznego jest znaczna, posiada on łącznie 79 proc. rynku.

 

Tabela              2 Inwestorzy zagraniczni w sektorze piwa w Polsce

 

Nazwa spółki

Główni udziałowcy

Elbrewery

87% - Brewpole

9,6% - Heineken

Kampania Piwowarska

EAC/SAB

Żywiec

75% - Heineken

Okocim

45% - Carlsberg

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin