Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Jakie strategie wykorzystał IBM przy osiągnięciu sukcesu ?
IBM wykorzystał następujące strategie przy osiągnięciu sukcesu:
1. Strategia rozwoju rynku – IBM obecnie jest jedną z najbardziej znanych firm komputerowych na rynku światowym. Oznacza to iż rozszerzyła swój rynek działania. Weszła na nowe zagraniczne rynki zbytu ze swoimi dotychczasowymi produktami. W przypadku IBM dokonywało się to przez:
· stworzenie dla danego produktu rynku dodatkowego
rozszerzenie cech produktu pod kątem potrzeb określonej kategorii nowych nabywców – czyli uzupełnienie oferty samych komputerów o dodatkowe usługi związane z ich użytkowaniem i obsługą.
· objęcie programem marketingowym dodatkowego segmentu rynku – czyli dostosowanie produktu, sieci dystrybucji i programu promocyjnego do potrzeb i wymagań nowego segmentu rynku..
2. Strategie skierowane na rozwój produktu
IBM początkowo nie posiadała najnowszej technolog! lecz postanowiła stać się liderem na rynku posiadającym nowoczesne produkty.
3. Strategie skierowane na klienta
Firma wyróżnił się na rynku bardzo dobrą dbałością o swoich klientów. Uruchomiła specjalne komórki odpowiedzialne za obsługę klientów , montaż , czy szkolenia
4. Strategie stymulacji rynku
· Poprzez strategię preferencji IBM adresował swoje produkty i usługi do tzn. nabywców markowych, a więc takich, którzy nie przywiązywali zasadniczej wagi do ceny produktu, a kierowali się w decyzjach rynkowych przede wszystkim jakością produktu i poziomem zaspokajania ich indywidualnych, często wyszukanych potrzeb i preferencji. Przywiązują 8oni dużą wagę do poziomu obsługi i opinii, jaką cieszy się marka produktu lub firma.
5. Strategie penetracji rynku
Od początku lat 80 IBM, poszukiwał możliwości zwiększenia sprzedaży dotychczasowego produktu, czyli komputera na dotychczasowym rynku. Uzyskał to między innymi dzięki:
· Zwiększeniu zakupów przez dotychczasowych nabywców (klientów)poprzez: doskonalenie swojego produktu ,czyli:
+rozwój technologii i co za tym idzie coraz lepsze komputery
+ zwiększeniu promocji
+ utrzymanie usług dodatkowych na wysokim poziomie. 2(adekwatnym do zmian technologicznych)
6. Strategie dywersyfikacji
IBM starał się wyróżnić swoje produkty jakimi są komputery w stosunku do komputerów innych firm. IBM położył nacisk na instalacje i na zapoznanie się z możliwościami produktu i jego za88stosowaniem, czyli na jakość świadczonych klientom usług
II Przeprowadź analizę SWOT dwoma metodami dla IBM?
Analiza SWOT polega na określeniu silnych i słabych stron przedsiębiorstwa oraz jego szans i zagrożeń pojawiających się przed nią. Rozpatrywanie tego, co może i (lub) powinno wystąpić w przyszłości wymaga konkretnej wiedzy o tym, co dzieje się dziś, zrozumienia organizacji w jej obecnym kształcie. Jest to diagnoza. W analizie SWOT polega ona na określeniu silnych i słabych stron firmy.
Po diagnozie organizacji i zidentyfikowaniu jej sił oraz słabości przechodzimy do części prognostycznej. Elementem prognozy w analizie SWOT jest określenie szans i zagrożeń. Każda organizacja staje systematycznie w obliczu wydarzeń, które może wykorzystać , które są lub będą dla niej szczególnymi okazjami, pozytywny
czynniki wewnętrzne
Mocne
Słabe
- długi okres działania w branży (+5)–wyrobiona marka „dobrego specjalisty „(+4)8– nowoczesne systemy wdrożeniowe(+2)
-duże zaplecze szkoleniowe
-zaufanie klienta (szczególna troska o klienta) (+3)
-wykwalifikowany personel (specjaliści, programiści)
-czołowa pozycja firmy na świecie
-właściwa organizacja
du
8
- częste potrzeby zmian technologii - wysokie koszty technologiczne (obsługi)
Szansę
Zagrożenia
- rozwój technologii powodujący możliwość otworzenia się nowych gałęzi rozwoju
- poszerzanie zakresy wiedzy
- rozszerzanie możliwości wykorzystania komputerów w nowych dziedzinach
- potrzeba indywidualnej pomocy we wdrażaniu nowych technologii
- dynamiczny rozwój internetu i firm typu e-commerce
- taniejąca technologia
- możliwość poszerzenia oferty o całą sferę produktów i usług związaną z obsługą i wykorzystaniem internetu (udoskana lanie i produkcja nowych produk8tów)
- zainte8resowanie odbiorców indy8widualnych nowymi technologiami
- nie8wielka ilość nowych silnych firm na 88rynku
- rosnący popyt i zainteresowanie na wyroby firmy
- wejście na nowe rynki zbytu i obsługa nowych grup klientów
- możliw2ość pojawienia się firm z innowacyjnym
produktem (rosnąca konkurencja)
- całkowita rezygnacja z produktów IBM na rzecz
zupełnie innych spełniających podobne funkcje
- konieczność ponoszenia większych wydatków
na promocje w celu zwalczania konkurencji
- duże nasycenie rynku produktem, co może spowodować spadek popytu na niego
- wzrastające koszty badań naukowych
- potrzeba ciągłego wykonywania badań i wynalazków
- zbyt szybkie starzenie się produktów (komputerów)
- zbyt szybko rosnące oczekiwania odbiorców
- zmieniające się gusta klientów
- duże bariery wejścia na rynek
(lepsze technologie innych firm)
- fala wielu dobrze wyszkolonych informatyków opuszczających co roku uczelnie
Nabywając produkt konsument oczekuje zaspokojenia własnych potrzeb oraz satysfakcji z dokonanego zakupu. Niektórzy dokonuj ą zakupu w celu osiągnięcia korzyści. Komputer jest bardzo skomplikowanym urządzeniem, dlatego też został położony nacisk nie tylko na samą produkcję ale na pomoc klientom w osiąganiu efektywności w wykorzystaniu zakupionego sprzętu. Oto jakie użyteczność można wyróżnić, biorąc pod uwagę studium przypadku IBM.:
• użyteczność miejsca
Produkty tej firmy są ogólnie dostępne , nie wymagane są specjalne zgody.Firma dociera ze swoimi produktami na rynki całego świata poprzez posiadanąogólnoświatową sieć sprzedaży,
• użyteczność formy
Jest to produkt usprawniający działanie organizacji a zwłaszcza pracępracownika , dla innych klientów może służyć jako urządzenie dydaktycznepomagające w nauce , pracy,
• użyteczność posiadania
Komputer jest nabywany dla własnego użytku przez klientów , obecnie wpołączeniu z internetem stanowi dodatkowo źródło wiedzy. Posiadaniekomputera daje satysfakcję klientowi (nabywcy).
- faza wprowadzenia (I), Ta faza cyklu życia produktu wiąże się z wprowadzaniem produktu na rynek. Popyt na niego nie jest jeszcze ukształtowany. Wielkość sprzedaży jest mała, a firma ponosi duże koszty tej operacji. Zwykle w tej fazie uzyskiwany jest tylko niewielki zysk. Zwykle jednak zamiast niego mogą pojawiać się straty.
- faza wzrostu (II), tutaj szybko zwiększa się sprzedaż. Popyt jest już ukształtowany, nabywcy znają i akceptują oferowany produkt. (Udowadniają to decyzjami zakupu). Wysokie tempo wzrostu wielkości sprzedaży wpływa korzystnie na koszty i zyski firmy związane z tym wyrobem.
- faza dojrzałości (III), następuje tutaj spowolnienie tempa wzrostu wielkości sprzedaży. Rynek jest dobrze zaspakajany.
- faza spadku (IV), gdy rosną koszty jednostkowe produkcji danego wyrobu. Tym samym spada zysk firmy, który może przerodzić się w stratę. Dlatego też firma podejmuje zwykle decyzję o wycofaniu tego produktu z rynku.
W tej chwili komputery IBM są w IV FAZIE, fazie dojrzałości cyklu życia produktu.
sprzedaż
...
stary_hipis