Marketing - 90 krótkich pytań.doc

(68 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

1 podstawowym zadaniem marketingu jest:          identyfikacja   potrzeb   konsumentów  i  ich  zaspokajanie  zgodnie  z  wymaganiami  nabywców            
2 jakie  są  cztery  elementy  marketingu  mix  składające  się  na  program  marketingowy  przedsiębiorstwa         produkt cena  dystrybucja  promocja 
3 wymień  zmienne  niekontrolowane       czynniki  społeczne  ekonomiczne  technologiczne  konkurencyjne  regulacyjne  
4 jakie  znasz  fazy  ewolucji  orientacji  przedsiębiorstw  w  rozwoju  gospodarki  rynkowej    orientacji:  produkcyjnej  sprzedażowej  na  klienta i marketingu  strategicznego
5  co to jest marketing  zindukowany    to taki w którym  oferta  dostosowana  jest  do  potrzeb  indywidualnego  klienta
6  przejawy  patologi  marketingowej  to       nadmierne różnicowanie  produktów   nadfunkdjonalność  opakowania  zbyt  intensywna  nachalna  reklama  szumy  informacyjne  moralne  zużycie  produktu
7  jakie  elementy  otoczenia  marketingowego  pozostają  pod  wpływem  służb  marketingowych  przeds     rynki  programy  marketingowe  organizacja  działalności  marketingowej  kompozycje  marketingowe i kontrola  programu  marketingowego
8  przedstaw  formy  rynku    rynek  może  być  monopolistyczny  oligopolistyczny  polipolistyczny
9 jak  nazywają  się  pierwsze  dwa  etapy  postepowania  konsumentów w procesie  podejmowania  decyzji  zakupu      1)uświadomienie  potrzeby  (identyfikqcja  problemu)   2)identyfikacja  sposobów  zaspokojenia  potrzeby  3)ocena  alternatywy  wyboru  4)zakup i jego  ocena 
10 ponieważ  nie  wszyscy  konsumenci akceptują  nowości w tym  samym  czasie  to ile  wyróżniamy  grup w tym względzie i jak  się  one  nazywają        są  to  pionierzy  innowatorzy  wcześni  naśladowcy  wczesna  większość  późna  większość  maruderzy
11  z uwagi  na  stopień  złożoności  decyzje  o zakupie  dóbr  zaopatrzeniowych  można  podzielić na       decyzje  nowe    decyzje  zmodyfikowane    decyzje   rutynowe  
12  macierz  firmy  bcg  zawiera  charakterystyczne  nazwy  dla  każdego z jej pól  jak  brzmi  nazwa  dolnej  lewej i górnej  prawej  ćwiartki  tej  macierzy      dojna  krowa  (d.l)  trudne  dzieci  (g.p)
13 poprawnie  wyodrębniony  segment  rynku  powinien  się  odznaczać  czterema  następującymi  cechami     mierzalność  rozległość   dostępność  wrażliwość
14  jakie  znasz  strategie  plasowania  (pozycjonowania)  produktu     strategia   plasowania  :   dla  jednego  segmentu,  dla  wielu  segmentów,  imitacyjnego  antycypacyjnego  adaptacyjnego  defensywnego 
15  jakie warstwy wyróżniamy w strukturze  produktu        rdzeń  produktu , produkt  rzeczywisty, produkt poszerzony, produkt potencjalny.

16  jak  klasyfikujemy  produkty  według  materialności i sposobu  konsumpcji  dobra  nietrwałe  (mleko chleb, herbata )  dobra  trwałe (telewizory,samochody)  usługi (porady adwokackie, nauczanie)
17  jakie  elementy  obejmuje  cykl  zintegrowany  produktu   cykl  obserwacji i badań , cykl  tworzenia  (powstawania i rozwoju) produktu  ,cykl życia produktu  na  rynku 
18  reklama  odgrywa  istotną  rolę  na  etapie  wprowadzenia  cyklu  życia  produktu  ,promocja  sprzedaży  zaś  odgrywa  główną  rolę  w  etapie  dojrzałości 
19  w  której  lub w których  z faz  cyklu  życia produktu  wielkość  sprzedaży  jest  największa  faza  ii –23% (wzrost)  faza  iii-62%(dojrzałośi)
20  dla  zachowania  stabilności i ciągłości  produkcji  przedsiębiorstwo  powinno  posiadać  produkty o nazwie  dzisiejsi  żywiciele, wczorajsi  żywiciele, jutrzejsi  żywiciele  a także  gwiazdy , dojne  krowy , zagadkowe  dzieci i psy 
21  w strukturze  asortymentu  wtróżniamy  kilka  szczebli  hierarhi  .  Jakie  to  szczeble  rodzina  produktów ,  klasa  produktów,  linia produktów,  pozycja  produktów (u) 
22  podaj  przykład  szerokości  asortymentu w sprzedaży    radioodbiorniki, telewizory, magnetowidy w branży radiotechnicznej  
23  jakie  funkcje  pełnią  znaki  towarowe  (marki )   identyfikacyjną, gwarancyjną i promocyjną  
24  na  czym  polega  stosowanie  rodzinnych  znaków  towarowych  polega  na  znakowaniu  wspólną  marką  wszystkich  dóbr  i usług  lub  poszczególnych  rodzin  produkyów  (jednym  znakiem ) 
25  podaj  przykłady  opakowania  jednostkowego , zbiorczego i transportowego  jednostkowe – pojedyńcza  czekolada w opakowaniu  zbiorcze  np. 50  czekolad w opakowaniu  kartonowym  transportowe  np. Tona  czekolady (10000 szt)  wysłana  w specjalnym  pojemnioku 
26 z czym  wiąże  się i co oznacza  formuła  „gr”         wiąże  się z  opakowaniem i oznacza  dostarczenie:   właściwych  produktów, we właściwej  liczbie , na  właściwe  miejsce , we  właściwym  czasie , przy  zachowaniu  właściwej  jakości i właściwych  kosztów  (ceny) 
27  specyficzne  cechy  usług  zawarte w formule  „4n”  jakie  to  cechy        niematerialność   niespójność  niepodzielność  nieskładowalność
28  usługi  związane co  oznaczają    można  je  nabyć  wyłącznie  kupując  produkt 
29  co to za  ceny i jak  się  one  nazywają  4,20 1999,00  18,00    są  to ceny  psychologiczne     4,20   to cena łamana (precyzyjnie  skalkulowana)    1999,00    nieznacznie  niższe od okrągłej  sumy  18,00   ustalane  wokół  pewnych  liczb  całkowitych  (lepiej  akceptowanych)
30  jak  kształtuje  się  wartość  sprzedaży  przy  wzroście  cen  i współczynniku  elastyczności  popytu  wzrost  cen  powoduje  spadek  wartości  sprzedaży  ,  spadek  cen  powoduje  wzrost  wartości  sprzedaży 
31  przedstaw  (wymień )  instrumenty  marketingowe  związane  z  dystrybucją.   A)  kanały  dystrybucji  :dopwowadzenie  towarów  do  sklepów  ,  oferowanie  towarów  w sklepach  b)  fizyczny  przepływ  towarów 
32  jaka  jest  cecha  szczególna  konwencjonalnych  kanałów  dystrybucji  każde  następne  ogniwo  na  drodze  przepływu  produktu  jest  finalnym  odbiorcom  dla  ogniwa  poprzedniego  , tworząc w ten  sposób  rynek  cząstkowy  (pośredni) 
33  jakie znasz formy  sprzedaży  sklepowej  domy  towarowe  ,domy  handlowe

Sklepy   masowej  sprzedaży (markety,super  markety,  hipermarkety , domy  dyskontowe ,powszechnr  sklepy  masowej  obsługi ),  sklepy  specjalistyczne i branżowe .
34  jakie  znasz  formy  sprzedaży  poazsklepowej  handel  ruchomy (sprzedaż  obnośna,obwoźna)   targowiska (rolnicze, miejskie, hale  targowe ,bazar  ,wymiana  sąsiedzka)   handel  uliczny, marketing  sieciowy ,handel  wysyłkowy ,sklepy  katalogowe ,sprzedaż z autamatów ,telemarketing i zakup  elektroniczny 
35  co to jest  hurt  funkcjonalny    eliminowanie  pośrednictwa  hurtu  ze względu na całkowite  przejęcie  jego  funkcji  przez  przedsiębiorstwo  detaliczne 
36  jaką  rolę  spełniają  maklerzy w marketingu  są  pośrednikami w zawieraniu  transakcji  pomiędzy  osobami  trzecimi.  Nie  ponoszą  ryzyka  związanego z przepływem  towarow.  Prowadzą  promocjęi negocjacje, udzielają  informacji.
37  zadanie     producent  wózków  dziecięcych  bibas  opracował  nowy  typ  wózka  rakieta .jednostkowe  koszty  zmienne  wózka  wynoszą  100zł .koszty  stałe  osiągneły  poziom  360000zł .cena  jednego  wózka  została  ustalona  na  poziomie 500zł. Ile  wózków  należy  sprzedać  aby  osiągnąć  próg  rentowności  beq=ks/c-jkz=(360000/500-100) –(360000/400)=900.
38  jaki  zysk  osiągnie  producent  jeśli  sprzeda  5000 wózków (na  warunkach  przedstawionych w zadaniu 37)   zysk  =  dochód  całkowity – koszt całkowity,zysk=(c*q)-[ks+(jkz*q)]  ,zysk=(500*5000) – [360000+ (100*5000)] ,zysk =2500000- (360000+500000) zysk=2500000-860000  zysk=1640000zł.
39  załóżmy  że producent  wózków  dziecięcych  bobas  chce  zarobić  200000zł  ile wózków  musi  sprzedać  liczba  wózków  potrzebna do osiągnięcia  celu  (n) =( ks +zysk) / (c-jkz)    n= (360000+200000) / (500-100) = 560000/400 = 1400
40  jakie  znasz  formy  zorganizowanych  rynków  handlu  hurtpwego    giełdy  towarowe ,aukcje, przetargi, targi i wystawy, centra  handlu  hurtowego 
41  na  czym  polega  strategia  dywersyfikacji    nowe  produkty i nowe  rynki ,nowe  technologie i kwalifikacje ,odchodzenie  od dotychczasowej  produkcji
42  podaj  przykładowe  cele  strategiczne  dla  firmy      zwiększenie  podaży ,podniesienie  rentowności ,wzrost  udziału  rynku ,podniesienie  poziomu  jakości  produktów ,innowacyjność i efektywność  podejmowanych  decyzji
43  w jakim  celu  prowadzi i wykorzystuje  się badania  marketingowe     badania  marketingowe  prowadzimy  dla   :poprawy  trafności  podejmowania  decyzji ,ustalenia  przyczyn  powodujących   że planowane  przedsięwzięciae   nie  zostało  wykonane  zgodnie  z  założeniami,  zrozumienia  prawidłowości  zachodzących  na  rynku 
44  na  czym  polegają  badania wtórne  na korzystaniu  wiedzy  zgromadzonej  w przeprowadzonych  wcześniej  badaniach  marketingowych 
45  wymień  podstawowe  metody  wykorzystywane  w  badaniach  marketingowych  ankietowe, wywiwdy, obserwacje, eksperymenty,
46  podaj określenie  promocji  promocja  jest  to  oddziaływanie  na  odbiorców  produktów  danej  firmy  polegające  na  przekazywaniu  mi  informacji  które  mają  w odpowiednim  stopniu  zwiększyć  wiedzę  na  temat  towarów  firmy i samej  firmy  w  celu  stworzenia  dla  nich  preferencji na  rynku 
47  przedstaw  podstawowe  funkcje  promocji   promocja  spełniw  funkcje  : informacyjną  kształcącą  pobudzającą  konkurencyjną 
48jakie  jest  określenie  reklamy  wg  amerykńskiego  stowarzyszenia  marketingu  reklama  jest  wszelką  płatną  formą  nieosobowego  przedstawiania  i popierania  towarów,  usług  i  idei  przez  określonego nadawcę 
49  podaj  przykład  reklamy  zmniejszającej  popyt  kampania  antynikotynowa  ,  przestrzeganie  społeczeństwa  by  spożywało  mniej  tłuszczów  i  soli 
50  podaj  charakterystykę  reklamy  konkurencyjnej  a) pojawia  się  w sytuacji  istnienia  na  rynku  przedmiotów  konkurencyjnych  , b) koncentruje  się  na  marce  produktu  ,c)może  mieć  charakter  bezpośredni  ,dla  wywołania  natychmiastowej  reakcji  zakupu  lub  też  pośredni  - wskazujący  zalety  produktu  , oddziałuje  tym  samym  na  podejmowanie  przez  konsumentów  decyzji  o zakupie w przyszłości    jast jaszcze reklama  pionierska  (w fazie  wprowadzania )i  przypominająca
51  jakie  znasz  rodzaje  sloganów  reklamowych deklaratywny  (ma  postać  zdania  oznajmującego   np. Wszystko  co  robimy  ,robimy  dla  ciebie  (ford)    , humorystyczny  ,pytający  rozkazujący  wzbudzający  ciekawość  ,informujący  o  nowości   prestiżowy ,identyfikujący  towar 
52  przedstaw  instrumenty  aktywizacji  sprzedaży  reklama  , sprzedaż  osobista  (akwizycja)  ,promocja  ,public relations  (propaganda  marketingowa )  ,sponsorowanie 
53  jak  dzielimy  reklamę  ze  względu  na przedmioty  reklamę  towaru  (produktu )  reklamę  marki  lub  firmy   (lansuje  nazwę  ,  znak  firmy  tożsamość  przedsiębiorstwa  )
54  podaj  kanał  dystrybucji  zawierający  co  najmnirj  cztery  ogniwa  producent –hurtownik  - detalista –konsument  (lub  przedsiębiorstwo )
55  jak  nazywają  się  producenci  detaliści  i  instytucje  rządowe , lub  samorządowe  zakupujące  towary   i  usługi  na  własny  użytek    nabywcami  instytucjonalnymi 
56  jakie  funkcje  pełni  marka  produktu  identyfikacyjna  ,  gwarancyjna i promocyjna
57  jakie  trzy  podstawowe  funkcje  pełnią  pośrednicy  (podaj  ich  charakterystykę    a)funkcję transakcyjną  (zakup  , sprzedaż  i  przejmowanie ryzyka )   b) funkcję  logistyczną  (transport  ,  składowanie  ,budowanie  asortymentów i sortowanie  )  c )  pomocniczą   (finansowanie ,klasyfikacja   produktów  ,informowanie  i badania  marketingowe  )
58  jakie  są  mocne  strony  strategii  „dokładnie  na  czas  „  tj.  Jit     oszcędność  na  zapasach  lepsze  planowanie  wybór  sprzedży  transportu  i prognozoania
59  jakie  funkcje  spełnia  opakowanie    ochronne  magazynowe   manipulacyjne  promocyjne  identyfikacyjne  recyklingowe   kasacyjne
60  w  jakich  dwóch  kwestiach  związanych ze sprzedażą  skupia  się  szkolenie  sprzedawców       na  umiejętnościach  sprzedaży i znajomości  produktu
61  wyjaśnij  różnicę  pomiędzy  mixem  produktu a asortymentem      mix  produktów to liczba  asortymentów  oferowanych  przez  przedsiębiorstwo ,asortyment to grupa  blisko  spokrewnionych ze sobą  produktów
62   jakie są niezbędne  warunki  zaistnienia  marketingu     jedna lub dwie  strony o niezaspokojonych  potrzebach ,pragnienie i możliwość  stron  zaspokojenia  tych  potrzeb ,sposób  komunikowania  się  ,przedmiot  wymiany
63  jaka  jest  różnica  pomiędzy  dochodem  netto a dochodem  dyskrecjonalnym     dochód  netto  to suma  która  pozostaje  na żywność ,odzież i mieszkanie po zapłaceniu  podatków  .dochód  dyskrecjonalny to suma  która pozostaje  po dokonaniu  niezbędnych  zakupów 
64  badania  firmy  komputerowej  optimus  wykazują że potencjalni  klienci  obawiają się zakupu  komputera  do domowego  użytku. Jakie  strategie  poleciłbys  firmie w celu  ograniczenia  obaw  konsumentów       a)skoncentrować  działania  promocyjne  na rozmaitych  możliwościach  zastosowania w pracy i w domu   b)zapewnić  obszerną  instrukcję  obsługi   c)zapewnić  obsługę  klienta na wysokim  poziomie w punkcie  sprzedaży   d)wypożyczyć  potencjalnym  nabywcą  egzemplarz  produktu.
65  dlaczego  specjaliści  marketingowi  przy  podejmowaniu  decyzji w zakresie  pozycjonowania  produktu  stosują  mapy  percepcyjne     aby  uzyskać  graficzna  prezentację  w jaki  sposób  produkty  firmy  są  postrzegane  przez  klientów  w porównaniu  do produktów  oferowanych  przez  konkurentów
66   dystrybutor  produktów  zakładów  chemicznych  składuje  duże  ilości  chemikaliów  miesza je aby  spełnić  oczekiwania  klientów  i dostarcza  mieszanki  do składów  klientów w ciągu  24 godzin  od  otrzmania  zamówienia. Jakich  użyteczności  dostarcza  ten  dystrybutor      użyteczności   czasu (gdy  dostarcza  mieszanki  do24  godzin)    posiadania (kiedy  towar  jest  dostarczony  do magazynu  klienta )   formy (za  każdym  razem  kiedy  sporządza  mieszanki  chemikaliów  aby  sprostać  specyfikacja  klientów)
67   wyróżniamy  określone  strategie  ze  względu  na udział  przedsiębiorstwa w rynku   wymień  te  strategie   lidera  rynku ,rzucajacych  wyzwania ,naśladowców ,poszukojących  luk  rynkowych 
68  transakcja  handlowa    jest  zakończeniem  stosunków  handlowych  miedzy  sprzedającym a kupującym   tak  czy  nie.  Nie  ważne  są  bowiem  działania  mające  na  celu  podtrzymanie  kontaktów z nabywcami  dla  zawierania  kolejnych  transakcji 
69   skuteczna  kampania  reklamowa  wymaga  pięciu  podstawowych decyzji  zawartych w formule  5m   .  Czego  te  decyzje  dotyczą.     Misji  (jaka  jest  misja i zamierzony  cel  kampani )   pieniędzy (ile  trzeba  wydać  aby  osiągnąć  ustalony  cel)  treści przekazu (jaki  przekaz i jaka  informacja  ma być rozpowszechniona)  środków  przekazy (media – jakie  powinny  być  zastosowane)  kontroli (jak będą  mierzone i analizowane  rezultaty  kampanii  reklamowej)
70  co to  jest  strategia  dźwigania  przedsiębiorstwa   jest to postępowanie  które  zapewnia  najwyższą  rentowność  dotyczy  ono w głównej  mierze  rynku  docelowego ,produktu ,ceny ,dystrybucji ,promocji
71   jakie  główne  elementy i sposoby  działania  zawiera  megamarketing      zawiera on  dotychczasowy  układ  marketingu  mix  rozszerzony o 2p  1)produkt ,cenę ,dystrybucję i promocję  2)nacisk  społeczno  polityczny  3)public  relations   - propagowanie  wizerunku  firmy i jej  produktów)    sposoby  działania   10neutralizowanie  wrogości  opomenta 2)organizowanie  kolacji  wspierającej  działalność  przeds   3)przeobrażenie  ugrupowań  neutrealnych w sojusznicze 4)tworzenie  aliansów  strategicznych 5)zabieganie o wsparcie  własnego  rzadu
72  jaka  jest  róznica  pomiędzy  rynkiem  dostawcy i nabywcy   rynek  dostawcy  charakteryzuje  stała  przewaga  popytu  nad  podażą  a rynek  nabywcy  przewaga  podaży  nad  popytem 
73   jaka  jest  różnica  pomiędzy  sprzedażą  a marketingiem    sprzedaż  koncentruje  się  na  potrzebach  sprzedających  natomiast  marketing  na  potrzebach  nabywcy 
74   jak  przebiega  proces  zakupu  dokonywanego  przez  konsumenta   1)uświadomienie  potrzeby 2)identyfikacja  sposobu  zaspokojenia  potrzeby 3)ocena  alternatywy  zakupu  4)wybór i zakup 5)ocena  użytkowania  i gromadzenie  doświadczeń 
75  czynności  hurtowe  są  wykonywane  przez  hurtowników  różbych  typów  jakie  to  typy    1)samodzielnych  pośredników (kupców  hurtowników ) 2)przedstawicielstwa  handlowe (agenci  handlowi  maklerzy)  3)oddziały i biura  zbytu  lub  zakupu  prowadzone  przez  przedsiębiorstwa  produkcyjne  lub  handlowe  (stanowią  pomost  pomiędzy  producentami  a hurtowymi  odbiorcami)
76   przedstaw  instrumenty  aktywizacji  sprzedaży „przybliżające”     1)konsument  do produktu 2)produkt  do  konsumenta 3)reklama ,public  relations ,sponsorowanie  4)sprzedaż  osobista  i promocja  sprzedaży
77   segmentacja  rynku  stanowi  podstawę  wyboru  rynku  docelowego  oraz  wyboru  sposobu  działania  na  rynku jakie  to są  działania      nie  zróżnicowane ,zróżnicowane ,skoncentrowane i zindywidualizowane  
78  wymień  główne  podstawy  ustalania  cen   popyt ,ceny  produktów  konkurencyjnych  i  koszty 
79   przedstaw  podstawowe  rodzaje  dystrybucji  towarów i scharakteryzuj  jeden  z  nich    dystrybucja  intensywna , selektywna  i wyłączna     dystrybucja  intensywna (dużą  liczba  produktów  sprzedaży ,towary  masowego  użytku np. Papierosy  napoje  chłodzące  żywność)    dystrybucja  selektywna (ograniczona  liczba  profuktów  sprzedaży , pośredników ,sklepy  firmowe ,towary  typu  aparaty  fotograficzne ,telewizory ,sprzęt  sportowy)  dystrybucja  wyłączna  (jeden  punkt  sprzedaży  na  danym  terenie ,towary  luksusowe  ,epizodycznego  zakupu  np.  Meble  antyczne   ,dzieła  sztuki) 

80 marketing oświecony  stanowi połączenie  marketingu zorientowanego na konsumentów   mar. Innowacyjnego mar. Wartości mar. Misji

81 co to jest dystrybucja   jest to fizyczny przeplyw towarów ,wszelkie decyzje  i czynności  zwiazane z  dostarczeniem produktu finalnego konsumentowi .wyróżniamy dystr. Pośrednią i bezpośrednią.

82 segmentacja rynku  oznacza podział rynku globalnego na rynki częściowe o określonych cechach ,stanowi ona podstawę wyboru rynku docelowego oraz wyboru sposobu działania na rynku.

83.lista robinsona  jest to regulamin którego celem jest ochrona konsumentów , którzy nie życzą sobie otrzymywać nie zamówionych przesyłek promocyjnych.

84. Poszerzony marketing składa się na niego 1.produkt cena dystrybucja promocja  2.pracownicy 3.fizyczne otoczenie 4.procedury.

85  zasady marketingowe   1.zasada celowego wyboru i kształtowania rynku przeds. 2.zasada badania rynku  3.zasada  zintegrowanego oddziaływania na rynek (market. Mix) 4.zasada planowania działań rynkowych 5.zasada skuteczności działań marketingowych.

86  co oznacza niepokój klienta   stan odczucia braku pewnego rodzaju usatysfakcjonowania wynikającego z warunków życia

87.  Rodzaj rynku przy dotychczasowej produkcji i zmodyfikowanej.     Przy produkcji dotychczasowej i rynku dotychczasowym stosujemy strategię penetracji rynku ,przy prod. Dotych. I nowym rynku stosujemy strategię rozwoju rynku ,przy produkcji zmodyfikowanej i dotychcz. Rynku stosujemy strategię rozwoju rynku ,przy prod. Zmod. I nowym rynku stosujemy strategię dywersyfikacji.

88   promocja mix    firma komunikuje się z konsumentem za pomocą różnych instrumentów nazywanych promocją mix  w skład której wchodzą reklama ,promocja sprzedaży ,public relations ,publicity ,marketing bezpośredni ,sprzedaż osobista , czasami także opakowanie oraz merchandising

89.nak to marka ale  marka to nie znak . Marka produktu oparta jest na słowie ,części graficznej ,bądź na kombinacji tych dwóch  dlatego znak jest marką a marka nie musi mieć znaku może być oparta wyłącznie na słowie(np. Coca cola).

90 ceny w metodzie popytowej    metoda popytowa pozwala na osiąganie optymalnego rezultatu w wyniku zbadania potencjalnego popytu .wyróżnia się dwie podstawowe metody .pierwsza polega na ustaleniu ceny przez producenta  na podstawie  ceny detalicznej. Podstawę kalkulacji stanowią ceny detaliczne wyrobów konkurencyjnych  lub cena stanowiaca podstawę  badań marketingowych ,które według przyjętych założeń klient zapłaci .druga tzw. Punkt przyciecia służy do ustalenia minimum produkcji pozwalającej osiągnąć zysk przy określonej cenie ,lub przy cenie którą zamierza się ustalic na dany produkt .metody popytowe  ustalania cen prowadzą do określenia najbardziej opłacalnej ceny danego produktu.  

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin