Analiza rynku(1).doc

(443 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

              Rynek:

1. pojęcie historyczne – miejsce spotkań kupujących i sprzedających, którzy dokonują transakcji pieniężnych (place targowe, bazary, sklepy, hale targowe, i wszelkie miejsca na których dokonuje się aktu kupna-sprzedaży.

2. kryterium ekonomiczne – ogół stosunków wymiennych towarowo-pieniężnych między sprzedającymi oferującymi do sprzedaży towary i usługi po określonej cenie a kupującymi, zgłaszającymi zapotrzebowanie na te towary / usługi znajdujące pokrycie w środkach pieniężnych.

3. ujęcie geograficzne – obszar o zbliżonych warunkach dokonywania zakupu i sprzedaży. Obszar o zbliżonej gęstości sieci handlowej, formach sprzedaży, o zbliżonym stopniu zaopatrzenia w masę towarową, o zbliżonych cenach artykułów i podobnym profilu zakupu. Najmniejszy rynek w tym ujęciu to lokalny, a największy to światowy.

4. ujęcie cybernetyczne – określony zbiór elementów i relacji zachodzących między nimi w wyniku czego zachodzą procesy sterowania.

Elementy podmiotowe – sprzedający i kupujący.

Elementy przedmiotowe – towary i środki pieniężne.

Między tymi elementami zachodzą relacje, które przyjmują formę umów, negocjacji, ofert.

 

              Przekroje analizy rynku:

Podział w zależności od miejsca podejmowania decyzji:

1. analiza rynku jako źródło informacji w ujęciu makroekonomicznym.

2. analiza rynku w celu kształtowania rynków regionalnych.

3. analiza rynku w przekroju mikroekonomicznym (służy do podejmowania decyzji przez poszczególnych uczestników).

 

Przedmiotem analizy rynku mogą być elementy rynku:

- popyt, podaż i cena

oraz uczestnicy tego rynku:

- przedsiębiorstwa produkcyjne, usługowe, handlowe i inne jednostki gospodarcze, gospodarstwa domowe.

 

Przedmiotem analizy rynku mogą być zależności między elementami rynku i wyrażają one się w postaci mechanizmu rynkowego.

 

Przedmiotem analizy rynku może być analiza charakteru stosunków rynkowych między uczestnikami.

 

Przedmiotem analizy rynku mogą być ogólne warunki wymiany towarów i usług w procesach zakupu i sprzedaży.

 

              Zasady analizy rynku:

1. Powszechność – udział wszystkich podmiotów rynkowych w tej analizie.

2. Kompleksowość – wszystkie procesy powstające na rynku jak i wszystkie warunki, które te procesy determinują.

3. Powiązania branżowe – wszystkie rynki branżowe są ze sobą powiązane.

4. Powiązania terytorialne – analiza w przestrzeni.

5. Dwukierunkowość przepływu informacji.

6. Elastyczność form organizacyjnych metodyki badań rynku w różnych jednostkach.

 

              Rynek doskonały:

- duża liczba kupujących i sprzedających,

- homogeniczność produktów – jednorodność produktów pod względem składu fizycznego lub chemicznego,

- bliski kontakt sprzedających i kupujących – całkowita przejrzystość pod względem cen i zamiarów obu stron,

- brak dyskryminacji – ani jedni ani drudzy nie są skrępowani

 

              Rynek doskonały:

              Niedobór – jeśli cena jest niższa od ceny równowagi to zgodnie z przebiegiem krzywych popyt przewyższa podaż i wobec niewystarczającej ilości danego

towaru na rynku cena wzrośnie, gdyż znajdą się tacy nabywcy, którzy chętnie zapłacą wyższą cenę, aby tylko kupić potrzebny towar.

              Nadwyżka – jeżeli cena jest wyższa od ceny równowagi to podaż jest wyższa od popytu i wobec nadmiaru produktu na rynku jego cena spadnie, gdyż znajdą się tacy sprzedający, którzy będą w stanie sprzedać towar po niższej cenie aby go tylko sprzedać.

 

              Rynek nabywcy (rynek ciśnienia) – jest to rynek, na którym utrzymuje się trwała przewaga ofert sprzedawców, którą zapewniają rezerwy czynników produkcji.

              Rynek sprzedawców (rynek ssania) – jest to taki rynek, na którym utrzymuje się trwała przewaga ofert nabywców w stosunku do możliwości produkcji.

 

              Pojemność rynku – wielkość masy towarowej, która została sprzedana lub przy pełnym zaopatrzeniu rynku mogłaby być sprzedana. Jest to suma popytu zaspokojonego i niezaspokojonego.

Elementy wpływające na pojemność rynku:

- potrzeba,

- dochody,

              (wzrost dochodów może spowodować:

              - ilościowy wzrost popytu w obrębie produktów tej samej jakości,

              - jakościowy wzrost w obrąbie tej samej ilości,

              - ilościowy i jakościowy wzrost popytu na dane towary,

              - spadek ilościowy przy wzroście jakościowym,

              - spadek ilościowy w obrębie tej samej jakości)

- cena produktu.

 

              Chłonność rynku – kategoria o charakterze jakościowym trudna do liczbowego zmierzenia. Oznacza stan natężenia potrzeb w porównaniu z istniejącym stanem ich zaspokojenia. Do badania tego zjawiska stosuje się: ankiety, wywiady, badania sondażowe, a przeprowadza się na kupujących i sprzedających.

 

              Informacja

Wiadomość – treść obiektywna (wysyłana) staje się informacją dopiero gdy dociera do odbiorcy i zmienia stan jego wiedzy.

              System informacji rynkowej, który jest zbiorem samej informacji z podsystemów, w których ona występuje, a także technik i metod ich poboru, obejmuje gromadzenie i przetwarzanie informacji do celów poznawczych i decyzyjnych dotyczących rynku. Zakres i zasięg zbieranej informacji uzależniony jest od potrzeb i możliwości użytkowników tego systemu. Najważniejszym elementem jest etap gromadzenia danych. DANEèANALIZA

              Cechy informacji (dobrej):

- dokładna,

- przydatna,

- dane powinny być aktualne.

              I Podział informacji:

a) operatywna – zbierana codziennie

b) specjalna – zbierana na poszczególne potrzeby

              II Podział informacji:

a) wewnętrzna – wytwarzana i wykorzystywana w organizacji

b) zewnętrzna - wytwarzana i wykorzystywana poza organizacją

              III Podział informacji:

a) od nabywców – możliwości, zdolności kupujących

b) od sprzedawców – dana dotyczące sprzedaży i kosztów

              IV Podział informacji:

a) o wydarzeniach przeszłych

b) o wydarzeniach przyszłych – na podstawie przeszłych

 


Ćwiczenia 2

 

              Analiza struktury danego zjawiska polega na określeniu elementów tworzących dane zjawisko oraz na ustaleniu charakteru relacji między samymi elementami oraz między poszczególnymi elementami a danym ogólnym zjawiskiem. Analiza struktury ma charakter statyczny co jednak nie wyklucza porównań omawianych wielkości w czasie.

Przedmiot badania

Rodzaj wskaźników

- ocena wielkości (poziomu) poszczególnych elementów zjawiska

- wskaźniki struktury w liczbach względnych lub procentach (odsetkach)

- przeciętny poziom badanego zjawiska

- średnia arytmetyczna (nie ważona i ważona), dominanta, mediana

- zróżnicowanie zjawiska

- rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, wskaźnik asymetrii

- koncentracja zjawiska

- wskaźniki struktury, współczynnik koncentracji

- zmiany struktury w czasie, porównanie różnych struktur

- wszystkie wyżej wymienione wskaźniki

 

              Badanie dynamiki zjawiska pozwala na ustalenie kierunku rozwoju danego zjawiska (może wystąpić wzrost, spadek lub brak zmiany), oraz badanie tempa zmian.

1. Jednopodstawowe wskaźniki dynamiki – pozwalają na ocenę zmiany danego zjawiska odnosząc do jednego wybranego okresu.

;;; ... ; *100%

2. Wskaźnik dynamiki łańcuchowy – pozwala na ocenę zmiany dynamiki zmian danego zjawiska w kolejnych następujących po sobie okresach.

;;; ... ; *100%

 

              Trend – ekstrapolacja trendu liniowego

             

 

             

 

             

- wartość okresu

- kolejny „numer” okresu

Zadanie 1

              Przykład liczby odlotów z lotniska w Berlinie.

lata

liczba w tyś (Yi)

wsk.łań.

wsk.jedn.X1

wsk.jedn.Xmax

wsk.jedn.Xmin

ti

ti-t'

(ti-t')^2

Yi-Y'

(ti-t')(Yi-Y')

1988

119

-

100,0%

51,3%

100,0%

1

-7

49

-77,6

543,2

1989

135

113,4%

113,4%

58,2%

113,4%

2

-6

36

-61,6

369,6

1990

139

103,0%

116,8%

59,9%

116,8%

3

-5

25

Zgłoś jeśli naruszono regulamin