Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Rynek:
1. pojęcie historyczne – miejsce spotkań kupujących i sprzedających, którzy dokonują transakcji pieniężnych (place targowe, bazary, sklepy, hale targowe, i wszelkie miejsca na których dokonuje się aktu kupna-sprzedaży.
2. kryterium ekonomiczne – ogół stosunków wymiennych towarowo-pieniężnych między sprzedającymi oferującymi do sprzedaży towary i usługi po określonej cenie a kupującymi, zgłaszającymi zapotrzebowanie na te towary / usługi znajdujące pokrycie w środkach pieniężnych.
3. ujęcie geograficzne – obszar o zbliżonych warunkach dokonywania zakupu i sprzedaży. Obszar o zbliżonej gęstości sieci handlowej, formach sprzedaży, o zbliżonym stopniu zaopatrzenia w masę towarową, o zbliżonych cenach artykułów i podobnym profilu zakupu. Najmniejszy rynek w tym ujęciu to lokalny, a największy to światowy.
4. ujęcie cybernetyczne – określony zbiór elementów i relacji zachodzących między nimi w wyniku czego zachodzą procesy sterowania.
Elementy podmiotowe – sprzedający i kupujący.
Elementy przedmiotowe – towary i środki pieniężne.
Między tymi elementami zachodzą relacje, które przyjmują formę umów, negocjacji, ofert.
Przekroje analizy rynku:
Podział w zależności od miejsca podejmowania decyzji:
1. analiza rynku jako źródło informacji w ujęciu makroekonomicznym.
2. analiza rynku w celu kształtowania rynków regionalnych.
3. analiza rynku w przekroju mikroekonomicznym (służy do podejmowania decyzji przez poszczególnych uczestników).
Przedmiotem analizy rynku mogą być elementy rynku:
- popyt, podaż i cena
oraz uczestnicy tego rynku:
- przedsiębiorstwa produkcyjne, usługowe, handlowe i inne jednostki gospodarcze, gospodarstwa domowe.
Przedmiotem analizy rynku mogą być zależności między elementami rynku i wyrażają one się w postaci mechanizmu rynkowego.
Przedmiotem analizy rynku może być analiza charakteru stosunków rynkowych między uczestnikami.
Przedmiotem analizy rynku mogą być ogólne warunki wymiany towarów i usług w procesach zakupu i sprzedaży.
Zasady analizy rynku:
1. Powszechność – udział wszystkich podmiotów rynkowych w tej analizie.
2. Kompleksowość – wszystkie procesy powstające na rynku jak i wszystkie warunki, które te procesy determinują.
3. Powiązania branżowe – wszystkie rynki branżowe są ze sobą powiązane.
4. Powiązania terytorialne – analiza w przestrzeni.
5. Dwukierunkowość przepływu informacji.
6. Elastyczność form organizacyjnych metodyki badań rynku w różnych jednostkach.
Rynek doskonały:
- duża liczba kupujących i sprzedających,
- homogeniczność produktów – jednorodność produktów pod względem składu fizycznego lub chemicznego,
- bliski kontakt sprzedających i kupujących – całkowita przejrzystość pod względem cen i zamiarów obu stron,
- brak dyskryminacji – ani jedni ani drudzy nie są skrępowani
Niedobór – jeśli cena jest niższa od ceny równowagi to zgodnie z przebiegiem krzywych popyt przewyższa podaż i wobec niewystarczającej ilości danego
towaru na rynku cena wzrośnie, gdyż znajdą się tacy nabywcy, którzy chętnie zapłacą wyższą cenę, aby tylko kupić potrzebny towar.
Nadwyżka – jeżeli cena jest wyższa od ceny równowagi to podaż jest wyższa od popytu i wobec nadmiaru produktu na rynku jego cena spadnie, gdyż znajdą się tacy sprzedający, którzy będą w stanie sprzedać towar po niższej cenie aby go tylko sprzedać.
Rynek nabywcy (rynek ciśnienia) – jest to rynek, na którym utrzymuje się trwała przewaga ofert sprzedawców, którą zapewniają rezerwy czynników produkcji.
Rynek sprzedawców (rynek ssania) – jest to taki rynek, na którym utrzymuje się trwała przewaga ofert nabywców w stosunku do możliwości produkcji.
Pojemność rynku – wielkość masy towarowej, która została sprzedana lub przy pełnym zaopatrzeniu rynku mogłaby być sprzedana. Jest to suma popytu zaspokojonego i niezaspokojonego.
Elementy wpływające na pojemność rynku:
- potrzeba,
- dochody,
(wzrost dochodów może spowodować:
- ilościowy wzrost popytu w obrębie produktów tej samej jakości,
- jakościowy wzrost w obrąbie tej samej ilości,
- ilościowy i jakościowy wzrost popytu na dane towary,
- spadek ilościowy przy wzroście jakościowym,
- spadek ilościowy w obrębie tej samej jakości)
- cena produktu.
Chłonność rynku – kategoria o charakterze jakościowym trudna do liczbowego zmierzenia. Oznacza stan natężenia potrzeb w porównaniu z istniejącym stanem ich zaspokojenia. Do badania tego zjawiska stosuje się: ankiety, wywiady, badania sondażowe, a przeprowadza się na kupujących i sprzedających.
Informacja
Wiadomość – treść obiektywna (wysyłana) staje się informacją dopiero gdy dociera do odbiorcy i zmienia stan jego wiedzy.
System informacji rynkowej, który jest zbiorem samej informacji z podsystemów, w których ona występuje, a także technik i metod ich poboru, obejmuje gromadzenie i przetwarzanie informacji do celów poznawczych i decyzyjnych dotyczących rynku. Zakres i zasięg zbieranej informacji uzależniony jest od potrzeb i możliwości użytkowników tego systemu. Najważniejszym elementem jest etap gromadzenia danych. DANEèANALIZA
Cechy informacji (dobrej):
- dokładna,
- przydatna,
- dane powinny być aktualne.
I Podział informacji:
a) operatywna – zbierana codziennie
b) specjalna – zbierana na poszczególne potrzeby
II Podział informacji:
a) wewnętrzna – wytwarzana i wykorzystywana w organizacji
b) zewnętrzna - wytwarzana i wykorzystywana poza organizacją
III Podział informacji:
a) od nabywców – możliwości, zdolności kupujących
b) od sprzedawców – dana dotyczące sprzedaży i kosztów
IV Podział informacji:
a) o wydarzeniach przeszłych
b) o wydarzeniach przyszłych – na podstawie przeszłych
Analiza struktury danego zjawiska polega na określeniu elementów tworzących dane zjawisko oraz na ustaleniu charakteru relacji między samymi elementami oraz między poszczególnymi elementami a danym ogólnym zjawiskiem. Analiza struktury ma charakter statyczny co jednak nie wyklucza porównań omawianych wielkości w czasie.
Przedmiot badania
Rodzaj wskaźników
- ocena wielkości (poziomu) poszczególnych elementów zjawiska
- wskaźniki struktury w liczbach względnych lub procentach (odsetkach)
- przeciętny poziom badanego zjawiska
- średnia arytmetyczna (nie ważona i ważona), dominanta, mediana
- zróżnicowanie zjawiska
- rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, wskaźnik asymetrii
- koncentracja zjawiska
- wskaźniki struktury, współczynnik koncentracji
- zmiany struktury w czasie, porównanie różnych struktur
- wszystkie wyżej wymienione wskaźniki
Badanie dynamiki zjawiska pozwala na ustalenie kierunku rozwoju danego zjawiska (może wystąpić wzrost, spadek lub brak zmiany), oraz badanie tempa zmian.
1. Jednopodstawowe wskaźniki dynamiki – pozwalają na ocenę zmiany danego zjawiska odnosząc do jednego wybranego okresu.
;;; ... ; *100%
2. Wskaźnik dynamiki łańcuchowy – pozwala na ocenę zmiany dynamiki zmian danego zjawiska w kolejnych następujących po sobie okresach.
Trend – ekstrapolacja trendu liniowego
- wartość okresu
- kolejny „numer” okresu
Zadanie 1
Przykład liczby odlotów z lotniska w Berlinie.
lata
liczba w tyś (Yi)
wsk.łań.
wsk.jedn.X1
wsk.jedn.Xmax
wsk.jedn.Xmin
ti
ti-t'
(ti-t')^2
Yi-Y'
(ti-t')(Yi-Y')
1988
119
-
100,0%
51,3%
1
-7
49
-77,6
543,2
1989
135
113,4%
58,2%
2
-6
36
-61,6
369,6
1990
139
103,0%
116,8%
59,9%
3
-5
25
stary_hipis