Mot_Prob_transp_wielokryt.pdf

(747 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Mot_Problem transportowy_wielokryterialny.ppt
Metody optymalizacji w transporcie
Problem transportowy
Ujęcie wielokryterialne
Piotr Sawicki
Wydział Maszyn Roboczych i Transportu
pok. 719, tel. 665 22 30, 665 21 29
E-mail: piotr.sawicki@put.poznan.pl
URL: www.put.poznan.pl/~piotrs
Plan prezentacji
Wprowadzenie
jedno vs. wiele kryteriów rozwiązania problemu transportowego
istota problemu transportowego
rozwiązanie wielokryterialne
– charakterystyczne pojęcia
poziom skomplikowania problemu
Procedura rozwiązywania wielokryterialnego problemu transportowego (WPT)
ogólny algorytm rozwiązywania WPT
sformułowanie matematyczne
ustalanie kompromisu kryteriów Æ czym jest ostateczne rozwiązanie?
Analiza przypadku
istota problemu
kryteria oceny rozwiązań
rozwiązanie problemu Æ ustalenie kompromisu
Podsumowanie
wnioski
przypomnienie pojęć
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transporcie
2
....
1
Piotr Sawicki
141792463.035.png 141792463.036.png 141792463.037.png 141792463.038.png
Wprowadzenie
Problem jedn o- vs. wielokryterialny
Który pojazd wybrać?
Najtańszy
(min)
Najbardziej
trwały
(max)
O największej
pojemności
(max)
Jedno wybrane kryterium
Co jest rozwiązaniem ?
Optimum
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transporcie
3
....
Wprowadzenie
Problem jedn o- vs. wielokryterialny
Który pojazd wybrać?
Najtańszy
(min)
Najbardziej
trwały
(max)
O największej
pojemności
(max)
Najtańszy
(min)
Wszystkie kryteria
Co jest rozwiązaniem ?
Kompromis
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transporcie
4
....
2
Który pojazd wybrać?
Jedno wybrane kryterium
Co jest rozwiązaniem ?
Optimum
Który pojazd wybrać?
Wszystkie kryteria
Co jest rozwiązaniem ?
Kompromis
141792463.001.png 141792463.002.png 141792463.003.png 141792463.004.png 141792463.005.png 141792463.006.png 141792463.007.png 141792463.008.png 141792463.009.png 141792463.010.png 141792463.011.png 141792463.012.png 141792463.013.png 141792463.014.png 141792463.015.png 141792463.016.png 141792463.017.png 141792463.018.png
Wprowadzenie
Problem jedn o- vs. wielokryterialny
Porównywane
parametry
Problem
jednokryterialny
Problem
wielokryterialny
Liczba kryteriów
Jedno wybrane lub
zagregowane
np. koszt
Kilka
uwzględnia wiele
aspektów problemu
Konstrukcja modelu
matematycznego
Programowanie
matematyczne
Wielokryterialne
programowanie
matematyczne
Rozwiązanie
Metody optymalizacji
Metody optymalizacji
wielokryterialnej
Charakter rozwiązania
Optimum
Kompromis
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transporcie
5
....
Wprowadzenie
Istota proble mu transportowego
W jaki sposób można optymalizować przewozy towarów pomiędzy wieloma
punktami nadania i odbioru?
Odbiorca 1
Dostawca 1
Odbiorca 2
Dostawca 3
Dostawca 2
Odbiorca 3
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transporcie
6
....
3
141792463.019.png 141792463.020.png 141792463.021.png 141792463.022.png 141792463.023.png
Wprowadzenie
Jedno vs. wie le kryteriów rozwiązania problemu transportowego
Jakie kryteria rozważać / uwzględniać?
Kryteria
Pref.
Charakter kryteriów
Ekonomiczne
Techniczne
Społeczne
Marketingowe
1
Koszt transportu (+ magazynowania)
(min)
9
9
2
Terminowość dostaw
(max)
9
9
3
Czas realizacji wszystkich dostaw
(min)
9
9
4
Niezawodność dostaw
(max)
9
9
5
inne
Poziom skomplikowania problemu
rozwiązanie problemu jednokryterialnego przysparza trudności
– np.: 5 nadawców i 20 odbiorców Æ 100 zmiennych decyzyjnych
rozwiązanie problemu wielokryterialnego powoduje wzrost stopnia skomplikowania
– konieczność podjęcia decyzji jednocześnie w wielu wymiarach: 4 kryteria Æ 400 zmiennych
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transporcie
7
....
Wprowadzenie
Rozwiązanie wielokryterialne / Charakterystyczne pojęcia
Charakterystyczne pojęcia
rozwiązanie niezdominowane / rozwiązanie sprawne
punkt nadir
punkt ideal
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transporcie
8
....
4
141792463.024.png 141792463.025.png 141792463.026.png 141792463.027.png 141792463.028.png 141792463.029.png
 
Wprowadzenie
Rozwiązanie wielokryterialne / Charakterystyczne pojęcia
Rozwiązanie niezdominowane (sprawne) (B.Roy, 1990)
rozwiązanie dla którego nie można znaleźć innych rozwiązań w przestrzeni kryterialnej,
które byłoby lepsze względem jednego kryterium i nie gorsze względem pozostałych
Przykład
– ocena 5 firm kurierskich (A, B, C, D, E)
– 4 kryteria oceny (2 minimalizowane, 2 maksymalizowane)
znajdź rozwiązania niezdominowane
Kryteria oceny
Firmy kurierskie (warianty)
Czas
(min)
Koszt
(min)
Jakość
(max)
Zasięg
(max)
1
Firma A
12
4634
,76
1000
Niezdominowane
2
Firma B
12
4850
,65
1000
Zdominowane
3
Firma C
12
2437
,57
1300
Niezdominowane
4
Firma D
12
1204
,51
2000
Niezdominowane
5
Firma E
12
542
,46
2100
Niezdominowane
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transporcie
9
....
Wprowadzenie
Rozwiązanie wielokryterialne / Charakterystyczne pojęcia
Punkt nadir (P.Vincke, 1992)
rozwiązanie złożone z najgorszych ocen w przestrzeni kryterialnej
– max dla kryteriów minimalizowanych
– min dla kryteriów maksymalizowanych
rozwiązanie nie istnieje w rzeczywistości
Przykład
– parametry jak wcześniej
znajdź punkt nadir
Kryteria oceny
Firmy kurierskie (warianty)
Czas
(min)
Koszt
(min)
Jakość
(max)
Zasięg
(max)
1
Firma A
12
4634
,76
1000
2
Firma B
12
4850
,65
1000
Zdominowane
3
Firma C
12
2437
,57
1300
4
Firma D
12
1204
,51
2000
5
Firma E
12
542
,46
2100
PUNKT NADIR
12
4850
,46
1000
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transporcie
10
....
5
12
4634
,76
1000
Niezdominowane
Zdominowane
Niezdominowane
Niezdominowane
Niezdominowane
Zdominowane
12
2437
,57
1300
,46
141792463.030.png 141792463.031.png 141792463.032.png 141792463.033.png 141792463.034.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin