metody_wychowania.doc

(31 KB) Pobierz
METODY WYCHOWANIA

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Metody wychowania.

 

wg Muszyńskiego:

1. Metoda wpływu sytuacji

-          nagradzanie i karanie

-          instruowanie (pouczanie)

-          org. doświadczeń wychowanka

-          przewidywanie następstw pewnych zachowań (antycypacja)

-          przydzielanie funkcji i ról społ.

2. Metoda wpływu osobistego

-          wysuwanie sugestii

-          perswazja (przekonywanie)

-          przykład osobisty

-          aprobata i dezaprobata

3. Metody wpływu społecznego

-          modyfikacja celów zespołu

-          kszt. norm postępowania w zespole

-          przekształ. struktury wew. zespołu

-          nadawanie właściwego kierunku działania kontroli społ. w zespole

4. Metody kierowania samowychowaniem

-          met. przybliżania wychowankowi celu pracy nad sobą

-          met. stymulowania wychowanka do realizacji programu pracy nad sobą

-          met. przyswajania wychowankowi określ. met. i technik pracy nad sobą

 

 

 

 

 

 

 

 

wg  Kruszewskiego

1.Metody strukturalne:

-          stanowienie obyczajów

-          dyfuzja obyczajów

-          pobudzanie wynalazczości zesopł.

2. Metody sytuacyjne:

-          nagradzanie i karanie

-          przekonywanie i stawianie zadań (zadań)

 

wg  Konarzewskiego

1. Metody indywidualne

-          nagradzanie i karanie

-          modelowanie

-          met. perswazji

-          met. zadaniowa

2.Grupowe met. wychowania:

-          metoda kształt. porównawczego odniesienia

-          metoda kształt. nacisku grupowego

-          metoda kształt. systemu ról i norm grupowych

-          metoda kształt. grupowych wzorów życia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wg  Suchodolskiego:

1. Metody wyjaśniające

-          rozumowa

-          opowiadania

-          pogadanki

2. Przykład

-          czytanie fragmentów literatur

-          filmy

-          fotografie

-          wycieczki itp.

3. Metody oparte na pracy:

-          lekcja

-          praca fizyczna

-          praca społeczna

4. System org. wszelkich uroczystości szkol.

-          rozpoczęcie roku szkolnego

-          zakończenie roku szkolnego

-          dzień patrona

-          dzień sportu itp.

 

wg Krzysztoszka:

1. Met. bezpośredniego oddział. wychow.

-          wyjaśniająca (słowna)

-          met oceny postępów społeczno. – moralnych  wychowanka

-          nagroda i kara

2. Met. bezpośredniego oddziaływania wych.

-          organ wielostronnej aktywności wychowanka wokół ważnych zadań dla danej jednostki, szkoły lub grupy

-          organiz.  zespołu uczniowskiego

-          kierowanie proc.  samowychowania

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin