Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Metody wychowania.
wg Muszyńskiego:
1. Metoda wpływu sytuacji
- nagradzanie i karanie
- instruowanie (pouczanie)
- org. doświadczeń wychowanka
- przewidywanie następstw pewnych zachowań (antycypacja)
- przydzielanie funkcji i ról społ.
2. Metoda wpływu osobistego
- wysuwanie sugestii
- perswazja (przekonywanie)
- przykład osobisty
- aprobata i dezaprobata
3. Metody wpływu społecznego
- modyfikacja celów zespołu
- kszt. norm postępowania w zespole
- przekształ. struktury wew. zespołu
- nadawanie właściwego kierunku działania kontroli społ. w zespole
4. Metody kierowania samowychowaniem
- met. przybliżania wychowankowi celu pracy nad sobą
- met. stymulowania wychowanka do realizacji programu pracy nad sobą
- met. przyswajania wychowankowi określ. met. i technik pracy nad sobą
wg Kruszewskiego
1.Metody strukturalne:
- stanowienie obyczajów
- dyfuzja obyczajów
- pobudzanie wynalazczości zesopł.
2. Metody sytuacyjne:
- przekonywanie i stawianie zadań (zadań)
wg Konarzewskiego
1. Metody indywidualne
- modelowanie
- met. perswazji
- met. zadaniowa
2.Grupowe met. wychowania:
- metoda kształt. porównawczego odniesienia
- metoda kształt. nacisku grupowego
- metoda kształt. systemu ról i norm grupowych
- metoda kształt. grupowych wzorów życia
wg Suchodolskiego:
1. Metody wyjaśniające
- rozumowa
- opowiadania
- pogadanki
2. Przykład
- czytanie fragmentów literatur
- filmy
- fotografie
- wycieczki itp.
3. Metody oparte na pracy:
- lekcja
- praca fizyczna
- praca społeczna
4. System org. wszelkich uroczystości szkol.
- rozpoczęcie roku szkolnego
- zakończenie roku szkolnego
- dzień patrona
- dzień sportu itp.
wg Krzysztoszka:
1. Met. bezpośredniego oddział. wychow.
- wyjaśniająca (słowna)
- met oceny postępów społeczno. – moralnych wychowanka
- nagroda i kara
2. Met. bezpośredniego oddziaływania wych.
- organ wielostronnej aktywności wychowanka wokół ważnych zadań dla danej jednostki, szkoły lub grupy
- organiz. zespołu uczniowskiego
- kierowanie proc. samowychowania
stary_hipis