PED_3.doc

(37 KB) Pobierz
ZiM ZU 4

Dąbrowa Górnicza, 08.01.2008 r.

 

Uwaga!!!

(dla studentów rozpoczynających 01.10.2006 r.)

Od semestru 4, rok akademicki 2007/2008 sesja letnia 

„Seminarium dyplomowe” prowadzić będzie:

 

1. RESOCJALIZACJA – prof. dr hab. Jerzy Zieliński

2. ZINTEGROWANA EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

I WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE – dr Eugenia Rostańska

 

 

 

________________________________________________________________________

ZAGADNIENIA DO EGZAMINU Z TEORETYCZNYCH PODSTAW RESOCJALIZACJI

1.       Podstawowe zagadnienia

·         przedmiot, zakres, zadania

·         podstawowe pojęcia ( norma, patologia, niedostosowani społecznie , zagrożeni niedostosowaniem społecznym, nieletni, małoletni, młodociany,  przestępca, psychopatia, przestępstwa seksualne, demoralizacja, przestępstwo, wykroczenie, itp.)

2. Nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży (definicje, objawy, przyczyny, stadia i typologie, eliminowanie rozmiarów zjawiska)

3.       Zagadnienia związane z postępowaniem w sprawach nieletnich na podstawie Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26.10. 1982 roku oraz art. 10 kk.

·         wiek sprawcy

·         demoralizacja

·         czyn karalny (przestępstwo, wykroczenie)

·         rodzaj postępowania

·         wyjątki w postępowaniu w sprawach nieletnich

·         definicje: okoliczności sprawy, stopień rozwoju sprawcy, właściwości osobiste, warunki osobiste

4.       Psychopatia:

a.        próby określenia terminu (Pinel, Richard, Koch, Partridge)

b.       klasyfikacje Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego

c.        psychopatia wg Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (ICD-010)

d.       objawy

e.        biologiczne uwarunkowania (poglądy Lombroso, czynniki genetyczne, rozwój układu nerwowego itp.)

f.        psychospołeczne przyczyny

5.       Przestępcy seksualni

a.        uwarunkowania agresji seksualnej (koncepcje psychodynamiczne, behawioralne, kognitywne i Czteroczynnikowy Model Agresji Seksualnej)

b.       typy agresji seksualnej wg Czteroczynnikowego Modelu Agresji Seksualnej

c.        profil osobowości przestępcy seksualnego

d.       typologie gwałtów wg Grota i innych, Hazelwooda,

e.        charakterystyka seryjnych morderców wg Resslera

f.        typologia seryjnych przestępców wg Holmesa

g.       pedofilia (uwarunkowania, typologia)

6.       Systemy i modele oddziaływań resocjalizacyjnych

a.        szkoły resocjalizacji wg Whittaker’a - podejście psychodynamiczne, behawioralne, kierowanie interakcjami w grupie (zamierzenia, założenia, wskazania odnośnie doboru grup, układ grup, podstawy teoretyczne, rola terapeuty)

b.       modele oddziaływań wg K. Juula i L. Pytki

c.        klasyfikacja systemów wg Czapówa i Jedlewskiego (dyscyplinująco – izolacyjny, progresywny, socjopedagogiczny, indywidualny, homogeniczny, komplementarny)

d.       projekt wychowawczy wg Pytki i Górskiego

e.        elementy indywidualnego programu resocjalizacji więźnia wg Machela

f.        metody resocjalizacji penitencjarnej (metody oparte na wpływie osobistym, na wpływie sytuacyjnym, grupa społeczna jako teren resocjalizacji, metody zorganizowane i psychokorekcyjne)

g.       przykłady programów stosowanych w praktyce penitencjarnej

 

Literatura:

·         Pytka L. , Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. APS, Warszawa 2005 (lub wcześniejsze);

·         Kaleta J., Mizera – Skrzyńska E., Poradnik dla nauczycieli – zasady postępowania z dziećmi i młodzieżą, Katowice 2005 (maszynopis);

·         Pospiszyl K., Psychopatia, Wyd. „Żak”, Warszawa 2000;

·         Moir A., Jessel D., Zbrodnia rodzi się w mózgu, Książka i Wiedza, Warszawa 1998;

·         Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, PWN, Warszawa 2005;

·         Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wyd. „Żak”, Warszawa 1998;

·         Czapów Cz., , Wychowanie resocjalizujące, PWN, Warszawa 1978;

·         Wagner I., Mediacja jako alternatywna forma w procesie resocjalizacji nieletnich przestępców, „Auxilium Sociale” ,Nr 3 / 4, 1998;

·         Szecówka A., Podkultura przestępcza w zakładach dla nieletnich a kierunki postępowania wychowawczego, „Auxilium Sociale” ,Nr 3 / 4, 1998;

·         Kontakty z ludźmi innymi jako problem wychowania, opieki i resocjalizacji, Katowice 2000, Wyd. UŚ;

·         Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, red. F. Kozaczuk, B. Urban, Wyd. UR, Rzeszów 2004;

·         Majchrzak Z., Nieletni, młodociani, dorośli zabójcy i mordercy. Gdzie kończy się norma a zaczyna patologia, Wyd. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 2004;

·         Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, red. Z. Jasiński, I. Mudrecka, Wyd. U.O, Opole 2004;

·         Szczęsny W.W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wyd. „Żak”, Warszawa 2003;

·         Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006;

·         Dewiacje wśród młodzieży. Uwarunkowania i profilaktyka, red. B. Urban, Wyd. U. J., Kraków 2001;

·         S. Górski, Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985;

·         Hollin C. R., Browne D., Palmer E. J., Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka, GWP, Gdańsk, 2004;

·         Hare R. D., Psychopaci są wśród nas, Wyd. Znak, Kraków 2006;

·         Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Wyd. U. J., Kraków 2000.

·         Machel H. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk 2003;

·         Linowski K., Wysocki I., Oddziaływania psychokorekcyjne na skazanych agresywnych w warunkach penitencjarnych, Ostrowiec Świętokrzyski, 2006.

·         Resocjalizacja, red. B. Urban, J. M. Stanik, PWN, Warszawa 2007, T1 i II;

Zgłoś jeśli naruszono regulamin