Dąbrowa Górnicza, 08.01.2008 r.
Uwaga!!!
(dla studentów rozpoczynających 01.10.2006 r.)
Od semestru 4, rok akademicki 2007/2008 sesja letnia
„Seminarium dyplomowe” prowadzić będzie:
1. RESOCJALIZACJA – prof. dr hab. Jerzy Zieliński
2. ZINTEGROWANA EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
I WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE – dr Eugenia Rostańska
________________________________________________________________________
ZAGADNIENIA DO EGZAMINU Z TEORETYCZNYCH PODSTAW RESOCJALIZACJI
1. Podstawowe zagadnienia
· przedmiot, zakres, zadania
· podstawowe pojęcia ( norma, patologia, niedostosowani społecznie , zagrożeni niedostosowaniem społecznym, nieletni, małoletni, młodociany, przestępca, psychopatia, przestępstwa seksualne, demoralizacja, przestępstwo, wykroczenie, itp.)
2. Nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży (definicje, objawy, przyczyny, stadia i typologie, eliminowanie rozmiarów zjawiska)
3. Zagadnienia związane z postępowaniem w sprawach nieletnich na podstawie Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26.10. 1982 roku oraz art. 10 kk.
· wiek sprawcy
· demoralizacja
· czyn karalny (przestępstwo, wykroczenie)
· rodzaj postępowania
· wyjątki w postępowaniu w sprawach nieletnich
· definicje: okoliczności sprawy, stopień rozwoju sprawcy, właściwości osobiste, warunki osobiste
4. Psychopatia:
a. próby określenia terminu (Pinel, Richard, Koch, Partridge)
b. klasyfikacje Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego
c. psychopatia wg Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (ICD-010)
d. objawy
e. biologiczne uwarunkowania (poglądy Lombroso, czynniki genetyczne, rozwój układu nerwowego itp.)
f. psychospołeczne przyczyny
5. Przestępcy seksualni
a. uwarunkowania agresji seksualnej (koncepcje psychodynamiczne, behawioralne, kognitywne i Czteroczynnikowy Model Agresji Seksualnej)
b. typy agresji seksualnej wg Czteroczynnikowego Modelu Agresji Seksualnej
c. profil osobowości przestępcy seksualnego
d. typologie gwałtów wg Grota i innych, Hazelwooda,
e. charakterystyka seryjnych morderców wg Resslera
f. typologia seryjnych przestępców wg Holmesa
g. pedofilia (uwarunkowania, typologia)
6. Systemy i modele oddziaływań resocjalizacyjnych
a. szkoły resocjalizacji wg Whittaker’a - podejście psychodynamiczne, behawioralne, kierowanie interakcjami w grupie (zamierzenia, założenia, wskazania odnośnie doboru grup, układ grup, podstawy teoretyczne, rola terapeuty)
b. modele oddziaływań wg K. Juula i L. Pytki
c. klasyfikacja systemów wg Czapówa i Jedlewskiego (dyscyplinująco – izolacyjny, progresywny, socjopedagogiczny, indywidualny, homogeniczny, komplementarny)
d. projekt wychowawczy wg Pytki i Górskiego
e. elementy indywidualnego programu resocjalizacji więźnia wg Machela
f. metody resocjalizacji penitencjarnej (metody oparte na wpływie osobistym, na wpływie sytuacyjnym, grupa społeczna jako teren resocjalizacji, metody zorganizowane i psychokorekcyjne)
g. przykłady programów stosowanych w praktyce penitencjarnej
Literatura:
· Pytka L. , Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. APS, Warszawa 2005 (lub wcześniejsze);
· Kaleta J., Mizera – Skrzyńska E., Poradnik dla nauczycieli – zasady postępowania z dziećmi i młodzieżą, Katowice 2005 (maszynopis);
· Pospiszyl K., Psychopatia, Wyd. „Żak”, Warszawa 2000;
· Moir A., Jessel D., Zbrodnia rodzi się w mózgu, Książka i Wiedza, Warszawa 1998;
· Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, PWN, Warszawa 2005;
· Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wyd. „Żak”, Warszawa 1998;
· Czapów Cz., , Wychowanie resocjalizujące, PWN, Warszawa 1978;
· Wagner I., Mediacja jako alternatywna forma w procesie resocjalizacji nieletnich przestępców, „Auxilium Sociale” ,Nr 3 / 4, 1998;
· Szecówka A., Podkultura przestępcza w zakładach dla nieletnich a kierunki postępowania wychowawczego, „Auxilium Sociale” ,Nr 3 / 4, 1998;
· Kontakty z ludźmi innymi jako problem wychowania, opieki i resocjalizacji, Katowice 2000, Wyd. UŚ;
· Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, red. F. Kozaczuk, B. Urban, Wyd. UR, Rzeszów 2004;
· Majchrzak Z., Nieletni, młodociani, dorośli zabójcy i mordercy. Gdzie kończy się norma a zaczyna patologia, Wyd. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 2004;
· Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, red. Z. Jasiński, I. Mudrecka, Wyd. U.O, Opole 2004;
· Szczęsny W.W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wyd. „Żak”, Warszawa 2003;
· Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006;
· Dewiacje wśród młodzieży. Uwarunkowania i profilaktyka, red. B. Urban, Wyd. U. J., Kraków 2001;
· S. Górski, Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985;
· Hollin C. R., Browne D., Palmer E. J., Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka, GWP, Gdańsk, 2004;
· Hare R. D., Psychopaci są wśród nas, Wyd. Znak, Kraków 2006;
· Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Wyd. U. J., Kraków 2000.
· Machel H. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk 2003;
· Linowski K., Wysocki I., Oddziaływania psychokorekcyjne na skazanych agresywnych w warunkach penitencjarnych, Ostrowiec Świętokrzyski, 2006.
· Resocjalizacja, red. B. Urban, J. M. Stanik, PWN, Warszawa 2007, T1 i II;
stary_hipis