Bibliografia.docx

(56 KB) Pobierz

ROZWÓJ, WYCHOWANIE I NAUCZANIE DZIECI I MŁODZIEŻY GŁUCHEJ I NIEDOSŁYSZĄCEJ
Zestawienie bibliograficzne w wyborze

 

WYDAWNICTWA ZWARTE  

BARAN Jadwiga : Rewalidacja głuchych // W : Pedagogika rewalidacyjna / red. Aleksander Hulek. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980. - S. 252-269

BOUVET Daniele : Mowa dziecka : wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego. - Warszawa : WSiP, 1996

CARDINAUX Verena, CARDINAUX Hubert, LÖWE Armin : Przygarnij mnie : wychowanie dzieci głuchoniewidomych. - Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN, 1993

CIESZYŃSKA Jadwiga : Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego : droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. - Kraków : Wydaw. Nauk. Akademii Pedał., 2001

CSANYI Yvonne : Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu : model węgierski. - Warszawa : WSiP, 1994

DRYŻAŁOWSKA Grażyna : Postawy społeczne młodzieży niesłyszącej. - Warszawa : WSiP, 1990

DRYŻAŁOWSKA Grażyna : Rozwój językowy z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna : model kształcenia integracyjnego. - Warszawa : Wydaw. Uniw. Warszawskiego, 1997

DUBCZYŃSKA Maria : Powodzenie szkolne w klasie I dzieci niedosłyszących. - Warszawa : WSiP, 1991

DZIECKO z wadą słuchu w szkole podstawowej / wybór i oprac. Janina Wyczesany. - Kraków : Sponsor, 1992

DZIEMIDOWICZ Czesław : Dziecko głuche i język ojczysty : traktat o rozwoju języka w całkowitej ciszy. - Bydgoszcz : Polski Komitet Audiofonologii, 1996

ECKERT Urszula : Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu. - Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej, 1995

U. Eckert: Problemy wczesnego diagnozowania, poradnictwa i kształcenia integracyjnego dzieci z wadą słuchu [W:] Dylematy pedagogiki specjalnej, red. Alicja Rakowska, Jolanta Baran, 2000. - S. 194-200

EDUKACJA i rehabilitacja osób głuchoniewidomych : (modelowe rozwiązania ) / red. Czesław Kosakowski, Marzenna Zaorska. - Olsztyn : Wydaw. Uniw. Warmińsko-Mazurskiego, 2002

GAŁKOWSKI Tadeusz, STAWOWY-WOJNAROWSKA Irena : Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym. - Wyd. 2 popr. i uzup. - Warszawa : WSiP, 1990

T. Gałkowski,I. Kaiser-Grodecka, J. Smoleńska: Psychologia dziecka głuchego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1988

GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKA Edyta, ZIELIŃSKA Ewa, KUPISIEWICZ Małgorzata : Dziecięca matematyka : książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. - Warszawa : WSiP, 1999

GUNIA Grażyna : Normalizacja procesu wczesnej diagnozy i rehabilitacji dzieci z wadą słuchu // W: Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych / pod red. Czesława Kosakowskiego i Amadeusza Krause. - Olsztyn : Wydaw. Uniw. Warmińsko-Mazurskiego, 2005. - S. 331-337

JURGIELEWICZ-WOJTASZEK Monika : Aspiracje zawodowe młodzieży słabo słyszącej a jej szanse edukacyjne // W: Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny : na pograniczach pedagogiki specjalnej : praca zbiorowa [CD-ROM] / pod red. Krystyny D. Rzedzickiej i Anny Kobylańskiej. - Kraków : Oficyna Wydaw. "Impuls", 2003

KAJA Barbara : Zarys terapii dziecka : metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. - Wyd. 4. - Bydgoszcz : Wydaw. Uczel. WSP, 1998

KLACZAK, Marzena : Nowa koncepcja programu nauczania niesłyszących w pierwszym etapie edukacji // W : Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2002. - S. 120-125

KOMUNIKACJA-mowa-język : w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju u dzieci i młodzieży niepełnosprawnej / red. Elżbieta M. Minczakiewicz. - Kraków : Wydaw. Nauk. Akademii Pedał., 2002

KORNAS-BIELA, Dorota : Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu u dziecka. Doświadczenia rodziców, pomoc profesjonalistów // W : Rodzina : źródło życia i szkoła miłości. - Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001. - S. 459-477

KORZON Aniela : Świat wartości i wzorów osobowych młodzieży niesłyszącej // W: Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny : na pograniczach pedagogiki specjalnej : praca zbiorowa / pod red. Krystyny D. Rzedzickiej i Anny Kobylańskiej. - Kraków : Oficyna Wydaw. "Impuls", 2003

KRAKOWIAK, Kazimiera : O potrzebie pomocy dla rodzin wychowujących dzieci z uszkodzeniami słuchu // W : Rodzina : źródło życia i szkoła miłości. - Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001. - S. 439-458

KSZTAŁCENIE młodzieży głuchej w kooperacyjnej średniej szkole zawodowej / Leszek Musiał // W : Dylematy pedagogiki specjalnej / red. Alicja Rakowska, Jolanta Baran. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2000. - S. 114-120

KULCZYCKA Ewa : Powodzenie szkolne uczniów słabo słyszących o ustalonej etiologii // W: Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych / pod red. Czesława Kosakowskiego i Amadeusza Krause. - Olsztyn : Wydaw. Uniw. Warmińsko-Mazurskiego, 2005. - S. 308-312

LESZKA Justyna : Trudne wybory rodziców wychowujących dzieci niesłyszące // W : Rodzina : źródło życia i szkoła miłości / red. Dorota Kornas-Biela. - Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001. - S. 479-490

A. Lőwe: Wychowanie słuchowe : historia - metody - możliwości. - Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN, 1995

MÓJ uczeń nie słyszy : poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych / Urszula Buryn [i In.]. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2001

PANASIUK Maria : Rozwój myślenia dzieci głuchych : rozumowanie przez analogię a oddziaływania wychowawcze. - Warszawa : WSiP, 1990

PÉRIER Olivier : Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu : aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. - Warszawa : WSiP, 1992

PIETRZAK Włodzimierz : Język migany w szkole. - Cz. 2. - Warszawa : WSiP, 2000

PIETRZAK Włodzimierz : Dzieci z wadą słuchu // W: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie : praca zbiorowa / pod red. Ireny Obuchowskiej. - Warszawa : WSiP, 1991. - S. 327-353

PRACA z dziećmi z uszkodzonym słuchem : z doświadczeń nauczycieli / pod red. Kazimiery Krakowiak. - Lublin : Centrum Doskonalenia Nauczycieli, 1990

PRAŁAT-PYRZEWICZ Izabela, BAJEWSKA Jadwiga : Język migany w szkole. - Cz. 3. - Wyd. 2 zm. - Warszawa : WSiP, 2000

PRAŁAT-PYRZEWICZ Izabela, BAJEWSKA Jadwiga : Język migowy w szkole i internacie. - Warszawa : WSiP, 1994

PRILLWITZ Siegmund : Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących. - Warszawa : WSiP, 1996

PROGRAM pracy z dziećmi z wadą słuchu lub zagrożonymi wadą słuchu w aramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (O-6 lat) : poradnik dla nauczycieli i terapeutów / Joanna Szuchnik [i in.]. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005

SZCZEPANKOWSKI Bogdan : Język migany w szkole. - Cz. 1. - Warszawa : WSiP, 2000

TWARDOWSKI Andrzej : Dzieci głuchoniewidome // W: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie : praca zbiorowa / pod red. Ireny Obuchowskiej. - Warszawa : WSiP, 1991. - S. 491-497

UCZEŃ z wadą słuchu chce zrozumieć świat : poradnik dla nauczycieli ogólnodostępnych szkół ponadpodstawowych . - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005

WOJDA Piotr : Rola języka migowego w życiu rodziny dziecka niesłyszącego // W : Rodzina : źródło życia i szkoła miłości / red. Dorota Kornas-Biela. - Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001. - S. 491-510

ZALEWSKA Marina : Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą : psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy. - Warszawa : Wydaw. Jacek Santorski & CO, 1998

ZAORSKA Marzenna : Głuchoniewidomi w Polsce : specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja. - Olsztyn : Wydaw. Uniw. Warmińsko-Mazurskiego, 2002

ZELECH Władysław : Zaburzenia czytania i pisania u dzieci afatycznych, głuchych i dyslektycznych. - Kraków : Wydaw. Nauk. WSP, 1997

 

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

ADAMSKA-JANIAK Wioletta : Dzieci z wadami słuchu w szkole podstawowej // Wszystko dla Szkoły. - 2005, nr 1, s. 9-11  

ANDRES M. : Rozwijanie czytelnictwa uczniów w technikum dla głuchych // Poradnik Bibliotekarza. - 1992, nr 9, s. 4-7  

BARAŃSKA Jolanta : Dzieci z uszkodzonym słuchem w nauczaniu integracyjnym // Szkoła Specjalna. - 2003, nr 4, s. 236-239  

BARTYCHA Joanna : Sposoby notacji znaków polskiego języka migowego // Edukacja i Dialog. - 2004, nr 9, s. 52-55  

BIELAK Beata : Rozwój mowy dziecka z jednostronnym uszkodzeniem słuchu : studium przypadku // Logopedia. - T. 32 (2003), s. [295]-305  

BENISZ Małgorzata : Poznawanie świata przez głuchoniewidome dzieci // Szkoła Specjalna. - 1997, nr 2, s. 78-81  

BIELICKA Ewa : Znaczenie metod aktywizacji oraz komunikacji niewerbalnej w katechezie dzieci niesłyszących // Katecheta. - 2001, nr 4, s. 43-45  

BUDZYŃSKA Teresa : Kształcenie integracyjne a kształcenie w ośrodku szkolno-wychowawczym // Kwartalnik Edukacyjny. - 2004, [nr] 1, s. 10-13
Nauczanie dzieci głuchych, surdopedagogika  

BULAS Aleksander : Rola pływania w procesie rewalidacji dzieci z wadą słuchu // Lider. - 1998, nr 10, s. 19 

BYCZKOWSKA Urszula : Przybliżyć świat niesłyszącym // Wychowanie na co Dzień. - 2000, nr 7/8, s. 43-44

CIBOROWSKA Teresa : Integracyjne zajęcia czytelnicze uczniów ze szkoły masowej i ośrodka specjalnego dl dzieci niesłyszących // Szkoła Specjalna. - 1997, nr 1, s. 40-42

CIBOROWSKA Teresa : Język - istotne narzędzie dla rozwoju osobowości i samorealizacji // Szkoła Specjalna. - 1995, nr 4, s. 231-232  

CIECHANOWSKI Jacek : Obrazki w diagnozie i terapii logopedycznej // Logopedia. - T. 19 (1992), s. 28-33

CIESZYŃSKA Jagoda : Konceptualizacja czasu u niesłyszących // Logopedia. - T. 20 (1993), s. 49-54  

COMBRZYŃSKA-NOGALA Dorota, JASTRZĘBOWSKA Elżbieta : Wyrażanie ekspresji za pomocą ciała // Wszystko dla Szkoły. - 1999, nr 9, s. 9-10
Konspekt zajęć pantomimicznych zrealizowanych w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących w Łodzi.  

COMBRZYŃSKA-NOGALA Dorota : "Jesienna etiuda". Próba pantomimy // Wszysko dla Szkoły. - 1999, nr 9, s. 10
Konspekt zajęć zrealizowanych w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących w Łodzi. 

CYGAN Katarzyna, MISZCZAK Lucyna : Edukacja komunikacyjna dla dzieci niesłyszących // Wychowanie Komunikacyjne. - 2003, nr 4, s. 10  

DAROWSKA Magdalena : Język migowy jako sposób porozumiewania się osób głuchych // Kwartalnik Edukacyjny. - 2004, [nr] 1, s. 27-29  

DOMAGAŁA-ZYŚK Ewa : Jak pomóc niesłyszącemu dziecku uczyć się języka angielskiego? // Szkoła Specjalna. - 2003, nr 4, s. 223-228  

DOMAGAŁA-ZYŚK Ewa : O uczeniu języka angielskiego uczniów niesłyszących // Języki Obce w Szkole. - 2001, nr 7, s. 106-111  

DUDA Halina : Trudna nauka mowy // Grupa i Zabawa. - 1007, nr 1, s. 35-40   ECKERT Urszula : Rewalidacja małego dziecka z wadą słuchu w rodzinie // Szkoła Specjalna. - 2001, nr 3, s. 173-176

FLIEGER-BIEŃKOWSKA Jolanta, OKRASA Joanna ŻUROWSKA Maria : Komputerowy program IBM ,,Speech Viewer'' dla dzieci z zaburzeniami mowy // Szkoła Specjalna. - 1995, nr 2, s. 107-110
Program logopedyczny dla dzieci głuchych.  

GRABOWSKA Maria : Wpływ gier i zabaw na kształtowanie systemu językowego dziecka niesłyszącego // Szkoła Specjalna. - 1995, nr 5, s. 285-289  

GRODECKA Aleksandra : Wzory osobowe niesłyszących dziewcząt w okresie dorastania // Nauczyciel i Szkoła. - 2005, nr 1/2, s. [67]-81  

HEWELT Genowefa : Dziecko niesłyszące możemy nauczyć języka, możemy - musimy tylko . // Wychowanie na co Dzień. - 1997, nr 6, s. 20-22  

G. Hewelt: Przemiany w spojrzeniu na proces rehabilitacji dziecka z uszkodzonym słuchem // Wychowanie na Co Dzień. - 1996, nr 10/11, s. 29-30  

JADACH-STUPNICKA : Uczniowie niesłyszący w gimnazjum // Kwartalnik Edukacyjny. - 2004, [nr] 1, s. 21-24  

JAKUBIAK Anna : Praca z dzieckiem niedosłyszącym // Języki Obce w Szkole. - 2003, nr 3, s. 87-88

JANIK M. : Struktura języka migowego wychowanków SOSW (Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego) dla dzieci głuchych // Szkoła Specjalna. - 1992, nr 2/3, s. 88-99  

JEZIERSKI Piotr : Nowatorska działalność szkolnego koła historycznego dla niesłyszących // Szkoła Specjalna. - 2004, nr 5, s. 371-373  

JEZIERSKI Piotr : Regionalizm w nauczaniu niesłyszących // Szkoła Specjalna. - 2000, nr 5, s. 257-259  

JEZIERSKI Piotr : Rola obrazu w myśleniu historycznym u niesłyszących // Szkoła Specjalna. - 1999, nr 2, s. 87-89  

JEZIERSKI Piotr : Z doświadczeń młodego nauczyciela w nauczaniu historii dzieci głuchych // Szkoła Specjalna. - 1996, nr 4, s. 238-241  

JĘDRZEJCZAK Marian : Fakty i źródła do historii powstania i pracy pierwszych w Polsce poradni rehabilitacyjnych dla dzieci głuchych // Logopedia. - T. 23 (1996), s. 91-108  

KLACZAK Marzena : Analiza trudności w czytaniu u dzieci z wadą słuchu (na podstawie badań) // Szkoła Specjalna. - 1993, nr 1/2, s. 20-26  

KLACZAK Marzena : Praca z uczniem niesłyszącym w szkole ogólnodostępnej // Nowa Szkoła. - 2003, nr 4, s. 32-33  

KLACZAK Marzena : Możliwości wykorzystania testu Olfa Magne w klasie III szkoły podstawowej dla głuchych // Szkoła Specjalna. - 1991, nr 2/3, s.96-103  

KOŁODYŃSKA-WOŹNIAK Anna : Mowa a słuch // Nowa Polszczyzna. - 1998, nr 2, s. 54-55  

KOŁODYŃSKA-WOŹNIAK Anna : Rozumiem i mówię // Nowa Polszczyzna. - 1998, nr 4, s. 55  

KOŁODYŃSKA-WOŹNIAK Anna : Słyszenie a rozumienie // Nowa Polszczyzna. - 1998, nr 3, s. 52  

KOŁODZIEJ Barbara : Dzieci niesłyszące w przedszkolu // Kwartalnik Edukacyjny. - 2004, [nr] 1, s. 25-26  

KORZON Aniela : Czytelnictwo jako jedna z form rehabilitacji niesłyszących // Szkoła Specjalna. - 1998, nr 5, s. 334-339  

KOSIŃSKI M. : Dziecko głuche wśród słyszących // Przyjaciel Dziecka. - 1990, nr 1, s. 12-14  

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin