Zarządzanie zasobami ludzkimi jest
określoną koncepcją zarządzania
w obszarze funkcji personalnej przedsiębiorstwa, która charakteryzuje się następującymi cechami :
1. zasoby ludzkie postrzegane są jako czynnik [składnik aktywów firmy] uzyskania przez organizację przewagi konkurencyjnej na rynku
2. strategia rozwojowa organizacji jest zintegrowana ze strategią zarządzania potencjałem ludzkim w wymiarze strategicznym
3. menedżerowie liniowi aktywnie włączają się w proces planowania, organizowania, kierowania i kontrolowania spraw personalnych
4. kształtowana jest odpowiednia kultura organizacyjnn jako podstawa działań w zakresie zzl
5. budowa zaangażowania personelu jako narzędzie zarządzania celów
6. rozwój bezpośrednich form partycypacji
7. kierowanie personelem poprzez przywództwo transformacyjne
8. orientacja na klienta w relacjach między pracownikami oraz różnymi grupami występującymi w organizacji
STRUKTURA PROCESÓW PERSONALNYCH
[ ZA POCZTOWSKIM]
1. Planowanie opracowanie planów
ludzkich zasobów strategicznych i operacyjnych
2. Kształtowanie stanu optymalizacja
i struktury personelu zatrudnienia
3. Zarządzanie produktywność,
efektywnością pracy jakość, zachowania
4. Kształtowanie
wynagrodzeń dochody koszty motywacja
5. Rozwój personelu kompetencje, kariery
6. Kształtowanie warunków komfort pracy
i stosunków pracy klimat społeczny
7. Administrowanie obsługa pracownika
sprawami personalnymi
7. Doskonalenie organizacji innowacje
i zarządzania funkcją personalną podnoszące
jakość zzl
WSPÓŁCZESNE DETERMINANTY ZZL
· ZEWNĘTRZNE
- Globalizacja
- Integracja europejska
- Konkurencja
- Technologia
- Rynek pracy
- Czynniki polityczno –prawne
- czynniki społeczno – kulturowe
- czynniki demograficzne
· WEWNĘTRZNE
- Strategia organizacji
- Kultura organizacyjna
- Struktura organizacyjna
PROJEKTOWA ORGANIZACJA ZZL
Zespól projektowy
[realizacja zadań nietypowych o charakterze innowacyjnym]
- strategie personalne
- systemy oceniania
- systemy wynagradzania
- programy rozwoju
personelu
Komórka ds. personalnych
[realizacja stałych zadań]
- obsługa administracyjna
- doradztwo dla
menedżerów linowych
- controlling personalny
KOMÓRKA PERSONALNA JAKO CENTRUM ZYSKU
Popyt na usługi komórki personalnej
Komórka personalna jako oferent usług w zakresie
- wzrost efektywności pracy
- poprawy jakości pracy
- usprawnienia kierowania ludźmi
- rozwoju personelu
- poprawy wykorzystania kwalifikacji
- zmniejszenia absencji
- strategii personalnej
- systemów wynagradzania
- arkuszy oceny okresowej
- programów szkolenia
- doradztwa personalnego
- obsługi administracyjnej
Inne komórki organizacyjne jako odbiorcy usług w celu
Podaż usług personalnych
Benchmarking
jest metodą porównywania własnych rozwiązań z najlepszymi oraz ich udoskonalania przez uczenie się od innych i wykorzystywanie ich doświadczenia.
· BENCHMARKING KONKURENCYJNY porównywanie rozwiązań stosowanych przez firmę z rozwiązaniami stosowanym przez jej konkurentów,
· BENCHMARKING FUNKCJONALNY porównywanie własnych metod i procedur zarządzania personelem z procedurami i metodami zarządzania potencjałem ludzkim przez firmy uważane za najlepsze pod tym względem,
· BENCHMARKING WEWNĘTRZNY porównywanie rozwiązań w dziedzinie zarządzaniem personelem pomiędzy różnymi komórkami organizacyjnymi firmy oraz określanie tych płaszczyzn zarządzania personelem, które wymagają usprawnień i modyfikacji.
Strategia zzl stanowi spójną konfiguracje
działań obejmujących wytyczanie długofalowych celów, formułowanie zasad, planów i programów działania ukierunkowanych na tworzenie
oraz wykorzystanie kapitału ludzkiego organizacji, gwarantującego osiąganie
i utrzymywanie przez nią
przewagi konkurencyjnej
RODZAJE STRATEGII PERSONALNYCH
STRATEGIA OFENSYWNA
[firmy o dynamicznym wzroście]
- rekrutacja zewnętrzna
- ocena oparta na wynikach niż na cechach osobowych
odnosząca się do dłuższego przedziału czasowego
- wynagradzanie oparte na udziałach w zysku, akcjach,
nagrodach niż na płacy podstawowej
STRATEGIA DEFENSYWNA
- rekrutacja wewnętrzna
- ocena bieżących wyników
- opieranie się na lojalności, stażu pracy w mniejszym
stopniu na wydajności pracy
- wynagrodzenie wynikające z procesu wartościowania
pracy
STRATEGIA ILOŚCIOWA - koncentracja na obsadzie stanowisk i dostosowaniu potrzeb personalnych firmy do rynku, zasoby ludzkie traktowane jako koszt
STRATEGIA JAKOŚCIOWA – koncentracja na oddziaływaniu motywacyjnym i uzyskaniu zasobów ludzkich o odpowiedniej jakości
STRATEGIA ZORIENTOWANA NA WEJŚCIE – przyciągnięcie odpowiednich pracowników pod wzg. ilościowym i jakościowym
STRATEGIA ZORIENTOWANA NA PRZEJŚCIE – koncentracja na rozwoju i doskonaleniu pracowników oraz podniesieniu ich sprawności poprzez właściwy system motywacyjny
STRATEGIA ZORIENTOWANA NA WYJŚCIE – koncentracja na zmniejszaniu liczby personelu poprzez – outplacement, downsizing, leasing pracowniczy, lay off workers
BARIERY UTRUDNIAJĄCE
WDRAŻANIE STRATEGICZNEGO ZZL
· Zbyt duża koncentracja na bieżących calach zarządzania firmą
· Brak kompetencji strategicznego myślenia u menedżerów personalnych
· Niedocenianie zasobów ludzkich przez kierownictwo firmy
· Małe zaangażowanie menedżerów liniowych w zzl
· Problemy z mierzeniem efektów zzl
· Wysokie ryzyko inwestowania w zasoby ludzkie
· Opór wobec zmian
ZAŁOŻENIA ROZWIĄZAŃ ORGANIZACYJNYCH W ZAKRESIE ZZL
· PRZEJRZYSTOŚĆ – każdy z pracowników i kierowników wie jakie ma zadania i za co jest odpowiedzialny, zarząd jest świadomy, jaki jest wpływ zzl na realizację celów firmy
· SPŁASZCZENIE STRUKTUR – celem umożliwienia szybkiego przepływu informacji
· DECENTRALIZACJA – kierownik linowy jest odpowiedzialny za podejmowanie decyzji personalnych, zarząd kreuje strategię zzl
· ORIENTACJA NA KLIENTA – klientem komórki personalnej są pozostałe komórki organizacji
· KONCENTRACJA NA PROBLEMACH – specjaliści ds. personalnych są nastawieni na rozwiązywanie konkretnych problemów personalnych
· INTEGRACJA – komórka ds. zasobów ludzkich
i komórki liniowe współpracują ze sobą
Centrum oceny [Assessment Center] jest narzędziem pozwalającym określić potencjał kadry menedżerskiej i jej potrzeby szkoleniowe, a tym samym zidentyfikować osoby, które z dużym prawdopodobieństwem sukcesu mogą zostać przyjęte na dane stanowisko lub przeniesione na stanowisko dość odmienne od tego, na jakim obecnie się znajdują.
W standardowym centrum oceny kilkudniowym grupowym ćwiczeniom poddaje się zazwyczaj od 6 do 12 osób o zbliżonej randze zawodowej. Podczas ćwiczeń symulowane są zadania, z którymi pracownicy mają do czynienia w firmie, d...
stary_hipis