Załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. (poz. 2024)
UZUPEŁNIENIE SEKTOROWEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO ROZWÓJ ZASOBÓW LUDZKICH 2004-2006
SPIS TREŚCI
Rozdział I. Wstęp 11
Rozdział II. Cel Uzupełnienia Programu i strategia jego osiągnięcia 13
Rozdział III. Ogólny opis oceny ex ante Działań Programu 17
Rozdział IV. Opis Działań w podziale na obszary wsparcia 19
4.1 Aktywna polityka rynku pracy 19
4.1.1 Analiza aktywnych form wspierania rozwoju zasobów ludzkich 19
4.1.2 Wyniki konsultacji społecznych 19
4.1.3 Działanie 1.1 Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy 19
4.1.4 Działanie 1.2 Perspektywy dla młodzieży 31
4.1.5 Działanie 1.3 Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia 40
4.2 Przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego 48
4.2.1 Analiza zjawiska wykluczenia społecznego 48
4.2.2 Wyniki konsultacji społecznych 49
4.2.3 Działanie 1.4 Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych 50
4.2.4 Działanie 1.5 Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka 60
4.3 Wyrównywanie szans kobiet na rynku pracy 70
4.3.1 Analiza sytuacji kobiet na rynku pracy 70
4.3.2 Wyniki konsultacji społecznych 71
4.3.3 Działanie 1.6 Integracja i reintegracja zawodowa kobiet 71
4.4 Kształcenie ustawiczne 81
4.4.1 Analiza systemu edukacji, w tym kształcenia ustawicznego 81
4.4.2 Wyniki konsultacji społecznych 82
4.4.3 Działanie 2.1 Zwiększenie dostępu do edukacji - promocja kształcenia przez całe życie 82
4.4.4 Działanie 2.2. Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy 90
4.5 Adaptacyjność i rozwój przedsiębiorczości 100
4.5.1 Analiza sytuacji przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem sektora MSP 100
4.5.2 Wyniki konsultacji społecznych 101
4.5.3 Działanie 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki 101
Rozdział V. Priorytet 3 - Pomoc techniczna 117
5.1 Identyfikacja potrzeb pomocy technicznej 117
5.2 Wsparcie zarządzania SPO RZL 117
5.3 Informacja i promocja działań SPO RZL 125
5.4 Zakup sprzętu komputerowego 132
Rozdział VI. Opis podsumowujący sposób wdrażania działań 199
6.1 Zadania instytucji wdrażających i Instytucji Pośredniczących w zakresie zarządzania finansowego 135
6.2 Podstawy zatwierdzania projektów do realizacji 135
6.2.1 Zasady wyboru projektów 135
6.2.2 Wnioskowanie o środki z EFS 136
6.3 Podpisywanie umów o dofinansowanie projektu 136
6.4 Monitorowanie i ocena projektów przyjętych do realizacji 137
Rozdział VII. Plan finansowy 139
7.1 Tabele finansowe 139
7.2 Kontrola finansowa 145
7.2.1 Ogólny system płatności 145
7.2.2 Podstawowe zasady finansowania projektów 146
7.2.3. Audyt i kontrola projektów przyjętych do realizacji 147
Rozdział VIII. Opis rozwiązań dotyczących zapewnienia współfinansowania 152
Rozdział IX. Strategia promocji i działań informacyjnych SPO RZL 153
9.1 Cele 153
9.2 Grupy docelowe 153
9.3 Instrumenty działań informacyjnych i promocyjnych 155
9.4 Podział zadań informacyjnych i promocyjnych pomiędzy poszczególne instytucje i organizacje zaangażowane we wdrażanie SPO RZL i promocję EFS 155
9.5 Wstępny harmonogram działań promocyjnych i informacyjnych: 156
9.6 Budżet działań promocyjnych 157
9.7 Metody ewaluacji i sprawozdawczości podejmowanych działań 157
Rozdział X. Sposób wymiany danych i informacji 158
Załączniki.....................................................................................................................................................................................159 Słownik terminologiczny dla Uzupełnienia Programu Rozwoju Zasobów Ludzkich
Termin
Skrót
Objaśnienie
Absolwent
-
Za absolwenta uznaje się osobę bezrobotną w okresie do upływu 12 miesięcy od dnia określonego w dyplomie, świadectwie lub innym dokumencie potwierdzającym ukończenie szkoły.
Audyt
Ogół działań, poprzez które uzyskuje się niezależną ocenę funkcjonowania instytucji, legalności, gospodarności, celowości, rzetelności; audyt jest zazwyczaj wykonywany przez odrębną komórkę, podporządkowaną bezpośrednio kierownikowi instytucji (wewnętrzny) lub przez firmę zewnętrzną (zewnętrzny).
Beneficjent
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. Nr 116, poz. 1206), zwanej dalej „ustawą o NPR”. Beneficjent pełni rolę ostatecznego odbiorcy/projektodawcy w rozumieniu rozporządzenia nr 438 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 063, z 03.03.2001), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 438/2001/WE”.
Bezrobotny
Za bezrobotną uznaje się osobę, która do dnia 31 maja 2004 r. spełniała kryteria określone w art. 2 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514, z późn. zm.[1])), a także osobę, która od 1 czerwca 2004 r. spełnia kryteria określone w art. 2 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001).
Bezrobotny długotwale
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Cele polityki strukturalnej Unii Europejskiej
Cele służące osiągnięciu spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej, zwanej dalej „UE”. W latach 2000-2006 są to:
Cel 1 – promowanie rozwoju i strukturalnego dostosowania regionów, w których wielkość PKB na osobę nie przekracza 75% średniej wartości w UE,
Cel 2 – gospodarcza i społeczna restrukturyzacja obszarów, w których występują problemy strukturalne,
Cel 3 – wspieranie modernizacji rynku pracy poprzez rozwój polityki i systemów kształcenia, szkolenia i zatrudnienia.
Polska w całości będzie objęta Celem 1.
Certyfikacja wydatków
Czynność dokonywana w ramach systemu kontroli finansowej przez Instytucję Płatniczą w stosunku do operacji finansowych poczynionych przez Instytucję Zarządzającą i instytucje pośredniczące. Ma na celu potwierdzenie, czy poniesione wydatki były ograniczone w okresie dopuszczalności kosztów, realizowane były zgodnie z obowiązującymi procedurami i czy dotyczyły uzgodnionych Działań.
Dokumenty programowe (operacyjne)
Dokumenty w postaci programów lub planów rozwoju, opracowywane dla potrzeb wydatkowania środków wstępnie przyznanych (alokowanych) danemu obszarowi lub sektorowi przez Komisję Europejską w ramach funduszy strukturalnych. Określają między innymi cele i główne kierunki wydatkowania środków na podstawie analizy aktualnej sytuacji i trendów rozwojowych danego obszaru lub sektora, kryteria i sposoby realizacji konkretnych projektów, osoby i instytucje odpowiedzialne za wykonanie określonych zadań oraz szacowaną wielkość i rozbicie środków z uwzględnieniem współfinansowania ze wszystkich osiągalnych źródeł budżetowych. Do dokumentów takich zaliczamy sektorowe programy operacyjne oraz Narodowy Plan Rozwoju.
Działanie
Grupa projektów realizujących ten sam cel. Działanie stanowi etap pośredni między priorytetem a projektem.
EQUAL
Jedna z czterech Inicjatyw Wspólnotowych, w ramach której wsparcie kierowane jest dla projektów mających na celu współpracę transnarodową służącą promowaniu nowych sposobów zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, dotykających zarówno osoby bezrobotne, jaki zatrudnione. Inicjatywa ta finansowana jest z Europejskiego Funduszu...
stary_hipis