PRI.pdf
(
164 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - MODEL PR CZĘŚĆ I.doc
Próbny egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom rozszerzony – część I
1
OCENIANIE ARKUSZA
POZIOM ROZSZERZONY - CZEŚĆ I
Zadanie 1.
Za każde poprawne rozwiązanie przyznajemy 0,5 punktu. Maksimum
2,5 punktu
.
Zadanie 1.
1.1.
12.
1.3.
1.4.
1.5.
being /
(that) he had been /
having been
did not have to /
did not need to
to be
searching
since he rode
would have coped
Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych fragmentów zdań.
Zadanie 2.
Za każde poprawne rozwiązanie przyznajemy 0,5 punktu. Maksimum
2,5 punktu
.
Zadanie 2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
The stronger /
The more
powerful ...
the bigger / the
higher
have been
interested
he managed /
he was able
should have checked /
ought to have checked
many of
whom
Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych fragmentów zdań.
Zadanie 3.
Sprawdza egzaminator zgodnie z kryteriami. Maksimum
18 punktów
.
Przy ocenianiu tego zadania prosimy zapoznać się z uszczegółowieniem kryterium treści
oraz materiałem: „Ocenianie wypowiedzi pisemnych”.
2
Próbny egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom rozszerzony – część I
USZCZEGÓŁOWIENIE KRYTERIUM TREŚCI
TEMAT 1
Napisz rozprawkę na temat: „
Teenagers
taking up sport
professionally
–
pros
and
cons
”
A
B
C
TREŚĆ
1. zgodność z tematem
odniesienie się do
zawodowego
uprawiania sportu przez
młodzież
odniesienie się do sportu
zawodowego bez uwzględnienia
udziału młodzieży
brak odniesienia do zawodowego
uprawiania sportu np. sport w życiu
młodych ludzi/wady i zalety
uprawiania sportu
jednostronne przedstawienie tematu –
brak argumentów za lub przeciw
2. postawienie tezy
teza neutralna, uwzględniająca
odniesienie się do
wad i zalet
oraz
zawodowego
uprawiania sportu przez
młodzież
np.
Uprawianie sportu zawodowego przez
nastolatków ma swoje dobre i złe
strony.
teza neutralna, ale brak odniesienia do
zawodowego uprawiania sportu lub
do młodzieży
teza zapowiadająca jednostronną
argumentację (tylko wady lub tylko
zalety)
Teza może być pytaniem.
Jeśli teza nie znajduje się na początku
pracy odejmujemy punkty w
kompozycji.
np.
Jest wiele wad i zalet zawodowego
uprawiania sportu.
Jest wiele wad i zalet uprawiania
sportu przez młodzież.
np.
Zawodowe uprawianie sportu przez
młodzież ma wiele zalet.
Profesjonalne zajmowanie się
sportem przez młodzież powoduje
wiele problemów
brak tezy
3. argumentacja
Argumenty uznajemy za trafne, jeśli są zgodne z tematem.
Jeśli w pracy brak jest argumentów za lub przeciw klasyfikowana jest ona na poziomie C.
4. podsumowanie tematu
podsumowanie
wynikające z
postawionej tezy i treści
rozprawki,
zawierające
opinię z uzasadnieniem
podsumowanie wynika z treści
rozprawki, zawiera opinię, ale brak
jest uzasadnienia
podsumowanie nie wynika z treści
rozprawki
brak podsumowania
Pracą nie na temat
jest np.:
- opis dyscypliny sportu,
- życiorys sportowca,
- opis wydarzenia sportowego.
Próbny egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom rozszerzony – część I
3
TEMAT 2
Napisz recenzję
polskiego
filmu, który ze względu na
walory artystyczne
i
znaczenie dla Polaków
poleciłbyś swojemu znajomemu z zagranicy.
TREŚĆ
A
B
C
1. zgodność z tematem
recenzja polskiego filmu zawierająca
omówienie jego walorów
artystycznych oraz znaczenia dla
Polaków
recenzja polskiego filmu zawierająca
ogólne odniesienie się do jego
walorów artystycznych i znaczenia
dla Polaków lub bardziej
szczegółowe omówienie jednego
elementu
recenzja polskiego filmu z bardzo
ogólnym odniesieniem do jednego
elementu
Za walory artystyczne uznajemy
odniesienie się do jakości
jakiegokolwiek elementu filmu
(reżyseria, gra aktorów, efekty
specjalne, muzyka, itp.).
Jeżeli w pracy wspomniane są obydwa elementy (walory artystyczne i
znaczenie dla Polaków) to za prace na temat możemy też uznać
recenzje
filmów obcojęzycznych
na następujących zasadach:
recenzje filmów obcojęzycznych
dotyczących polskiej problematyki
z udziałem polskich twórców
(np. „Pianista”) lub bez ich udziału
(np. film o Papieżu realizowany za
granicą)
recenzje filmów obcojęzycznych
z udziałem polskich twórców
wspomnianych w recenzji, ale bez
nawiązania do polskiej problematyki
2. informacja o recenzowanej
pozycji, np. miejsce, czas wydania,
(współ)twórcy itd.
wymagamy 3 elementów
np. tytuł, aktorzy, reżyser
2 elementy
1 element
3. informacja o zawartości
treściowej
wymagamy 3 elementów
np. streszczenie/prezentacja postaci/
problematyki
2 elementy
1 element
4. ocena
wymagamy oceny 2 elementów
istotnych dla danego
filmu/związanych z poleceniem (np.
gra aktorów, wartość historyczna,
ciekawa tematyka)
zbyt ogólna ocena 2 lub
uwzględnienie 1 elementu
związanego z poleceniem
ocena jednego elementu
niezwiązanego z poleceniem
5. rekomendacja
rekomendacja filmu z uzasadnieniem
nawiązującym do polecenia
rekomendacja filmu z uzasadnieniem
nienawiązującym do polecenia
rekomendacja filmu bez uzasadnienia
4
Próbny egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom rozszerzony – część I
Bogactwo językowe: Na poziomie A wymagamy użycia słownictwa związanego z filmem.
Pracą nie na temat
jest np.:
- recenzja filmu obcojęzycznego niezwiązanego w żaden sposób z Polską (tematyka, twórcy),
- recenzja filmu obcojęzycznego, jeśli jest odniesienie
tylko do jednego elementu
z tematu (walory artystyczne lub znaczenie dla Polaków),
- recenzja filmu polskiego bez odniesienia do wartości artystycznej i znaczenia dla Polaków,
- recenzja filmu, którego obejrzenie zdający odradza.
TEMAT 3
Napisz opowiadanie o nieoczekiwanym
wydarzeniu
, które miało miejsce
podczas wycieczki zagranicznej
i spowodowało Twój
wcześniejszy powrót do
domu.
A
B
C
TREŚĆ
1. zgodność z tematem
uwzględnienie następujących
elementów:
- wycieczka zagraniczna
- wydarzenie w czasie tej wycieczki
(także w kraju podczas jej trwania)
- powrót do domu związany z tym
wydarzeniem
uwzględnienie następujących
elementów:
- wydarzenie na wycieczce
- powrót do domu związany z tym
wydarzeniem
opis wydarzenia na wycieczce, ale
powrót do domu niezwiązany z tym
wydarzeniem lub brak powrotu do
domu
opis wydarzenia w czasie podróży
zagranicznej (niekoniecznie
wycieczka), które spowodowało
wcześniejszy powrót do domu
brak wskazania na zagraniczny
charakter wycieczki lub wycieczka
w Polsce
Pracą nie na temat
jest np.:
opis wycieczki zagranicznej bez wydarzenia,
opis miejsca odwiedzonego w czasie wycieczki,
opis jakiegokolwiek wydarzenia, które nie ma związku z tematem.
Plik z chomika:
ania_banasik
Inne pliki z tego folderu:
nowa matura od 2012.pdf
(4373 KB)
PRII.pdf
(135 KB)
PRI.pdf
(164 KB)
PP.pdf
(173 KB)
Ocenianie wypowiedzi pisemnych.pdf
(236 KB)
Inne foldery tego chomika:
bec
christmas
dzień języków obcych 26 września
easter
egzamin gimnazjalny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin