PLAN DYDAKTYCZNY PRACY Z PODRĘCZNIKIEM PROGETTO ITALIANO JUNIOR 1 WYD. EDILINGUA
DLA KL. I GIMNAZJUM (poziom III.0 – dla początkujących)
Poniższy plan stanowi propozycję rocznej pracy z podręcznikiem Progetto Italiano Junior 1. Materiał nauczania zaplanowano na 54 godz. lekcyjne. Przy wymiarze nauczania 2 godzin tygodniowo pozostałe 6 godzin lekcyjnych należy wykorzystać na powtórzenie materiału i kontrolę poziomu wiadomości i umiejętności uczniów. Do tego celu można wykorzystać między innymi gotowe narzędzia zaproponowane w podręczniku: Autovalutazione (po każdym rozdziale podręcznika) oraz Test finale (po każdym rozdziale w zeszycie ćwiczeń), a także minitesty – krzyżówki, znajdujące się na stronach 137-139.
Aby niniejszy plan pracy spełnił swoją funkcję nauczyciel powinien potraktować go krytycznie, nanosząc w nim poprawki uwzględniające:
· własne pomysły i projekty;
· oczekiwania i możliwości zespołu klasowego;
· warunki zapewniające jego realizację;
· tematy okazjonalne, np. związane ze świętami lub proponowane przez instytucje kulturalne;
· zadania dla uczniów zdolnych.
Zalecane materiały dodatkowe do pracy z podręcznikiem:
Do pobrania ze strony www.nowela.pl – Miniprzewodnik dla ucznia – polskojęzyczna wkładka do podręcznika
– Klucz do ćwiczeń zamieszczonych w podręczniku
– Attivita online uzupełniające propozycje ćwiczeń zamieszczone w podręczniku
Przewodnik metodyczny dla nauczyciela Progetto Italiano Junior Guida per l’insegnante
Autorka: Agata Grabska-Saniuk
Liczba godzin
Oznaczenie
i tytuł podrozdziału
Umiejętności komunikacyjne /
Kompetencje językowe
Materiał leksykalny
Materiał
gramatyczny
Zagadnienia socjokulturowe
Zadania
z zeszytu
ćwiczeń
Propozycje ćwiczeń dodatkowych
Numery stron
Unità introduttiva – prima parte
2
A
Parole e lettere
- Literowanie słów
- Rozumienie tekstu słuchanego
- Popularne włoskie słowa
- Alfabet włoski
- Wymowa (c, g)
- Popularni włoscy aktorzy i piosenkarze
1, s. 89
- Literowanie znanych uczniom włoskich słów. Nauczyciel zapisuje te słowa na tablicy i objaśnia zasady pisowni i wymowy włoskiej
5-7
1
B
Italiano o italiana?
- Określanie rodzaju i liczby rzeczowników i przymiotników
- Tworzenie liczby mnogiej rzeczowników i przymiotników
- Uzgadnianie liczby
i rodzaju rzeczowników i przymiotników
- Rodzaj męski i żeński rzeczowników
- Liczba mnoga rzeczowników zakończonych na -a, -o i -e
- Liczba mnoga przy-miotników zakończo-nych na -o i -a
2, s. 89
3, s. 89
7-8
C
Ciao, io sono Gianna…
- Rozumienie tekstu słucha-nego – dopasowywanie tekstu do ilustracji, uzupełnianie tekstu brakującymi słowami
- Przedstawianie siebie i innych osób
- Witanie i żegnanie się
- Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat narodowości
- Narodowości
- Zwroty powitań i pożegnań
- Zaimki osobowe w funkcji podmiotu
- Czas teraźniejszy czasownika essere
- Wymowa (s, ss, sc)
4, s. 90
5, s. 90
- Łączenie nazw narodowości z nazwami krajów
8-10
Unità introduttiva – seconda parte
Il ragazzo o la ragazza?
- Rozumienie tekstu słuchanego – dopasowywanie tekstu do ilustracji
- Liczenie do 10
- Stosowanie rodzajnika określonego
- Liczebniki główne (1-10)
- Rodzajniki określone
- Wymowa (gn, gl, z)
6, s. 91
7, s. 91
8. s. 92
9, s. 92
- Uzupełnianie poznanych słów rodzajnikami określonymi
- Zamiana wyrażeń zawierających rodzajnik, rzeczownik i przymiotnik na liczbę mnogą i odwrotnie, np. il ragazzo alto – i ragazzi alti; gli studenti italiani – lo studente italiano
10-12
Chi è?
- Rozumienie tekstu słuchanego – uzupełnianie tekstu brakującymi słowami
- Rozumienie tekstu czytanego –
dobieranie pytań i odpowiedzi
- Liczenie do 30
- Pytanie o imię, nazwisko i wiek
- Przedstawianie się
- Liczebniki główne (11-30)
- Czas teraźniejszy czasownika avere
- Odmiana czasownika chiamarsi w 1., 2. i 3. osobie l. pojedynczej
- Wymowa (podwójne spółgłoski)
- Zaimki pytające
10, s. 92
11, s. 92
12, s. 93
...
jsb11