15.doc

(29 KB) Pobierz
Parę definicji w Psychologii

Parę definicji w Psychologii

procesów poznawczych

Typami reprezentacji które odgrywają ważną rolę w myśleniu

są wyobrażenia wzrokowe

Psychologowie (np. Kosslyn, 1983) potrafią badać wyobrażenia

wzrokowe za pomocą metod eksperymentalnych

Np. W eksperymencie Rogera Shepard’a (1971), osoby badane

były proszone o porównanie dwóch obrazków, a następnie o

udzielenie odpowiedzi czy obrazek odwrócony był tym

samym czy innym obrazkiem. W eksperymencie użyto

obrazków odwróconych pod różnymi kątami

Mierzono czas reakcji (to czas potrzebny do udzielenia

odpowiedzi)

Parę definicji w Psychologii

procesów poznawczych

Parę definicji w Psychologii

procesów poznawczych

Jak te wyniki można wytłumaczyć? Które procesy poznawcze

zostały wykorzystywane w tym przykładzie?

Procesy poznawcze mogą być:

- Świadome (np. Gdy używany sprecyzowanych reguł w

celu uzyskania danego wyniku, na przykład aby obliczyć

sumę liczb 163 i 432)

- Podświadome : procesy zachodzące poza świadomością,

jednak w razie potrzeby dla niej dostępne (np. czynności

rutynowe wykonywane automatycznie, jak prowadzenie

samochodu)

Parę definicji w Psychologii

procesów poznawczych

- Nieświadome : procesy zachodzące poza świadomością i dla

niej niedostępne (np. intuicja)

Typy rozumowania i myślenia

Typy rozumowania

Rozumowanie dedukcyjne

Forma rozumowania, w której wniosek jest koniecznym

rezultatem określonych założeń. Jeśli założenia są prawdziwe,

wniosek musi być prawdziwy

Prawd.

założenie

Prawd.

założenie

Wniosek

musi być

prawdziwy

Typy rozumowania i myślenia

Np. Sylogizm

Założenie 1: Wszyscy ludzie są śmiertelni

Założenie 2: Sokrates jest człowiekiem

Wniosek: Sokrates jest śmiertelny

Typy rozumowania i myślenia

Rozumowanie indukcyjne

Forma rozumowania, w której założenia są potwierdzeniem

określonego wniosku, choć zawsze istnieje możliwość, że

wniosek okaże się fałszywy

Prawd.

założenie

Prawd.

założenie

Możliwość

niezgodnej

informacji

Wniosek

prawdopodob.

prawdziwy

Typy rozumowania i myślenia

Np.

Większość ludzi mających karnety na

koncerty lubi muzykę

Małgorzata ma karnet na koncerty

Małgorzata prawdopodobnie lubi muzykę

Nauka w dużym stopniu opiera się na rozumowaniu

indukcyjnym

Typy rozumowania i myślenia

To dlatego w nauce zawsze istnieje możliwość odrzucenia

obowiązujących konkluzji i teorii. Dzieje się tak wtedy, gdy

nowe dane nie dostarczają informacji potwierdzających

istniejące już teorie

Nowe informacje naukowe mogą wykazać, że wcześniejsze

wnioski były błędne i muszą zostać zrewidowane

Kłopoty z logicznym myśleniem...

np. Wszyscy bogaci ludzie mieszkają w dużych, eleganckich

domach

Ten człowiek mieszka w dużym, eleganckim domu

Ten człowiek jest bogaty

Typy rozumowania i myślenia

Czy ten wniosek jest poprawny?

Nie... i to jest częsty błąd!

Wniosek nie wynika z założeń... Co należałoby zmienić w

przesłankach, aby uzyskać sylogizm prawdziwy?

Wszyscy, którzy mieszkają w dużych, eleganckich domach są

bogaci

Typy rozumowania i myślenia

Rozumowanie dialektyczne

Proces, w którym rozważa

się i porównuje

przeciwstawne fakty lub idee,

aby uzyskać najlepsze

rozwiązanie lub znieść

różnice

Fakty

Za

Za

Za

Za

Prz

Prz

Prz

Prz

Wniosek najbardziej logiczny

na podstawie rozważania faktów

Typy rozumowania i myślenia

np. Argumenty i kontrargumenty odnoszące się do teorii są

dokładnie rozważane i krytycznie osądzane zanim zapadnie

decyzja o zmianie teorii, która potrafiłaby wyjaśnić więcej

danych pochodzących z eksperymentów

Typy rozumowania i myślenia

Typy myślenia

Myślenie dywergencyjne

Zastanawianie się nad niekonwencjonalnymi alternatywami w

rozwiązywaniu problemów

np. Polega na dostarczeniu kreatywnego rozwiązania

istniejącego problemu, przez wykorzystanie posiadanej wiedzy

w nowy, nieoczekiwany sposób

Typy rozumowania i myślenia

Myślenie konwergencyjne

Myślenie, którego celem jest znalezienie jednego prawidłowego

rozwiązania

np. Rozwiązywanie problemu w sposób schematyczny,

zgodnie z wyuczonymi standardami postępowania

Stadia rozwoju rozumowania i

myślenia: teoria Piageta

Teoria Piageta (1929, 1960)

Przedmiotem zainteresowania Jeana Piageta było badanie

rozwoju myślenia u dzieci

Funkcjonowanie umysłu zależy od dwóch procesów

biologicznych:

organizacja: ludzie są nastawieni na organizowanie

swoich obserwacji i doświadczeń w spójny układ

znaczeń

adaptacja do nowych obserwacji i doświadczeń

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin