Schody - gra planszowa. Kształtowanie odporności emocjonalnej..doc

(40 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 28

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 56 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Schody

ZAGADNIENIE: Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i ich zdolności do wysiłku intelektualnego

 

„Mam na imię ...” – autoprezentacja

CEL: samodzielne przedstawienie się każdego uczestnika zajęć

Dzieci kolejno przedstawiają się (głośno i wyraźnie): Mam na imię …..! witam wszystkie dzieci , które mają granatowe spodenki   itp.

Te dzieci, które zauważyły u siebie taki szczegół machają do siebie ręką.

 

Ludzie do ludzi” – zabawa ruchowa

CEL: doskonalenie prawej ręki, doskonalenie orientacji w schemacie ciała

Dzieci mają na prawej ręce frotki, spacerują po sali poruszając się w rytm muzyki. Gdy muzyka  cichnie jak najszybciej znajdują sobie parę, by wykonać polecenie prowadzącego np.

Np. prawa ręka do prawej, lewe ramię do lewego… Na hasło: Ludzie do ludzi – dzieci przytulają się do siebie.

 

„Sroczka” – zabawa paluszkowa

CEL: uświadamianie świadomości ciała i przestrzeni

Nauczycielka mówi wierszyk, dzieci naśladują ruchy nauczycielki, ilustrują treść wierszyka.

SROCZKA

Tu sroczka kaszkę warzyła,              /naśladujący sroczkę stuka palcem wskazującym

Tu swój ogonek sparzyła               .              /jednej dłoni w zagłębieniu drugiej dłoni

Temu dała na miseczkę                            /chwyta za kciuk

Temu dała na łyżeczkę                            /chwyta za wskazujący

Temu dała do garnuszka                            /za środkowy

Temu dała do dzbanuszka              /za serdeczny

Dla małego nic nie miała,              /wykonuje ręką ruchy odfruwania

Więc po kaszkę poleciała.

 

„Schody  w górę” gra planszowa

CEL: wdrażanie do zaakceptowania porażki bez przerywania i porzucania czynności, zgodna zabawa w zespole, utrwalenie pojęć o tyle więcej, o tyle mniej

1. Przygotowujemy planszę w formie schodów (kształt góry, schody schodzą się na szczycie, tam jest meta) na szczyt wychodzą postacie bajkowe np. Kopciuszek i Królewicz

2. na wybranych schodkach ustawiamy kartonik z odpowiednią ilością kropek np 2,3,5 lub ustawiamy odpowiednią liczbę liczmanów np. kasztanów, kółeczek

3. dzieci dzielimy na 2 zespoły, które naprzemiennie rzucają kostką,

4. wybieramy dwóch kapitanów drużyn, którzy przesuwają pionki i zbierają punkty

5. która drużyna pierwsza ustawi na mecie Kopciuszka i Królewicza wygrywa, po dotarciu do mety liczymy zebrane kropki (punkty), przeliczamy, kto ma najwięcej ten wygrywa

W zależności od zainteresowania dzieci grę można powtórzyć lub udoskonalić

 

„Ważny wyraz” – słuchanie wiersza  „Czary – mary”

CEL:  doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, ćwiczenia doskonalące pamięć oraz ćwiczenia logopedyczne głoski „cz”

Dzielenie wyrazu na sylaby, określanie ile jest sylab, głosek w wyrazie, rozmowa na temat wiersza, dzieci próbują układać zaklęcia

Czary – mary

Czapla czarną ma czuprynę,

Kaczka wpadła w pajęczynę,

Puchacz włożył rękawiczki,

czki wpadły do doniczki,

Kaczor loczki  ma czerwone,

Cztery rączki i ogonek.

Biegacz wpadł na metę czwarty,

Kto tu robi takie żarty?   

To królewicz January-

On uczynił takie czary.

Czarodziejkę ma pałecz

I namieszał tu troszeczkę.

(Dorota Krupa. „Rymowankiutrwalamki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych”).

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: kreślenie po śladzie, samodzielne kreślenie kresek pionowych i poziomych

Dzieci rysują po śladach zaczarowane linie, wykonują odpowiednie ćwiczenia na karcie pracy nr II4.

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         melodia

·         gra planszowa

·         2 kostki do gry

·         kartoniki z kropkami (punkty)

·         wiersz

·         karty  pracy

 

 

 

 

 

Kopciuszek

 

Królewicz

 

 

Start          Start

 

Meta        Meta

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin