Wycieczka szkolna, jednodniowa klasy III b do Ojcowa,.doc

(30 KB) Pobierz
I rok Pedagogiki wieku dziecięcego i Muzyki

Wycieczka szkolna, jednodniowa klasy III b do Ojcowa,

Ojcowskiego Parku Narodowego

(lekcja w terenie o charakterze przyrodniczo – historycznym)

 

Odbędzie się 11 czerwca br. (czwartek).

Przewidywany wyjazd - 8:00, przewidywany powrót - 18:00/18:30.

 

W planach:

(w formie wędrówki pieszej)

    * zwiedzanie Groty Łokietka

    * oglądanie Maczugi Herkulesa

    * spacer Doliną Prądnika

    * wejście na zamek Pieskowa Skała (dziedziniec, bez wnętrz)

    * zwiedzanie Muzeum Przyrodniczego

    * piknik (ognisko i pieczenie kiełbasek) i przejażdżką wozami

 

Program:

- Godz. 10.00 - przyjazd grupy na parking w Ojcowie, gdzie będzie na nią oczekiwał przewodnik Ojcowskiego Parku Narodowego.

Stąd też rozpocznie się nasza wędrówka przez piękną i malowniczą Dolinę Ojcowa. Najpierw udamy się w stronę Groty Łokietka, w której wg legendy ukrywał się przyszły Król Polski Łokietek.

 

- Koło godz.12.30 - po zwiedzeniu Jaskini udamy się Wąwozem Ciasne Skałki w stronę Bramy Krakowskiej i Źródełka Miłości. Dalej wsiadamy do autokaru i jedziemy do Zamku w Pieskowej Skale. Tam też zwiedzimy najlepiej zachowany Zamek na szlaku Orlich Gniazd. Oglądniemy między innymi dziedziniec zewnętrzny i arkadowy, oryginalną średniowieczną studnię i bardzo ciekawą salę podsłuchową oraz niepowtarzalny i oryginalny ogród w stylu włoskim. Następnie przejdziemy obok Maczugi Herkulesa, najbardziej osobliwej i słynnej skały w OPN.

 

- Koło Godz. 15.30 - wsiadamy do dorożek i jedziemy w dół rzeki Prądnik po przez malowniczą dolinę gdzie podziwiać będziemy mogli przepiękne masywy skalne. Dojeżdżamy do Stadniny Konnej "Zielona polana" na piknik.

 

- Rozpoczęcie pikniku koło godz. 16.30

 

 

Cele ogólne:

 

              - Zapoznanie uczestników z historią i genezą miejsca, które będą zwiedzać;

 

              - Zapoznanie uczniów z walorami przyrodniczo – krajobrazowymi;

 

              - Zapoznanie z różnorodnością świata roślin i zwierząt, warunkami i trybem życia oraz               odżywianiem;

 

              - Wdrażanie podopiecznych do ochrony przyrody i jej zasobów (KSZTAŁCENIE WRAŻLIWOŚCI ZWIEDZAJĄCYCH NA POTRZEBĘ OCHRONY PRZYRODY I DZIEDZICTWA KULTUROWEGO);

 

              - Wykształcenie szacunku dla zabytków historycznych i przyrodniczych poprzez               bezpośredni kontakt z nimi;

 

- Integracja grupy podczas wspólnego posiłku (uczniowie dzielą się doświadczeniami i spostrzeżeniami – ugruntowanie zdobytej wiedzy).

 

Cele szczegółowe:

 

              - Uczeń zna zasady zachowania się w parku narodowym/rezerwacie (na obszarze               chronionym);

 

              - Uczeń zna pojęcia takie jak: park narodowy/krajobrazowy, rezerwat i szlak turystyczny;

 

              - Uczeń potrafi opowiedzieć w kilku prostych zdaniach o miejscach, które zwiedzał;

 

              - Uczeń potrafi wskazać na mapie poznane miejsca;

 

              - Uczeń rozpoznaje pospolite i chronione gatunki roślin i zwierząt występujących w               regionie.

 

Środki dydaktyczne:

 

              1) Mapa Ojcowa i Ojcowskiego Parku Narodowego

              2) Przewodnik po regionie Ojcowa

              3) Własne notatki

 

Literatura:

1) Wróblewski K.: Nad Prądnikiem. Przewodnik po Ojcowie i jego okolicy. Warszawa 1907.

2) Przyroda Ojcowskiego Parku Narodowego.

Studia Naturae, Ser. B. Nr 28, PWN, Kraków 1977.

3) Plany 1:10 000 i opis. Kraków 1959. Maszynopis i mapy, archiwum dyrekcji Parku.

4) Michalik S.: Ekologiczna ochrona czynna biocenoz i krajobrazu w Ojcowskim Parku Narodowym. Parki Narodowe i Rezerwaty Przyrody T. 6: 1985 nr 2 s. 43-56.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin