Wycieczka szkolna, jednodniowa klasy III b do Ojcowa,
Ojcowskiego Parku Narodowego
(lekcja w terenie o charakterze przyrodniczo – historycznym)
Odbędzie się 11 czerwca br. (czwartek).
Przewidywany wyjazd - 8:00, przewidywany powrót - 18:00/18:30.
W planach:
(w formie wędrówki pieszej)
* zwiedzanie Groty Łokietka
* oglądanie Maczugi Herkulesa
* spacer Doliną Prądnika
* wejście na zamek Pieskowa Skała (dziedziniec, bez wnętrz)
* zwiedzanie Muzeum Przyrodniczego
* piknik (ognisko i pieczenie kiełbasek) i przejażdżką wozami
Program:
- Godz. 10.00 - przyjazd grupy na parking w Ojcowie, gdzie będzie na nią oczekiwał przewodnik Ojcowskiego Parku Narodowego.
Stąd też rozpocznie się nasza wędrówka przez piękną i malowniczą Dolinę Ojcowa. Najpierw udamy się w stronę Groty Łokietka, w której wg legendy ukrywał się przyszły Król Polski Łokietek.
- Koło godz.12.30 - po zwiedzeniu Jaskini udamy się Wąwozem Ciasne Skałki w stronę Bramy Krakowskiej i Źródełka Miłości. Dalej wsiadamy do autokaru i jedziemy do Zamku w Pieskowej Skale. Tam też zwiedzimy najlepiej zachowany Zamek na szlaku Orlich Gniazd. Oglądniemy między innymi dziedziniec zewnętrzny i arkadowy, oryginalną średniowieczną studnię i bardzo ciekawą salę podsłuchową oraz niepowtarzalny i oryginalny ogród w stylu włoskim. Następnie przejdziemy obok Maczugi Herkulesa, najbardziej osobliwej i słynnej skały w OPN.
- Koło Godz. 15.30 - wsiadamy do dorożek i jedziemy w dół rzeki Prądnik po przez malowniczą dolinę gdzie podziwiać będziemy mogli przepiękne masywy skalne. Dojeżdżamy do Stadniny Konnej "Zielona polana" na piknik.
- Rozpoczęcie pikniku koło godz. 16.30
Cele ogólne:
- Zapoznanie uczestników z historią i genezą miejsca, które będą zwiedzać;
- Zapoznanie uczniów z walorami przyrodniczo – krajobrazowymi;
- Zapoznanie z różnorodnością świata roślin i zwierząt, warunkami i trybem życia oraz odżywianiem;
- Wdrażanie podopiecznych do ochrony przyrody i jej zasobów (KSZTAŁCENIE WRAŻLIWOŚCI ZWIEDZAJĄCYCH NA POTRZEBĘ OCHRONY PRZYRODY I DZIEDZICTWA KULTUROWEGO);
- Wykształcenie szacunku dla zabytków historycznych i przyrodniczych poprzez bezpośredni kontakt z nimi;
- Integracja grupy podczas wspólnego posiłku (uczniowie dzielą się doświadczeniami i spostrzeżeniami – ugruntowanie zdobytej wiedzy).
Cele szczegółowe:
- Uczeń zna zasady zachowania się w parku narodowym/rezerwacie (na obszarze chronionym);
- Uczeń zna pojęcia takie jak: park narodowy/krajobrazowy, rezerwat i szlak turystyczny;
- Uczeń potrafi opowiedzieć w kilku prostych zdaniach o miejscach, które zwiedzał;
- Uczeń potrafi wskazać na mapie poznane miejsca;
- Uczeń rozpoznaje pospolite i chronione gatunki roślin i zwierząt występujących w regionie.
Środki dydaktyczne:
1) Mapa Ojcowa i Ojcowskiego Parku Narodowego
2) Przewodnik po regionie Ojcowa
3) Własne notatki
Literatura:
1) Wróblewski K.: Nad Prądnikiem. Przewodnik po Ojcowie i jego okolicy. Warszawa 1907.
2) Przyroda Ojcowskiego Parku Narodowego.
Studia Naturae, Ser. B. Nr 28, PWN, Kraków 1977.
3) Plany 1:10 000 i opis. Kraków 1959. Maszynopis i mapy, archiwum dyrekcji Parku.
4) Michalik S.: Ekologiczna ochrona czynna biocenoz i krajobrazu w Ojcowskim Parku Narodowym. Parki Narodowe i Rezerwaty Przyrody T. 6: 1985 nr 2 s. 43-56.
Arwen1602