LO-.doc

(52 KB) Pobierz
POLITECHNIKA ŚWIĘTOKRZYSKA W KIELCACH

Politechnika Świętokrzyska

Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn

Katedra Maszyn Cieplnych

Laboratorium Silników Cieplnych

 

 

MiBM

Kierunek

 

EiL

Specjalność

Ćwiczenie nr:

6

 

Temat ćwiczenia:

WYZNACZENIE LICZBY OKTANOWEJ

 

 

 

Data zaliczenia

 

 

Ocena

 

 

Podpis prowadzącego

 

 

 

 

1.     Cel ćwiczenia

Celem ćwiczenia jest  zapoznanie się z  właściwościami charakteryzującymi paliwa którymi zasilane są silniki o zapłonie iskrowym(wymuszonym), oraz metodyką wyznaczania liczby oktanowej dla badanej benzyny.

 

2.     Wstęp teoretyczny

Paliwa ciekłe to ciecze, których energia chemiczna może zostać przetworzona na ciepło. A następnie w pracę mechaniczną w silnikach wewnętrznego spalania. Najistotniejszymi zaletami dzięki którym paliwa ciekłe znajdują tak szerokie zastosowanie są:

·         Łatwe i nie zawodne tworzenie jednorodnej mieszanki paliwowo-powietrznej o wymaganym składzie,spalające się bez pozostawiania osadów i nagarów(pozostałości),

·         Duża ilość energii skupionej w jednostce objętości lub masy

·         Łatwość przepływu,

·         Brak lub znikoma zawartość składników niepalnych

·         Łatwość transportu przeładunku i magazynowania.

 

Olej bazowy wykorzystywany do produkcji paliw konwencjonalnych który stanowi produkt wyjściowy do produkcji paliw konwencjonalnych zaliczamy:

·         Rope naftową

·         Węgiel

·         Olej łupkowy

·         Piaski bitumiczne

 

Ropa naftowa poddawana jest rozmaitym procesom technologicznym celem uzyskania z niej pożądanych przetworów. Głąwnymi procesami przetwórczymi ropy naftowej są:

·         Destylacja

·         Reformowanie katalityczne( reakcje: odwodornienie, cyklizacja, izomeryzacja, hydrokrakowanie)

·         Krakowanie (termiczne, katalityczne)

·         Alkilacja: (term., katalit.)

 

Paliwami konwencjonalnymi stosowanymi do zasilania silników o zapłonie iskrowym są benzyny. Bezyna- to mieszanka węglowodorów aromatycznych, naftenowych i parafinowych oraz ich pochodnych co ważne wrzących w temp. 30-2150C (czyli znacznie niższej niż temp.wrzenia oleju napędowego), jednak po spaleniu spaliny banzyny mają wyższą temp. niż spaliny oleju napędowego. Najbogatsze w prosto łańcuchowe i słabo rozgałęzione węglowodory są frakcje pochodzące z destylacji pierwotnej.

 

Paliwa do zasilania silników o ZI pojazdów samochodowych muszą spełniać następujące ogólne wymagania:

o       Zapewnić łatwe szybkie tworzenie jednorodnej mieszanki paliwowo-powietrznej o odpowiedniej jakości, na co mają wpływ ;gęstość, lepkość skład frakcyjny, rężność par oraz brak skłonności do do tworzenia osadów żywicznych

o       Zapalnic bezstukowe  i ekonomiczne spalanie o czym decydują; LO, wartość opałowa, oraz brak skłonności paiwa do tworzenia nagaru

o       Wykazywać trwałość warunkach składowania, transportu i eksploatacji

o       Nie działac korodująco na metle oraz pozbawione winny być zanieczyszczeń stałych i wody

o       Wykazywać odporność na zamarzanie w niskich temperaturach i nie rozwarstwiać się aby prawidłowo realizować dopływ paliwa(benzyny) 

 

 

3.     Przebieg ćwiczenia.

Ćwiczenie przeprowadzone zostało na jednostce stanowiska badawczego wyposażonej w silnik wzorcowy UIT-65 którego warunki pracy podczas przeprowadzanego badania określa norma PN-82/C-04120.

·         Sprawdzenie poprawności wyreg. stukomierza przez jego ustawienie na znormalizowane natężenie stukania dla paliwa wzorcowego o znanej liczbie oktanowej

·         Ustalenie mieszanki paliwowo-powietrznej dla uzyskania największego natężenia stukania przy zasilaniu silnika paliwem badanym

·         Regulacja stopnia sprężania silnika dla uzyskania największego natężenia stukania dla badanego paliwa.

·         Wstępnie określenie dzięki wskazaniu mikrometru i danych zawartych w normie przybliżoną wartość liczby oktanowej badanego paliwa

·         Zasilając silnik kolejno paliwami wzorcowymi z oddzielnych komór pływakowych zawierających 3 różne paliwa tak dobieramy skłąd mieszanki paliwowo powietrznej, aby uzyskać największe natężenie detonacji

·         Odczytać wskazania stuk omierza zasilając kolejno silnik badanym paliwem i paliwami wzorcowymi

     Liczbę oktanową badanego paliwa obliczyliśmy ze wzoru:

 

 

                                          LO/B=LO/B1+(LO/B2+LO/B1)*(a1-a/a1-a2)

LO- liczba oktanowa paliwa badanego

LC/B1-liczba oktanowa paliwa wzorcowego (o większej odporności na stukanie niż paliwo badane))

LC/B2-liczba oktanowa paliwa wzorcowego (o mniejszej odporności na stukanie niż paliwo badane)

a-średnia arytmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu silnika paliwem  badanym 

a1-średnia arytmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu silnika paliwem wzorcowym o LO/B1

a2-średnia arytmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu silnika paliwem wzorcowym o LO/B2

 

 

 

                                            LO/B=98+(100-98)*(86-55/86-28)

                                                                    LO/B=99.07

 

 

4.     Wnioski

 

Ćwiczenie przeprowadzone w laboratorium silników spalinowych pozwoliło nam na określenie liczby oktanowej dla paliwa zakupionego na jednej z miejscowych stacji paliw. Po przeprowadzeniu doświadczenia i zastosowaniu obliczeń otrzymaliśmy wartośc liczby oktanowej równą 99.07. Wartość jest zgodna z obowiązująca obecnie norma europejską PN-EN ISO 5164, która określa wartość liczby oktanowej dla benzyn.

 

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin