Politechnika Świętokrzyska
Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn
Katedra Maszyn Cieplnych
Laboratorium Silników Cieplnych
MiBM
Kierunek
EiL
Specjalność
Ćwiczenie nr:
6
Temat ćwiczenia:
WYZNACZENIE LICZBY OKTANOWEJ
Data zaliczenia
Ocena
Podpis prowadzącego
1. Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z właściwościami charakteryzującymi paliwa którymi zasilane są silniki o zapłonie iskrowym(wymuszonym), oraz metodyką wyznaczania liczby oktanowej dla badanej benzyny.
2. Wstęp teoretyczny
Paliwa ciekłe to ciecze, których energia chemiczna może zostać przetworzona na ciepło. A następnie w pracę mechaniczną w silnikach wewnętrznego spalania. Najistotniejszymi zaletami dzięki którym paliwa ciekłe znajdują tak szerokie zastosowanie są:
· Łatwe i nie zawodne tworzenie jednorodnej mieszanki paliwowo-powietrznej o wymaganym składzie,spalające się bez pozostawiania osadów i nagarów(pozostałości),
· Duża ilość energii skupionej w jednostce objętości lub masy
· Łatwość przepływu,
· Brak lub znikoma zawartość składników niepalnych
· Łatwość transportu przeładunku i magazynowania.
Olej bazowy wykorzystywany do produkcji paliw konwencjonalnych który stanowi produkt wyjściowy do produkcji paliw konwencjonalnych zaliczamy:
· Rope naftową
· Węgiel
· Olej łupkowy
· Piaski bitumiczne
Ropa naftowa poddawana jest rozmaitym procesom technologicznym celem uzyskania z niej pożądanych przetworów. Głąwnymi procesami przetwórczymi ropy naftowej są:
· Destylacja
· Reformowanie katalityczne( reakcje: odwodornienie, cyklizacja, izomeryzacja, hydrokrakowanie)
· Krakowanie (termiczne, katalityczne)
· Alkilacja: (term., katalit.)
Paliwami konwencjonalnymi stosowanymi do zasilania silników o zapłonie iskrowym są benzyny. Bezyna- to mieszanka węglowodorów aromatycznych, naftenowych i parafinowych oraz ich pochodnych co ważne wrzących w temp. 30-2150C (czyli znacznie niższej niż temp.wrzenia oleju napędowego), jednak po spaleniu spaliny banzyny mają wyższą temp. niż spaliny oleju napędowego. Najbogatsze w prosto łańcuchowe i słabo rozgałęzione węglowodory są frakcje pochodzące z destylacji pierwotnej.
Paliwa do zasilania silników o ZI pojazdów samochodowych muszą spełniać następujące ogólne wymagania:
o Zapewnić łatwe szybkie tworzenie jednorodnej mieszanki paliwowo-powietrznej o odpowiedniej jakości, na co mają wpływ ;gęstość, lepkość skład frakcyjny, rężność par oraz brak skłonności do do tworzenia osadów żywicznych
o Zapalnic bezstukowe i ekonomiczne spalanie o czym decydują; LO, wartość opałowa, oraz brak skłonności paiwa do tworzenia nagaru
o Wykazywać trwałość warunkach składowania, transportu i eksploatacji
o Nie działac korodująco na metle oraz pozbawione winny być zanieczyszczeń stałych i wody
o Wykazywać odporność na zamarzanie w niskich temperaturach i nie rozwarstwiać się aby prawidłowo realizować dopływ paliwa(benzyny)
3. Przebieg ćwiczenia.
Ćwiczenie przeprowadzone zostało na jednostce stanowiska badawczego wyposażonej w silnik wzorcowy UIT-65 którego warunki pracy podczas przeprowadzanego badania określa norma PN-82/C-04120.
· Sprawdzenie poprawności wyreg. stukomierza przez jego ustawienie na znormalizowane natężenie stukania dla paliwa wzorcowego o znanej liczbie oktanowej
· Ustalenie mieszanki paliwowo-powietrznej dla uzyskania największego natężenia stukania przy zasilaniu silnika paliwem badanym
· Regulacja stopnia sprężania silnika dla uzyskania największego natężenia stukania dla badanego paliwa.
· Wstępnie określenie dzięki wskazaniu mikrometru i danych zawartych w normie przybliżoną wartość liczby oktanowej badanego paliwa
· Zasilając silnik kolejno paliwami wzorcowymi z oddzielnych komór pływakowych zawierających 3 różne paliwa tak dobieramy skłąd mieszanki paliwowo powietrznej, aby uzyskać największe natężenie detonacji
· Odczytać wskazania stuk omierza zasilając kolejno silnik badanym paliwem i paliwami wzorcowymi
Liczbę oktanową badanego paliwa obliczyliśmy ze wzoru:
LO/B=LO/B1+(LO/B2+LO/B1)*(a1-a/a1-a2)
LO- liczba oktanowa paliwa badanego
LC/B1-liczba oktanowa paliwa wzorcowego (o większej odporności na stukanie niż paliwo badane))
LC/B2-liczba oktanowa paliwa wzorcowego (o mniejszej odporności na stukanie niż paliwo badane)
a-średnia arytmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu silnika paliwem badanym
a1-średnia arytmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu silnika paliwem wzorcowym o LO/B1
a2-średnia arytmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu silnika paliwem wzorcowym o LO/B2
LO/B=98+(100-98)*(86-55/86-28)
LO/B=99.07
4. Wnioski
Ćwiczenie przeprowadzone w laboratorium silników spalinowych pozwoliło nam na określenie liczby oktanowej dla paliwa zakupionego na jednej z miejscowych stacji paliw. Po przeprowadzeniu doświadczenia i zastosowaniu obliczeń otrzymaliśmy wartośc liczby oktanowej równą 99.07. Wartość jest zgodna z obowiązująca obecnie norma europejską PN-EN ISO 5164, która określa wartość liczby oktanowej dla benzyn.
1
madziula0001