Charakterystyka prdkociowa.doc

(76 KB) Pobierz
POLITECHNIKA ŚWIĘTOKRZYSKA W KIELSACH

POLITECHNIKA ŚWIĘTOKRZYSKA W KIELSACH

SAMODZIELNY ZAKŁAD SILNIKÓW SPALINOWYCH

I MASZYN ROBOCZYCH

Laboratorium:

 

Nazwisko i Imię

WMiBM

TS

Wydział

Grupa

Ćwiczenie:

   nr       

Temat ćwiczenia:

WYZNACZANIE CHARAKTERYSTYKI PRĘDKOSCIOWEJ

30.03.2007

 

 

 

Data wykonania

Data zaliczenia

Ocena

Podpis prowadzącego

 

 

1. Cel ćwiczenia:

   Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z rodzajami oraz zasadami sporządzania charakterystyki prędkościowych silników spalinowych i sposobem opracowania wyników.

 

 

2. Wstęp teoretyczny:

   Wyznaczanie charakterystyki prędkościowej jest to graficzne przedstawienie obserwowanych parametrów silnika w funkcji prędkości obrotowej wału korbowego. Tymi parametrami mogą być: średnie ciśnienie zbyteczne, średnie ciśnienie efektywne, moment obrotowy, moc użyteczna, jednostkowe zużycie paliwa, godzinne zużycie paliwa, temperatura spalin.

 

   Charakterystyka mocy maksymalnej przedstawia zależność mocy użytecznej i momentu obrotowego lub średniego ciśnienia efektywnego i jednostkowego zużycia paliwa od prędkości obrotowej silnika przy stałym całkowitym otwarciu przepustnicy i przy równoczesnej regulacji silnika i jego osprzętu zapewniającej uzyskanie w każdym punkcie pomiarowym mocy maksymalnej. Najczęściej regulacji podlega tylko skład mieszanki i kąt wyprzedzenia zapłonu, a w przypadku silników wyposażonych w eksploatacji w katalizator trójfunkcyjny, tylko kąt wyprzedzenia zapłonu. Na wykres mogą być, w zależności od potrzeb, naniesione krzywe godzinowe zużycia paliwa, temperatury spalin, skład spalin i inne. Charakterystyka ta pokazuje potencjalne możliwości silnika. Poprze porównanie ja z charakterystyką eksploatacyjną można ocenić stopień ich wykorzystania (poprawność dobranej regulacji eksploatacyjnej).

 

   Charakterystyka eksploatacyjna (pełnej mocy) jest analogiczną charakterystyką do charakterystyki mocy maksymalnej z tym, że jest sporządzona przy  normalnej eksploatacyjnej regulacji silnika i jego osprzętu.

 

 

 

   Rozróżniamy charakterystyki prędkości:

    -zewnętrzna charakterystyka prędkościowa

    - charakterystyka biegu jałowego

    -charakterystyka strat wewnętrznych

    -charakterystyka mocy

 

3. Przebieg ćwiczenia:

   Przebieg sporządzania eksploatacyjnej charakterystyki prędkościowej:

   -przed przystąpieniem do badan należy zagrzać silnik do temperatury równowagi cieplnej     jeżeli nie ma możliwości jej pomiaru należy doprowadzić do dwukrotnego włączenia się sterowanego termostatem wentylatora chłodnicy.

   -pomiary zaczyna się od najmniejszej prędkości obrotowej, przy której silnik pracuje jeszcze prawidłowo. Po odczytaniu wskazań wszystkich urządzeń pomiarowych , zmniejsza się obciążenie silnika przez hamulec, wskutek czego prędkość obrotowa silnika wzrasta.    Przeprowadza się następny pomiar, znów zmniejsza się obciążenie itd. aż silnik zostanie doprowadzony do najwyższej prędkości obrotowej. Jeżeli nie jest ona podana przez producenta, można przyjąć 110%  lub prędkość znamionową dla silników ZS. Pomiary można powtórzyć w kierunku przeciwnym.

 

Pomiary niezbędne do wykonania charakterystyki obejmują:

   -prędkość obrotową

   -moment obciążający

   -zużycie paliwa określone przez czas lub liczbę obrotową silnika odpowiadające zużyciu           pomiarowej dawki paliwa o objętości lub w czasie.

 

Na podstawie poszczególnych wyników pomiarów oblicza się;

-moc użyteczną

-moment obrotowy

-godzinowe zużycie paliwa

-jednostkowe zużycie paliwa

 

 

 

 

4. Wyniki pomiarów i obliczenia:

 

P [kG]

N [obr/min]

t [s]

Ne [kW]

Mo [Nm]

Ge [kg/h]

ge [g/kWh]

29

1492

78

4,4

28,1

1,7

0,386

38

1750

55

6,7

36,5

2,4

0,358

45

1880

42

8,6

43,6

3,2

0,372

50

2050

38

10,4

48,4

3,5

0,336

52

2200

33

11,6

50,3

4,0

0,344

53

2380

24

12,8

51,3

5,6

0,437

54

2500

22

13,7

52,3

6,1

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin