POLITECHNIKA ŚWIĘTOKRZYSKA W KIELSACH
SAMODZIELNY ZAKŁAD SILNIKÓW SPALINOWYCH
I MASZYN ROBOCZYCH
Laboratorium:
Nazwisko i Imię
Wydział
Grupa
Ćwiczenie:
nr
Temat ćwiczenia:
WYZNACZANIE CHARAKTERYSTYKI PRĘDKOSCIOWEJ
30.03.2007
Data wykonania
Data zaliczenia
Ocena
Podpis prowadzącego
1. Cel ćwiczenia:
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z rodzajami oraz zasadami sporządzania charakterystyki prędkościowych silników spalinowych i sposobem opracowania wyników.
2. Wstęp teoretyczny:
Wyznaczanie charakterystyki prędkościowej jest to graficzne przedstawienie obserwowanych parametrów silnika w funkcji prędkości obrotowej wału korbowego. Tymi parametrami mogą być: średnie ciśnienie zbyteczne, średnie ciśnienie efektywne, moment obrotowy, moc użyteczna, jednostkowe zużycie paliwa, godzinne zużycie paliwa, temperatura spalin.
Charakterystyka mocy maksymalnej przedstawia zależność mocy użytecznej i momentu obrotowego lub średniego ciśnienia efektywnego i jednostkowego zużycia paliwa od prędkości obrotowej silnika przy stałym całkowitym otwarciu przepustnicy i przy równoczesnej regulacji silnika i jego osprzętu zapewniającej uzyskanie w każdym punkcie pomiarowym mocy maksymalnej. Najczęściej regulacji podlega tylko skład mieszanki i kąt wyprzedzenia zapłonu, a w przypadku silników wyposażonych w eksploatacji w katalizator trójfunkcyjny, tylko kąt wyprzedzenia zapłonu. Na wykres mogą być, w zależności od potrzeb, naniesione krzywe godzinowe zużycia paliwa, temperatury spalin, skład spalin i inne. Charakterystyka ta pokazuje potencjalne możliwości silnika. Poprze porównanie ja z charakterystyką eksploatacyjną można ocenić stopień ich wykorzystania (poprawność dobranej regulacji eksploatacyjnej).
Charakterystyka eksploatacyjna (pełnej mocy) jest analogiczną charakterystyką do charakterystyki mocy maksymalnej z tym, że jest sporządzona przy normalnej eksploatacyjnej regulacji silnika i jego osprzętu.
Rozróżniamy charakterystyki prędkości:
-zewnętrzna charakterystyka prędkościowa
- charakterystyka biegu jałowego
-charakterystyka strat wewnętrznych
-charakterystyka mocy
3. Przebieg ćwiczenia:
Przebieg sporządzania eksploatacyjnej charakterystyki prędkościowej:
-przed przystąpieniem do badan należy zagrzać silnik do temperatury równowagi cieplnej jeżeli nie ma możliwości jej pomiaru należy doprowadzić do dwukrotnego włączenia się sterowanego termostatem wentylatora chłodnicy.
-pomiary zaczyna się od najmniejszej prędkości obrotowej, przy której silnik pracuje jeszcze prawidłowo. Po odczytaniu wskazań wszystkich urządzeń pomiarowych , zmniejsza się obciążenie silnika przez hamulec, wskutek czego prędkość obrotowa silnika wzrasta. Przeprowadza się następny pomiar, znów zmniejsza się obciążenie itd. aż silnik zostanie doprowadzony do najwyższej prędkości obrotowej. Jeżeli nie jest ona podana przez producenta, można przyjąć 110% lub prędkość znamionową dla silników ZS. Pomiary można powtórzyć w kierunku przeciwnym.
Pomiary niezbędne do wykonania charakterystyki obejmują:
-prędkość obrotową
-moment obciążający
-zużycie paliwa określone przez czas lub liczbę obrotową silnika odpowiadające zużyciu pomiarowej dawki paliwa o objętości lub w czasie.
Na podstawie poszczególnych wyników pomiarów oblicza się;
-moc użyteczną
-moment obrotowy
-godzinowe zużycie paliwa
-jednostkowe zużycie paliwa
4. Wyniki pomiarów i obliczenia:
P [kG]
N [obr/min]
t [s]
Ne [kW]
Mo [Nm]
Ge [kg/h]
ge [g/kWh]
29
1492
78
4,4
28,1
1,7
0,386
38
1750
55
6,7
36,5
2,4
0,358
45
1880
42
8,6
43,6
3,2
0,372
50
2050
10,4
48,4
3,5
0,336
52
2200
33
11,6
50,3
4,0
0,344
53
2380
24
12,8
51,3
5,6
0,437
54
2500
22
13,7
52,3
6,1
madziula0001