plan wczesne wspomaganie.doc

(146 KB) Pobierz
INDYWIDUALNY PROGRAM REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZY

Publiczne Przedszkole Nr3 w

 

 

 

 

 

PROGRAM  WSPOMAGANIA ROZWOJU DLA  DZIECKA  Z  GŁĘBOKĄ  NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ  INTELEKTUALNĄ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                        

                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

……………………  2006

Spis treści

 

Wstęp ................................................................................................................... 3

1. Ogólne założenia indywidualnego programu .................................................. 4

2. Diagnoza funkcjonalna dziecka ....................................................................... 5

3. Cele indywidualnego programu ...................................................................... 6

4. Realizowane treści ........................................................................................... 6

5. Procedury osiągania celów (metody, formy pracy, środki dydaktyczne) ....... 9

6. Ewaluacja programu ...................................................................................... 10

7. Spodziewane efekty programu ...................................................................... 11

Bibliografia ........................................................................................................12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

1. Ogólne założenia indywidualnego programu

       Program  napisany jest dla konkretnego dziecka, którym jest  głęboko upośledzony chłopiec z zespołem Downa, czwarty rok uczęszczający do zespołu rewalidacyjno – wychowawczego.

       Ponieważ chłopiec nie mówi i nie rozumie mowy werbalnej (obserwacje własne, orzeczenie Poradni Psychologiczno - Pedagogiczno w Bartoszycach kwalifikujące dziecko do zespołu rewalidacyjno – wychowawczego, konsultacje z logopedą szkolnym) konieczne stało się poszukiwanie wspomagających metod  porozumiewania się. Z uwagi na ograniczone możliwości psychofizyczne  dziecka wykorzystam metodę gestów naturalnych i sygnałów dotykowych.

       Metoda gestów naturalnych jest to zestaw bardzo prostych gestów, zwykle opisujących nazywaną czynność lub przedmiot. Czasem są to ruchy rąk, innym razem całego ciała. W  programie swym wykorzystałam gesty opracowane przez V. H. Cardinaux i A. Lowe dla dzieci głuchoniewidomych, modelując je w zależności od potrzeb i możliwości dziecka. Metoda gestów naturalnych wspomagana będzie przez metodę sygnałów dotykowych. Sygnały dotykowe obejmują dotykanie dziecka za każdym razem w ten sam sposób,   aby poinformować go o tym, co się wydarzy, na przykład delikatne szturchnięcie łokcia dziecka do przodu (iść).

         Program stanowi element indywidualnego programu rewalidacyjno – wychowawczego opracowanego zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 30.01.1997r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.   

       Program realizowany będzie na zajęciach indywidualnych z dzieckiem. Zajęcia te odbywać się będą nieodpłatnie, 2 razy w tygodniu w czasie godzinnych spotkań. Duże  znaczenie  dla  realizacji  programu,  a zatem spodziewanych efektów w  pracy  z  dzieckiem,  ma  stosowanie  takich  samych  gestów i symboli przez wszystkie  osoby  kontaktujące  się  z  dzieckiem   i  to  zarówno  w  środowisku rodzinnym dziecka, jak i w środowisku własnej grupy. W celu ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych, matce dziecka oraz pracownikom zespołu rewalidacyjno – wychowawczego przedstawiono główne założenia programu,   a także zademonstrowano gesty i sygnały dotykowe, będące przedmiotem realizacji programu. Na realizację programu otrzymałam pisemną zgodę matki dziecka.

       Zajęcia dokumentowane będą w opracowanym w tym celu dzienniku zajęć indywidualnych. W dzienniku, oprócz zapisów dotyczących celów i treści realizowanych zajęć, znajdą się strony dotyczące współpracy z rodzicami oraz oceny postępów dziecka  i wniosków do dalszej pracy.

 

 

 

 

3. Cele indywidualnego programu

 

Cel główny: 

1. Wspomaganie całościowego rozwoju dziecka z wykorzystaniem 

    wspomagających metod komunikacji: gestów naturalnych oraz sygnałów 

    dotykowych.

 

Cele ogólne:

1. Obserwowanie, odczytywanie i interpretowanie zachowania dziecka: mimiki, ruchów ciała i sygnałów głosowych.

2. Rozpoznawanie i rozumienie przez dziecko kierowanych do niego komunikatów wspartych gestami naturalnymi oraz sygnałami dotykowymi.

3. Naśladowanie przez dziecko prostych gestów nadawanych przez nauczyciela.

4. Rozwijanie poszczególnych funkcji psychomotorycznych poprzez  stymulację zmysłów.

 

 

Cele szczegółowe:

 

 

Cele wynikające

z rozporządzenia

Szczegółowe cele rewalidacyjno –wychowawcze (dziecko)

Aktywności komunikacyjne

* stosowanie gestów i sygnałów dotykowych 

   w sytuacjach tego wymagających

* stopniowe ograniczanie podpowiedzi

   fizycznych

Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem.

 

Reaguje na zakazy: „nie, nie wolno”.

 

 

 

 

 



Głośno i wyraźnie wymawiamy słowa: „nie, nie wolno”, jednocześnie wyprostowanym palcem wskazującym wykonujemy kilka

ruchów w lewo i w prawo:

 

 

 

i potrząsamy w lewo i prawo głową.

Właściwie reaguje na: „tak”

Mówimy „tak” i jednocześnie potrząsamy głową z góry na dół.

Podaje na żądanie trzymany przedmiot.

 

 



Mówimy „daj ...” i jednocześnie wyciągamy pustą dłoń w kierunku dziecka: 

 

 

Wykonuje polecenie: „weź”.

 

Mówimy „weź ...” i równocześnie prowadzimy rękę dziecka w stronę przedmiotu.

Reaguje na polecenie „chodź”.

 

 



Mówimy „chodź” i jednocześnie przywołujemy dziecko gestem:  

 

 

Usprawnianie ruchowe

i psychoruchowe

w zakresie dużej

i małej motoryki, wyrabianie orientacji

w schemacie własnego ciała.

 

 

Podnosi sprawność lokomocyjną.

 

 

Mówimy w określonych sytuacjach (naturalnych bądź zaaranżowanych): „idź”, „stój” wspomagając reakcje dziecka sygnałem dotykowym.

Samodzielnie siada na krześle.

 



Mówimy „siadaj” opuszczając prawą dłoń zwróconą ku dołowi:

 

  

Samodzielnie wstaje z krzesła.



Mówimy „wstań” podnosząc prawą dłoń zwróconą ku górze:

 

 

Wyczuwa poszczególne części ciała.

 



Mówimy „oko, ...” kładąc rękę dziecka na daną część ciała: 

 

 

Chwyta przedmioty z użyciem chwytu pęsetowego.

„Weź – daj” (jak w komunikacji)

 

Manipuluje różnymi przedmiotami.

„Weź – daj” (jak w komunikacji)

 

Bazgrze na papierze prawidłowo trzymając narzędzie pisarskie.



Mówimy „rysuj” demonstrując naturalny ruch pisania:

 

lub rysujemy ręką dziecka.

Wdrażanie do osiągnięcia optymalnego poziomu samodzielności.

 

Pociera ręce podczas mycia.

Kierujemy ręce dziecka w stronę strumienia wody, namydlamy je mydłem. Mówimy „zrób tak” pocierając ręce jak przy myciu:



 

 

Prezentujemy gest lub wykonujemy go rękami dziecka.

 

Wyciera ręce

w ręcznik.

Podajemy dziecku ręcznik.

Mówimy„zrób tak” (jak wyżej).

Doskonali umiejętność samodzielnego jedzenia pokarmów półpłynnych 

za pomocą łyżki.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin