Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela.pdf

(353 KB) Pobierz
Microsoft Word - Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela
Opracowała Marzena Mospinek
PLANOWANIE PRACY DYDAKTYCZNEJ – NARZĘDZIA PLANOWANIA
Zaniedbanie planowania to planowanie zaniedbania myśl T. Kotarbinskiego
Umiejętności jakich wymaga planowanie są uznawane za istotne. Clark i Ynger informują, że
nauczyciele każdego tygodnia spędzają 10-20% swego czasu pracy na planowaniu.
Wyróżniamy plany roczne, semestralne, tygodniowe, dzienne oraz plany danej jednostki
lekcyjnej.
Narzędzia planowania to:
Indywidualne programy edukacyjne;
Programy pracy z grupą;
Plany pracy zespołu rewalidacyjno – wychowawczego;
Plan pracy korekcyjno – kompensacyjnej;
Konspekty;
Scenariusze; stanowią rejestr metod i form pracy
Inne.
Proces planowania ma charakter cyklu. Informacje uzyskane w trakcie
kontroli osiągnięć uczniów wpływają na kolejny plan.
Dobór materiału nauczania może być dokonany jedynie po starannej diagnozie umiejętności
uczniów.
Bez oceny poziomu rozwoju nikt nie jest w stanie prawidłowo zaplanować dalszej pracy.
Diagnoza pedagogiczna Ocena opisowa poziomu rozwoju
Wytyczanie kierunków oddziaływań
Rewalidacyjna rewalidacyjnych
działalność pedagogiczna
Kierunki strzałek wskazują na logiczne następstwo kolejnych działań.
1
528458238.001.png
Planowanie jednostki tematycznej
Trzy fazy planowania
Faza przedlekcyjna
- wybór treści
- wybór metod i form
- gospodarowanie czasem i przestrzenią
- motywowanie
Faza śródlekcyjna
- prezentacje
- odpytywanie
- pomaganie
- ćwiczenia praktyczne
- zmiany metodyczne
- utrzymywanie ładu
Faza zamykająca
- sprawdzenie zrozumienia
- informacja zwrotna
- chwalenie, rzadziej krytykowanie
- opisywanie wyników
2
Cele planowania
1. opracowanie sekwencji sytuacji, w których ma przebiegać uczenie się,
2. przedstawienie całościowej i znaczącej treści kształcenia, dostosowanej do poziomu
i umiejętności ucznia.
Dane
1. uczniowie, zdolności, zainteresowania,
2. materiały dydaktyczne,
3. pomoce i urządzenia.
Forma planu
1. określenie czynności i treści,
2. lista sekwencji czynności.
Kryteria efektywności
1. zgodność z celami rocznymi i semestralnymi,
2. zgodność z podstawą programową,
3. dostosowanie do przewidywanych zainteresowań i zaangażowania uczniów.
Planowanie pozwala na:
- określenie istotnych zasad, celów działania,
- efektywne wykorzystanie posiadanych środków,
- zoptymalizowanie czasu pracy - nie możemy dopuścić do zbytniego zmęczenia
lub nudy,
- spojrzenie wstecz, sprawdzenie czy idziemy w dobrym kierunku i osiągamy
zamierzone cele,
- szukanie odpowiedzi na pytania: co trzeba zrobić, jak należy to zrobić, kiedy
należy to zrobić.
Plan musi być:
- logiczny i spójny wewnętrznie,
- realny i funkcjonalny,
- elastyczny i otwarty,
- przejrzysty i konkretny,
- ma dobrze służyć nauczycielowi.
3
Nie ma jednej recepty, wzorca, schematu planu pracy nauczyciela i być nie może.
Są natomiast wskazówki praktyczne do konstruowania planu.
- zebrać i usystematyzować całą naszą wiedzę o uczniu (poziom rozwoju,
posiadać możliwie pełną diagnozę psychologiczną).
- dobrze znać i rozumieć środowisko, w którym wspólnie działamy,
- wyraźnie określić cele naszego działania,
- dokonać sposobu osiągania tych celów.
Im dzieci są młodsze, im głębiej upośledzone umysłowo, im krócej z nami przebywają - tym
plany są prostsze, zawierają mniej elementów, przewidują dłuższy okres na realizację treści.
W miarę rozwoju uczniów nasze zadania będą bardziej złożone, a plan bardziej rozbudowany.
Plan daje wyczucie kierunku, uświadamia cele. Cele ukierunkowują proces
kształcenia, lecz należy być wyczulonym na pomysły uczniów i zachowania a nie koniecznie
dążyć do osiągnięcia celów.
Model planowania liniowego
Cele
Działania Wyniki
Jest jeszcze model planowania nieliniowego, w którym jest wiele prób i błędów (plany nie
wyznaczają kierunku działań są usprawiedliwieniem tego co zostało wykonało).
Model planowania nieliniowego
Działanie Wyniki Cel
4
528458238.002.png
Dobre planowanie pedagogiczne charakteryzuje się pieczołowicie skonkretyzowanymi celami
(zwykle wyrażonymi w formie zachowań), działaniami nauczyciela oraz strategiami
nauczania zaprojektowanymi z myślą o osiągnięciu wskazanych celów i starannym pomiarem
rezultatów – osiągnięć uczniów.
Konsekwencje płynące z jasnych celów dydaktycznych
CELE I ZADANIA DYDAKTYCZNE
ukierunkowują proces wspomagają pomagają
dydaktyczny ład w klasie ocenić osiągnięcia
przekazują rodzicom i uczniom uczniów
do czego zmierza nauczanie
Cele dydaktyczne są to komunikaty wyrażające zamiary nauczyciela, jak powinni
zmienić się uczniowie.
Do pisania celów dydaktycznych można przystępować na różne sposoby.
Dla przypomnienia - cel operacyjny (opisuje zmiany jako operacje, które uczeń potrafi
wykonać) najczęściej składa się z trzech części:
1) opis zachowania ucznia – co uczeń wykona, lub jakie działanie ucznia
nauczyciel uzna za dowód osiągnięcia celu.
2) sytuacja sprawdzania – warunki, w których należy się spodziewać działania
ucznia.
3) kryteria osiągnięć – standard lub poziom wykonania uznany za wystarczający.
Cel ogólny najczęściej jest jeden i ma znaczenie niejasne, wyraża generalny zamiar
nauczyciela. Celów szczegółowych jest kilka. Ułatwiają one jasne określenie tego, co ma być
nauczane i czego uczniowie powinni się nauczyć (lecz nie są tak precyzyjne jak cele
operacyjne).
5
528458238.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin