14. Le Doux, J. - Emocje, pamięć i mózg.pdf

(1257 KB) Pobierz
Emocje, pamięć i mózg
Emocje ,
Znamy ju˝ szlaki
nerwowe niezb´dne
do tworzenia pami´ci
pierwotnych
doznaƒ emocjonalnych,
takich jak strach
pami´ç
i mózg
Joseph E. LeDoux
Ró˝ne aspekty emocji od wieków znajdujà si´ w centrum uwagi nauki,
a mimo to wcià˝ bardzo daleko do wy-
jaÊnienia fizjologii tych psychicznych
doznaƒ. Wi´kszoÊç wspó∏czesnych neu-
robiologów zajmujàcych si´ badaniem
neuronalnych podstaw procesów po-
znawczych, takich jak percepcja i zapa-
mi´tywanie, nie docenia roli mózgu
w procesach emocjonalnych.
W ostatnich latach wzros∏o zaintere-
sowanie owym tajemniczym obszarem
psychiki. Prze∏om w rozumieniu mecha-
nizmów neuronalnych le˝àcych u pod-
staw procesów poznawczych oraz co-
raz g∏´bsza znajomoÊç anatomii i fizjo-
logii mózgu sprawi∏y, ˝e badacze z nowà
energià zaatakowali problem emocji.
Jednym z najbardziej obiecujàcych kie-
runków sà badania zwiàzku mi´dzy
emocjami i pami´cià. Wi´kszoÊç doty-
czy szczególnej emocji – l´ku – i sposo-
bu, w jaki okreÊlone wydarzenia czy
bodêce mogà wywo∏aç ten stan w toku
nabywania przez osobnika doÊwiadcze-
nia. Naukowcy, wÊród nich tak˝e ja, po-
trafià ju˝ okreÊliç po∏àczenia powstajà-
ce w mózgu, gdy zapami´tujemy
zdarzenie o znaczeniu emocjonalnym.
Proces ten nazwano pami´cià emocji.
Mamy nadziej´, ˝e odkrycie po∏àczeƒ
nerwowych, dzi´ki którym w okreÊlo-
nych sytuacjach stworzenie uczy si´ baç,
pozwoli nam wyjaÊniç mechanizm te-
go rodzaju pami´ci. Poniewa˝ wiele za-
burzeƒ psychicznych u ludzi – niepo-
kój, stany l´kowe, zespo∏y pourazowe,
napady paniki – wià˝e si´ z zaburzenia-
mi zdolnoÊci kontrolowania l´ku, po-
znanie jego neuronalnych podstaw po-
winno pomóc w zrozumieniu, a mo˝e
68 ÂWIAT NAUKI
Zaktualizowane ze Âwiata Nauki numer 8/1994
234532252.002.png
REAKCJA L¢KOWA
KOROWE I PODKOROWE PO¸ÑCZENIA W MÓZGU – sàdzàc z naszej wiedzy o uk∏adzie s∏uchowym –
prawdopodobnie zawiadujà reakcjami cz∏owieka widzàcego w´˝a na leÊnej Êcie˝ce. Po wst´pnym
przetworzeniu sygna∏ów wzrokowych przez wzgórze informacja w formie surowej, niemal archetypowej,
przesy∏ana jest do cia∏a migda∏owatego ( czerwone strza∏ki ). Dzi´ki szybkiemu przekazowi mózg
mo˝e natychmiast zapoczàtkowaç reakcj´ na ewentualne zagro˝enie ( zielone strza∏ki ). Tymczasem
kora wzrokowa tak˝e otrzymuje informacje ze wzgórza i dokonuje znacznie bardziej wyrafinowanej
analizy. Upewnienie si´, ˝e rzeczywiÊcie na Êcie˝ce le˝y wà˝, zabiera wi´cej czasu ( niebieskie strza∏ki ).
Ta informacja przekazana z kory do cia∏a migda∏owatego podtrzyma reakcj´ w postaci
wzrostu ciÊnienia krwi i t´tna oraz napi´cia mi´Êni. JeÊli jednak kora wzrokowa „uzna”,
˝e to, co le˝y, nie jest w´˝em, do cia∏a migda∏owatego przekazany zostanie odmienny
sygna∏ t∏umiàcy reakcj´ l´kowà.
Kora wzrokowa
Cz´Êç
wzrokowa
wzgórza
Cia∏o
migda∏owate
T´ t n o
CiÊnienie krwI
Mi´Ênie
tak˝e w leczeniu niektórych zaburzeƒ
psychicznych.
Wi´kszoÊç skrz´tnie gromadzonej wie-
dzy o tym, jak mózg ∏àczy pami´ç i emo-
cje, zdobyto dzi´ki doÊwiadczeniom nad
tzw. klasycznym warunkowaniem l´ku.
W procesie warunkowania zwierz´
(zwykle szczur) s∏yszy ha∏as lub widzi
b∏ysk Êwiat∏a, którym towarzyszy krótki,
s∏aby szok elektryczny. Po kilku takich
doÊwiadczeniach szczur automatycznie
reaguje na dêwi´k czy Êwiat∏o, nawet
jeÊli nie stosuje si´ szoku. Reakcja jest ta-
ka jak w ka˝dej sytuacji zagro˝enia:
znieruchomienie, wzrost ciÊnienia krwi,
przyÊpieszenie t´tna i cz´sto wzdrygni´-
cie. W tym doÊwiadczeniu dêwi´ki czy
b∏yski sà bodêcami warunkowymi, szok
elektryczny jest bodêcem bezwarunko-
wym, a reakcjà warunkowà szczura sà
∏atwo mierzalne zmiany fizjologiczne
i charakterystyczne zachowanie.
Reakcji warunkowych szczury uczà
si´ równie szybko jak ludzie. Proste sko-
jarzenie dêwi´ku czy b∏ysku z szokiem
elektrycznym prowadzi do warunkowa-
nia. Taka wyuczona reakcja warunko-
wa jest doÊç trwa∏a. Ale jeÊli wielokrot-
nie zastosujemy ten sam dêwi´k lub
b∏ysk bez szoku elektrycznego – reakcja
l´kowa zwierz´cia b´dzie s∏ab∏a. Proces
ten nazywamy wygaszaniem.
Istnieje jednak wiele dowodów, ˝e te
zmiany zachowania wynikajà raczej
z faktu kontrolowania reakcji l´kowej
przez mózg ni˝ zacierania pami´ci
emocji. Reakcja l´kowa mo˝e na przy-
k∏ad pojawiç si´ spontanicznie lub na
skutek jakiegoÊ drobnego stresujàcego
WYDANIE SPECJALNE
ÂWIAT NAUKI 69
234532252.003.png
doÊwiadczenia, nie zwiàzanego z sytu-
acjà warunkowania. U ludzi z wyleczo-
nym zespo∏em l´kowym obserwuje si´
czasem ponowne wystàpienie l´ku po
prze˝ytym stresie. Taki nawrót obja-
wów Êwiadczy o tym, ˝e pami´ç emocji
le˝àca u pod∏o˝a zespo∏u l´kowego zo-
sta∏a w toku terapii raczej „uÊpiona” ni˝
„wymazana”.
dêwi´kiem, któremu towarzyszy dra˝-
nienie ∏ap pràdem elektrycznym. Zak∏a-
dam, jak wi´kszoÊç naukowców zaj-
mujàcych si´ tym zagadnieniem, ˝e
warunkowanie l´ku wià˝e si´ ze zmianà
sposobu interpretowania bodêca dêwi´-
kowego przez neurony w okreÊlonych
obszarach mózgu. Mo˝na sàdziç, ˝e ko-
mórki nerwowe bioràce udzia∏ w tym
procesie sà zlokalizowane na drodze
neuronalnej odruchu warunkowego na
bodziec dêwi´kowy.
10 lat temu w moim laboratorium,
a tak˝e w innych oÊrodkach zlokalizo-
wano g∏ówne etapy tej drogi. Prace nad
tym zagadnieniem zapoczàtkowa∏o pro-
ste pytanie, które zadaliÊmy sobie z
rowa∏o, ˝e aby zasz∏o warunkowanie l´-
ku, w przetwarzaniu bodêca w uk∏adzie
s∏uchowym musi uczestniczyç wzgórze,
a udzia∏ kory nie jest niezb´dny.
By∏o to zastanawiajàce. WiedzieliÊmy
przecie˝, ˝e g∏ówne po∏àczenia neuro-
nalne biegnà ze struktur wzgórzowych
zwiàzanych ze s∏uchem do kory s∏ucho-
wej. Wobec tego David A. Ruggiero, Do-
nald J. Reis oraz ja znowu zacz´liÊmy
poszukiwania – znaleêliÊmy w okolicach
s∏uchowych wzgórza komórki, które wy-
sy∏ajà aksony do struktur podkorowych.
Czy po∏àczenia te mogà byç odpowie-
dzialne za reakcj´, którà identyfikowa-
liÊmy z l´kiem? By zweryfikowaç t´ hi-
potez´, uszkadzaliÊmy po kolei ka˝dà
L´k i pami´ç emocjonalna
WARUNKOWANIE L ¢ KU z wielu powodów
okaza∏o si´ idealnym modelem do ba-
dania pami´ci emocji. Po pierwsze, jest
mo˝liwe prawie u wszystkich zwierzàt,
które poddawano takiemu doÊwiad-
czeniu: muszek owocowych, Êlimaków,
Wydawa∏o si´, ˝e nowe odkrycia stwarzajà szans´
nakreÊlenia mapy ca∏ej drogi reakcji warunkowej.
ptaków, jaszczurek, ryb, królików,
ma∏p, wreszcie ludzi. Wprawdzie nie
mo˝na twierdziç, ˝e mechanizm ten jest
dok∏adnie taki sam u wszystkich stwo-
rzeƒ, ale z badaƒ jasno wynika, ˝e pro-
cesy te przebiegajà bardzo podobnie
u wszystkich ssaków, a mo˝e nawet
u wszystkich kr´gowców. To utwierdza
nas w przekonaniu, ˝e wiele z tego, co
odkrywamy u zwierzàt, odnosi si´ tak˝e
do ludzi.
Po drugie, szczury, a w gruncie rze-
czy tak˝e ludzie, w codziennym do-
Êwiadczeniu nie spotykajà si´ z bodêca-
mi, których najcz´Êciej u˝ywa si´ przy
tego typu warunkowaniu. Fakt, ˝e ta-
kie dêwi´ki czy b∏yski sà czymÊ nowym
dla zwierz´cia, pozwala wierzyç, ˝e
przed eksperymentem nie utrwali∏y si´
silne reakcje emocjonalne na te bodê-
ce. Tak wi´c badacze mogà bezpoÊred-
nio obserwowaç, jak przebiega uczenie
si´ i zapami´tywanie. Przy tym bodêce
stosowane w eksperymentach nie wy-
magajà od zwierz´cia zaanga˝owania
skomplikowanych procesów poznaw-
czych. Dzi´ki temu mo˝emy wprost ba-
daç mechanizmy emocjonalne. Rozle-
g∏a wiedza o analizowaniu bodêców
s∏uchowych i wzrokowych w uk∏adzie
nerwowym stanowi Êwietny punkt wyj-
Êcia do badania neuronalnych podstaw
l´ku wywo∏anego takimi bodêcami.
Moje prace dotyczà tego, co dzieje si´
w mózgu szczura, gdy uczy si´ on baç,
a dok∏adnie – gdy l´k wywo∏any jest
badaczami z Cornell University Medi-
cal College, gdzie pracowa∏em przez kil-
ka lat: czy do l´kowego warunkowania
dêwi´ku niezb´dna jest kora s∏uchowa?
Wdrodze s∏uchowej, podobnie jak
w innych uk∏adach analizujàcych bodê-
ce czuciowe, kora jest najwy˝szym po-
ziomem przetwarzania informacji:
w niej zbiegajà si´ drogi czuciowe, któ-
re majà swój poczàtek w receptorach
zlokalizowanych w ró˝nych cz´Êciach
cia∏a, w tym przypadku w uchu. Gdyby
okaza∏o si´, ˝e uszkodzenie kory s∏ucho-
wej lub chirurgiczne odci´cie po∏àczeƒ
z nià wp∏ywa na warunkowanie l´ku,
moglibyÊmy przypuszczaç, ˝e uszkodzo-
ny obszar rzeczywiÊcie jest niezb´dny
w procesie warunkowania. Mo˝na by-
∏oby te˝ sàdziç, ˝e kolejny etap neuro-
nalnej drogi reakcji warunkowej za-
czyna si´ w korze s∏uchowej. Jednak
doÊwiadczalne uszkodzenia kory po-
twierdzi∏y to, co wynika∏o tak˝e z in-
nych badaƒ: kora s∏uchowa nie jest nie-
zb´dna do nauczenia si´ wielu rzeczy
o prostym bodêcu dêwi´kowym.
Zacz´liÊmy wi´c uszkadzaç wzgórze
i Êródmózgowie w miejscach znajdujà-
cych si´ tu˝ pod korà s∏uchowà. Obie te
struktury biorà udzia∏ w przetwarzaniu
sygna∏ów dêwi´kowych: ze Êródmózgo-
wia prowadzi g∏ówna droga do wzgó-
rza, a ze wzgórza wychodzà g∏ówne po-
∏àczenia z korà. Uszkodzenia w obu tych
obszarach spowodowa∏y, ˝e szczury nie
uczy∏y si´ reakcji warunkowej. To suge-
struktur´ podkorowà, do której docie-
ra∏y w∏ókna ze wzgórza. Tylko w jed-
nym przypadku stwierdziliÊmy reakcj´
l´kowà – gdy uszkodziliÊmy cia∏o mig-
da∏owate.
Dope∏nienie obrazu
TO ODKRYCIE spowodowa∏o, ˝e nasze wy-
niki nagle zacz´∏y pasowaç do ugrunto-
wanej ju˝ wiedzy o neuronalnych pod-
stawach emocji. Od d∏u˝szego czasu
uwa˝ano, ˝e cia∏o migda∏owate jest
strukturà wa˝nà dla ró˝nych form za-
chowania emocjonalnego. W 1979 ro-
ku Bruce S. Kapp wraz ze wspó∏pra-
cownikami z University of Vermont
donieÊli, ˝e uszkodzenie w obr´bie jà-
dra Êrodkowego cia∏a migda∏owatego
u królika wp∏ywa na warunkowà reak-
cj´ t´tna zwierz´cia, któremu prezen-
towano dêwi´k kojarzony z szokiem
elektrycznym. Jàdro Êrodkowe cia∏a mig-
da∏owatego ma po∏àczenia z obszarami
pnia mózgu kontrolujàcymi t´tno, od-
dech i rozszerzanie si´ naczyƒ krwio-
noÊnych. Wyniki uzyskane przez Kappa
pozwala∏y sàdziç, ˝e jàdro Êrodkowe jest
wa˝nà cz´Êcià uk∏adu, za którego po-
Êrednictwem wyra˝a si´ wegetatywna
reakcja warunkowa.
W podobny jak Kapp sposób wykaza-
liÊmy, ˝e u szczura po uszkodzeniach jà-
dra Êrodkowego nie obserwuje si´ wzro-
stu ciÊnienia krwi ani znieruchomienia
pod wp∏ywem bodêców wywo∏ujàcych
l´k. Nast´pnie odkryliÊmy, ˝e uszkodze-
70 ÂWIAT NAUKI
TAJEMNICZY UMYS¸
234532252.004.png
Dêwi´k
Pràd
elektryczny
20
10
20
10
20
10
8
8
8
15
15
15
6
6
6
10
10
10
4
4
4
5
5
5
2
2
2
0
0 0
0
0
0
0
0
10
10
0
10
0
10
0
10
0
10
Czas (sekundy)
KLASYCZNE WARUNKOWANIE L¢KU mo˝e byç wynikiem skojarzenia dêwi´ku z szokiem elektrycznym. W pierwszym etapie doÊwiadczenia
szczur tylko s∏yszy dêwi´ki ( zlewej ); bodêce te w niewielkim stopniu wp∏ywajà na ciÊnienie krwi u zwierz´cia i wykonywane przez nie
ruchy. Nast´pnie ten sam dêwi´k jest kojarzony z szokiem elektrycznym ( poÊrodku ). Po kilku próbach s∏yszàc dêwi´k, któremu ju˝ nie
towarzyszy szok elektryczny, zwierz´ zamiera na d∏u˝szy czas, a ciÊnienie jego krwi podnosi si´. Nast´puje uwarunkowanie l´ku ( zprawej ):
dêwi´k powoduje takie zmiany fizjologiczne, jakby towarzyszy∏ mu szok elektryczny.
nie obszarów, do których prowadzà po-
∏àczenia z jàdra Êrodkowego, eliminuje
jednà z tych reakcji. Michael Davis i je-
go wspó∏pracownicy z Yale University
stwierdzili, ˝e uszkodzenia jàdra Êrodko-
wego, a tak˝e obszarów, do których pro-
wadzà po∏àczenia z tego jàdra, os∏abia-
jà kolejnà reakcj´ warunkowà: nasilenie
reakcji wzdrygni´cia, która pojawia si´,
gdy zwierz´ si´ boi.
Wyniki badaƒ na wielu gatunkach
przeprowadzone w laboratoriach stosu-
jàcych rozmaite metody pomiaru l´ku
zgodnie wskazywa∏y, ˝e jàdro Êrodkowe
cia∏a migda∏owatego jest najwa˝niejszà
strukturà na drodze warunkowania l´-
ku. Wychodzà z niego po∏àczenia z wie-
loma obszarami pnia mózgu, kontrolu-
jàcymi ró˝ne reakcje.
Chocia˝ wiedzieliÊmy prawie wszyst-
ko o tym obszarze cia∏a migda∏owate-
go, nie znaliÊmy jeszcze wielu po∏àczeƒ.
Czy na przyk∏ad sygna∏ dêwi´kowy do-
ciera do jàdra Êrodkowego bezpoÊred-
nio ze struktur s∏uchowych wzgórza?
StwierdziliÊmy, ˝e nie. Jàdro Êrodkowe
otrzymuje sygna∏y z tej cz´Êci wzgórza,
która sàsiaduje ze strukturami drogi s∏u-
chowej. Natomiast zupe∏nie inny obszar
cia∏a migda∏owatego, jàdro boczne,
otrzymuje sygna∏y ze wzgórzowych
struktur s∏uchowych. Uszkodzenie jà-
dra bocznego cia∏a migda∏owatego unie-
mo˝liwia warunkowanie l´kowe bodê-
ców dêwi´kowych. Poniewa˝ do tego
jàdra dochodzà sygna∏y bezpoÊrednio
z drogi s∏uchowej, zacz´liÊmy myÊleç
o nim jako czuciowym „wejÊciu” cia∏a
migda∏owatego w procesie warunkowa-
nia l´ku. Natomiast jàdro Êrodkowe ja-
wi∏o si´ nam jako „wyjÊcie” do uk∏adu
kontrolujàcego reakcje warunkowe.
Wydawa∏o si´, ˝e odkrycia te stwa-
rzajà szans´ nakreÊlenia mapy ca∏ej dro-
gi reakcji warunkowej. Nadal jednak nie
wiedzieliÊmy, jak informacja odebrana
przez jàdro boczne dociera do jàdra
Êrodkowego. WczeÊniejsze wyniki ba-
daƒ pozwala∏y przypuszczaç, ˝e z jàdra
bocznego wychodzà w∏ókna bezpoÊred-
nio do jàdra Êrodkowego, lecz takich po-
∏àczeƒ jest bardzo niewiele. David Ama-
ral i Asla Pitkanen z Salk Institute for
Biological Studies w San Diego udo-
wodnili, ˝e u ma∏p jàdro boczne ∏àczy
si´ bezpoÊrednio z le˝àcymi w pobli˝u
strukturami zwanymi jàdrami podstaw-
nym i podstawnobocznym, z których
z kolei wychodzà w∏ókna do jàdra Êrod-
kowego cia∏a migda∏owatego.
Claudia R. Farb i C. Genevieve Go
z mojego laboratorium w New York Uni-
versity wspó∏pracujàc z zespo∏em z Salk
Institute, odkry∏y takie same po∏àczenia
u szczurów. ZnaleêliÊmy tak˝e synapsy
– innymi s∏owy, dowiedliÊmy istnienia
w tych strukturach bezpoÊredniego kon-
taktu neuronu z neuronem. Oznacza to,
˝e informacje docierajàce do jàdra bocz-
WYDANIE SPECJALNE
ÂWIAT NAUKI 71
234532252.005.png
Kora
s∏uchowa
Hipokamp
Hipokamp
Cz´Êç
s∏uchowa
wzgórza
Cia∏o
migda∏owate
ANATOMIA EMOCJI. Obszary mózgu szczura ( na górze ) – cia∏o migda∏owate, wzgórze i cz´Êci kory – zaanga˝owane podczas zapami´tywania l´ku
skojarzonego w tym przypadku z dêwi´kiem. Ostatnie badania pozwoli∏y dok∏adnie zlokalizowaç struktury odpowiedzialne za uczenie si´
izapami´tywanie l´ku: zwiàzane z modalnoÊcià bodêca cz´Êci wzgórza ( jasne plamki z lewej ), ∏àczàce si´ z odpowiednimi jàdrami cia∏a
migda∏owatego ( jaÊniejsze miejsca z prawej ), które interpretujà wywo∏ujàcy l´k bodziec dêwi´kowy. JeÊli przyjmiemy, ˝e mechanizmy neuronalne
tej reakcji u cz∏owieka sà podobne, badania nad pami´cià emocji u gryzoni mogà rzuciç nowe Êwiat∏o na pewne aspekty zespo∏ów l´kowych u ludzi.
nego mogà wp∏ywaç na jàdro Êrodko-
we za poÊrednictwem jàdra podstawno-
bocznego. Jàdro boczne mo˝e tak˝e wy-
wieraç wp∏yw na jàdro Êrodkowe przez
dodatkowe jàdro podstawne lub pod-
stawnoÊrodkowe. Sta∏o si´ jasne, ˝e gdy
jàdro boczne odbiera sygna∏, mo˝e ró˝-
nymi drogami przekazaç go do jàdra
Êrodkowego.
Emocjonalne znaczenie takiego sy-
gna∏u okreÊlone jest nie tylko brzmie-
niem samego dêwi´ku, ale tak˝e sytuacjà
(otoczeniem), w jakiej si´ on pojawia.
Szczury muszà nauczyç si´ zarówno te-
go, ˝e dêwi´k czy bodziec wzrokowy sy-
gnalizuje niebezpieczeƒstwo, jak rów-
nie˝ tego, w jakich warunkach mo˝e on
wystàpiç. Razem z Russellem G. Phil-
lipsem badaliÊmy reakcj´ szczurów na
uwi´zienie w klatce doÊwiadczalnej,
czyli sytuacj´, w której by∏y one warun-
kowane. StwierdziliÊmy, ˝e uszkodze-
nia cia∏a migda∏owatego zmienia∏y re-
akcje zwierz´cia zarówno na bodziec
dêwi´kowy, jak i na otoczenie. Nato-
miast uszkodzenia hipokampa – obsza-
ru mózgu zwiàzanego z pami´cià opi-
sowà (deklaratywnà) – mia∏y wp∏yw
tylko na zachowanie zwierz´cia w klat-
ce doÊwiadczalnej, ale nie na jego reak-
cj´ na dêwi´k. (Pami´ç opisowa obejmu-
je pami´ç informacji jasno uÊwia-
damianych i pami´ç przestrzennà.)
Mniej wi´cej w tym samym czasie
Michael S. Fanselow i Jeansok J. Kim
z University of California w Los Angeles
tak˝e stwierdzili, ˝e uszkodzenia hipo-
kampa dokonane ju˝ po warunkowaniu
l´ku spowodowa∏y u zwierz´cia brak re-
akcji na sytuacj´ doÊwiadczalnà.
Istnienie w strukturach podkorowych
drogi sygna∏ów czuciowych, na której
zachodzi warunkowanie l´ku, co uda∏o
si´ udowodniç w naszych doÊwiadcze-
niach, nie umniejsza roli kory móz-
gowej. Znaczenie wspó∏oddzia∏ywania
mechanizmów podkorowych i koro-
wych w powstawaniu emocji jest przed-
miotem goràcych dyskusji. Niektórzy
badacze wyra˝ajà przekonanie, ˝e pre-
kursorem doÊwiadczania emocjonalne-
go jest poznanie; inni uwa˝ajà, ˝e po-
znanie – przypuszczalnie funkcja kory
– jest niezb´dne do zainicjowania emo-
cji lub te˝ procesy emocjonalne sà ro-
dzajem procesów poznawczych. Jesz-
cze inni zastanawiajà si´, czy poznanie
jest rzeczywiÊcie niezb´dne do prze˝y-
wania emocji.
ZrozumieliÊmy, ˝e kora s∏uchowa jest
zaanga˝owana w powstawanie reakcji
l´kowej, choç jej udzia∏ nie jest koniecz-
ny, przynajmniej dopóki stosuje si´ pro-
ste bodêce dêwi´kowe. Norman M.
We inberger i jego wspó∏pracownicy
z University of California w Irvine prze-
prowadzili doÊwiadczenia wykazujàce,
˝e warunkowanie powoduje specyficzne
Emocjonalne znaczenie
TE FAKTY potwierdza∏y ogólnie przyj´ty po-
glàd na rol´ hipokampa w przetwarzaniu
z∏o˝onych informacji, jakimi sà na przy-
k∏ad szczegó∏y otoczenia, w którym coÊ
si´ dzieje. Wraz z Phillipsem wykazaliÊmy,
˝e podpora (obszar hipokampa, z które-
go wychodzà po∏àczenia do innych struk-
tur mózgu) ma tak˝e powiàzanie z jàdrem
bocznym cia∏a migda∏owatego. Istnienie
takiego po∏àczenia pozwala przypuszczaç,
˝e dzi´ki przekazywaniu informacji do jà-
dra bocznego szczegó∏y otoczenia mogà
nabieraç znaczenia emocjonalnego tak sa-
mo jak inne zdarzenia.
72 ÂWIAT NAUKI
TAJEMNICZY UMYS¸
234532252.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin