Kompas_zen.rtf

(2972 KB) Pobierz
KOMPAS ZEN

 

MISTRZ ZENU SEUNG SAHN

 

 

 

 

 

 

KOMPAS ZEN

 

WYKŁADY O ISTOCIE  BUDDYZMU

TŁUMACZENIE ROBOCZE DO WEWNETRZNEGO UŻYTKU

BYDGOSKIEJ GRUPY ZEN

 

 

 

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

1.       Przedmowa............................................................................................................................................5

2.       Wstęp....................................................................................................................................................6

3.       Przedmowa wydawcy amerykańskiego................................................................................................7

4.       Wprowadzenie. Dokąd idziesz?..........................................................................................................10

5.       Buddyzm.............................................................................................................................................15

  5.1. Podział Buddyzmu............................................................................................................................17

  5.2. Struktura Buddyzmu: 3 Klejnoty......................................................................................................20

6.       Buddyzm Hinajany.............................................................................................................................28

  6.1. Wgląd w nietrwałość (Osiem cierpień.)...........................................................................................32

  6.2. Wgląd w nieczystość (Pięć ludzkich pragnień.)...............................................................................41

  6.3. Wgląd w  nie-jażń.............................................................................................................................46

  6.4. Współzależne powstawanie..............................................................................................................50

  6.5. Dwanaście ogniw w łańcuchu współzależnego powstawania..........................................................54

  6.6. Cztery szlachetne prawdy.................................................................................................................55

  6.7. Ośmioraka ścieżka............................................................................................................................56

  6.8. Trzy pieczęcie egzystencji................................................................................................................58

  6.9. Trzy rodzaje praktyki.......................................................................................................................60

7.       Buddyzm Mahajany...........................................................................................................................61

  7.1. Sutra Diamentowa...........................................................................................................................66

  7.2. Sutra Serca Maha Pradżniaparamita................................................................................................69

  7.3. Sutra Mahaparanirwany...................................................................................................................73

  7.4. Sutra Lotosu.....................................................................................................................................76

  7.5. Sutra Hua-yen (Avatamsaka)...........................................................................................................78

  7.6. Pieśń o Naturze Dharmy..................................................................................................................83

  7.7. Pogląd o tylko-umyśle i karmie.......................................................................................................86

  7.8. Karma..............................................................................................................................................96

  7.9. Sześć paramit.................................................................................................................................103

8.       Buddyzm Zen..................................................................................................................................106

  8.1. Klasyfikacja zenu (medytacji).......................................................................................................114

  8.2. Najwyższy pojazd zen...................................................................................................................117

  8.3. Bez przywiązania do mowy..........................................................................................................124

  8.4. Specjalny przekaz.........................................................................................................................126

  8.5. Wskazując wprost na umysł.........................................................................................................129

  8.6. Zobacz swoją prawdziwą naturę, stań się Buddą.........................................................................131

  8.7. Kong-an i wszystkie przypadki....................................................................................................132

  8.8. Siedzenie w medytacji zen...........................................................................................................134

  8.9. Wielkie oświecenie......................................................................................................................136

  8.10. Metody medytacji......................................................................................................................138

  8.11. Trzy zasadnicze elementy w zen...............................................................................................140

  8.12. Wysiłek w zen...........................................................................................................................143

  8.13. Koło zen....................................................................................................................................145

  8.14. Czym jest natura Buddy?..........................................................................................................150

  8.15. Trzy rzeczy Pradżni..................................................................................................................152

  8.16. Kraina tak-jak-to.......................................................................................................................154

  8.17. Patrząc do wewnątrz postrzegasz prawdziwe światło umysłu..................................................155

  8.18. Ludzka Droga............................................................................................................................156

  8.19. Właśnie widzenie jest naturą Buddy..........................................................................................157

  8.20. Dokąd idziesz?...........................................................................................................................161

  8.21. Trzy bramy Mistrza To Sola......................................................................................................163

  8.22. Która z następujących sentencji świadczy o wolności od życia i śmierci?...............................164

  8.23. Pierwotna Twarz........................................................................................................................165

  8.24. Trzy bramy Mistrza Ko Bonga..................................................................................................166

  8.25. Właśnie tak-jak-to jest Buddą....................................................................................................167

9.       Zakończenie. Idź tylko prosto, nie wiem.......................................................................................170

10.  Dodatek. Dziesięć bram: „Posiłek umysłu”...................................................................................173

11.  Słownik..........................................................................................................................................188

12.  Linia przekazu Mistrza Zen Seung Sahna.....................................................................................189

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Przedmowa

 

BUDDA  SIAKJAMUNI dawał zawsze bardzo ważne nauki o karmie czyli prawie przyczyny i skutku. On określił to prawo bardzo prosto w Czterech Zapewnieniach: “To święte życie praktyki Dharmy, jeśli żywe – a powinno być takim ostatecznie – jest rajem i zapewni uczniowi długą z niego radość. Jeśli nie ma nic poza tym, co najmniej w tym właśnie życiu ten który podąża za Dharmą, będzie naprawdę wolny od niechęci i zmartwienia. Jeśli prawo karmy działa i jest prawdziwe, wtedy ludzie którzy nie są chorzy nie powinni cierpieć. Nawet jednak, jeśli prawo karmy nie działa, ich  życie w czystości przyniesie im zawsze pochwałę ich inteligentnych przyjaciół, mężczyzn i kobiet i da szczęście w tym życiu”. Są to Cztery  Zapewnienia Buddy. Jeśli ktokolwiek akceptuje nauki Dharmy osiągnie on owoc tych Czterech Zapewnień. Te Cztery Zapewnienia są dla wszystkich uczniów Buddy.

Pierwszy raz przybyłem do Ameryki we wrześniu 1980 roku. Mój kraj przeżywał straszliwy konflikt. Przyjechałem aby czynić pokój i asystować w Światowej Konferencji nad Pokojem i Religią, pod auspicjami Narodów Zjednoczonych i Kościoła dla  Pokoju. Kambodża miała wiele problemów związanych z wojną i  walkami cywilnymi i umierało wiele ludzi. Ale nikt nie zauważał tego. Gdy przyjechałem nie miałem się gdzie zatrzymać i prawie żadnych środków utrzymania. Wkrótce po przybyciu tutaj spotkałem mistrza Zen Seung Sahna. Później dowiedziałem się że był on siedemdziesiątym ósmym patriarchą w linii Zen od Bodhidarmy i Buddy oraz wielkim mistrzem Zen z Korei, ale w tym czasie widziałem tylko zwykłego mnicha . On dał mi miejsce pobytu i pomagał mi robić moją pracę, kiedy nikt nie chciał mnie wpuścić ani mi pomóc. Prawie nikt nie był zainteresowany.

Martwiłem się bardzo tym jak mógłbym zwrócić uwagę na sytuację w moim kraju. Ale chociaż prawie nie znaliśmy się w tym czasie Mistrz Zen Seung Sahn natychmiast przyjął mnie. Martwiłem się bardzo, ale on powiedział, “Ty jesteś mnichem, zatem nie powinieneś się martwić.”

“Dlaczego?”, zapytałem.

On powiedział, “Ty jesteś mnichem, zatem masz już cztery miliony dolarów!”.

Nie mogłem uwierzyć w to co on mówił . Brzmiało to trochę szaleńczo dla mnicha Therawady. “Co masz na myśli?”

“Jesteś mnichem, więc każda świątynia na świecie jest twoim domem, zatem masz już milion dolarów. Także zawsze będziesz dostawał od swoich uczniów ubrania. zatem są to dwa miliony dolarów. Przez całe twoje życie ludzie będą dawać ci jedzenie tak abyś mógł praktykować i uczyć Dharmy innych ludzi - są to trzy miliony dolarów. Dalej każdy da ci lekarstwo gdy twoje ciało stanie się chore; są to cztery miliony dolarów. To bardzo proste. Jesteś mnichem, zatem jesteś także milionerem. Dlaczego się martwisz? Ha, ha, ha, ha ! ”  

Mistrz Zen Seung Sahn jest moim wielkim nauczycielem i najlepszym przyjacielem. Gdy byłem w nowym Jorku, on dał mi schronienie, jedzenie i ubrania.   On okazał mi rzeczywistą dobroć. A nawet prosił mnie o nauki z mojej tradycji dla jego uczniów, w ośrodku Zen gdzie mieszkałem. Także pozwolił mi zostać tak długo jak chciałem, aby rozprzestrzeniać Dharmę w Stanach Zjednoczonych i pomagać mojemu krajowi. Nigdy tego nie zapomnę.

Nie wiem. Idź prosto. To jest życie mistrza Zen Seung Sahna i jego nauka. Jeśli robimy to, wtedy nie mamy problemów; gdy nie mamy problemów, wtedy nie ma napięcia. Zawsze mamy napięcie z powodu problemów: problemów z przeszłością, problemów z przyszłością. Ale gdy nie ma problemu, nie ma napięcia.

     Wszystko co dotyczy Mistrza Zen Seung Sahna jest nauczaniem Zen. On zawsze jest tu i teraz, w bieżącym momencie, we wszystkich swoich działaniach. To jest bardzo, bardzo rzadkie. Kiedy on siedzi, stoi, chodzi, je, mówi, słucha i pracuje - w każdym momencie, jego życie zawsze jest bardzo jasne. To dlatego, jest on tak wielkim mistrzem. Jego nauczanie jest widoczne wyraźnie w każdym momencie, we wszystkich jego działaniach – werbalnych, fizycznych i umysłowych. On zawsze był taki, odkąd go spotkałem.

      Nauczanie  Zen obejmuje wszystkie nauki, włączając  Therawadę. Ośmioraka  Ścieżka  Właściwego Zrozumienia, Właściwego Myślenia, Właściwej Mowy , Właściwego Działania ,  Właściwego Życia, Właściwej Praktyki, Właściwej Uważności i Właściwej Medytacji wszystkie znajdują się w Zen, jak zobaczycie w tej książce. Także Cztery Szlachetne Prawdy. Zatem wszyscy podążamy za wielkim Mistrzem Seung Sahnem jako naszym mistrzem, nauczycielem i przyjacielem.

Niech tak będzie.

              Z głębokim szacunkiem i wdzięcznością,   

                               

             SAMDECH PREAH MAHA GHOSANANDA

             Najwyższy Patriarcha Buddyzmu Kambodżańskiego

                                                Ośrodek Zen w Providence Cumberland

                                                      24 kwiecień, 1997.

 

2. Wstęp

 

 

 

MISTRZOWIE ZEN są powszechnie znani z tego że pozwalają oni odpaść swoim brwiom[1]. Z powodu ich wielkiego współczucia, pogrążają się w gąszczu prawdy relatywnej. Przepisują lekarstwo, następnie przepisują antidotum na lekarstwo, następnie przepisują antidotum na antidotum, aż w końcu, nie zmieszany /unconfused/ uczeń, ogarnięty przez taką miłość mówi, “To jest to. Dziękuje Ci bardzo, ale teraz czuję się doskonale”.

    Prawda jest poza słowami. “Powinieneś pozwolić odejść całemu nauczaniu”, mówi Sutra Diamentowa, “nawet nauczaniu Buddy”. Dlaczego zatem tak wiele słów? Wielki Mistrz Zen z dziewiątego wieku Yang–shan  powiedział, “W moim sklepie mam wszystkie rodzaje towarów. Kiedy ktoś przychodzi i chce szczurze gówno, sprzedaję mu szczurze gówno. Kiedy ktoś przychodzi i chce złoto, sprzedaję mu czyste złoto”. Czyste złoto oznacza że nie ma tu złota: nie ma tu nic do sprzedania, nic do kupienia. W rzeczywistości, jest to czas aby zamknąć sklep, wziąć  klienta za rękę i pójść na drinka.

 

 

Mnich zapytał Ma-tsu, “Dlaczego nauczasz , ‘Umysł jest Buddą’?”

Ma-tsu odparł, “Aby powstrzymać dziecko od płaczu”.

Mnich powiedział, “Kiedy płacz został już powstrzymany, wtedy co?”

Ma-tsu powiedział, “Wtedy nauczam, ‘Ani umysł, ani Budda’”.

Mnich powiedział, “Co z kimś kto nie jest przywiązany do jednego i  

             drugiego?” 

Ma-tsu odrzekł, “Powiedziałbym mu, ‘Żadnych istot’.”[not beings]

Mnich powiedział, “A jeśli spotkasz człowieka nie przywiązanego do

              żadnej rzeczy: co byś mu powiedział ?”

Ma-tsu odparł, “Pozwolił bym mu po prostu doświadczyć wielkiego Tao”.

 

 

Mistrz Zen Seung Sahn jest urodzonym nauczycielem, zadziwiająco biegłym i płodnym odkrywcą zręcznych środków . Na początku, kiedy przybył do Ameryki, zwykł on zmieniać swój slogan co parę miesięcy. Jednego miesiąca było to “Tylko idź prosto”, co zwykł on powtarzać tak często że wydawało się to być pieśnią

przewodnią całego wszechświata, nawet gdzieś w głębiach naszych snów. Następnie, dwa miesiące później, było to “Just do it” (na długo przed pojawieniem się tego jako sloganu Nike). Następnie było “Nie sprawdzaj umysłów innych ludzi”. Macie pojęcie?

              Ale, wszystkie te zdumiewające pomysły nauczania i wszystkie z wielu nauk jakie odnajdziecie w Kompasie Zen, są odmianami pojedynczego tematu. Mistrz Zen Seung Sahn powiedział prawdopodobnie milion razy, “Przywiozłem do Ameryki tylko jedną naukę: umysł Nie- wiem”. To jest wszystko co potrzebujecie wiedzieć: Nie-wiem.

              Oczywiście, jeżeli idziecie na targ po szczurze gówno, on sprzeda wam najwyższej jakości pigułki /pellets/, a jeżeli chcecie wziąć udział w forsownej podróży poprzez  gąszcze i zarośla, będzie on najwyborniejszym przewodnikiem. Wielka Droga i tuzin pobocznych ścieżek: wszystkie są obecne w Kompasie Zen. Jakkolwiek mogą spowodować wasze zagubienie, wskazują zawsze na prawdziwą północ, ponieważ wypływają z serca wielkiego bodhisatwy Mistrza Zen Seung Sahna.

 

 

                                                                                                                ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin