Liczba pojedyncza i mnoga (Number singular and plural) 1. Nazwy niekt�rych zwierz�t, ptak�w i ryb maj� tak� sam� form� zar�wno w l. poj. jak i l. mn. OWCA, OWCE SHEEP RYBA, RYBY FISH SARNA, SARNY DEER �OSO�, �OSOSIE SALMON PSTR�G, PSTR�GI TROUT 2. Po rzeczownikach z ko�c�wk� -S oznaczaj�cych przedmioty nauczania, nauki, dyscypliny sportowe oraz gry wyst�puje czasownik w l. poj. np: is, was, has. FIZYKA PHYSICS MATEMATYKA MATHEMATICS GIMNASTYKA GYMNASTICS LEKKOATLETYKA ATHLETICS BILARD BILLIARDS RZUTKI DARTS 3. Rzeczowniki oznaczaj�ce przedmioty, kt�re z�o�one s� z dw�ch takich samych cz�ci sk�adniowych (i kt�re mog� ��czy� si� z wyra�eniem A PAIR OF-PARA) wyst�puj� zawsze w l. mn. SPODNIE TROUSERS NO�YCE SCISSORS OKULARY GLASSES 4. Liczebniki: HUNDRED-sto, THOUSAND-tysi�c, MILLION-milion nie przyjmuj� ko�c�wki -S je�eli liczba jest dok�adnie okre�lona 200 LUDZI TWO HUNDRED PEOPLE 5000 METR�W FIVE THOUSAND METERS 5. Natomiast, je�eli liczba nie jest wyszczeg�lniona, wtedy dodajemy ko�c�wk� -S przed OF SETKI DOLC�W HUNDREDS OF PEOPLE TYSI�CE LUDZI THOUSANDS OF PEOPLE 6. Gdy nawi�zujemy do pewnej sumy pieni�dzy (np.: 3 THOUSAND DOLLAS) pewnego okresu czasu (np.:3 WEEKS) lub pewnej odleg�o�ci (np.: 20KM), to wtedy stosujemy czasownik w l. poj. 40 KM TO D�UGA DROGA 40KM IS A LONG WAY 7. Niekt�re rzeczowniki maj� nieregularn� l. mn. STOPA/STOPY FOOT/FEET Z�B/Z�BY TOOTH/TEETH Gʌ/G�SI GOOSE/GEESE MYSZ/MYSZY MOUSE/MICE WESZ/WSZY LOUSE/LICE 8. Rzeczowniki zako�czone w l. poj. na g�osk� -Y, kt�ra poprzedzona jest przez sp�g�osk�, tworz� l. mn. przez opuszczenie tego� -Y i dodanie -IES (np.: A LADY-LADIES, A FLY-FLIES). Natomiast rzeczowniki zako�czone w l. poj. na g�osk� -Y, kt�ra poprzedzona jest przez samog�osk�, tworz� l. mn. przez dodanie -S (np.: A TOY-TOYS, A PLAY-PLAYS) PODSTAWY 1. Wyrazy pytaj�ce CZY nieprzet�umaczalne na pocz�tku pytania og�lnego CO, CZEGO, CZYM WHAT JAKI WHAT KTO, KOGO, KOMU, KIM WHO R�WNIE� KOGO, KOMU, KIM WHOM CZYJ, CZYJA, CZYJE, CZYI WHOSE KT�RY, KT�RA, KT�RZY, KT�RE WHICH NATOMIAST O KT�REJ GODZINIE (AT) WHAT TIME) GDZIE, DOK�D WHERE SK�D WHERE...FROM? KIEDY WHEN DLACZEGO WHY JAK HOW ILE (z rzecz. policz.) HOW MANY ILE (z rzecz niepolicz.) HOW MUCH PO CO WHAT...FOR? DLA KOGO WHO(M)...FOR? Z KIM WHO(M)...WITH? 2. Dni tygodnia NIEDZIELA SUNDAY PONIEDZIA�EK MONDAY WTOREK TUESDAY �RODA WEDNESDAY CZWARTEK THURSDAY PI�TEK FRIDAY SOBOTA SATURDAY 3. Pory roku WIOSNA SPRING LATO SUMMER JESIE� AUTUMN ZIMA WINTER 4. Pory dnia RANO IN THE MORNING W PO�UDNIE AT NOON/MIDDAY PO PO�UDNIU IN THE AFTERNOON WIECZOREM IN THE EVENING W NOCY AT NIGHT O PӣNOCY AT MIDNIGHT 5. Miesi�ce STYCZE� JANUARY LUTY FEBRUARY MARZEC MARCH KWIECIE� APRIL MAJ MAY CZERWIEC JUNE LIPIEC JULY SIERPIE� AUGUST WRZESIE� SEPTEMBER PA�DZIERNIK OCTOBER LISTOPAD NOVEMBER GRUDZIE� DECEMBER 6. Dzia�ania arytmetyczne DODAWANIE +PLUS ODEJMOWANIE -MINUS MNO�ENIE *TIMES/MULTIPLIED DZIELENIE :DIVIDED STOPNIOWANIE PRZYMIOTNIK�W (COMPARSION OF ADJECTIVES) 1. Stopniowanie regularne A) Przymiotniki 1-sylabowe oraz niekt�re 2-sylabowe przyjmuj� w stopniu wy�szym ko�c�wk� -ER, a najwy�szym -EST STOPIE� R�WNY STOPIE� WY�SZY STOPIE� NAJWY�SZY TALL-wysoki TALLER TALLEST BIG-du�y BIGGER BIGGEST PREETY-�adny PRETTIER PRETTIEST On jest du�o wy�szy od swojego brata He is much taller than his brother B) W przypadku niekt�rych przymiotnik�w 2-sylabowych oraz przymiotnik�w 3- lub wi�cej sylabowych, stopie� wy�szy tworzymy dodaj�c MORE, a najwy�szy przez dodanie MOST przed form� podstawow� STOPIE� R�WNY STOPIE� WY�SZY STOPIE� NAJWY�SZY CAREFUL-ostro�ny MORE CAREFUL MOST CAREFUL BEAUTIFUL-pi�kny MORE BEAUTIFUL MOST BEAUTIFUL W podobny spos�b stopniuj� si� przys��wki B�d� ostro�ny nast�pnym razem Be more careful next time 2. Stopniowanie nieregularne STOPIE� R�WNY STOPIE� WY�SZY STOPIE� NAJWY�SZY GOOD-dobry BETTER BEST WELL-dobrze BETTER BEST BAD*-z�y, �le WORSE WORST MANY-du�o z rz. policz. MORE MOST MUCH-du�o z rz. niepolicz. MORE MOST LITTLE-ma�o LESS LEAST OLD**-stary OLDER OLDEST OLD ELDER ELDEST FAR***-daleki, daleko FARTHER FARTHEST FAR FURTHER FURTHEST * - BAD t�umaczymy jako �LE z czasownikami, kt�re odnosz� si� do zmys��w np.:TO TASTE-smakowa� ** - formy ELDER i ELDEST s� stosowane w odniesieniu do starsze�stwa w rodzinie (jedynie w stopniu wy�szym przed sp�jnikiem THAN stosujemy OLDER zamiast ELDER) *** - formy FARTHER i FARTHEST s� stosowane w przypadku odleg�o�ci przestrzennej (metry), form FURTHER i FURTHEST u�ywamy zar�wno w przypadku odleg�o�ci przestrzennej, jak i odleg�o�ci w czasie oraz w znaczeniu abstrakcyjnym Lepiej p�no ni� wcale Better late than never Kto ma najwi�cej pieni�dzy? Who's got the most money? Nie czytaj ju� dalej Don't read any further Przymiotniki takie jak: YOUNG-m�odzi, OLD-starzy, POOR-biedni, RICH-bogaci, LIVING-�yj�cy, DEAD-umarli, GOOD-dobrzy, BAD-�li, BLIND-niewidomi, DEAF-g�usi itd. s� poprzedzone przedimkiem THE, je�eli reprezentuj� grup� jako ca�o��, np.: THE YOUNG-m�odzi, THE POOR-biedni M�odzi powinni opiekowa� si� starymi The young should take care of the old Ta organizacja pomaga biednym This organization helps poor Po czasownikach zwi�zanych z percepcj� (postrzeganiem), szczeg�lnie tych odnosz�cych si� do zmys��w, zamiast przys��wk�w stosowane s� przymiotniki, np.: TO FEEL BAD-czu� si� �le, TO TASTE AWFUL-okropnie smakowa�, TO SMELL NICE-�adnie pachnie�, TO SEEM POSIBLE-wydawa� si� mo�liwym, TO SOUND NICE-�adnie brzmie�, TO LOOK GOOD-dobrze wygl�da�, NATOMIAST TO LOOK WELL-by� w dobrym zdrowiu. Zawsze czuj� si� �le po imprezie I always feel bad after a party Czy te kwiaty �adnie pachn�? Do these flowers smell nice? Przymiotniki mog� by� stosowane bez rzeczownik�w, kt�re okre�laj�, je�eli w ich miejsce wstawimy zaimek ONE (l. poj.) lub ONES (l. mn.) Ma�e cytryny maj� wi�cej soku ni� du�e Little lemons have more juice than big ones UWAGA-W stopniu najwy�szym prawie zawsze wyst�puje THE. Stosowane s� jednak konstrukcje, w kt�rych THE nie wyst�puje, np. kiedy mamy do czynienia z cech� lub stanem (danej rzeczy lub osoby), kt�ry mo�e ulega� intensyfikacji, b�d� os�abieniu w zale�no�ci od okoliczno�ci M�j umys� jest najsprawniejszy mi�dzy 9 a 10 rano My brain is most efficient between 9 and 10 a.m. Robert czuje si� najlepiej rano Robert feels best in the morning THE opuszczamy tak�e w konstrukcjach przys��wkowych w stopniu najwy�szym (+OF ALL) On lubi p�ywanie najbardziej He likes swimming best (of all) STRONA BIERNA (PASSIVE VOICE) 1. Znaczenie i zastosowanie Strona bierna odgrywa w j�zyku angielskim bardzo wa�n� rol�. Stosujemy j� wtedy, gdy zale�y nam bardziej na wyeksponowaniu samej czynno�ci ni� jej wykonawcy lub kiedy wykonawca jest nieznany. T�umacz�c zdania z j�zyka angielskiego na j�zyk polski, u�ywamy zazwyczaj form bezosobowych. Skradziono jej diamenty kiedy w�amano sie do jej domu Her diamonds were stolen when her house was burglerd W zdaniach w stronie biernej bardzo cz�sto nie podajemy wykonawcy czynno�ci (szczeg�lnie wtedy, kiedy chodzi o takie zaimki i rzeczowniki, jak: I, YOU, HE, SHE, WE, THEY, ONE, NO-ONE, SOMEBODY, A GIRL, PEOPLE). STRONA CZYNNA: They told my brother to keep quiet STRONA BIERNA: My brother was told to keep quiet Natomiast, je�eli podajemy wykonawc� czynno�ci (poniewa� jest to niezb�dne dla zrozumienia ca�o�ci zdania), wtedy jest on, z regu�y, poprzedzony przyimkiem BY. STRONA BIERNA: This play was written by Shakespeare Kiedy mamy do czynienia nie z wykonawc� czynno�ci, lecz substancj� tak�, jak np.: SNOW-�nieg, PAINT-farba, SMOKE-dym, oraz narz�dziami lub instrumentami, np.: HAMMER-m�otek, KNIFE-n�, to wtedy stosujemy przyimek WITH STRONA BIERNA: The roofs were covered with snow STRONA BIERNA: The dog was with killed a knife W stronie biernej wyst�puj� czasowniki przechodnie, a wi�c takie, kt�re wyst�puj� z dope�nieniem, np.: TO BUY (SOMETHING)-kupowa� (co�), TO SEE (SOMEBODY lub SOMETHING-widzie� (kogo� lub co�) itd. Natomiast czasowniki nieprzechodnie, a wi�c takie, kt�re nie wyst�puj� z dope�nieniem, np.: TO DIE-umiera�, TO GO-i��, jecha� itd., nigdy w stronie biernej nie s� stosowane 2. Wz�r i budowa zda� w stronie biernej WARIANT I Strona czynna (1 dope�nienie): PODMIOT+ORZECZENIE+DOPE�NIENIE A bus hit my cat Strona bierna DOPE�NIENIE+BE (w odp. formie)+IMIES�. BIERNY (3-cia forma)+(BY z PODMIOTEM ze strony czynnej) MY cat was hit (by a bus) WARIANT II Strona czynna (2 dope�nienia): PODMIOT+ORZECZENIE+DOPE�. DALSZE+DOPE�. BLI�SZE A friend gave me the money Strona bierna (mo�na utworzy� 2 zdania, poniewa� w stronie czynnej s� 2 dope�nienia): Zdanie nr 1 DOPE�. DAL.+BE (w odp. formie)+IMIES�. BIERNY+DOPE�. BIL�SZE+(BY z PODMIOTEM ze strony czynnej) I* was given the money (by a friend) *- ME zamieniamy na I, poniewa� podmiot odpowiada na pytanie KTO? CO? Zdanie nr 2 DOPE�. BLI�SZE+BE (w odp. formie)_IMIES�. BIERNY+DOPE�. DAL+(BY z PODMIOTEM ze strony czynnej) The money was given to me (by a friend) DOPE�NIENIA BLI�SZE I DALSZE s� z strony czynnej OKRESY WARUNKOWE (CONDITIONAL SENTENCES) Okres warunkowy to zdanie z�o�one sk�adaj�ce si� a zdania nadrz�dnego oraz zdania podrz�dnego warunkowego wraz z odpowiednimi sp�jnikami warunkowymi. Istniej� 3 typy okres�w warunkowych: TYP 1 Pewne zdarzenie b�dzie moa�o miejsce w przysz�o�ci lub teraz, je�eli zostanie spe�niony pewien warunek (w przysz�o�ci lub teraz) Wz�r zdania nadrz�dnego: ZDANIE NADRZ�DNE SP�JNIK WARUNKOWY ZDANIE P...
Grazka1961