Angielski-gramatyka.txt

(27 KB) Pobierz
Liczba pojedyncza i mnoga
(Number singular and plural)
1. Nazwy niekt�rych zwierz�t, ptak�w i ryb maj� tak� sam� form� zar�wno w l. poj. jak i l. mn. 
OWCA, OWCE SHEEP 
RYBA, RYBY
 FISH
 
SARNA, SARNY DEER 
�OSO�, �OSOSIE SALMON 
PSTR�G, PSTR�GI TROUT 
2. Po rzeczownikach z ko�c�wk� -S oznaczaj�cych przedmioty nauczania, nauki, dyscypliny sportowe oraz gry wyst�puje czasownik w l. poj. np: is, was, has. 
FIZYKA PHYSICS 
MATEMATYKA MATHEMATICS 
GIMNASTYKA GYMNASTICS 
LEKKOATLETYKA ATHLETICS 
BILARD BILLIARDS 
RZUTKI DARTS 
3. Rzeczowniki oznaczaj�ce przedmioty, kt�re z�o�one s� z dw�ch takich samych cz�ci sk�adniowych (i kt�re mog� ��czy� si� z wyra�eniem A PAIR OF-PARA) wyst�puj� zawsze w l. mn.  
SPODNIE TROUSERS 
NO�YCE SCISSORS 
OKULARY GLASSES 
4. Liczebniki: HUNDRED-sto, THOUSAND-tysi�c, MILLION-milion nie przyjmuj� ko�c�wki -S je�eli liczba jest dok�adnie okre�lona  
200 LUDZI TWO HUNDRED PEOPLE 
5000 METR�W FIVE THOUSAND METERS 
5. Natomiast, je�eli liczba nie jest wyszczeg�lniona, wtedy dodajemy ko�c�wk� -S przed OF  
SETKI DOLC�W HUNDREDS OF PEOPLE 
TYSI�CE LUDZI THOUSANDS OF PEOPLE 
6. Gdy nawi�zujemy do pewnej sumy pieni�dzy (np.: 3 THOUSAND DOLLAS) pewnego okresu czasu (np.:3 WEEKS) lub pewnej odleg�o�ci (np.: 20KM), to wtedy stosujemy czasownik w l. poj.  
40 KM TO D�UGA DROGA 40KM IS A LONG WAY 
7. Niekt�re rzeczowniki maj� nieregularn� l. mn.  
STOPA/STOPY FOOT/FEET 
Z�B/Z�BY TOOTH/TEETH 
Gʌ/G�SI GOOSE/GEESE 
MYSZ/MYSZY MOUSE/MICE 
WESZ/WSZY LOUSE/LICE 
8. Rzeczowniki zako�czone w l. poj. na g�osk� -Y, kt�ra poprzedzona jest przez sp�g�osk�, tworz� l. mn. przez opuszczenie tego� -Y i dodanie -IES (np.: A LADY-LADIES, A FLY-FLIES). Natomiast rzeczowniki zako�czone w l. poj. na g�osk� -Y, kt�ra poprzedzona jest przez samog�osk�, tworz� l. mn. przez dodanie -S (np.: A TOY-TOYS, A PLAY-PLAYS)  


PODSTAWY
1. Wyrazy pytaj�ce  
CZY
 nieprzet�umaczalne na pocz�tku pytania og�lnego
 
CO, CZEGO, CZYM
 WHAT
 
JAKI
 WHAT
 
KTO, KOGO, KOMU, KIM
 WHO
 
R�WNIE�
 
KOGO, KOMU, KIM
 WHOM
 
CZYJ, CZYJA, CZYJE, CZYI
 WHOSE
 
KT�RY, KT�RA, KT�RZY, KT�RE
 WHICH
 
NATOMIAST
 
O KT�REJ GODZINIE
 (AT) WHAT TIME)
 
GDZIE, DOK�D
 WHERE
 
SK�D
 WHERE...FROM?
 
KIEDY
 WHEN
 
DLACZEGO
 WHY
 
JAK
 HOW
 
ILE (z rzecz. policz.)
 HOW MANY
 
ILE (z rzecz niepolicz.)
 HOW MUCH
 
PO CO
 WHAT...FOR?
 
DLA KOGO
 WHO(M)...FOR?
 
Z KIM
 WHO(M)...WITH?
 
2. Dni tygodnia 
NIEDZIELA
 SUNDAY
 
PONIEDZIA�EK
 MONDAY
 
WTOREK
 TUESDAY
 
�RODA
 WEDNESDAY
 
CZWARTEK
 THURSDAY
 
PI�TEK
 FRIDAY
 
SOBOTA
 SATURDAY
 
3. Pory roku 
WIOSNA
 SPRING
 
LATO 
 SUMMER
 
JESIE�
 AUTUMN
 
ZIMA
 WINTER
 
4. Pory dnia 
RANO
 IN THE MORNING
 
W PO�UDNIE
 AT NOON/MIDDAY
 
PO PO�UDNIU
 IN THE AFTERNOON
 
WIECZOREM
 IN THE EVENING
 
W NOCY
 AT NIGHT
 
O PӣNOCY
 AT MIDNIGHT
 
5. Miesi�ce 
STYCZE�
 JANUARY
 
LUTY
 FEBRUARY
 
MARZEC
 MARCH
 
KWIECIE�
 APRIL
 
MAJ
 MAY
 
CZERWIEC
 JUNE
 
LIPIEC
 JULY
 
SIERPIE�
 AUGUST
 
WRZESIE�
 SEPTEMBER
 
PA�DZIERNIK
 OCTOBER
 
LISTOPAD
 NOVEMBER
 
GRUDZIE�
 DECEMBER
 
6. Dzia�ania arytmetyczne 
DODAWANIE
 +PLUS
 
ODEJMOWANIE
 -MINUS
 
MNO�ENIE
 *TIMES/MULTIPLIED
 
DZIELENIE
 :DIVIDED
 

STOPNIOWANIE PRZYMIOTNIK�W
(COMPARSION OF ADJECTIVES)
1. Stopniowanie regularne 
A) Przymiotniki 1-sylabowe oraz niekt�re 2-sylabowe przyjmuj� w stopniu wy�szym ko�c�wk� -ER, a najwy�szym -EST 
STOPIE� R�WNY STOPIE� WY�SZY STOPIE� NAJWY�SZY 
TALL-wysoki TALLER TALLEST 
BIG-du�y BIGGER BIGGEST 
PREETY-�adny PRETTIER PRETTIEST 
On jest du�o wy�szy od swojego brata He is much taller than his brother 
B) W przypadku niekt�rych przymiotnik�w 2-sylabowych oraz przymiotnik�w 3- lub wi�cej sylabowych, stopie� wy�szy tworzymy dodaj�c MORE, a najwy�szy przez dodanie MOST przed form� podstawow� 
STOPIE� R�WNY STOPIE� WY�SZY STOPIE� NAJWY�SZY 
CAREFUL-ostro�ny MORE CAREFUL MOST CAREFUL 
BEAUTIFUL-pi�kny MORE BEAUTIFUL MOST BEAUTIFUL 
W podobny spos�b stopniuj� si� przys��wki 
B�d� ostro�ny nast�pnym razem Be more careful next time 
2. Stopniowanie nieregularne  
STOPIE� R�WNY STOPIE� WY�SZY STOPIE� NAJWY�SZY 
GOOD-dobry BETTER BEST 
WELL-dobrze BETTER BEST 
BAD*-z�y, �le WORSE WORST 
MANY-du�o z rz. policz. MORE MOST 
MUCH-du�o z rz. niepolicz. MORE MOST 
LITTLE-ma�o LESS LEAST 
OLD**-stary OLDER OLDEST 
OLD ELDER ELDEST 
FAR***-daleki, daleko FARTHER FARTHEST 
FAR FURTHER FURTHEST 
* - BAD t�umaczymy jako �LE z czasownikami, kt�re odnosz� si� do zmys��w np.:TO TASTE-smakowa� 
** - formy ELDER i ELDEST s� stosowane w odniesieniu do starsze�stwa w rodzinie (jedynie w stopniu wy�szym przed sp�jnikiem THAN stosujemy OLDER zamiast ELDER) 
*** - formy FARTHER i FARTHEST s� stosowane w przypadku odleg�o�ci przestrzennej (metry), form FURTHER i FURTHEST u�ywamy zar�wno w przypadku odleg�o�ci przestrzennej, jak i odleg�o�ci w czasie oraz w znaczeniu abstrakcyjnym 
Lepiej p�no ni� wcale Better late than never 
Kto ma najwi�cej pieni�dzy? Who's got the most money? 
Nie czytaj ju� dalej Don't read any further 
Przymiotniki takie jak: YOUNG-m�odzi, OLD-starzy, POOR-biedni, RICH-bogaci, LIVING-�yj�cy, DEAD-umarli, GOOD-dobrzy, BAD-�li, BLIND-niewidomi, DEAF-g�usi itd. s� poprzedzone przedimkiem THE, je�eli reprezentuj� grup� jako ca�o��, np.: THE YOUNG-m�odzi, THE POOR-biedni 
M�odzi powinni opiekowa� si� starymi The young should take care of the old 
Ta organizacja pomaga biednym This organization helps poor 
Po czasownikach zwi�zanych z percepcj� (postrzeganiem), szczeg�lnie tych odnosz�cych si� do zmys��w, zamiast przys��wk�w stosowane s� przymiotniki, np.: TO FEEL BAD-czu� si� �le, TO TASTE AWFUL-okropnie smakowa�, TO SMELL NICE-�adnie pachnie�, TO SEEM POSIBLE-wydawa� si� mo�liwym, TO SOUND NICE-�adnie brzmie�, TO LOOK GOOD-dobrze wygl�da�, NATOMIAST TO LOOK WELL-by� w dobrym zdrowiu.  
Zawsze czuj� si� �le po imprezie I always feel bad after a party 
Czy te kwiaty �adnie pachn�? Do these flowers smell nice? 
Przymiotniki mog� by� stosowane bez rzeczownik�w, kt�re okre�laj�, je�eli w ich miejsce wstawimy zaimek ONE (l. poj.) lub ONES (l. mn.) 
Ma�e cytryny maj� wi�cej soku ni� du�e Little lemons have more juice than big ones 
UWAGA-W stopniu najwy�szym prawie zawsze wyst�puje THE. Stosowane s� jednak konstrukcje, w kt�rych THE nie wyst�puje, np. kiedy mamy do czynienia z cech� lub stanem (danej rzeczy lub osoby), kt�ry mo�e ulega� intensyfikacji, b�d� os�abieniu w zale�no�ci od okoliczno�ci  
M�j umys� jest najsprawniejszy mi�dzy 9 a 10 rano My brain is most efficient between 9 and 10 a.m. 
Robert czuje si� najlepiej rano Robert feels best in the morning 
THE opuszczamy tak�e w konstrukcjach przys��wkowych w stopniu najwy�szym (+OF ALL) 
On lubi p�ywanie najbardziej He likes swimming best (of all) 

 


STRONA BIERNA
(PASSIVE VOICE)
 

1. Znaczenie i zastosowanie  
Strona bierna odgrywa w j�zyku angielskim bardzo wa�n� rol�. Stosujemy j� wtedy, gdy zale�y nam bardziej na wyeksponowaniu samej czynno�ci ni� jej wykonawcy lub kiedy wykonawca jest nieznany. T�umacz�c zdania z j�zyka angielskiego na j�zyk polski, u�ywamy zazwyczaj form bezosobowych. 
Skradziono jej diamenty kiedy w�amano sie do jej domu Her diamonds were stolen when her house was burglerd 
W zdaniach w stronie biernej bardzo cz�sto nie podajemy wykonawcy czynno�ci (szczeg�lnie wtedy, kiedy chodzi o takie zaimki i rzeczowniki, jak: I, YOU, HE, SHE, WE, THEY, ONE, NO-ONE, SOMEBODY, A GIRL, PEOPLE). 
STRONA CZYNNA: They told my brother to keep quiet
STRONA BIERNA: My brother was told to keep quiet

Natomiast, je�eli podajemy wykonawc� czynno�ci (poniewa� jest to niezb�dne dla zrozumienia ca�o�ci zdania), wtedy jest on, z regu�y, poprzedzony przyimkiem BY.

STRONA BIERNA: This play was written by Shakespeare

Kiedy mamy do czynienia nie z wykonawc� czynno�ci, lecz substancj� tak�, jak np.: SNOW-�nieg, PAINT-farba, SMOKE-dym, oraz narz�dziami lub instrumentami, np.: HAMMER-m�otek, KNIFE-n�, to wtedy stosujemy przyimek WITH

STRONA BIERNA: The roofs were covered with snow
STRONA BIERNA: The dog was with killed a knife

W stronie biernej wyst�puj� czasowniki przechodnie, a wi�c takie, kt�re wyst�puj� z dope�nieniem, np.: TO BUY (SOMETHING)-kupowa� (co�), TO SEE (SOMEBODY lub SOMETHING-widzie� (kogo� lub co�) itd. Natomiast czasowniki nieprzechodnie, a wi�c takie, kt�re nie wyst�puj� z dope�nieniem, np.: TO DIE-umiera�, TO GO-i��, jecha� itd., nigdy w stronie biernej nie s� stosowane
 
2. Wz�r i budowa zda� w stronie biernej  
WARIANT I 
Strona czynna (1 dope�nienie):
PODMIOT+ORZECZENIE+DOPE�NIENIE
A bus hit my cat

Strona bierna
DOPE�NIENIE+BE (w odp. formie)+IMIES�. BIERNY (3-cia forma)+(BY z PODMIOTEM ze strony czynnej)
MY cat was hit (by a bus)

 
WARIANT II 
Strona czynna (2 dope�nienia):
PODMIOT+ORZECZENIE+DOPE�. DALSZE+DOPE�. BLI�SZE
A friend gave me the money

Strona bierna (mo�na utworzy� 2 zdania, poniewa� w stronie czynnej s� 2 dope�nienia):
Zdanie nr 1
DOPE�. DAL.+BE (w odp. formie)+IMIES�. BIERNY+DOPE�. BIL�SZE+(BY z PODMIOTEM ze strony czynnej)
I* was given the money (by a friend)
*- ME zamieniamy na I, poniewa� podmiot odpowiada na pytanie KTO? CO? 
Zdanie nr 2
DOPE�. BLI�SZE+BE (w odp. formie)_IMIES�. BIERNY+DOPE�. DAL+(BY z PODMIOTEM ze strony czynnej)
The money was given to me (by a friend)

DOPE�NIENIA BLI�SZE I DALSZE s� z strony czynnej
 

 
OKRESY WARUNKOWE
(CONDITIONAL SENTENCES)
Okres warunkowy to zdanie z�o�one sk�adaj�ce si� a zdania nadrz�dnego oraz zdania podrz�dnego warunkowego wraz z odpowiednimi sp�jnikami warunkowymi. Istniej� 3 typy okres�w warunkowych: 
TYP 1 
Pewne zdarzenie b�dzie moa�o miejsce w przysz�o�ci lub teraz, je�eli zostanie spe�niony pewien warunek (w przysz�o�ci lub teraz) 
Wz�r zdania nadrz�dnego:
 
ZDANIE NADRZ�DNE SP�JNIK WARUNKOWY ZDANIE P...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin